mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
elikkäs tuossa meni vm92 230E mesestä nokka-akseli poikki jakoketjun päästä katsottuna ensimmäisen pukin kohdalta,niin että näkyy molemmista nokkaakselin palasista puolet öljyreiästä?katkennut pätkä on noin 5cm pituinen,osaisittekohan sanoa minkäänlaista syytä mistä tämä on johtunut...mese tuli vasta ikään kannentiiviste remontista,ja pelasi remontin jälkeen kuuleman mukaan hyvin tähän asti,eli noin 300km...olisiko sillä remontilla syytä asiaan,esim jako hypännyt?...muuten yläpäässä oli kaikki kunnossa ketjukin ehjä,venttiili puolikin näytti ehjältä.
kiitos vastauksista jo etukäteen ja jos tarvii tarkennusta johonkin niin sanokaa vaan.
kiitos vastauksista jo etukäteen ja jos tarvii tarkennusta johonkin niin sanokaa vaan.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Kieltämättä herää epäilys, että olisi remontilla jotain tekemistä tuon kanssa, kun noin nopeasti hajoaa rempan jälkeen. Tai sitten on vain huonoa tuuria matkassa. Ettei olisi kiristetty keinuvivustoa liika kireälle/löysälle remontin yhteydessä?DarkDog kirjoitti: pelasi remontin jälkeen kuuleman mukaan hyvin tähän asti,eli noin 300km...olisiko sillä remontilla syytä asiaan
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Sanovat että pukit pitää kiristää tasan ja vähän kerrallaan,muutoin voi akseli katketa. Omaa kokemusta katkeamisesta ei ole mutta tossa voi olla perää...sundiz kirjoitti:Kieltämättä herää epäilys, että olisi remontilla jotain tekemistä tuon kanssa, kun noin nopeasti hajoaa rempan jälkeen. Tai sitten on vain huonoa tuuria matkassa. Ettei olisi kiristetty keinuvivustoa liika kireälle/löysälle remontin yhteydessä?DarkDog kirjoitti: pelasi remontin jälkeen kuuleman mukaan hyvin tähän asti,eli noin 300km...olisiko sillä remontilla syytä asiaan
Nokka-akseli taitaa olla järkyttävän kovaa ja pantteeseen joutuminen saattaa murtaa ja myöhemmin katkaista.
Tuntuu todennäköiseltä koska on just asennettu paikoilleen.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Kannentiivisteen vaihtoon syynä moottorin kiehuttaminen, jossa kansi saanut uutta muotoa?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Nokka-akselin pukit kiristetty väärässä järjestyksessä.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Myös nokkapukkien kiristysmomentti on tärkeä.
Liian tiukalle kirityt nokkapukit ahdistaa nokan pyörimistä todella paljon. Pahassa tapauksessa nokka ei pyöri ekassa startissa ja rapsahtaa poikki.
Liian tiukalle kirityt nokkapukit ahdistaa nokan pyörimistä todella paljon. Pahassa tapauksessa nokka ei pyöri ekassa startissa ja rapsahtaa poikki.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Akseli asentajalla tippunut lattialle,ehjä mutta hius halkeama jossakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
väärin laitettu ketjun kiristäjä veikkaus. kuullut vastaavanlaisen sattuman jossa asentaja ei ollut purkanut kiristäjää.



Mercedes-Benz forever
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
onko pensakoneissa semmonen naksuva automaatti kiristin, mikä pitää purkaa enneku laittaa paikalleen?tonijuopperi kirjoitti:väärin laitettu ketjun kiristäjä veikkaus. kuullut vastaavanlaisen sattuman jossa asentaja ei ollut purkanut kiristäjää.![]()
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Tuli kans ekana mieleen.väärin laitettu ketjun kiristäjä veikkaus. kuullut vastaavanlaisen sattuman jossa asentaja ei ollut purkanut kiristäjää.

Muistaakseni on.onko pensakoneissa semmonen naksuva automaatti kiristin, mikä pitää purkaa enneku laittaa paikalleen?
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Omassa tuo kiristäjä piti "pistää osiksi", ja kasata uudestaan nokan vaihdon yhteydessä. Ja kiristäjän eri osilla, oli erilaiset kiristysmomentit.pera8x kirjoitti:
onko pensakoneissa semmonen naksuva automaatti kiristin, mikä pitää purkaa enneku laittaa paikalleen?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
remontti-reiska oli sanonut kun ilmoitettiin että näin on käynyt että ei ole ollut auki venttiilipuolelta mitään?! tiiviste vaihettiin jo aikasessa vaiheessa varmuuden vuoksi eli ei ole keittänyt,öljyä oli veden seassa hieman niin turvauduttiin vaihtamaan heti...onko muuten edes mahdollista ottaa kantta irti mersusta niin että ei avaa,venttiilikoneistoa/pukkeja?....ja tietenkään remontilla ei ole takuuta,kun ilman kuittia teki 

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Ketjun kiristäjän joutuu irrottaan ainakin. Ja sen jos niputtaa väärin niin ketju on aivan liian tiukalla.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
nyt kun tällee aattelen niin ketju oli todella kireällä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Itse samaiseen 230 koneeseen kansiremontin tehneenä,niin tuo ketjun kiristin on juuri se jonka joutuu ottamaan irti,jotta onnistuu kannen irroittamaan vahingoittamatta muita osia.Pukkeja ei tarvitse irroitaa jos ei tarvetta,eli nokkaakseliin ei tarvitse koskea...Muuta kuin irroittamalla ketjupyörän akselin päästä..Ja toki ulosvetäjällä parit lukitus tapit toiselta ketjun ohjaimelta...
Jotenkin tuntuisi siltä että,on ehkä kiristetty tuo kiristin väärin,kuten jo useampi on todennut....
Sanotaanhan huoltotöiden johdanto vihkossakin,että Huomio! Ketjunkiristin on purettava ennen asennusta.Tällöin painetaan painettappi pois kotelosta painesuuntaan..Ketjunkiristimen sulkutulpan ja jousen poisto remontin yhteydessä ei oikein riitä,takaisin asennuksessa tällöin kiristin kiristyy liikaa..
Jotenkin tuntuisi siltä että,on ehkä kiristetty tuo kiristin väärin,kuten jo useampi on todennut....
Sanotaanhan huoltotöiden johdanto vihkossakin,että Huomio! Ketjunkiristin on purettava ennen asennusta.Tällöin painetaan painettappi pois kotelosta painesuuntaan..Ketjunkiristimen sulkutulpan ja jousen poisto remontin yhteydessä ei oikein riitä,takaisin asennuksessa tällöin kiristin kiristyy liikaa..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
niimpä ja sanoohan sen jo järkikin että se kiristin pitää avata 

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Kiristäjästä veikkaisin minäkin tuota katkeamista. Itellä katkes myös ku ei tajuttu ajoissa, mut nyt kestäny jo 10tkm uudella ketjulla. Itelläki kans joku 5cm se pätkä, joka katkes. Moottorista kuulu kaasuttaessa pieni vonkuminen.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
tuosta kans oli kuulemma kuulunut vonkumista,mutta auton omistaja oli aatellut että kuuluu hihnasta
Mihinkäs nyt kun vaihdan uuden nokan pitää sitten kiinittää erityisesti huomiota sen kiristäjän kanssa?...neuovotaanko sen oikein laitto mersun korjauskirjassa?

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Kyllä se on neuvottu ainakin Alfamerin kirjassa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Esim. Alfamerin korjausoppaassa on ihan hyvät neuvot ja kuvat. En tiedä onko noissa kiristimissä paljonkin eroa, mutta omassa 32mm hylsyllä saa sen päätymutterin auki ja se kiristimen runko irtoaa 17mm kuusiokoloavaimella. Nämä ihan vain vinkkinä, että kyseisiä työkaluja ei välttämättä ihan perustyökalupakista löydy. Ettei tarvitse lähteä työkalukauppaan kesken remontin (nimim. kokemusta on).DarkDog kirjoitti:tuosta kans oli kuulemma kuulunut vonkumista,mutta auton omistaja oli aatellut että kuuluu hihnastaMihinkäs nyt kun vaihdan uuden nokan pitää sitten kiinittää erityisesti huomiota sen kiristäjän kanssa?...neuovotaanko sen oikein laitto mersun korjauskirjassa?
Ja jos en nyt ihan väärin muista niin kiristimen runko tulee laittaa kiinni 10Nm ja päätymutteri 70Nm momenteilla. Korjausoppaassa oli nuo oikeat momentitkin mainittu. Kannattaa sieltä ne vielä tarkastaa.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
jep katselinkin että pää mutteri on isohkoa kokoa,ja kiitos vinkistä että siellä on vielä kuusiokoloakin.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
nyt tarvis helppiä! nyt on uusi nokka saatu paikoilleen,mutta kun laitoin käyntiin kuuluu taas varmaankin sama ääni mikä oli ennen hajoamista kuulunut,on verrattavissa sähkötrukkiin
semmonen vonkuminen mikä kovenee kierrosten mukaan,kuuluu suoraan jakoketjun kiristimen luonta,ja sitä veikkaisinkin....purkasin kiristimen ja laitoin paikoilleen järjestyksessa eka runko pelkästään,sitten ``mäntä``,jousi,tiiviste ja päämutteri...minusta ketju oli todella kireällä...missähän nyt on mennyt vikaan?!!?
toinen juttu oli että kävi vaan 3:lla,eikös ajoitus ole oikein kun alapää 0 neulankohdassa ja yläpään nokka-askselin merkki oikealle sivuun tai niin oli ainakin alfameri neuvonut.

toinen juttu oli että kävi vaan 3:lla,eikös ajoitus ole oikein kun alapää 0 neulankohdassa ja yläpään nokka-askselin merkki oikealle sivuun tai niin oli ainakin alfameri neuvonut.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Oliskohan laahari mennyt?
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!(korjattu)M
hei nyt saatiin kirisin homma pelamaan,mutta olisi vielä tuo toinen ongelma jäljellä!ei käy kuin 3:lla,3 pytty ei pelaa,kipinä kyllä tulee...onko mahdollista että vika on siinä kun laitoin 3 keinun kohdalle ne ns säätöpalat ne semmoset sisupastillin kokoset missä on kuoppa ja reikä keskellä,niin ne on kutoskoneisen,mutta silmämääräsesti samankokoiset kun alkuperäset,että ventiili jää auki?..tosiaan kun siitä 3:sen kohdalta tippui ne enkä löytänyt
tai että venttiili vääntynyt?en saanut puristusmittaria vielä niin en tiedä onko samat kun muissa...
nyt tarvisi pikaista apua kun tarvisi auto luovuttaa jo omistajalleen remontista.

tai että venttiili vääntynyt?en saanut puristusmittaria vielä niin en tiedä onko samat kun muissa...
nyt tarvisi pikaista apua kun tarvisi auto luovuttaa jo omistajalleen remontista.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
Älä ainakaan luovuta sitä omistajalleen koska silloinhan palaa venttilit.Koeta löytää ne omansa sisupastillit sinne.Onkos se ei hydrauli nostajilla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
-92 on hydraulinostajilla.
saattaa nekin hetken kantaa ennenkuin asettuvat "uusien"osien kanssa yhteen.
saattaa nekin hetken kantaa ennenkuin asettuvat "uusien"osien kanssa yhteen.
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
joo en tietenkään luovuta puolikuntoisena! kyllä se tuossa kävi 15 minuuttia vähän nostattelin kierroksia...mutta ei ainakaan vielä auttanut tuohon että ``hakisi paikan...tilasin autosommasta tiistaina yhden ``pastillin``
...mutta tarve nyt 3:lle joten tilasin tänään 2 lisää..huomenna saan sen yhden,ajattelin kokeilla että siirrän ne 6 koneen pastillit vaikka 2 sylinterin kohdalle ja sieltä ne tuossa koneessa alunperin olleet 3 sylinterin kohdalle..jos silloin 2 sylinteri ei pelaa niin tietää että vika on niissä,että on liian paksut tms..ja huomennahan saan sen puristuspainemittarin.

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
eikö sitä voi rakotulkilla mitata, että minkälaiset ne välykset on?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
siinähän se onkin kun ei oo välystä missään venttiilis
,kun tuossahan ei kuulemma ole ns.oikeita säätöpaloja kun on hudraulinostajat,kertoi mb huollon korjaaja eilen...

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?
jep. en noista mersun pensakoneista oikein tiedä mitään, mutta kyllä olen jokusen kerran diiselistä todennu nostaja vian rakotulkilla, vaikka onkin hydrauliset nostajat. tosin niissä on ollu sillain päin, että jos on kunnossa, niin ei mahdu kun 0,05, luiska, tai ei mikään ja jos on rikki, niin menee melkein millinen.
mutta jos noista yrittäin vaikka sillä 0,05 luiskalla kattella. ja jos muihin menee, paitsi siihen 3 pyttyyn, niin siinähän se vika sitten on. en kyllä tiedä, että onko tossa koneessa edes mahdollista, että se luiska menee mihinkään nostajan ja nokan väliin, mutta kyllä se kannattaa tarkistaa.
mutta jos noista yrittäin vaikka sillä 0,05 luiskalla kattella. ja jos muihin menee, paitsi siihen 3 pyttyyn, niin siinähän se vika sitten on. en kyllä tiedä, että onko tossa koneessa edes mahdollista, että se luiska menee mihinkään nostajan ja nokan väliin, mutta kyllä se kannattaa tarkistaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E