mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

elikkäs tuossa meni vm92 230E mesestä nokka-akseli poikki jakoketjun päästä katsottuna ensimmäisen pukin kohdalta,niin että näkyy molemmista nokkaakselin palasista puolet öljyreiästä?katkennut pätkä on noin 5cm pituinen,osaisittekohan sanoa minkäänlaista syytä mistä tämä on johtunut...mese tuli vasta ikään kannentiiviste remontista,ja pelasi remontin jälkeen kuuleman mukaan hyvin tähän asti,eli noin 300km...olisiko sillä remontilla syytä asiaan,esim jako hypännyt?...muuten yläpäässä oli kaikki kunnossa ketjukin ehjä,venttiili puolikin näytti ehjältä.

kiitos vastauksista jo etukäteen ja jos tarvii tarkennusta johonkin niin sanokaa vaan.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja sundiz »

DarkDog kirjoitti: pelasi remontin jälkeen kuuleman mukaan hyvin tähän asti,eli noin 300km...olisiko sillä remontilla syytä asiaan
Kieltämättä herää epäilys, että olisi remontilla jotain tekemistä tuon kanssa, kun noin nopeasti hajoaa rempan jälkeen. Tai sitten on vain huonoa tuuria matkassa. Ettei olisi kiristetty keinuvivustoa liika kireälle/löysälle remontin yhteydessä?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

sundiz kirjoitti:
DarkDog kirjoitti: pelasi remontin jälkeen kuuleman mukaan hyvin tähän asti,eli noin 300km...olisiko sillä remontilla syytä asiaan
Kieltämättä herää epäilys, että olisi remontilla jotain tekemistä tuon kanssa, kun noin nopeasti hajoaa rempan jälkeen. Tai sitten on vain huonoa tuuria matkassa. Ettei olisi kiristetty keinuvivustoa liika kireälle/löysälle remontin yhteydessä?
Sanovat että pukit pitää kiristää tasan ja vähän kerrallaan,muutoin voi akseli katketa. Omaa kokemusta katkeamisesta ei ole mutta tossa voi olla perää...
Nokka-akseli taitaa olla järkyttävän kovaa ja pantteeseen joutuminen saattaa murtaa ja myöhemmin katkaista.
Tuntuu todennäköiseltä koska on just asennettu paikoilleen.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kannentiivisteen vaihtoon syynä moottorin kiehuttaminen, jossa kansi saanut uutta muotoa?
S124 300TE
W124 300D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Nokka-akselin pukit kiristetty väärässä järjestyksessä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Myös nokkapukkien kiristysmomentti on tärkeä.
Liian tiukalle kirityt nokkapukit ahdistaa nokan pyörimistä todella paljon. Pahassa tapauksessa nokka ei pyöri ekassa startissa ja rapsahtaa poikki.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Akseli asentajalla tippunut lattialle,ehjä mutta hius halkeama jossakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

väärin laitettu ketjun kiristäjä veikkaus. kuullut vastaavanlaisen sattuman jossa asentaja ei ollut purkanut kiristäjää. :P :P
Mercedes-Benz forever
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tonijuopperi kirjoitti:väärin laitettu ketjun kiristäjä veikkaus. kuullut vastaavanlaisen sattuman jossa asentaja ei ollut purkanut kiristäjää. :P :P
onko pensakoneissa semmonen naksuva automaatti kiristin, mikä pitää purkaa enneku laittaa paikalleen?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jani426
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:09
Paikkakunta: Lahti

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja Jani426 »

väärin laitettu ketjun kiristäjä veikkaus. kuullut vastaavanlaisen sattuman jossa asentaja ei ollut purkanut kiristäjää.
Tuli kans ekana mieleen. :)
onko pensakoneissa semmonen naksuva automaatti kiristin, mikä pitää purkaa enneku laittaa paikalleen?
Muistaakseni on.
r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde

Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500

Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja sundiz »

pera8x kirjoitti:
onko pensakoneissa semmonen naksuva automaatti kiristin, mikä pitää purkaa enneku laittaa paikalleen?
Omassa tuo kiristäjä piti "pistää osiksi", ja kasata uudestaan nokan vaihdon yhteydessä. Ja kiristäjän eri osilla, oli erilaiset kiristysmomentit.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

remontti-reiska oli sanonut kun ilmoitettiin että näin on käynyt että ei ole ollut auki venttiilipuolelta mitään?! tiiviste vaihettiin jo aikasessa vaiheessa varmuuden vuoksi eli ei ole keittänyt,öljyä oli veden seassa hieman niin turvauduttiin vaihtamaan heti...onko muuten edes mahdollista ottaa kantta irti mersusta niin että ei avaa,venttiilikoneistoa/pukkeja?....ja tietenkään remontilla ei ole takuuta,kun ilman kuittia teki :|
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ketjun kiristäjän joutuu irrottaan ainakin. Ja sen jos niputtaa väärin niin ketju on aivan liian tiukalla.
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

nyt kun tällee aattelen niin ketju oli todella kireällä.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Itse samaiseen 230 koneeseen kansiremontin tehneenä,niin tuo ketjun kiristin on juuri se jonka joutuu ottamaan irti,jotta onnistuu kannen irroittamaan vahingoittamatta muita osia.Pukkeja ei tarvitse irroitaa jos ei tarvetta,eli nokkaakseliin ei tarvitse koskea...Muuta kuin irroittamalla ketjupyörän akselin päästä..Ja toki ulosvetäjällä parit lukitus tapit toiselta ketjun ohjaimelta...

Jotenkin tuntuisi siltä että,on ehkä kiristetty tuo kiristin väärin,kuten jo useampi on todennut....
Sanotaanhan huoltotöiden johdanto vihkossakin,että Huomio! Ketjunkiristin on purettava ennen asennusta.Tällöin painetaan painettappi pois kotelosta painesuuntaan..Ketjunkiristimen sulkutulpan ja jousen poisto remontin yhteydessä ei oikein riitä,takaisin asennuksessa tällöin kiristin kiristyy liikaa..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

niimpä ja sanoohan sen jo järkikin että se kiristin pitää avata :o
Avatar
Mouru89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Pe 02.10.2009 21:50

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja Mouru89 »

Kiristäjästä veikkaisin minäkin tuota katkeamista. Itellä katkes myös ku ei tajuttu ajoissa, mut nyt kestäny jo 10tkm uudella ketjulla. Itelläki kans joku 5cm se pätkä, joka katkes. Moottorista kuulu kaasuttaessa pieni vonkuminen.
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

tuosta kans oli kuulemma kuulunut vonkumista,mutta auton omistaja oli aatellut että kuuluu hihnasta :? Mihinkäs nyt kun vaihdan uuden nokan pitää sitten kiinittää erityisesti huomiota sen kiristäjän kanssa?...neuovotaanko sen oikein laitto mersun korjauskirjassa?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Kyllä se on neuvottu ainakin Alfamerin kirjassa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja sundiz »

DarkDog kirjoitti:tuosta kans oli kuulemma kuulunut vonkumista,mutta auton omistaja oli aatellut että kuuluu hihnasta :? Mihinkäs nyt kun vaihdan uuden nokan pitää sitten kiinittää erityisesti huomiota sen kiristäjän kanssa?...neuovotaanko sen oikein laitto mersun korjauskirjassa?
Esim. Alfamerin korjausoppaassa on ihan hyvät neuvot ja kuvat. En tiedä onko noissa kiristimissä paljonkin eroa, mutta omassa 32mm hylsyllä saa sen päätymutterin auki ja se kiristimen runko irtoaa 17mm kuusiokoloavaimella. Nämä ihan vain vinkkinä, että kyseisiä työkaluja ei välttämättä ihan perustyökalupakista löydy. Ettei tarvitse lähteä työkalukauppaan kesken remontin (nimim. kokemusta on).

Ja jos en nyt ihan väärin muista niin kiristimen runko tulee laittaa kiinni 10Nm ja päätymutteri 70Nm momenteilla. Korjausoppaassa oli nuo oikeat momentitkin mainittu. Kannattaa sieltä ne vielä tarkastaa.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

jep katselinkin että pää mutteri on isohkoa kokoa,ja kiitos vinkistä että siellä on vielä kuusiokoloakin.
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

nyt tarvis helppiä! nyt on uusi nokka saatu paikoilleen,mutta kun laitoin käyntiin kuuluu taas varmaankin sama ääni mikä oli ennen hajoamista kuulunut,on verrattavissa sähkötrukkiin :? semmonen vonkuminen mikä kovenee kierrosten mukaan,kuuluu suoraan jakoketjun kiristimen luonta,ja sitä veikkaisinkin....purkasin kiristimen ja laitoin paikoilleen järjestyksessa eka runko pelkästään,sitten ``mäntä``,jousi,tiiviste ja päämutteri...minusta ketju oli todella kireällä...missähän nyt on mennyt vikaan?!!?

toinen juttu oli että kävi vaan 3:lla,eikös ajoitus ole oikein kun alapää 0 neulankohdassa ja yläpään nokka-askselin merkki oikealle sivuun tai niin oli ainakin alfameri neuvonut.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja wolf »

Oliskohan laahari mennyt?
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!(korjattu)M

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

hei nyt saatiin kirisin homma pelamaan,mutta olisi vielä tuo toinen ongelma jäljellä!ei käy kuin 3:lla,3 pytty ei pelaa,kipinä kyllä tulee...onko mahdollista että vika on siinä kun laitoin 3 keinun kohdalle ne ns säätöpalat ne semmoset sisupastillin kokoset missä on kuoppa ja reikä keskellä,niin ne on kutoskoneisen,mutta silmämääräsesti samankokoiset kun alkuperäset,että ventiili jää auki?..tosiaan kun siitä 3:sen kohdalta tippui ne enkä löytänyt :oops:

tai että venttiili vääntynyt?en saanut puristusmittaria vielä niin en tiedä onko samat kun muissa...

nyt tarvisi pikaista apua kun tarvisi auto luovuttaa jo omistajalleen remontista.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Älä ainakaan luovuta sitä omistajalleen koska silloinhan palaa venttilit.Koeta löytää ne omansa sisupastillit sinne.Onkos se ei hydrauli nostajilla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

-92 on hydraulinostajilla.
saattaa nekin hetken kantaa ennenkuin asettuvat "uusien"osien kanssa yhteen.
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

joo en tietenkään luovuta puolikuntoisena! kyllä se tuossa kävi 15 minuuttia vähän nostattelin kierroksia...mutta ei ainakaan vielä auttanut tuohon että ``hakisi paikan...tilasin autosommasta tiistaina yhden ``pastillin`` :D...mutta tarve nyt 3:lle joten tilasin tänään 2 lisää..huomenna saan sen yhden,ajattelin kokeilla että siirrän ne 6 koneen pastillit vaikka 2 sylinterin kohdalle ja sieltä ne tuossa koneessa alunperin olleet 3 sylinterin kohdalle..jos silloin 2 sylinteri ei pelaa niin tietää että vika on niissä,että on liian paksut tms..ja huomennahan saan sen puristuspainemittarin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikö sitä voi rakotulkilla mitata, että minkälaiset ne välykset on?
W201 250DT 20V
w201 190E
DarkDog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 18.02.2011 17:19

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja DarkDog »

siinähän se onkin kun ei oo välystä missään venttiilis :roll: ,kun tuossahan ei kuulemma ole ns.oikeita säätöpaloja kun on hudraulinostajat,kertoi mb huollon korjaaja eilen...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: mb 230E meni nokka-akseli poikki!missä vika?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jep. en noista mersun pensakoneista oikein tiedä mitään, mutta kyllä olen jokusen kerran diiselistä todennu nostaja vian rakotulkilla, vaikka onkin hydrauliset nostajat. tosin niissä on ollu sillain päin, että jos on kunnossa, niin ei mahdu kun 0,05, luiska, tai ei mikään ja jos on rikki, niin menee melkein millinen.

mutta jos noista yrittäin vaikka sillä 0,05 luiskalla kattella. ja jos muihin menee, paitsi siihen 3 pyttyyn, niin siinähän se vika sitten on. en kyllä tiedä, että onko tossa koneessa edes mahdollista, että se luiska menee mihinkään nostajan ja nokan väliin, mutta kyllä se kannattaa tarkistaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin