123:n akku räjähti silmille!
123:n akku räjähti silmille!
Opetuksena ja varoituksena kaikille!!!!
Irrottelin tänään varaosa-123:n moottoria kotitallissani. Ajaessani kulmahiomakoneella etuputken ja pakosarjan välistä pulttia poikki, räjähti auton akku kovan pamauksen saattelemana silmilleni!
Sekunnin hölmistelyn jälkeen, naama märkänä ja turtana, loikin tuhannen tulimmaista ryyd-loikkaa suihkuun, jossa pikainen silmien ja pään huuhtelu, vaatteet pois ja tehokas kokovartalopesu. Tovin suihkuttelun jälkeen piti oikein peilistä tarkistaa, onko naama ehjä.. (tosin tässä naamassa arpikin kaunistus olisi, ja hampaat voi uusiksi laittaa...)
Kropalle ei tullut vaurioita, mutta tallissa siivo oli melkoinen.
Asiaan liittyviä faktoja:
- molemmat akunkengät olivat irti akusta
- auto oli seisonut pitkään (2 kk), ja akkua oli ladattu edellisenä päivänä auton siirtelyn varmistamiseksi
- akku oli vanha?, valkoinen, merkki ja ikä ei ole todennettavissa
- tallin ovet olivat auki, kuten myös tallin tuuletusventtiilit; ilma kiersi, oli suorastaan vilpoisaa
- auton konepelti oli poistettu
- akkua oli "käytetty" = autoa ajettu pihalla noin 2 tuntia aikaisemmin
- rälläkän kipinöitä lenteli jonkun verran akunkin suuntaan
Onneksi:
- suojalaisit ja kuulosuojaimet olivat päässä
- kävi tuuri; akun kansi ja osin päädyt lensivät säleinä pitkin tallia ja akkunesteet roiskuivat ympäriinsä; työskentelin kaiken kukkuraksi juuri akun puolella ja osin sen päälle kumartuneena!!
- suihku oli 10 metrin päässä
Sen verran säväytti, että lopetin homman ja korkkasin 0,5 litran Koskenkorvan ja 1,5 litran Spar-Colan vähäisten vaurioiden ja olemattomien henkilövahinkojen kunniaksi!! Elämästä on syytä selvitä hengissä!!!
Hiiohoi, huomenna jatketaan jahka käsien tärinä hellittää...!!
Irrottelin tänään varaosa-123:n moottoria kotitallissani. Ajaessani kulmahiomakoneella etuputken ja pakosarjan välistä pulttia poikki, räjähti auton akku kovan pamauksen saattelemana silmilleni!
Sekunnin hölmistelyn jälkeen, naama märkänä ja turtana, loikin tuhannen tulimmaista ryyd-loikkaa suihkuun, jossa pikainen silmien ja pään huuhtelu, vaatteet pois ja tehokas kokovartalopesu. Tovin suihkuttelun jälkeen piti oikein peilistä tarkistaa, onko naama ehjä.. (tosin tässä naamassa arpikin kaunistus olisi, ja hampaat voi uusiksi laittaa...)
Kropalle ei tullut vaurioita, mutta tallissa siivo oli melkoinen.
Asiaan liittyviä faktoja:
- molemmat akunkengät olivat irti akusta
- auto oli seisonut pitkään (2 kk), ja akkua oli ladattu edellisenä päivänä auton siirtelyn varmistamiseksi
- akku oli vanha?, valkoinen, merkki ja ikä ei ole todennettavissa
- tallin ovet olivat auki, kuten myös tallin tuuletusventtiilit; ilma kiersi, oli suorastaan vilpoisaa
- auton konepelti oli poistettu
- akkua oli "käytetty" = autoa ajettu pihalla noin 2 tuntia aikaisemmin
- rälläkän kipinöitä lenteli jonkun verran akunkin suuntaan
Onneksi:
- suojalaisit ja kuulosuojaimet olivat päässä
- kävi tuuri; akun kansi ja osin päädyt lensivät säleinä pitkin tallia ja akkunesteet roiskuivat ympäriinsä; työskentelin kaiken kukkuraksi juuri akun puolella ja osin sen päälle kumartuneena!!
- suihku oli 10 metrin päässä
Sen verran säväytti, että lopetin homman ja korkkasin 0,5 litran Koskenkorvan ja 1,5 litran Spar-Colan vähäisten vaurioiden ja olemattomien henkilövahinkojen kunniaksi!! Elämästä on syytä selvitä hengissä!!!
Hiiohoi, huomenna jatketaan jahka käsien tärinä hellittää...!!
Viimeksi muokannut JussiK, Pe 16.04.2004 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Ladatessa ja purettaessa akkua käynnistyy kemiallinen reaktio jossa purkautuu vetyä. Tämä vedyn ja ilman seos ei aina poistu akusta ulkoilmaan akun tuuletusventtiileiden kautta jotka jopa voivat olla tukossa mikäli akun puhtaudesta ei ole huolehdittu. Tämän vety-ilma seoksen räjähtämiseen riittää joskus jopa hankaussähköstä tuleva, usein näkymätön kipinä (staattinen sähkö); muistammehan Tapaus Lahden. Mikäli akkua on vastikään ladattu (esim ajon jälkeen), on ehdottoman epäterveellistä hitsata tahi rälläköidä sen läheisyydessä. Olkoon tämä JussiKoon tapaus muistutuksena kaikille meille.
Onneksi sulle ei sattunut ilmeisesti mitään järkytystä suurempaa, mutta säikähdys oli varmaan aikaslailla suuri.
Onneksi sulle ei sattunut ilmeisesti mitään järkytystä suurempaa, mutta säikähdys oli varmaan aikaslailla suuri.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tädilläni räjähti joskus muinoin 100A Datsunissa akku kesken ajon. Taidanpa tästä lähtien irroittaa akun aina hitsaus yms metallitöiden ajaksi. Appiukkokin sitä aina on sanonut että maajohto akusta irti kun hitsaa.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Re: 123:n akku räjähti silmille!
[quote="JussiK"]-Onneksi:
- suojalaisit ja kuulosuojaimet olivat päässä
-quote]
Tämä kohta viestistä olkoon opiksi ja neuvontantajaksi kaikille niille "on me ennenkin rälläkkää ilman suojalaseja käytetty"-tosimiehille.
Kannattaa sittenkin näyttää nössöltä ja käyttää näitäkin suojavarusteita. Parempi mennyt maine kuin menetetty näkö.
- suojalaisit ja kuulosuojaimet olivat päässä
-quote]
Tämä kohta viestistä olkoon opiksi ja neuvontantajaksi kaikille niille "on me ennenkin rälläkkää ilman suojalaseja käytetty"-tosimiehille.
Kannattaa sittenkin näyttää nössöltä ja käyttää näitäkin suojavarusteita. Parempi mennyt maine kuin menetetty näkö.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: 123:n akku räjähti silmille!
Johan pääsi käymään ohraisesti!
Itsekään en ole aikaisemmin ajatellut, että akku todella oikeasti noin räjähdysherkkä.
Rälläkän vaarallisuuden olen sensijaan tiedostanut ja todennut käytännössä, että esimerkiksi öljyinen ja likainen korjausmonttu syttyy hyvin helposti ison rälläkän kipinäsuihkusta. Hitsaus ja rälläköintihommia en viimeaikoina ole tehnyt muualla kuin ulkona.
En voi kuin ihmetellä kun jotkut rälläköi ilman suojaimia. Vaikka itsellä ollut suojalasit, niin jostain välistä on päässyt silmälaseihin lentämään kipinöitä sen verta, että niissä näkyy jälkiä.
Pitäisi hommata jostain jotkut hyvät silmä/kasvosuojat kun rupeaa ja suojalasit olemaan aika kulahtaneet.

Itsekään en ole aikaisemmin ajatellut, että akku todella oikeasti noin räjähdysherkkä.
Rälläkän vaarallisuuden olen sensijaan tiedostanut ja todennut käytännössä, että esimerkiksi öljyinen ja likainen korjausmonttu syttyy hyvin helposti ison rälläkän kipinäsuihkusta. Hitsaus ja rälläköintihommia en viimeaikoina ole tehnyt muualla kuin ulkona.
En voi kuin ihmetellä kun jotkut rälläköi ilman suojaimia. Vaikka itsellä ollut suojalasit, niin jostain välistä on päässyt silmälaseihin lentämään kipinöitä sen verta, että niissä näkyy jälkiä.
Pitäisi hommata jostain jotkut hyvät silmä/kasvosuojat kun rupeaa ja suojalasit olemaan aika kulahtaneet.
Jep, järkytyksestä on toivuttu, jäljet siivottu ja kone saatu kunnialla pois nokalta odottamaan asennusta toiseen kohteeseen.
Tallissa haisee edelleen kaamealta, aivan kuin mädältä kananmunalta..
Kyllä tässä on taivasteltu perhe- ja kaveripiirissä hyvää tuuria ja suojainten tarpeellisuutta.
Entistä suuremmalla varmuudella:
- en koskaan rälläköi tai poraa ilman suojalaseja
- kunnioitan ja varon kaikkia akkuja kuin vaimoani tahi muita naisia
- en aja päin punaisia
- en kiroile lasten kuullen..

Tallissa haisee edelleen kaamealta, aivan kuin mädältä kananmunalta..

Kyllä tässä on taivasteltu perhe- ja kaveripiirissä hyvää tuuria ja suojainten tarpeellisuutta.
Entistä suuremmalla varmuudella:
- en koskaan rälläköi tai poraa ilman suojalaseja
- kunnioitan ja varon kaikkia akkuja kuin vaimoani tahi muita naisia
- en aja päin punaisia
- en kiroile lasten kuullen..
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Ei ole leikkimistä noitten akkujen kanssa, itsellä ei ole akkuja räjähdellyt mutta isäukolla kosahti joskus oikein kunnolla.
Traktorin akku oli latautumassa autotallin nurkassa ja ukko hitsaamassa toisessa päässä tallia(matkaa n.7m), yksi kipinä ja akku kojahti seurauksella että tallista lensi ovet pois paikoiltaan, ikkunat hajosi ja ukon haalareista jäi vain savuavat riekaleet, jos akku latautuu ei siihen tosiaan kannata mennä sätkä huulessa heilumaan. Ja tietysti jos silti käy noinkin huonosti niin suositeltavaa olisi käydä lääkärissä vaikka mies vaikuttaisikin suhteellisen ehjältä. Tietysti ensin suihkun ja silmähuuhtelun kautta.
Traktorin akku oli latautumassa autotallin nurkassa ja ukko hitsaamassa toisessa päässä tallia(matkaa n.7m), yksi kipinä ja akku kojahti seurauksella että tallista lensi ovet pois paikoiltaan, ikkunat hajosi ja ukon haalareista jäi vain savuavat riekaleet, jos akku latautuu ei siihen tosiaan kannata mennä sätkä huulessa heilumaan. Ja tietysti jos silti käy noinkin huonosti niin suositeltavaa olisi käydä lääkärissä vaikka mies vaikuttaisikin suhteellisen ehjältä. Tietysti ensin suihkun ja silmähuuhtelun kautta.
No onneksi ei käynyt tuon pahemmin!
Rupesin tässä vielä muistelemaan, että olikos bensahöyryn ja akusta vapautuvan vetykaasun yhdistelmässä jotain vielä riskialttiimpaa? Kun esim. veneissä yleensä bensatankki ja akkutila tuuletetaan eri puolelle venettä. Ja samasta syystä akkutila on yleensä koteloitu erikseen jos se sijaitsee lähelläkään bensatankkia.
Rupesin tässä vielä muistelemaan, että olikos bensahöyryn ja akusta vapautuvan vetykaasun yhdistelmässä jotain vielä riskialttiimpaa? Kun esim. veneissä yleensä bensatankki ja akkutila tuuletetaan eri puolelle venettä. Ja samasta syystä akkutila on yleensä koteloitu erikseen jos se sijaitsee lähelläkään bensatankkia.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Niinpä niin..
Akusta vapautuu - varsinkin ladattaessa esim. irrallaan tai sitten ajon aikana
akun varautuessa auton oman laturin toimesta - vetykaasua. Vety on aika ärtsyä eikä tarvitse kovin suurta kirosanaa kun läsähtää ilma/vety seoksen ollessa sopiva. Bensiinihöyryjen sekoittuminen vetyyn ei varsinaisesti vaikuta.
Sanottakoon ettei kyseiseen räjähdykseen vaikuta yhtään se onko maakaapeli
kiinni vai ei. Kaapeli tai kaapelit on syytä irroittaa kun halutaan estää auton omaa sähköjärjestelmää rassattaessa kipinöinti tai suojata esim. hitsauksen
aikana auton sähköjärjestelmä. Veneissä akku ja polttoaine on erillään kipi-
nöintivaaran vuoksi eikä niinkään bensa- ja vetyhöyryjen sekoittumisen takia.
Varatun akun sisältämä 1,28 ominaispainoinen rikkihappo syövyttää ja nopea pesu vedellä on tärkeää. Teoriassa on niin, että jos akun onnistuu saamaan ihan nolliin varauksen suhteen niin akussa on pelkkää tislattua vettä. Happo on imeytynyt akun levyihin. Siksi alivarautuneen akun neste jäätyy koska vedellä on sellainen ominaisuus tuossa nolla-asteen tietämillä.
Tämän voi tietenkin testata esim juomalla nollajännitteisestä akusta pillillä
No niin..älkää kuitenkaan kokeilko..
Marcus
Akusta vapautuu - varsinkin ladattaessa esim. irrallaan tai sitten ajon aikana
akun varautuessa auton oman laturin toimesta - vetykaasua. Vety on aika ärtsyä eikä tarvitse kovin suurta kirosanaa kun läsähtää ilma/vety seoksen ollessa sopiva. Bensiinihöyryjen sekoittuminen vetyyn ei varsinaisesti vaikuta.
Sanottakoon ettei kyseiseen räjähdykseen vaikuta yhtään se onko maakaapeli
kiinni vai ei. Kaapeli tai kaapelit on syytä irroittaa kun halutaan estää auton omaa sähköjärjestelmää rassattaessa kipinöinti tai suojata esim. hitsauksen
aikana auton sähköjärjestelmä. Veneissä akku ja polttoaine on erillään kipi-
nöintivaaran vuoksi eikä niinkään bensa- ja vetyhöyryjen sekoittumisen takia.
Varatun akun sisältämä 1,28 ominaispainoinen rikkihappo syövyttää ja nopea pesu vedellä on tärkeää. Teoriassa on niin, että jos akun onnistuu saamaan ihan nolliin varauksen suhteen niin akussa on pelkkää tislattua vettä. Happo on imeytynyt akun levyihin. Siksi alivarautuneen akun neste jäätyy koska vedellä on sellainen ominaisuus tuossa nolla-asteen tietämillä.
Tämän voi tietenkin testata esim juomalla nollajännitteisestä akusta pillillä

No niin..älkää kuitenkaan kokeilko..
Marcus
..
Silloinhan se akku räjähtää silmille, kun sitä vähiten odottaa...
Itse otan aina akun pois, jos meinaakaan lennellä kipinöitä sinne päin. Vaikkei muuta sattuisikaan, niin ei se uusi akku ilmainen ole, jos entisen räjäyttää..
Kerran yritettiin räjäyttää vanha akku. Sain kaverilta vanhan mikroaaltouunin, joka oli syttynyt palamaan kesken kaiken. Toimi kuitenkin vielä. Pitkä jatkojohto ja uuni pihan peräll ja akku tietenkin uuniin ja uuni käyntiin
Pettymys oli suuri, kun akku ei räjähtänytkään 
Itse otan aina akun pois, jos meinaakaan lennellä kipinöitä sinne päin. Vaikkei muuta sattuisikaan, niin ei se uusi akku ilmainen ole, jos entisen räjäyttää..



w115,123,124,126,210 yms.
Re: ..
Niin, purkautunut akku ei poksahda mutta kokeile ensikerralla vähän parempaa akkua, laita vaikka ensin lataukseen ja sitten paiskaat mikroon.jarski kirjoitti:Silloinhan se akku räjähtää silmille, kun sitä vähiten odottaa...
Itse otan aina akun pois, jos meinaakaan lennellä kipinöitä sinne päin. Vaikkei muuta sattuisikaan, niin ei se uusi akku ilmainen ole, jos entisen räjäyttää..
Kerran yritettiin räjäyttää vanha akku. Sain kaverilta vanhan mikroaaltouunin, joka oli syttynyt palamaan kesken kaiken. Toimi kuitenkin vielä. Pitkä jatkojohto ja uuni pihan peräll ja akku tietenkin uuniin ja uuni käyntiin
Pettymys oli suuri, kun akku ei räjähtänytkään
Onnistuneeseen lopputulokseen pääsee lisäämällä mikroon akun lisäksi vaikka lusikan tai muun tarkoitukseen sopivan kiiltävän metalliesineen jolloin saadaan kipinöintiä aikaan

Kyllä sen tällä konstilla pitäisi räjähtää mutta kannattaa laittaa pirun pitkä roikka väliin se mikro kun toimii vielä paineenlisääjänä räjähdykselle ja akun/mikronpaloja saattaa sataa lähitienoolla aika iloisesti.
Tuostahan saisi oivan kylkimiinan, todennäköisestihän räjähdys purkautuu suurelta osin mikrouunin oven kautta joten ei muuta kuin naapurille tekemään pikku jekkua

No ei sentään, vaarallisia leikkejä tuollaiset kokeet.
...
nappulana 15wee rälläköin vanhakoppa eskoa akun vierestä joka tosiaan oli lataukses...akkuhan räjästi mutta euromaski oli pääs ettei sille sektorille tullu havereita...
nykyään pysyn kaukana akuista...tosin mullahan on optima...siinä ainakaan mitää reikää oo mistä ne vetykaasut pääsis ulostumaan :lol:jos sitä syntyy edes hyytelö akus...
nykyään pysyn kaukana akuista...tosin mullahan on optima...siinä ainakaan mitää reikää oo mistä ne vetykaasut pääsis ulostumaan :lol:jos sitä syntyy edes hyytelö akus...