190E kylmäkäynnistysongelmia jo useita vuosia.. K-jetronic
190E kylmäkäynnistysongelmia jo useita vuosia.. K-jetronic
Moottori siis 102.961 eli 2.0 litran -84 ruisku. Oon tässä pähkäilly sataysikymppisen kylmäkäynnistyksen kanssa jo useempia vuosia. Lämpimällä koneella pelaa ihan niiku pitääkii mutta kylmänä pitää hangata pitkään ennen kun starttaa ja sittenkii ei anna laittaa kaasua ennen ku lämmöt koneessa nousee siihen 50 asteen pintaan. Mikä vois olla vikana? uusittu jo kaikki syttypuolen osat, bensapumppu, paine-erosäädin, bensansuodin,lämpö-aikakatkaisin, ecun lämpöanturi, alipaineanturi jakajalle jne... eikait tässä jää kohta ennää kun käynnistyssuutin tai johotukset sille?
Re: 190E kylmäkäynnistysongelmia jo useita vuosia.. K-jetron
Käynnistyssuuttimelle vedin johdon suoraan akulta ja katkasin siihen johon väliin sillä kun herkistelee ennen käynnistystä niin lähtee ihan hyvin käyntiin eli ei varmaankaa suuttimessa vikaa?
Yj-rele olisi tässä tapauksessa numero yksi vika listalla.Oletko tehnyt sille mitään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Tervetuloa joukkoon!
Eipä sitten suuttimessa vikaa. Seuraava epäiltävä kohde olisi polttoainepumpun rele. Se sisältää paitsi pumpun releen myöskin tämän kylmäkäynnistyssuuttimen releen ja jos on automaattivaihteinen niin kickdown-releenkin. Sijainti (useimmiten) akun takana. Välissä on tai ainakin pitäisi olla muoviläpyskä. Siellä on ylijänniterele jossa päällä on yksi tai kaksi 10A:n sulaketta muovikannen alla. Vieressä on se pumpunreleboksi. Reilusti tupakkiaskin kokoinen loota. Taitaa siinä lukeakin kraftstoff ja jotakin. Sitten on vielä iso boksi, se on ECU elikkä polttoainepuolen aivot. Siihen emme nyt puutu. Näissä kahdessa em. releessä on vanhemmiten esiintynyt juotosvikoja jotka eivät välttämättä näy päällepäin. Näitä on sitten uudelleenjuoteltu enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi. Paras olisi jos käyttäisi tinaimuria (sellainen vaaksan mittainen jousitoiminen imupumppu, on halpa elektroniikkaliikkeissä) vanhan tinan poistoon. Silloin usein jo näkeekin oliko juotoksen sisällä hapettumaa.
Eipä sitten suuttimessa vikaa. Seuraava epäiltävä kohde olisi polttoainepumpun rele. Se sisältää paitsi pumpun releen myöskin tämän kylmäkäynnistyssuuttimen releen ja jos on automaattivaihteinen niin kickdown-releenkin. Sijainti (useimmiten) akun takana. Välissä on tai ainakin pitäisi olla muoviläpyskä. Siellä on ylijänniterele jossa päällä on yksi tai kaksi 10A:n sulaketta muovikannen alla. Vieressä on se pumpunreleboksi. Reilusti tupakkiaskin kokoinen loota. Taitaa siinä lukeakin kraftstoff ja jotakin. Sitten on vielä iso boksi, se on ECU elikkä polttoainepuolen aivot. Siihen emme nyt puutu. Näissä kahdessa em. releessä on vanhemmiten esiintynyt juotosvikoja jotka eivät välttämättä näy päällepäin. Näitä on sitten uudelleenjuoteltu enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi. Paras olisi jos käyttäisi tinaimuria (sellainen vaaksan mittainen jousitoiminen imupumppu, on halpa elektroniikkaliikkeissä) vanhan tinan poistoon. Silloin usein jo näkeekin oliko juotoksen sisällä hapettumaa.
nuo releet ja lisäilmaventiili/luisti...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Bensapumpun releen uusin silloin kun noita käyntionkelmia alkoi ilmaantua ja sillon nimen omaan tuli nämä kylmäkäynnistysongelmat. ja mulla ei tuossa vehkeessä ole yj-relettä kun ee noin vanhassa oo abseja eikä muutenkaa sähköstä ruiskua niin ee tarte ylivirtasuojaa tämä vehje. kyllä keljuttaa kun on tonnin upottanu osiin eikä vaan tule vika kuntoon..
mistä vois johtua että kun uusin polttoainepumpun releen niin juuri sitte vasta alkoi kylmäkäynnistysonkelmat? vika oli aiemmin tämä: moottori pelasi helvetin hyvin tyhjäkäynnillä ja vähän matkaa ajettuna. kun ajoit 1-3 kilometriä ihan peruskaasulla n.2000-3000 kierrosta niin yhtäkkiä vaan sammui kuin narusta olis vetässy ja ee enää lähteny käyntiin. auton sain aina liikkeelle liikuttelemalla bensapumpun relettä mutta se oli vain väliaikainen korjaus. tosiaan sitte uusittiin tuo rele tarvikeosalla kylläkin ja sen jälkeen ilmeni nämä käyntiongelmat kylmänä. tuota sammumisongelmaa tosin ei enää esiintynyt
Sehän vois olla viallinen rele. Mulle kävi niin että, kun oli sammumisongelmia ja siihen vikaa etsiessäni uusin osia mm. bensapumpunreleen ja sain homman toimimaan (vika virranjakajassa) niin tuli uusi oire katkoi n.3000r/min ja se vika oli bensapumpunreleessä joka oli uusi. Kun pistin tilalle sen entisen jonka olin ottanut pois niin vika hävisi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Alkuperäisessä releessä ollut huono juotos, nykyinen on muuten vain viallinen.Vartsu93 kirjoitti:mistä vois johtua että kun uusin polttoainepumpun releen niin juuri sitte vasta alkoi kylmäkäynnistysonkelmat? vika oli aiemmin tämä: moottori pelasi helvetin hyvin tyhjäkäynnillä ja vähän matkaa ajettuna. kun ajoit 1-3 kilometriä ihan peruskaasulla n.2000-3000 kierrosta niin yhtäkkiä vaan sammui kuin narusta olis vetässy ja ee enää lähteny käyntiin. auton sain aina liikkeelle liikuttelemalla bensapumpun relettä mutta se oli vain väliaikainen korjaus. tosiaan sitte uusittiin tuo rele tarvikeosalla kylläkin ja sen jälkeen ilmeni nämä käyntiongelmat kylmänä. tuota sammumisongelmaa tosin ei enää esiintynyt

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
itekkii oon epäilly tuota kiinalaista relettä pitkän aikaa. makso vaan toistasataa tarvikkeenakin niin oon koittanu itelle uskotella että ei siinä oo se vika.. imupuolelle oon molemmat tiivisteetkin uusinu vaan ee vaan auta. oon uusinu koko virranjakajan kaikkine osineen, sytytysyksikön, puolan, tulpanjohot ja tulpat. ee enää kestä vaan perse ostaa uutta osaa.
tulee teidän kokemukset todella tarpeeseen. itsekki oon autonasentaja ja kokemusta mersuista todella paljon on mutta tämän oman vehkeen ongelma on niin mystinen että ee oo millää selvinny.
Sitten on vielä se bensapumpunreleen pohja jossa vois olla ongelma kun on relettä vaihdettu niin on joku juotos pettänyt tai johto murtunut. Kannattaa tsekata sekin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B 230 TEA -92 Pojalla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
ainakin päällepäin katsottuna se releenpohja olisi hyvässä kunnossa. johdot ja juotokset täysin puhtaat liasta. elektronisesti ohajattu Ke-jetti on mulla kyllä hallussa mutta olisiko jollakin ollut täysin samaa vikaa tässä mekaanisesti ohjatussa ruiskussa? jos olisi niin joku helppo korjausohje varmaan hoitaisi ongelman.
Onko tuossa K-jetissäkin sitten y-j releen kautta tuo ohjaus? oon ollu siinä uskossa että se löytyisi vain Ke-jetistä?
Tuossa kun tarkemmin seurailin tuota hommaa niin kylmänä tuo tyhjäkäynti normalisoituu aina kun moottori saavuttaa 50-60 asteen lämpötilan. miten voisiko ruiskun seokset vaikuttaa tuohon kylmäkäyntiin /-käynnistykseen? silloin kun moottori on kylmä ja joutokäyntiruuvia pyörittää vastapäivään eli auki(ko) niin tyhjäkäynti korjautuu mutta lämpimänä nousee sitten aivan liian korkeaksi.
Tere,
Itsellä 190 2.0 E 1987 ja samankaltaisia oireita!
Oireet alkoi paheneen pikkuhiljaa ja aina pahimmillaan ilmojen kylmetessä.
Tilanne nyt,
- Huono kylmänä käyntiin lähtö ja sammuu useita kertoja ennen kuin jää käyntiin
- Kun käynnissä niin pitää antaa nypyttämällä kaasua jotta pysyy käynnissä
- Kun pysyy viimein käynnissä niin nykii pirusti ajettaessa kun koneen lämmöt alle + 80 C
- Kun koneen lämmöt nousee + 80 asteeseen niin vaiva lähes katoaa, tätä ennen yhtä tuskaa
Vika on oletettavasti tuossa ruiskussa, vaan missä??
Joko viestiketjun aloittajalla vika korjattu ja missä mahdollisesti oli?
T.Marski
Itsellä 190 2.0 E 1987 ja samankaltaisia oireita!
Oireet alkoi paheneen pikkuhiljaa ja aina pahimmillaan ilmojen kylmetessä.
Tilanne nyt,
- Huono kylmänä käyntiin lähtö ja sammuu useita kertoja ennen kuin jää käyntiin
- Kun käynnissä niin pitää antaa nypyttämällä kaasua jotta pysyy käynnissä
- Kun pysyy viimein käynnissä niin nykii pirusti ajettaessa kun koneen lämmöt alle + 80 C
- Kun koneen lämmöt nousee + 80 asteeseen niin vaiva lähes katoaa, tätä ennen yhtä tuskaa
Vika on oletettavasti tuossa ruiskussa, vaan missä??
Joko viestiketjun aloittajalla vika korjattu ja missä mahdollisesti oli?
T.Marski