300 TE-24 kylmäkäynnistys ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Repa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 14.03.2004 20:07

300 TE-24 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Repa »

300 TE-24 lähtee huonosti käyntiin kylmänä. Jos pidän lämmityksessä yli tunnin, niin ensimmäisen startin jälkeen käy pari sekuntia ja sammuu.

Toisella kertaa käynnistyy, kierroksia n. 500 ja kaasua ei saa antaa. Minuutin kuluttua jos yrittää liikkeelle, niin meinaa tukehtua, ja kaasua voi antaa vain hiukan.

Vaikuttaa siltä, että kone ei saa bensaa, automaattiryyppy ei tule päälle sillä kierrokset nousee vasta jonkun ajan kuluttua. Sitten kun kone on lämminnyt tarpeeksi, niin ei minkäänlaisia ongelmia.

Samantapaisia ongelmia on useilla M103-koneen omistajilla, mutta missähän sijaitsee tämän 300 TE:n mallin kylmäkäynnistys suutin, josta saadaan lisäpolttoaine, eli ryyppy. Sitten on tuo lämpötila anturi, joka haistelee lämpötilaa, missähän se sijaitsee.

Sitten yksi kohta voisi olla polttoainepaineen karkaaminen, johon ilmeisesti vaikuttaa joku venttilli bensaputkistossa

Tulpanjohdot vaihdettu, edellinen omistaja vaihtanut tulpat, virranjakajan pyörijän ja bensapumpun.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Ks. jälkimmäinen kirjoituksesi, ABS ongelmasta... Vika 99%:sti ylijännitereleessä/sen sulakkeessa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tässä on nyt ollut juttua M103:n osalta myös noista ilmamäärämittareista/määränjakajista. Kyseessä on siis sama osa. Lyhykäisesti homma toimii niin, että mitä enemmän ilmaa koneeseen ohjataan, sitä enemmän ilmamäärämittarin lautasen ohjaama tanko päästää bensaa poltettavaksi. Mötikässä on tavallaan vierekkäin "bensa- ja ilmapuoli". Bensassa on luonnollisesti kovempi paine, joten vuoto merkitsee näin maalaisjärjellä sanottuna sitä, että ns. ilmapuolelle valuu bensaa, josta se kaasutuksen ansiosta lähtee matkalle kohti palotiloja. Ilmaa koneelle ajettaessahan ei ole noita tarkan kokoisia suuttimia, jotka osaltaan rajoittaisivat aineen määrää. Nähtävästi juuri koneen seistyä jonkin aikaa bensaa ehtii kertyä väärään paikkaan. Ajossa tapahtuva tihkunta lienee siksi vähäistä, että siitä ei ole välttämättä merkitystä kulkuun tai kulutukseen.

Tätä voisi katsella, jos mielenkiintoa riittää. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Repa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 14.03.2004 20:07

Kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Repa »

Kone ei siis kylmänä ottanut ryyppyä päälle. Samoin kun ei saanut tarpeeksi bensaa, niin piti startata lähes akku tyhjäksi.

Vaihdoin ylijännitesuoja releen, ja sen jälkeen ryyppy on toiminut ok.

Kiitos vinkeistä...repa
Vastaa Viestiin