eipä liiku ei.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hemu82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 02.12.2003 17:37
Paikkakunta: oulu

eipä liiku ei.

Viesti Kirjoittaja hemu82 »

no nii kävi näi,300e -88. mootoritie 80kmh vauhtia kaasu pohjaan ja rekkaa ohittaan.mitä h..l.ve...ä kaasu pohjassa mut auto hyytyy.. ja kun aikani siinä kaasua liputtelin nii sit lähti menee ja kulki normaalisti. ja sen jälkee tehny vähä välii saman....ja tuntuu et ala vääntöö puuttuu aikasta roimasti....oiskos kokemusta...ei uskalla ajaa enää ees kilpaa ku pelottaa et häviää :wink:
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Samaa vaivaa, mutta ilmenee lähinnä kiihdytettäessä "normaali" vauhtiin.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Rocky
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 22.02.2004 13:23
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Rocky »

Itselläni 190E teki samaa, kun lähti vejättää, niin hyyty, pisti pedaalin lattiaan, niin sitten lähdetään, vika löyty tulpan johdoista!!! Kolmos pytyn piuha oli menossa poikki johdon ja hatun välistä, vaikka oli vuoden vanhat piuhat, merkki oli joku High Voltage tai jotai sinne päi, enää en sen merkkiksiä johtoja tarvitse! En tiedä olenko oikeilla jäljillä, mutta kannattaa tsekata!
Johtotähti, kaikilla teillä!!!!
190E -87
Avatar
Atzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 29.11.2003 19:40
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: eipä liiku ei.

Viesti Kirjoittaja Atzo »

Mulla ainakin eemeli tekee tuota rampista kiihdytettäessä jos alkaa bensa olemaan tuossa varoitusvalon syttymismäärissä. Tässä tapauksessa taitaa vaan bensa pakata seinämälle ja pumppu imee ilmaa. Tuossa suoraan kiihdytyksessä ei taida kyllä päteä tuo..

olipahan selkeesti ilmaistu :oops:
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
hemu82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 02.12.2003 17:37
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hemu82 »

löytyi vika hyytymiseen.eli purkiin vika koodin kosketuskulmamittarilla testipistokkeen ja maan väliltä ja mittari näytti 52%,listan mukan vika löytyy happitunnistimelta(lambda-anturilta).eli vaihtoon...mut mietin et käykö yleismallin lambda vai???? :roll:
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

kaasari koneessa

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Kaasarikoneessa hyytymistä aiheuttaa antidiesel solenoidi joka kytkeytyy
päälle ajon aikana ja katkaisee polttoaine syötön>>sillon biili hyytyy...
Vika löytyy silloin 90% virtalukon pohjasta ja jos lukon pohja ok, niin vikana
saattaa olla viivästyspiiri joka pitää solenoidia kytkettynä päällä kun virtaavain
on asetettu sammutus asentoon. Sitten kun lukonpohja hapettunut niin piiri
luulee että kone sammutetaan ja kytkee antidiesel solenoidin päälle ja
kone alkaa hyytyä koska bensan tulo katkeaa...
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Motonetissa:

Lambda-antureita:
200E/230E/260E/300E --92 3 johdolla. . . . . . . . . . . . 28-3414 65.00e

200E/230E/260E --89 ja 300E --92 Bosch-Lambda malli 1. . . 28-3480 104.50e

200E/230E/260E --89 ja 300E --92 Bosch-Lambda malli 2. . . 28-3484 134.21e
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mihin Lambdan johdot tulee?
Onkos jossain liitin johon uusi kytketään?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kimmo S. kirjoitti:Mihin Lambdan johdot tulee?
Onkos jossain liitin johon uusi kytketään?
Muistaakseni kuskin puolella lattiamattojen alla on liitos.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja onko se itse anturi muuten jossain ihan ufossa paikassa, vai onnistuuko vaihto myös meikäläisen ei-niin-kovin-siroilla käsillä?

Kysyy nimimerkki "mikäs nyt on, kun neljä päivää ilman voorumia meni ihan keskioluen voimin..." :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Lambaada anturi löytyypi pakosarjan ja katalysaattorin välimaastosta
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Aku P kirjoitti:Ja onko se itse anturi muuten jossain ihan ufossa paikassa, vai onnistuuko vaihto myös meikäläisen ei-niin-kovin-siroilla käsillä?

Kysyy nimimerkki "mikäs nyt on, kun neljä päivää ilman voorumia meni ihan keskioluen voimin..." :shock:
Taisipa olla pakoputken yläpinnalla, alakautta onnistunee ilman putken irroitusta.
Kai sinne kohtuullisen kokoiset kädet sopii väliin :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Näimmää vähän ajattelinkin. Kiitos vinkeistä, yritämme perehtyä uteliaisuuttamme asiaan. Tiedä sitten, kenen kädet sinne työnnetään...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
hemu82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 02.12.2003 17:37
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hemu82 »

lampata o vaihettu ja tuli 100 heppaa lisää :shock: .heh. ei ollu ku 20 min ja baanalle 21mm listalla anturi irti vänkärin puolelta auton alta.ei ollu ahasta et ihan ilma verta,hikeä ja kyyneliä lähti irti ja johot sivareilla poikki, kuskin lattiasta liitin auki ja johto vedettiin pois.sit johto pohjan kautta takas lattiaan liitin kii matto paikalleen.auton alle ja anturi kii.huomaa kuluissa ja kulutuksissa.kaasu pohjassa 4päivää ja silti o enemmän nannaa tankisa ku ennen vaihtoo 2 päivän työ matkojen jälkeen,,,
Masa80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 18.03.2004 13:42
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Masa80 »

Tämä menen nyt sarjaan "tyhmät kysymykset" mutta eikö lambda-anturi ole vain KAT-koneissa? Oma on vuosimallia -85 eli ei pitäisi olla KATtia... Oireet ovat nimittäin osin samanlaiset...
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96

ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Kyllä täälläkin taitaa vika paikallistua Lambdaan..
Otin lambdan johdot irti (löytyy sieltä vänkärin penkin edestä), niin johan tyhjäkäynti äänet tasaantui, eikä yhtä rajua kaasun puutumista ainakaan testilenkillä ilmaantunut, lambdan johdot takaisin ja heti alkoi meno hidastumaan.
Ilman lambdaa koneen arvot ei tietenkään ihan oikeat ole, mutta ero oli silti selkeä. :o
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kimmo S. kirjoitti:Kyllä täälläkin taitaa vika paikallistua Lambdaan..
Otin lambdan johdot irti (löytyy sieltä vänkärin penkin edestä), niin johan tyhjäkäynti äänet tasaantui, eikä yhtä rajua kaasun puutumista ainakaan testilenkillä ilmaantunut, lambdan johdot takaisin ja heti alkoi meno hidastumaan.
Ilman lambdaa koneen arvot ei tietenkään ihan oikeat ole, mutta ero oli silti selkeä. :o
Eli autolla voi periaatteessa ajaa ihan OK arjen ajot, vaikka lambda olisikin kytketty pois pelistä?
Alkaa vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Itsellä tuo Lambda toimii kaiketi ihan OK, koskapa päästöt ovat hyvät ja mielestäni kulkupuolikin kohdillaan. Piruuttaan voisi kyllä sittenkin kokeilla ajella "unplugged". :roll:
Mistäs noi lambdan johdot tuntee, ettei vahingossa auo ihan vääriä liitinkejä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Aku P kirjoitti:
Kimmo S. kirjoitti:Kyllä täälläkin taitaa vika paikallistua Lambdaan..
Otin lambdan johdot irti (löytyy sieltä vänkärin penkin edestä), niin johan tyhjäkäynti äänet tasaantui, eikä yhtä rajua kaasun puutumista ainakaan testilenkillä ilmaantunut, lambdan johdot takaisin ja heti alkoi meno hidastumaan.
Ilman lambdaa koneen arvot ei tietenkään ihan oikeat ole, mutta ero oli silti selkeä. :o
Eli autolla voi periaatteessa ajaa ihan OK arjen ajot, vaikka lambda olisikin kytketty pois pelistä?
Alkaa vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Itsellä tuo Lambda toimii kaiketi ihan OK, koskapa päästöt ovat hyvät ja mielestäni kulkupuolikin kohdillaan. Piruuttaan voisi kyllä sittenkin kokeilla ajella "unplugged". :roll:
Mistäs noi lambdan johdot tuntee, ettei vahingossa auo ihan vääriä liitinkejä?
Huomaat kyllä ne johdot (3 kpl), kun otat laittiamatot pois, ne tulevat sieltä vaihdekepin kohdalta sisään, yksi pyöreä ja yksi neliskulmainen liitin.

Päästöt olivat myös itsellä hyvät, mutta mittaus tehtiin juuri "hyvänä" päivänä. Eli ilmeisesti lambda toimii joskus ok, ja sitten joskus toimii miten sattuu sekoittaen ilm. kaikki moottorin säädöt. Ilman lambdaa boxilla on ilmeisesti käytössä jotkin tietyt perus säädöt..?

Löytyykö katti miesten mittaristoista happi anturi merkkivaloa?
Itsellä sellainen on reunimmaisena oikealla. Mikähän mahtaa sen tehtävä olla, palaa ok, kun virrat laittaa autoon päälle, ja kerran on palanut hetken kun meno taas "normaalisti" hyytyi isompaan mäkeen. Mutta ei pala sen ihmeemmin vaikka lambda on poissa... :roll:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Njet. Meillä on äärimmäisenä oikealla 4Maticin häiriövalo.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Onko lambda kaikissa malleissa sama, kuten motonet esim. näyttää listaavan?
Bosch 0 258 003 025 ?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Eli autolla voi periaatteessa ajaa ihan OK arjen ajot, vaikka lambda olisikin kytketty pois pelistä?
Alkaa vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Itsellä tuo Lambda toimii kaiketi ihan OK, koskapa päästöt ovat hyvät ja mielestäni kulkupuolikin kohdillaan. Piruuttaan voisi kyllä sittenkin kokeilla ajella "unplugged". :roll:
Mistäs noi lambdan johdot tuntee, ettei vahingossa auo ihan vääriä liitinkejä?[/quote]



kyllä voi ajaa, mutta KAT menee "tukkoon", koska moottori toimii "hätäkäytöllä" eli tehtaan asettamien ohjainlaitteissa sijaitsevien perusarvojen mukaan.

ei hyvä, ei ollenkaan hyvä.


suosittelisin laittamaan anturit kuntoon, ja ensinnäkin toteamaan että vika on todella happianturissa.


asensin tänään muuten "yleismallin" happianturin 190e (2.6 litrainen?) ihan ok toimi, mutta pulssisuhde piti säätää uudelleen tietenkin. ja semmosta pientä.
itse ajelen polkupyörällä :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joo, ei mulla ollut aikeena alkaa ajella ilman KATia noin suuremmassa määrin ollenkaan mutta pitihän tuota kysäistä.
Itse asiassa tämä meikäläisen M103 alkoi toimia kerrassaan kiltisti sen viimekertaisen huolellisen huollon ja muutamien osien uusimisen jälkeen. Ei tyhjäkäyntien vatkaamisia, ravistuksia tai muutakaan omituista.

Tai sitten se vaan huoahtaa ennen seuraavaa kolttostelua... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Lambda vaihdettu ja käyntihäiriöt loppui siihen... :D

Olipa kyllä 17 vuotta paikallaan ollut anturi muuten tiukassa... :shock:
Kunnon lekan avulla pyörähti vasta irti. Kuparitahnan avustuksella irtoaa seuraavalla kerralla vähän helpommalla vaivalla...
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Vastaa Viestiin