Turbokatsatukset

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
{jogge}
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 02.10.2008 16:54

Viesti Kirjoittaja {jogge} »

kävin eilen koittamassa omaa mersua leimaan 124 250turbo 89vm kaikki meni hyvin siihen asti kun katsuri nosti nokka pellin ja luki turbon kyljestä scanian sen jälkeen äijä rupes hyppiin tasa jalkaa ja vaatiin penkki lappuja missä on ahtimesta merkintä kun ei kai oo vakio turbo yritin kyllä selvittää että kun coolerin takia oli penkitetty niin sama ahdin oli silloinkin mutta ei käynyt onko se viisain mennä penkille hakeen laput vai vaihtaa konttoria
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

varmaan vähimmällä pääset ku käyt pyytään penkkilappuun ahdin tyypin ja ahtojen määrän penkityksessä :wink: (kannattaan laittaa shdintyyppi mahd suurpiirteisesti jos joskus vaikka ahdin vielä vaihtuisi niin ei tarvisi olla ihan samanlainen :wink: )
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mikko K kirjoitti:201 3,0 ...Etuakseli paino oli782kg ja taka 617kg...
Minkä vuosimallin kori on kyseessä ja millaiset varusteet? Onko autoa kevennetty?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tomant kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:201 3,0 ...Etuakseli paino oli782kg ja taka 617kg...
Minkä vuosimallin kori on kyseessä ja millaiset varusteet? Onko autoa kevennetty?
[OT]Onpas iso ero lavettiin verrattuna joka on yhden prosentin verran takapainoinen ajovarustuksessa :shock: [/OT]
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

no onkos kellään kokemusta sellaasesta että katsuri merkkaa otteeseen liikaa tehoja?meinaan jos alusta ei papereiden mukaan niille tehoille riitä mitä otteessa seisoo.. että tuleeko jälkipuheita.. :?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

h.hartikainen kirjoitti:no onkos kellään kokemusta sellaasesta että katsuri merkkaa otteeseen liikaa tehoja?meinaan jos alusta ei papereiden mukaan niille tehoille riitä mitä otteessa seisoo.. että tuleeko jälkipuheita.. :?
No sehän sinne pitäs merkata penkkilappu sanoo.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

jeemu kirjoitti:
h.hartikainen kirjoitti:no onkos kellään kokemusta sellaasesta että katsuri merkkaa otteeseen liikaa tehoja?meinaan jos alusta ei papereiden mukaan niille tehoille riitä mitä otteessa seisoo.. että tuleeko jälkipuheita.. :?
No sehän sinne pitäs merkata penkkilappu sanoo.
niin mutta kun penkissä irtos 17heppaa "liikaa" alustaan nähden..?ei oikeen osannu lukea vertailu lappuja vissiin tämä katsastaja..
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

h.hartikainen kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
h.hartikainen kirjoitti:no onkos kellään kokemusta sellaasesta että katsuri merkkaa otteeseen liikaa tehoja?meinaan jos alusta ei papereiden mukaan niille tehoille riitä mitä otteessa seisoo.. että tuleeko jälkipuheita.. :?
No sehän sinne pitäs merkata penkkilappu sanoo.
niin mutta kun penkissä irtos 17heppaa "liikaa" alustaan nähden..?ei oikeen osannu lukea vertailu lappuja vissiin tämä katsastaja..
Nii, eli vikahan ei oo katsastajan. Ei muutako uuestaa penkkii ja puottaa se 17hv pois. Sehän merkkaa otteesee sen mitä penkkilapus lukee.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mitä kaikkea eroa on 24v 3.0l bensassa kun puhutaan s124 kopasta verrattuna 3.0l turbodieseliin. Itsellä siis tuo 3.0l turbodiesel farkku (124.193) ja mitä pitäis vaihtaa että vastais tuota 24v bensaa, jossa tehoa se 220hv? Takajarrut ainakin motonetin ja kl varaosien mukaan on samat ainakin levyjen osalta, joten tuskin satuloissakaan eroa on. Jostain vain kuullut että 24v bensassa olisi jäähdytetyt takana, mutta samaa levyä tosiaan motonet ja kl tarjoaa noihin. Edessähän on 24v isommat sekä 4 mäntäiset satulat.

Tai toinen vaihtoehto, minkä tehosta mallia tuo 300tdt vakioalusta vastaa korkeimmillaan?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Sultzi kirjoitti:Mitä kaikkea eroa on 24v 3.0l bensassa kun puhutaan s124 kopasta verrattuna 3.0l turbodieseliin. Itsellä siis tuo 3.0l turbodiesel farkku (124.193) ja mitä pitäis vaihtaa että vastais tuota 24v bensaa, jossa tehoa se 220hv? Takajarrut ainakin motonetin ja kl varaosien mukaan on samat ainakin levyjen osalta, joten tuskin satuloissakaan eroa on. Jostain vain kuullut että 24v bensassa olisi jäähdytetyt takana, mutta samaa levyä tosiaan motonet ja kl tarjoaa noihin. Edessähän on 24v isommat sekä 4 mäntäiset satulat.

Tai toinen vaihtoehto, minkä tehosta mallia tuo 300tdt vakioalusta vastaa korkeimmillaan?
vastaa
300e 12v
porrasperä 190 hv
farmari 188 hv
Avatar
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Teholapusta? Mistähän päin satakuntaa kannattaa hakee penkkilappu? Itse majailen melkolailla keskellä.... olisko mahdollisesti porissa tai raumalla? tarvis 606+holsetti katsastaa 500 SEL:iin ...
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Raumalla http://www.prodynosystems.fi/
Noormarkussakin olisi penkki, mutta omistaja on.. Mitenkäs sen sanoisi.. Suolesta? Joten helpommalla pääsee kun ajelee suoraan raumalle...

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
mese123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: La 25.09.2010 19:13
Paikkakunta: satakunta

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja mese123 »

terve, olen ostamassa w201 -91 3 litrasta pensa mersua, saako sen katsastettua 606 koneella ongelmitta? vai mitä kaikkea pitäis tehdä?
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

soita akeen ja kysy että löytyykö merkintää vähäpäästöisyydestä jos ei niin sitten onnistuu eli 3 litrasen bensan tehot kun penkkilapussa lukee niin homma onnistuu prosentit koneen vaihdosta otteeseen ja sillä selvä mutta jos vähäpäästöinen unohda koko asia
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

mese123 kirjoitti:terve, olen ostamassa w201 -91 3 litrasta pensa mersua, saako sen katsastettua 606 koneella ongelmitta? vai mitä kaikkea pitäis tehdä?
Onko auto muutoskatsastettu kolmelitraiselle koneelle? Perus W201-sarjan suurin kone on 2,6-litrainen suora kuutonen. Onko rekisteriotteessa merkintä moottorin tehosta?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mese123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: La 25.09.2010 19:13
Paikkakunta: satakunta

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja mese123 »

On ollut alunperin 2.6. Ostin sen virosta ja auto tulee suomeen sunnuntaina. tehoista, vähäpäästöisyydestä ym. jutuista ei mulla vielä mitään selvyyttä. Sunnuntaina selkiää :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja tomant »

mese123 kirjoitti:On ollut alunperin 2.6. Ostin sen virosta ja auto tulee suomeen sunnuntaina. tehoista, vähäpäästöisyydestä ym. jutuista ei mulla vielä mitään selvyyttä. Sunnuntaina selkiää :D
Onko rekisteriotteeseen merkitty koneeksi 3,0? Kelpaako muualla tehty muutos meidän katsastajillemme? Millä perusteella autovero määräytyy? Onnea hankkeeseen, ei sinulta ainakaan urheilumieltä puutu!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kertokaahan missäspäin kannattaa dieselimersu käydä penkittään täällä pk seudulla? Tarvii teholapun kun ahdin on vaihtunut suurempaan. Yhteen paikkaan soittelin, mutta oli todella nihkeänä siitä että jos tehot menee yli sallitun, että heillä ei saa ruuvata (kuristaa) tehoja pienemmälle että sallitut lukemat saa ulos :shock: Eikös se dyno oo just säätämistä varten! :evil: On meinaan vähän hankala persdynolla saada kohdalleen että penkissä näyttää heti oikeaa tulosta! Entäs konttorit sitten täällä päin, uskaltaakohan tuota käydä mihinkään tarjoamassa katsastukseen!

Pitääköhän vaan ajella joku viikonloppu pohjanmaalle mittaan tehot ja katsastaan!
IG: @pyrytakkunen
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jos ei lähempänä niin harisella valkeakoskella onnistuu kyllä katsastustehoihin säätö ja tietysti samalla niiden isompienkin suljetun alueen tehojen mittailu :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Sultzi kirjoitti:Jos ei lähempänä niin harisella valkeakoskella onnistuu kyllä katsastustehoihin säätö ja tietysti samalla niiden isompienkin suljetun alueen tehojen mittailu :)
samat sanat. eikä ole edes kallista lystiä. ittekkin tarvi mennä taas käväseen tässä talven aikana.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja PTracing »

pera8x kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Jos ei lähempänä niin harisella valkeakoskella onnistuu kyllä katsastustehoihin säätö ja tietysti samalla niiden isompienkin suljetun alueen tehojen mittailu :)
samat sanat. eikä ole edes kallista lystiä. ittekkin tarvi mennä taas käväseen tässä talven aikana.
Käydäämpä sitten siellä pyöräyttään rullia!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko muuten kellään tietoa, että saako tuolta hariselta rengastehoja? ainakin viimeks kun mitattiin, niin lappusessa oli vaan arvioituja moottoritehoja. enemmän kiinnostais se teho, mikä sitä autoa liikuttaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä varmasti saa, kunhan itse tajuaa pyytää :)

Itellä makso joitakin kuukausia sitten ehkä 5vetoa oliko 80e? Alle 100e kumminkin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja TDi »

mese123 kirjoitti:terve, olen ostamassa w201 -91 3 litrasta pensa mersua, saako sen katsastettua 606 koneella ongelmitta? vai mitä kaikkea pitäis tehdä?
korihan on 91 bensa ja bensan vähäpäästöisyys raja oli 87 vai miten se sanotaan ja diiselin 92
mutta kun kori taitaa olla vähäpäästöinen ni ei taida onnistuu 606 virityskäyttöön mutta muutenhan 606 kone on vähäpäästöinen kun kaikki rojut revitään väykyn keulilta ? että että ? :mrgreen: saako sen sinne laittaa ni kannattaa kysyy katsastuskonttorilta :roll:
niin ja mallisarjan isoimmasta koneesta saa litratilavuutta kasvattaa olikos 20% ja siitä tehoa kasvattaa vielä 25% ja alusta pitää päivittää mallisarjan tehokkainta vastaavaksi eli jarrut jouset mitäniitä nyt on ? mutta riippuu ihan konttorista/tuurista mikä menee läpi millasilla palikoilla :P
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä tais bensan vähäpäästösyys raja tulla vasta 90-luvun alussa. Heinäkuu -87 ja eteenpäin (vähäpäästöseen asti) vaaditaan se katti putkeen jos ahdetaan, mutta päästörajat ei muutu, toisinsanoen tyhjät kuoret riittää. Tällä vissiin ohitetaan joku pykälä?
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin mitenkä ne vähäpäästöiset ny meni nois bensois? Ekat on vissii jo 87 mutta eikö niitä ollu katittomia malleja uudempiakin? Mielessä siintää 201:sen 2,6l turbotus :P
S124 300TE
W124 300D
mese123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: La 25.09.2010 19:13
Paikkakunta: satakunta

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja mese123 »

Kysyin konttorilta asiasta ja sanoivat että joku lappu tarvii olla alkuperäsen ja 606 koneen painosta :?:
suorakutone
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 16.05.2011 19:32

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja suorakutone »

Saakos W-123 tai 124 kuinka helposti leimalle om606 koneella?
pptalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 06.02.2011 14:28

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Moi
Paljon löytyy tarinaa, mutta vielä tarkistaisin.
Oma 124 on vaparin papereilla ja nyt olisi tarkoitus muutoskatsastaa se turbolle
1. Onko mitään väliä antaako IC:n olla paikallaan katsastuksessa vai kannattaako ottaa pois?
2. Penkitys paperit tarvii hommata, oliko se alle 147 hv.
3. Tarviiko putkeen laittaa katin näköinen osa?
4. Miten esim. Motonetin tai KL:n sivuilta saa tehtyä sellaisen listan mistä näkee jarrujen ja jousien samanlaisuuden.

Kiitoksia etukäteen.

Edit: Alunperin 300D ja nyt siis turpotettu ja laitettu IC ym.
Viimeksi muokannut pptalo, Ti 02.08.2011 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 124 220 TE -93
Mopareita
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: Turbokatsatukset

Viesti Kirjoittaja nj^ »

1. anna olla jos auto ei kerran ole vähäpäästönen
2. Riippuen mikä lähtökohta.. Aina tarvii olla vastaavatehoisen / seuraavaksi tehokkaamman koneen alusta ja jarruhilut
3. ei tarvi laittaa, jos autossa ei sellasta ole ollut ja se ei ole vähäpäästönen
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vastaa Viestiin