w124 lämpösekoilut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

Elikkäs tuossa meikäläisen w124 250D:ssä ilmennyt seuraavaa:

Normaalisti lämmöt on pysytelly kiltisti tuossa 80asteen hujakoilla, mutta nyt lämmöt nousee helposti 100asteeseen jos kääntää lämmityslaitteen puhalluksen nollille. Puhalluksen ku pitää min. 2nopeudella ja lämmön täysillä niin pysyy kurissa. Vkl kun jouduin ajamaan normaalia pidemmän matkan (n.600km), niin jouduin vielä ottamaan pahvin pois keulalta että ei yli kiehu.

Ja sitten vielä: Auto kun yön seisoo kylmässä, niin saattaa sillontällön käydä niin ettei sisälle tule ollenkaan lämmintä vaikka kone olisi kuinka kiehumispisteessä. Hetken kun sitte pitää kierroksia korkeammalla niin koneen lämmöt laskee äkisti ja lämmintä rupeaa taas riittämään sisällekkin asti. Tuntuu siltä, että tuota rupeaa tapahtumaan kokoajan useammin ja useammin. Kumminki kun saa lämmön kiertämään niin sama vika ei uusiudu ennenkuin vasta sitte kun kone on taas seisonut pidemmän aikaa (esim. yön yli)

Nestettä on riittävästi ja on senverran vahvat seokset että ei varmasti pääse jäätymään. Vesipumputkos tuossa nyt sitte on menossa/menny sököksi, vaiko jotakin muuta?
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja napa »

Terppa__ kirjoitti:
Nestettä on riittävästi ja on senverran vahvat seokset että ei varmasti pääse jäätymään. Vesipumputkos tuossa nyt sitte on menossa/menny sököksi, vaiko jotakin muuta?
niin tuota, kuinkahan raaka seos sulla on siellä, kun 100% pakkasneste vetää hyhmään reilussa -10 C... (tarkasti ottaen −12,9 C on sen sulamispiste) mutta kun sitä jatkaa vedellä, sen pakkaskestävyys paranee :wink: vaikka tuskin se vika nyt tuossa on :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
Terppa__ kirjoitti:
Nestettä on riittävästi ja on senverran vahvat seokset että ei varmasti pääse jäätymään. Vesipumputkos tuossa nyt sitte on menossa/menny sököksi, vaiko jotakin muuta?
niin tuota, kuinkahan raaka seos sulla on siellä, kun 100% pakkasneste vetää hyhmään reilussa -10 C... (tarkasti ottaen −12,9 C on sen sulamispiste) mutta kun sitä jatkaa vedellä, sen pakkaskestävyys paranee :wink: vaikka tuskin se vika nyt tuossa on :roll:
tota lukiessa tuli heti ekana mieleen, että liian laihat seokset. sitten, kun luin lisää tuli mieleen, että liian paksut seokset. jos ei ole kunnolla tietoa, että mitähän seosta siellä nyt sitten on, niin melkein laittaisin uudet sörsselit koneeseen 50/50 seoksella.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja napa »

se on yllättävä aine tuo pakkasneste... muutaman kerran olen törmännyt tuohon 100% nesteellä täytetyyn järjestelmään, kun on ihmetelty, miksi "jäätää" vaikka on raakat nesteet sisällä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja GMB »

Miksi pitää peittää pahvilla keula kun voi vaihtaa uuden termarin ja ei tarvii pelätä kansipahvin hajoomista.115,123 ja 124 diiselit on lämpimiä autoja eivätkä tarvii pahveja.Eihän sen pitäis juurikaan vaikuttaa koneen lämpöön jos hytissä ei kierrä vesi,tarkistappa nyt ettei vaan ole tullu kansipahvi vikaa.
tein itse ja säästin
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Nestettä on riittävästi ja on senverran vahvat seokset että ei varmasti pääse jäätymään. Vesipumputkos tuossa nyt sitte on menossa/menny sököksi, vaiko jotakin muuta?
Kyllä nuo ovat melkein satavarmat oireet että nesteissä ei ole seokset kohdallaan ja vetää hyhmään jolloin kierto loppuu.
vettä myllyyn jos neste lähes raakaa :roll:
ML W164
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

Seokset on noin 50/50 eli ei varmastikkaan pitäisi jäätyä.. käyn vielä tuossa varmistukseks mittaamassa tuon pakkaskestävyyden jahka joudan. Ei tosiaankaan ole mitään raakaa nestettä. Mitenkäs tuo kansivika? Paisariin ei ainakaan tule mitään kuplia, eikä kannen välistä tule mitään ainakaan ulospäin.
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kansi voi olla halki, tai sitten voi olla pahvi rikki.

jos kansi on halki, niin tekee paineet paisariin, purskuttelee vedet mäjelle ja nostelee lämpöjä. taikka sitten jos on lievemmin halki, taikka halki venttiilin vierestä, taikka halki pako, tai imukanavaan, niin sauhuttelee valkosta pakarista ja vedet häviää jonnekkin pikkuhiljaa.

jos taas kansipahvi on rikki, niin yleisimmin menee sylinterin ja öljykanavan välistä. alkaa tupruttaan sinistä pakarista, nostajat saattaa alkaa naputteleen pienemmillä kierroksilla ja paloäänet voi muuttua karkeammaks. harvemmin menee sillain, että menis vedet ja öljyt sekasin, taikka tulis haljenneen kannen ilmiöitä. mahdotontahan sekään ei ole.


voisko siellä olla sitten muuten vaan jotakin tukosta järjestelmässä? jos siellä on sopivat nesteet, niin kyllä sen pitäis ihan normaalisti toimia, jos vaan mehut kiertää. vesipumpunkin voi tarkistaa, mutta luulis nyt, että jos se on rikki, niin se on sitten kans kunnolla rikki, eikä kierrätä ollenkaan vettä. mulla ainakin oli rautaset siivet vesipumpuissa, varmaan kaikissa samanikäsissä kakkosnelosissa sama homma. eli ei kovin herkästä ota itteensä.

onko siellä sitä nestettä tarpeeks? lämpeneekö syyläri, kun koneen lämmöt karkailee? onko letkut kovina, kun koneessa lämpöä yli 90 astetta?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

Mittasin tuossa tuon pakkaskestävyyden ja näyttäs sen -32c olevan. Nestettä on tarpeeksi, eikä ainakaan minun silmissä näytä sitä että olis vajunu tuossa useammankaan sadan kilometrin aikana..tiiä sitte :) Kuten tuossa jo taisin mainitakki niin ei tule kuplia tuone paisariin. Termostaatti on vissiinki 80c tai 85c? Kun tuo termostaatti aukee niin sillon kyllä lämpenee koko syyläri ja alaletku. Ei mitenkään älyttömän kovat nuo letkut oo vaikka oliski hiukan enempi lämpöö. Pakokaasu on hiukan vaaleaa, mutta ei sen enempää kuin koskaan aikasemminkaan :| Nostajat pitää jonkinmoista ääntä, mutta ei mielestäni sen enempää kuin viimeisten 30tkm aikana. Kokonaisuudessaan autolla on nyt samalla koneella ajettu 824000km :D
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kun ja jos on se pahvi niin missä se on? Kiinitettynä siihen konepellin mukana nousevaan säleikköön?
300td -91, manuaali.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17263
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veikataanpa että vesipumpusta on siivet irti.
Pakkasilla lämppärin kenno jäähdyttää juuri ja juuri riittävästi kun sähköinen kiertovesipumppu kierrättää nestettä siellä vaikkei varsinainen vesipumppu toimisikaan.
wiimax.fi
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

roiala kirjoitti:Kun ja jos on se pahvi niin missä se on? Kiinitettynä siihen konepellin mukana nousevaan säleikköön?
Heti syylärin edessä, eli ei siinä konepellin säleikössä.
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja roiala »

Terppa__ kirjoitti:
roiala kirjoitti:Kun ja jos on se pahvi niin missä se on? Kiinitettynä siihen konepellin mukana nousevaan säleikköön?
Heti syylärin edessä, eli ei siinä konepellin säleikössä.

Hmmm, tuossa olisi kyllä potentiaalinen syy lämpöongelmille, siis koneen ylilämmölle vaikkei ehkä lämmityslaitteen erikoiselle käyttäytymiselle.

Pahvia tms ei tule laittaa syylarin eteen vaan kauemmas esim sinne konepellin säleikköön. Suoraan syylariin laitettuna poistaa lähes kokonaan jäähdyttimen pelistä!
300td -91, manuaali.
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

Nyt on tuo pahvi kummiski pois. Kohtahan tuo selviää että miten nyt käyttäytyy. Ollu kummiski tuo pahvi tuolla jo useamman kuukauden (ja koko viime talven), eikä aikaisemmin ole ollut mitään ongelmia.

Voisko tuo lämmityslaitteen kiertovesipumppu olla syynä tuohon ettei välillä vesi kierrä lämppärillä? Eikös se ole apuna että kierää vesi tyhjäkäynnilläki? Ku kummiski sillonku antaa vähän enemmän kierroksia koneelle niin alkaa aineet kiertämään..
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja napa »

Terppa__ kirjoitti:Nyt on tuo pahvi kummiski pois. Kohtahan tuo selviää että miten nyt käyttäytyy. Ollu kummiski tuo pahvi tuolla jo useamman kuukauden (ja koko viime talven), eikä aikaisemmin ole ollut mitään ongelmia.

Voisko tuo lämmityslaitteen kiertovesipumppu olla syynä tuohon ettei välillä vesi kierrä lämppärillä? Eikös se ole apuna että kierää vesi tyhjäkäynnilläki? Ku kummiski sillonku antaa vähän enemmän kierroksia koneelle niin alkaa aineet kiertämään..
se on sitten rikki se kiertovesipumppu, jos alkaa heti lämppärissä kiertää vesi, kun antaa kierroksia... yleensä n. 2500 rpm on se raja :roll:

jotenkin tuosta ekasta viestistä jäi se käsitys, ettei ala kiertämään vesi lämppärillä, vaikka tekis mitä :? kunnes sitten yhtäkkiä alkaa puhaltaa lämmintä, eli se olis viitannut jäässä olevaan kennoon...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

Elikkäs kvpumpun tilaukseen siis. Näyttää tuolla motonetissä olevan tuo hinta aikas suolanen verrattuna näihin mitä täältä löytyy. http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=199" onclick="window.open(this.href);return false; Ja Boschin pumppuja nuokin..
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joopa joo. melkein se sitten kannattaa alkaa siitä, että tarkistaa sen vesipumpun. siis sen ihan oikean vesipumpun, mikä toimii mekaanisesti, eikä sitä sähköstä pientä kiertovesipumppua. seb kun irrottaa, niin näkee kyllä heti, jos on siivet irti akselilta.

sillä pienemmällä sähkösellä kiertovesipumpulla ei ole mitään tekemistä koneen jäähdytyksen kanssa. se on lähinnä hytin lisälämmitykseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:joopa joo. melkein se sitten kannattaa alkaa siitä, että tarkistaa sen vesipumpun. siis sen ihan oikean vesipumpun, mikä toimii mekaanisesti, eikä sitä sähköstä pientä kiertovesipumppua. seb kun irrottaa, niin näkee kyllä heti, jos on siivet irti akselilta.

sillä pienemmällä sähkösellä kiertovesipumpulla ei ole mitään tekemistä koneen jäähdytyksen kanssa. se on lähinnä hytin lisälämmitykseen.
muista se pahvi siellä keulalla :wink: sen jos ottaa pois, niin ei kuulemma kiehu enää... ja toinen ongelma oli se, ettei tahdo hyttiin tulla aluksi lämmintä, vaikka kone melkein keittää... eli 2 erillistä "vikaa", toinen kyllä ns. itseaiheutettu, eli pahvi ihan syylärissä kiinni...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vesipumpun ja termarin tarkistaa, että toimii. sitten jotkut järjsetelmän putsausaineet sekaan, niin lähtee ne tukokset pois. ehjä om601, 602, tai 603 kone ei tartte mitään pahve nokalle. lämpiää köröttelylläkin 30 pakkasilla 90 asteeseen. samoin hytti lämpiää ihan riittävästi.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja BTriker »

pera8x kirjoitti:vesipumpun ja termarin tarkistaa, että toimii. sitten jotkut järjsetelmän putsausaineet sekaan, niin lähtee ne tukokset pois. ehjä om601, 602, tai 603 kone ei tartte mitään pahve nokalle. lämpiää köröttelylläkin 30 pakkasilla 90 asteeseen. samoin hytti lämpiää ihan riittävästi.
Ei välttämäti tarvitsekaan, mutta kyllä omiin autoihin kaikkiin, mitä on ollut olen laittanut pahvin keulille. Syystä että, varsinkin mersut jossa kone on oikein päin(pitkittäin) ja ajetaan sitä 80-100km/h maantiellä kolmen-neljänkympin pakkasilla, niin miettikää mikä jäinen puhuri käy koneen etuosaan ja kaikkiin apulaitteisiin. Kyllä se pahvi pysyy keulilla kun on pakkasia. Ehjä termari ja flekti pitää huolen, että lämmöt pysyy sallituissa rajoissa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

BTriker kirjoitti:Ei välttämäti tarvitsekaan, mutta kyllä omiin autoihin kaikkiin, mitä on ollut olen laittanut pahvin keulille. Syystä että, varsinkin mersut jossa kone on oikein päin(pitkittäin) ja ajetaan sitä 80-100km/h maantiellä kolmen-neljänkympin pakkasilla, niin miettikää mikä jäinen puhuri käy koneen etuosaan ja kaikkiin apulaitteisiin. Kyllä se pahvi pysyy keulilla kun on pakkasia. Ehjä termari ja flekti pitää huolen, että lämmöt pysyy sallituissa rajoissa.
Näin minäkin sen ajattelin. Joka aamu kun tulee ajettua sen 60km ja pakkasta monesti rapiat -30c, niin keulalla alkaa tosiaanki olla melkonen viima. Aikasemmilla vehkeillä (volvoa, toyotaa, foordia) niin ei puhettakaan että olis lämpöä ollu koneessa jos ei jonkilaista suojaa jossakin kohtaa keulalla ole. Vanhasta tottumuksesta on sitte tullu tuo pahvi mersunki keulaan :oops:
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja roiala »

kaikenlaisista vastaväitteistä huolimatta tulee se pahvi kuitenkin olla jossain muualla kuin siinä syylarissa kiinni. Viiman se estää samalla tavalla jos on konepellin säleikössä mutta jos ja kun lämpöä esim moottoritieajossa tai muuten alkaa tulla niin paljon että jäähdytinta tarvittaisiin ei viskolla toimiva puhallin saa aikaiseksi mitään kun ilma ei virtaa jäähdyttäjän läpi pahvin ollessa aivan kiinni pinnassa. Jos pahvi etäänpänä niin ilma pääsee virtaamaan jäähdyttäjän läpi flektin vaikutuksesta vaikkei olekkaan raakaa ulkoilmaa ja siten osa jäähdytystehosta viekä tallella...

Tuo lämmityslaite ongelma voisi olla jonkinlainen ilmalukko tms myös tai sitten lämmityslaitteen "aivoissa" jotain ihmettä. Itselläkin on hieman ajoittain ongelmaa jotta tyhjäkäynnillä ei tule kuin haaleaa mutta uskon vian olevan sähköisessä lisäpumpussa.
300td -91, manuaali.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja BTriker »

roiala kirjoitti:kaikenlaisista vastaväitteistä huolimatta tulee se pahvi kuitenkin olla jossain muualla kuin siinä syylarissa kiinni. Viiman se estää samalla tavalla jos on konepellin säleikössä mutta jos ja kun lämpöä esim moottoritieajossa tai muuten alkaa tulla niin paljon että jäähdytinta tarvittaisiin ei viskolla toimiva puhallin saa aikaiseksi mitään kun ilma ei virtaa jäähdyttäjän läpi pahvin ollessa aivan kiinni pinnassa. Jos pahvi etäänpänä niin ilma pääsee virtaamaan jäähdyttäjän läpi flektin vaikutuksesta vaikkei olekkaan raakaa ulkoilmaa ja siten osa jäähdytystehosta viekä tallella...

Tuo lämmityslaite ongelma voisi olla jonkinlainen ilmalukko tms myös tai sitten lämmityslaitteen "aivoissa" jotain ihmettä. Itselläkin on hieman ajoittain ongelmaa jotta tyhjäkäynnillä ei tule kuin haaleaa mutta uskon vian olevan sähköisessä lisäpumpussa.
No eihän missään tapauksessa sitä pahvia laitetakaan kiinni syyläriin. Sehän nyt on selvä. Omassa mersussa pahvi on maskin sisäpuolella nippareilla kiinni.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja roiala »

Niin, mutta juuri ketjun aloittajallahan se oli jos oikein ymmärsin kiinni syylärissä ja mahdollisesti siitä(kin) johtuvia lämpöongelmia!?
300td -91, manuaali.
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

oli tuo pahvi siinä suoraan syylärin edessä, mutta ei ole enää. Nyt nuo lämmöt on pysyny suht. hyvin kohillaan ko heitin koko pahvin mäkeen..seuraillaan :)
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eipä tuo pahvi näytä vaikuttavan mitään 30 asteen pakkasissakaan 300 TDT 4maticissa.
Lämpiämisnopeus tuntuisi olevan sama ja lämmöt nousevat yhtä korkealle kuin ilman pahvia.

Otin pahvin pois. Termostaatti pitää huolen, ettei vesi kierrä turhaan jäähdyttimessä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja pera8x »

JarkkoN kirjoitti:Eipä tuo pahvi näytä vaikuttavan mitään 30 asteen pakkasissakaan 300 TDT 4maticissa.
Lämpiämisnopeus tuntuisi olevan sama ja lämmöt nousevat yhtä korkealle kuin ilman pahvia.

Otin pahvin pois. Termostaatti pitää huolen, ettei vesi kierrä turhaan jäähdyttimessä.
samat havainnot meikäläisellä joka mersussa. jos homma ei toimi, niin jossakin vikaa, eikä sitä korjata pahvilla. se ajoviimajuttu sitten erikseen. jos joku sen takia haluaa pahvia pitää, että säästää koneen etuosassa olevia laitteita, niin melkolailla makuasia. itse en ole kokenu tarvetta, eikä ole mersutkaan. :wink:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja BTriker »

pera8x kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Eipä tuo pahvi näytä vaikuttavan mitään 30 asteen pakkasissakaan 300 TDT 4maticissa.
Lämpiämisnopeus tuntuisi olevan sama ja lämmöt nousevat yhtä korkealle kuin ilman pahvia.

Otin pahvin pois. Termostaatti pitää huolen, ettei vesi kierrä turhaan jäähdyttimessä.
samat havainnot meikäläisellä joka mersussa. jos homma ei toimi, niin jossakin vikaa, eikä sitä korjata pahvilla. se ajoviimajuttu sitten erikseen. jos joku sen takia haluaa pahvia pitää, että säästää koneen etuosassa olevia laitteita, niin melkolailla makuasia. itse en ole kokenu tarvetta, eikä ole mersutkaan. :wink:

Esimerkkinä tuosta ajoviimasta on viime loppukesästä vaihdoin farkun tasonsäätöpumppuun stefan, koska täytti hytikkasäiliön moottoriöljyllä. Vaihtelin siinä samalla muutkin tiivisteet mitä siihen tulee. Stefa Veholta haettu, eli ei harakiri-mallia. No tuli sitten talvi ja ensimmäiset kolmenkympin pakkaset, eikä ollut pahvia keulilla, kun töihin ajelin. Työpäivän päätteeksi peruuttelin mersun ruudusta, niin jopa oli kussut läikän ja säiliö taas täynnä mustaa mahlaa. Ei muutakun pumppu irti ja taas uusi stefa paikalleen. Falskannut stefa suorassa, eikä naarmuja asennuspinnoissa. Kumissa oli hiuksen hienoja pykimiä.
Lämpiämisen nopeuden kannalta ei tosiaan mitään älytöntä eroa ole. Ainuthan se tosiaan on säästää konetta niiltä kovilta lämpötilaeroilta, mikä sinne koneeseen tulee, jos ajelisi ilman keulan peittoa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

Onko painesäiliön korkin tiivisteet kunnossa?
Avatar
Terppa__
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ti 15.04.2008 19:22
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: w124 lämpösekoilut

Viesti Kirjoittaja Terppa__ »

Nyt kun nämä pakkaset on alkanu vähän hellittämään, niin ongelmatki on vähentyny. Onko tuo nyt ihan normaalia, että kun lämmöt nous sinne n.90-100c niin auton sisätiloista tuli höyrysauna?
MB w124 230 -88

Ex *MB w124 250D -86
*MB w124 230TE -88
*MB w124 230CE -92
Vastaa Viestiin