Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
[vika paikannettu ja korjattu, ks. viestiketjun loppu]
Päivitettyä tietoa aiemmin kirjoitetusta viasta, eli s124:n vuoden -93 TE200:ssa (moottorimalli 111.940, 16v) oli alla kuvattua ongelmaa. Tänään Boschin mittarit antoivat vikakoodien luvussa tuomioksi viat PMS-ecu:ssa (suomeksi ilmeisesti moottorin ohjausyksikkö?) SEKÄ lambda-anturissa. Eli molemmat olisivat rikki.
Veholta saisi uuden PMS-ecun (osa nro 0155452632) rapiat 2700euroa, lambda-anturi lienee halvempi (ilmeisesti 140 euron hujakoilla, käytettynä varmaan halvempi).
Sanomattakin selvää, että uutta PMS-ecua ei missään nimessä osteta. Vaihtoehtoina siis käytetyn löytäminen, ja ilmeisesti myös rikkoutuneen osan korjaaminen. Ainakin Englannissa on palvelu, jossa kyseisen osan saa korjattua (. Soitto ja hinta-arvio n. 360 puntaa plus rahdit, eli n. 400 puntaa, nykykurssilla sellaiset 485 euroa. Suolaista sekin, mutta ilmeisesti käytetyn osan hinnat siinä 300 euron tienoilla. Saksalainen http://www.pointone-gmbh.com" onclick="window.open(this.href);return false; veloittaisi työstä 750 euroa, vuoden takuu.
Löytyykö kokemuksia korjauksista? Takuuta tulee pari vuotta. Vai kannattaako metsästää käytetty osa, jos hinta likimain sama? Riskinsä tietysti niissäkin.
***
Talven yli muuten hyvin selvinneessä -93:n s124 TE200:ssa (16v bensakone) on ilmennyt kiusallinen ja koko ajan paheneva ongelma: auto ei aina reagoi kaasun painamiseen kovassakaan vauhdissa, ja saattaa näin ollen yhtäkkiä "hiipua" hetkellisesti. Kaasu siis ikään kuin on poissa pelistä parista sekunnista kymmeneenkin. Auto myös sammuilee usein hidastettaessa tai paikaltaan lähdettäessä, jopa 60 km tuntivauhdissa, jos kaasupolkimen päästää ylös. Tyhjäkäynnillä kierrokset sahaavat ylös alas tonnin molemmin puolin, ikään kuin joku näkymätön painelisi kaasupoljinta. Yleensä ongelmat liittyvät hetkiin, joina kierrokset laskevat, ja ne pitäisi saada taas ylös. Vika alkaa jo olemaan kiusallinen, kun risteyksissä ja kiihdytyskaistoilla ei enää voi luottaa auton liikkumiseen.
Ongelma jatkuu vaikka autolla ajaisi (pakkasessa) pitkänkin matkan. Kylmänä startattaessa se yleensä toimii hetken jopa paremmin kuin 300km:n tauottoman ajon jälkeen. Kylmyys saattaa ylipäänsä vaikuttaa tilanteeseen. Auton käyttäytymiseen ei myöskään vaikuta bensan määrä tankissa, eli täydellä tai tyhjähköllä tilanne on sama.
Päivitettyä tietoa aiemmin kirjoitetusta viasta, eli s124:n vuoden -93 TE200:ssa (moottorimalli 111.940, 16v) oli alla kuvattua ongelmaa. Tänään Boschin mittarit antoivat vikakoodien luvussa tuomioksi viat PMS-ecu:ssa (suomeksi ilmeisesti moottorin ohjausyksikkö?) SEKÄ lambda-anturissa. Eli molemmat olisivat rikki.
Veholta saisi uuden PMS-ecun (osa nro 0155452632) rapiat 2700euroa, lambda-anturi lienee halvempi (ilmeisesti 140 euron hujakoilla, käytettynä varmaan halvempi).
Sanomattakin selvää, että uutta PMS-ecua ei missään nimessä osteta. Vaihtoehtoina siis käytetyn löytäminen, ja ilmeisesti myös rikkoutuneen osan korjaaminen. Ainakin Englannissa on palvelu, jossa kyseisen osan saa korjattua (. Soitto ja hinta-arvio n. 360 puntaa plus rahdit, eli n. 400 puntaa, nykykurssilla sellaiset 485 euroa. Suolaista sekin, mutta ilmeisesti käytetyn osan hinnat siinä 300 euron tienoilla. Saksalainen http://www.pointone-gmbh.com" onclick="window.open(this.href);return false; veloittaisi työstä 750 euroa, vuoden takuu.
Löytyykö kokemuksia korjauksista? Takuuta tulee pari vuotta. Vai kannattaako metsästää käytetty osa, jos hinta likimain sama? Riskinsä tietysti niissäkin.
***
Talven yli muuten hyvin selvinneessä -93:n s124 TE200:ssa (16v bensakone) on ilmennyt kiusallinen ja koko ajan paheneva ongelma: auto ei aina reagoi kaasun painamiseen kovassakaan vauhdissa, ja saattaa näin ollen yhtäkkiä "hiipua" hetkellisesti. Kaasu siis ikään kuin on poissa pelistä parista sekunnista kymmeneenkin. Auto myös sammuilee usein hidastettaessa tai paikaltaan lähdettäessä, jopa 60 km tuntivauhdissa, jos kaasupolkimen päästää ylös. Tyhjäkäynnillä kierrokset sahaavat ylös alas tonnin molemmin puolin, ikään kuin joku näkymätön painelisi kaasupoljinta. Yleensä ongelmat liittyvät hetkiin, joina kierrokset laskevat, ja ne pitäisi saada taas ylös. Vika alkaa jo olemaan kiusallinen, kun risteyksissä ja kiihdytyskaistoilla ei enää voi luottaa auton liikkumiseen.
Ongelma jatkuu vaikka autolla ajaisi (pakkasessa) pitkänkin matkan. Kylmänä startattaessa se yleensä toimii hetken jopa paremmin kuin 300km:n tauottoman ajon jälkeen. Kylmyys saattaa ylipäänsä vaikuttaa tilanteeseen. Auton käyttäytymiseen ei myöskään vaikuta bensan määrä tankissa, eli täydellä tai tyhjähköllä tilanne on sama.
Viimeksi muokannut Meelis, Pe 25.03.2011 00:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re:
Tässä vielä lisätietoa moottorispekseistä, jos joku teknisesti yhtä kädetön sattuu törmäämään samaan ongelmaan myöhemmin ja lukee tätä:
Wikipediassa vielä seuraavaa:
Lainaus täältä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&start=0Koneessa on ollut P-Motronic-järjestelmä (PMS, ei tiettävästi sama kuin naisten PMS ,-), joka on ohjannut sekä polttoaineensyöttöä että sytytystä. PMS ruiskuttaa kahdelle sylinterille samanaikaisesti ja siinä käytetään MAP-anturia paineen mittaamiseen, ei ilmamäärämittaria. Sytytys on hoidettu kahden puolan suorasytytysjärjestelmällä ilman jakajaa. C-sarjan (W202) moottorissa M111.941 on myös käytetty PMS-systeemiä ja esim. Haynesin korjauskirjassa on siitä juttua.
Wikipediassa vielä seuraavaa:
Unlike the 102, 103, and early 104 series engines, the engine did not use mechanical injection but the Siemens PEC/PMS (Pressure Engine Control) management system, which integrates fuel and spark management.
It is a speed-density type of system, as mixture formation is dependent on RPM, TPS angle, and manifold pressure (MAP).
Injectors work in pairs (idle, part load), or altogether (full-load).
It uses 2 ignition coils and no ignition distributor. Cylinders are fired in pairs (dual fire) - 1 and 4 together, and 2 and 3 together. The crankshaft position sensor is sensing the movement of two radially opposed position plates on the flywheel, one of which is magnetized, and the other is not. Thus, the engine management has precise information which group of cylinders to fire, and which group of injectors to spray.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Ja nostellaan polku taas listoille, kun on uutta asiaa.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Mitähän kaipaat?
Suomessa vekatroniks korjailee noita ja toinenkin vastaava.Tällakin foorumilla on heidän asiakkaitaan.Kaasuläppäkotelovikaa on kierrosten huimailu.Muutenkin kannattaa johtosarja tarkastaa moottorilta ettei ecu-vika johdu oiko suluista jonka aiheuttaa hapertunut johtosarja.
Suomessa vekatroniks korjailee noita ja toinenkin vastaava.Tällakin foorumilla on heidän asiakkaitaan.Kaasuläppäkotelovikaa on kierrosten huimailu.Muutenkin kannattaa johtosarja tarkastaa moottorilta ettei ecu-vika johdu oiko suluista jonka aiheuttaa hapertunut johtosarja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Enpä niin hyvin tunne noita moottoreita, että osaisin tarkasti sanoa, muuta kuin että vikakoodien luku ilmoitti vaan viat lambdassa ja tuossa PMS-ecussa. Mutta vekatronicshan vaikuttaa ihan asialliselta, täytyypä ottaa yhteyttä ja kysellä lisää.atlas kirjoitti:Mitähän kaipaat?
Suomessa vekatroniks korjailee noita ja toinenkin vastaava.Tällakin foorumilla on heidän asiakkaitaan.Kaasuläppäkotelovikaa on kierrosten huimailu.Muutenkin kannattaa johtosarja tarkastaa moottorilta ettei ecu-vika johdu oiko suluista jonka aiheuttaa hapertunut johtosarja.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ks#p546629" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla on myös muita pajoja.
Tuolla on myös muita pajoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Tuo PointOne välittää bokseja tänne http://car-ecu-repair.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Pistä tuonne suoraan spostia, korjaus mahto olla postikuluineen 440€. Pari viikkoa tais olla ku boksi tuli takas. Ja täällä oli kans se vuoden takuu.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Moi! Käytettyä pms ecua ei löydy tästä valtiosta kirveelläkään! Eikä Ruotsista. Vekatronicsiin soitin,tuntui olevan homma hallussa! Kunhan saan vaan sijais auton
Soita mulle,vaihdetaan kokemuksia! 040-5239710
Soita mulle,vaihdetaan kokemuksia! 040-5239710
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Mites tehtaan käytettyjen osien myynnistä, itse löysin C200 W202:een noin 650e hintaan.
http://www.mbgtc.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mbgtc.com" onclick="window.open(this.href);return false;
230 C 1978
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Joo, soittelinkin jo muutamaan paikkaan, ja Kangasalla joku kaveri oli just myynyt sellaisen osan vähän aikaa sitten, hintaan n. 500 euroa. Noita uudempia 200-sarjan M111.940-moottoreita on aika vähän ilmeisesti Suomessa. Kauppapaikalla olis juuri myynnissä samanikäinen ja samalla moottorilla varustettu w124 200E, harkitsen jo koko auton ostoa varaosiksi, vois sitten samalla sitä purkaessa opetella vähän tekniikan perusteita jonkin korjausoppaan kera ja liimailla siitä osia tilalle kun vanhoja tippuu.jlzki kirjoitti:Moi! Käytettyä pms ecua ei löydy tästä valtiosta kirveelläkään! Eikä Ruotsista. Vekatronicsiin soitin,tuntui olevan homma hallussa! Kunhan saan vaan sijais auton
Soita mulle,vaihdetaan kokemuksia! 040-5239710
Mutta todennäköisempää on, että yritän korjauttaa osan vaikka Vekatronicsilla tai sitten Elektromekalla.
Olinkin jo viime viikolla yhteydessä tonne ecu.de:hen, ja antoivat n. 440€ hinta-arvioksi sisältäen toimii/rikki -testauksen. Olis siinä mielessä hyvä, että samalla tietäis, onko osa ihan 100-varmasti rikki, eikä vikakoodia aiheuta mikään muu osa tai ongelma.Tuo PointOne välittää bokseja tänne http://car-ecu-repair.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Pistä tuonne suoraan spostia, korjaus mahto olla postikuluineen 440€. Pari viikkoa tais olla ku boksi tuli takas. Ja täällä oli kans se vuoden takuu.
Kiitos vinkistä. Osalistojen perusteella kyseistä boksia ei löydy, mutta voihan soitella perään. Tosin jos toi korjaus onnistuu, niin sepä olis parasta.Mites tehtaan käytettyjen osien myynnistä, itse löysin C200 W202:een noin 650e hintaan.
Täytyy varmaan samalla tsekkauttaa kaikki sähköjutut muutenkin, kuten aiemmin neuvottiin, ettei joku pikkuhäikkä systeemeissä aiheuta ecun hajoamista taas uudestaan.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Niin ja sitten vielä mietin, että voisiko C180 (W202):n moottorin ohjausyksikkö (osanro 0155457332) sattumalta käydä tilalle, tosin eipä siitä hirveesti olis hyötyä kun sellaisenkin hinta liikkuu samoissa summissa. Eikä yhteensopivuuksista tiedä mitään, täytyis kokeilla.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Tämä on kaiketi 1.8litrainen ja sulla2.0 eli jos jöydät samalla koneella olevan niin luulisi boxin ohjaavan vain moottoria korimallista huolimatta.Kokeilemalla jos vain saat sen kokeiltavaksi.Meelis kirjoitti:Niin ja sitten vielä mietin, että voisiko C180 (W202):n moottorin ohjausyksikkö (osanro 0155457332) sattumalta käydä tilalle, tosin eipä siitä hirveesti olis hyötyä kun sellaisenkin hinta liikkuu samoissa summissa. Eikä yhteensopivuuksista tiedä mitään, täytyis kokeilla.
Kokeiles myös syöttää osanumero suoraan googleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Ebay.de
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Joo, saksan ebayssa oli ainakin perjantaina myynnissä käytetty osa kuudellasadalla. Tarjosin jo hieman alempaa hintaa (huutokaupassa tarjousominaisuus myös), mutta ei mennyt läpi. Hieman huokeammalla pitäisi saada, muuten vanhan korjaus tulee halvemmaksi. Täytyy maanantaina soitella hintatietoja suomalaisilta korjaajilta.
Jep, tuolla tavalla löysinkin noi saksalaiset ja brittiläiset elektroniikkapajat ja muuta tietoa. Brittien ebayssa oli kaupattu käytettyä osaa parillasadalla punnalla, mutta kauppa oli jo sulkeutunut. Taitaa olla tän harvinaisemman 2-litraisen bensakoneen huono puoli, että tuota ecua ei hirveesti maailmallakaan liiku.Kokeiles myös syöttää osanumero suoraan googleen.
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Vekatronics korjaa, hinta-arvio 150-200 + postikulut, joten ihan kohtuullinen. Pistän lopullisen ruumiinavauksen tänne sitten kun homma selviää. Kiitokset tähänastisista kommenteista ja vinkeistä, erityisesti atlakselle tosta Vekatronicsista.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ma 28.02.2011 18:34
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Minkälaisia kokemuksia tuosta Vekatronicsista?
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Lähetin C200 M111 moottorin boksin tuonne korjattavaksi.tomi.iltanen kirjoitti:Minkälaisia kokemuksia tuosta Vekatronicsista?
Ei kuitenkaan pystynyt korjamaan, korjausarvio ei ollut kallis. Vaikeaa oli kyllä saada yhteyttä ja jonoa toki oli silloin ainakin.
230 C 1978
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Joo, mullakin tarkempi soitto vikakoodien kera paljasti, ettei Vekatronics voi auttaa tässä ecu-asiassa, kun ongelmana on rikkoontunut MAP-anturi siinä ohjausyksikössä.Lähetin C200 M111 moottorin boksin tuonne korjattavaksi.
Ei kuitenkaan pystynyt korjamaan, korjausarvio ei ollut kallis. Vaikeaa oli kyllä saada yhteyttä ja jonoa toki oli silloin ainakin.
Saksasta vastasivat (http://www.ecu.de" onclick="window.open(this.href);return false;), että myös MAP-anturin korjauksen pitäisi ainakin alustavien tietojen valossa onnistua. Korjauksen hinta on 440 euroa (+ omat kulut tuotteen Saksaan lähettämisestä).
Ja nyt on viimeistään selvää, ettei tuota osaa löydy käytettynä ihan läheltä, ja vaikka löytyisikin, ei ole takeita että on ehjä. Lisäksi pitäis tarkastaa moottorista johtoja ja vaihtaa lambda-anturi, joten kiikun kaakun on, että korjataanko vai romutetaanko.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varaosa?
Jotain vastaava juttua oli jossain vaiheesa toisen foorumin puolella,Meelis kirjoitti:Joo, mullakin tarkempi soitto vikakoodien kera paljasti, ettei Vekatronics voi auttaa tässä ecu-asiassa, kun ongelmana on rikkoontunut MAP-anturi siinä ohjausyksikössä.Lähetin C200 M111 moottorin boksin tuonne korjattavaksi.
Ei kuitenkaan pystynyt korjamaan, korjausarvio ei ollut kallis. Vaikeaa oli kyllä saada yhteyttä ja jonoa toki oli silloin ainakin.
Saksasta vastasivat (http://www.ecu.de" onclick="window.open(this.href);return false;), että myös MAP-anturin korjauksen pitäisi ainakin alustavien tietojen valossa onnistua. Korjauksen hinta on 440 euroa (+ omat kulut tuotteen Saksaan lähettämisestä).
Ja nyt on viimeistään selvää, ettei tuota osaa löydy käytettynä ihan läheltä, ja vaikka löytyisikin, ei ole takeita että on ehjä. Lisäksi pitäis tarkastaa moottorista johtoja ja vaihtaa lambda-anturi, joten kiikun kaakun on, että korjataanko vai romutetaanko.
ja siihen oli "halvempi" siihen kehitelin korjaus
idea sirtää sen anturin sieltä johtojen päähän
niin löytyy halvempia antureita
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varao
No niin.
Kaiken säätämisen jälkeen tarinalla on onnellinen loppu ainakin toistaiseksi. Vika ECU:ssa, joka oli Boschin mittareilla paikannettu MAP-anturiin (ja tähän liittyen myös lambda-anturiin), paljastuikin reiluksi annokseksi vettä ja töhnää siinä kohdassa ecua (siis ecun sisällä, liitoskohdassa ja itse letkussa), josta MAP-anturi mittaa alipaineet moottorista letkua pitkin.
Kaikki kiitos kuuluu CDI203:lle, jolle vein auton näytille. Siinä fikkarin valossa kuulaassa pakkasillassa kaveri kehitti näppäräin systeemin, jolla sekä ECU:n, letkun että liitoskohdan moottorista sai kuivattua. Systeemihän lähtee molemmista päistä (moottori ja ecu) vetämällä irti, ja lääkeruiskulla ja pätkällä letkua sekä kompressori-ilmapistoolilla nesteet poisteltiin hyvinkin tehokkaasti.
Auton hyytyminen liittyi siis kaiketi pakkasiin ja ilmeisesti siihen, että vesi putkessa ja ECU:ssa / MAP-sensorissa jäätyi, ja sekoitti alipainehässäkät. Nyt kun ilmat lämpenivät, ja ajoin auton reilun kuukauden seisottamisen jälkeen sen 40km tuonne testattavaksi, niin jo matkalla huomasi, että kaikki oireet olivat poissa. Nesteen ja lian poiston jälkeen samat 40km takaisin, eikä edelleenkään minkäännäköistä heijaamista tyhjäkäynnin kierroksissa, sammuilua, kaasuongelmia tms.
Vielä on kuulemma mahdollisuus, että vesi/jäätyminen olisi rikkonut jotain ecussa, tai esim. jumittanut MAP-sensorin siten, että se toimii vain "yhdellä asetuksella", mutta auton toimiminen moitteettomasti 80km lupailee hyvää.
Toivottavasti tämä jeesaa ensiapuna niitä, joilla on samankaltaisia ongelmia näiden harvinaisempien kaksilitraisten bensalankkujen boksien kanssa. Ilman CDI203:sta olis tullut tekniikkaummikolle (taas) kallis keikka. Tästä kovin kiitollisena kohti uusia tekniikkavikoja.
PS. Kaikki mahdolliset virheet edellä mainittujen speksien kuvailussa ovat meikäläisen vastuulla, eivät tekstissä mainitun mersuspesialistin.
Kaiken säätämisen jälkeen tarinalla on onnellinen loppu ainakin toistaiseksi. Vika ECU:ssa, joka oli Boschin mittareilla paikannettu MAP-anturiin (ja tähän liittyen myös lambda-anturiin), paljastuikin reiluksi annokseksi vettä ja töhnää siinä kohdassa ecua (siis ecun sisällä, liitoskohdassa ja itse letkussa), josta MAP-anturi mittaa alipaineet moottorista letkua pitkin.
Kaikki kiitos kuuluu CDI203:lle, jolle vein auton näytille. Siinä fikkarin valossa kuulaassa pakkasillassa kaveri kehitti näppäräin systeemin, jolla sekä ECU:n, letkun että liitoskohdan moottorista sai kuivattua. Systeemihän lähtee molemmista päistä (moottori ja ecu) vetämällä irti, ja lääkeruiskulla ja pätkällä letkua sekä kompressori-ilmapistoolilla nesteet poisteltiin hyvinkin tehokkaasti.
Auton hyytyminen liittyi siis kaiketi pakkasiin ja ilmeisesti siihen, että vesi putkessa ja ECU:ssa / MAP-sensorissa jäätyi, ja sekoitti alipainehässäkät. Nyt kun ilmat lämpenivät, ja ajoin auton reilun kuukauden seisottamisen jälkeen sen 40km tuonne testattavaksi, niin jo matkalla huomasi, että kaikki oireet olivat poissa. Nesteen ja lian poiston jälkeen samat 40km takaisin, eikä edelleenkään minkäännäköistä heijaamista tyhjäkäynnin kierroksissa, sammuilua, kaasuongelmia tms.
Vielä on kuulemma mahdollisuus, että vesi/jäätyminen olisi rikkonut jotain ecussa, tai esim. jumittanut MAP-sensorin siten, että se toimii vain "yhdellä asetuksella", mutta auton toimiminen moitteettomasti 80km lupailee hyvää.
Toivottavasti tämä jeesaa ensiapuna niitä, joilla on samankaltaisia ongelmia näiden harvinaisempien kaksilitraisten bensalankkujen boksien kanssa. Ilman CDI203:sta olis tullut tekniikkaummikolle (taas) kallis keikka. Tästä kovin kiitollisena kohti uusia tekniikkavikoja.
PS. Kaikki mahdolliset virheet edellä mainittujen speksien kuvailussa ovat meikäläisen vastuulla, eivät tekstissä mainitun mersuspesialistin.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varao
Hyvä että ECU tuli kuntoon kuusen alla 

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varao
Tervehdys!
Itselläni on E200 W124 1996 Mersu tällä samalla moottorilla (111.490), ja ongelmankuvaus on täysin sama kuin Meeliksellä. Kysyisin siis, että missäpäin suurinpiirtein tämä alipainelinja sekä ECU sijaitsee minkä puhdistitte? Vaikka auto on hieman eri, niin toivottavasti osat olisi about samoilla paikoilla moottorin ollessa sama. Olisi mukava itselläkin päästä kyseisestä ongelmasta eroon, kiitos!
Itselläni on E200 W124 1996 Mersu tällä samalla moottorilla (111.490), ja ongelmankuvaus on täysin sama kuin Meeliksellä. Kysyisin siis, että missäpäin suurinpiirtein tämä alipainelinja sekä ECU sijaitsee minkä puhdistitte? Vaikka auto on hieman eri, niin toivottavasti osat olisi about samoilla paikoilla moottorin ollessa sama. Olisi mukava itselläkin päästä kyseisestä ongelmasta eroon, kiitos!
Re: Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varao
http://www.maansiirtokone.fi//?main=korjaus" onclick="window.open(this.href);return false;
Ecu sivuston alhaalla on yksikön kuva ja siinä se pilli johon alipaine letku tulee.....siellä sisällä se paska ja vesi.
laita sitten ehdottomasti pii tahnaa boxin ja korin väliin...kuparitahnakin taitaa hätätilassa käydä että boxi käy viileänä eli lämpösiirtyy sisälokariin....muuten sytty pimenee jossakin vaiheessa ja on tohon 200 koneiseen vaikea löytää.
Ecu sivuston alhaalla on yksikön kuva ja siinä se pilli johon alipaine letku tulee.....siellä sisällä se paska ja vesi.
laita sitten ehdottomasti pii tahnaa boxin ja korin väliin...kuparitahnakin taitaa hätätilassa käydä että boxi käy viileänä eli lämpösiirtyy sisälokariin....muuten sytty pimenee jossakin vaiheessa ja on tohon 200 koneiseen vaikea löytää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vika löytyi - PMS-ecu rikki - korjaus vai käytetty varao
Kiitos! Osaisitko sanoa, missäpäin moottoria ECU sijaitsee? Tekisi tietenkin korjausyritystä vähän helpommaksi.