!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Carman kirjoitti:Missä paikassa sijaitsee mahdollinen pikkutermari vm. 2000 (facelift) W210 220cdi:ssä?
Syylärin edessä ei ole mitään kennoa. Yritin tiirailla kaikki mahdolliset paikat mutta eipä näkynyt.

Oireet täsmää hyvin pikkutermariin, iso termostaatti juuri vaihdettu ja samanlailla kuin vanhallakin pysyy lämmöt alle 70 asteen.

Juuri vaihdoin pikkutermarin äidin -03 C270 cdi:hin, jossa oli myös lämmöt alle 70 astetta vaikka käytti webastoakin. Nyt nousee helposti 85-90 tienoille
Kuva
letku malli 210, 203, ML

lisää juttua/kuvia mese.fi sinne kun saa kuvat suoraan ;) vaikka ei mitään uudistuksia ole siellä tapahtunut... :roll:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja villeeino »

onko W/S211 mallissa tuota?
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Carman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 26.08.2010 12:29
Paikkakunta: Vilppula

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Carman »

CDI203 kirjoitti:
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/6563_pikkutermari_1.jpg ]
letku malli 210, 203, ML

lisää juttua/kuvia mese.fi sinne kun saa kuvat suoraan ;) vaikka ei mitään uudistuksia ole siellä tapahtunut... :roll:
Eli siis jossain puskurin sisuksissa pitäisi olla, jos on?
Eihän vaan jossain ahtojäähdyttimen ja syylärin välissä piilossa?
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: CDI-lämpö

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Potifaari kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:
tobe kirjoitti:Uudella termarillakaan ei nouse yli 80 asteen, vaihdon jälkeen todettu. Mikä lienee oikea lämpötila?
No voiko olla niin, että 4-5-6 -pyttyisissä on eri lämpötila ? Eipä kait sentään ? Mulla on omassa nyt uudella termarilla kaksi viisarin leveyttä yli 80-asteen. Ihan siis selkeästi yli 80.

Noissa linkin jutuissa on sama tilanne muillakin termarin korjanneilla. Kyllä tänkin perusteella pitäisi olla yli 80. Mikähän lie ? Voiko olla, että just tossa mallissa olisi termari eri paikassa ? Vito-kuskeilla näkyy myös olevan "tasan 80" -kommentteja. Sen nyt jo ymmärtäisi, että pakussa on erilainen systeemi ja termarin paikka.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 02&start=0

Kaverilla menee W210 220CDI :n termari vaihtoon ens. viikolla. Palaan aiheeseen vielä sitten, niin saadaan tutkittua tietoa 4-pyttysestä.

Onko muilla ollut lämmöt uudella termarilla tasan 80 ? Vai ylitte niinkuin itellä ?
-Itsellä 320 CDI -00 ja suora kuutonen. Lämpö oli kesälläkin alle 80. Alkusyksystä noin 75. Termarin vaihto noin kuukausi sitten. Asentaja katseli vanhaa, ja oli sitä mieltä että näyttäisi olevan kunnossa. Uusi kappale prikulleen samanlainen ja sen pitäisi aueta vasta 82 asteessa. Nyt homma toimii niinkuin pitääkin eli pari viisarinleveyttä yli 80. Lamppuöljynkulutus putosi noin 0.2l/100km.
Sitä ei päällepäin katselemalla näe että onko se termari kunnossa eli ei, kattila liedelle lämpömittari siihen ja termari veteen ja sitten seuraamaan että missä lämmössä se oikeen aukeaa... ei oo muuta konstia...
reiska77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 18.03.2010 21:52

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja reiska77 »

Carman kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
[ http://www.mese.fi/forum/userpix/6563_pikkutermari_1.jpg ]
letku malli 210, 203, ML

lisää juttua/kuvia mese.fi sinne kun saa kuvat suoraan ;) vaikka ei mitään uudistuksia ole siellä tapahtunut... :roll:
Eli siis jossain puskurin sisuksissa pitäisi olla, jos on?
Eihän vaan jossain ahtojäähdyttimen ja syylärin välissä piilossa?
joo,en löytäny omastanikaan w210 -02. konkreettinen valokuva kertoisi paljon missä nuo sijaitsee. Eli jos jotakuta huvittaa,jaksaa ottaa kuvan tuosta syylarista+pikkutermarista kuvan ihan sillai kun ne autossa sijaitsee niin iso kiitos! :P taivasalla ei hirveästi huvittaisi hangessa alkaa auton alle kökkimään ja letkuja ihmettelee missä jallu luuraa :wink:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja hanta »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta niissä autoissa joissa se pikku syyläri on, syyläri näkyy heti ensimmäisenä nokalla kun konepellin avaa. Semmonen n 20 x 20 cm kokoinen kenno ennen varsinaista jäähdytintä, ja (pikku)termarikin näkyy siinä kennosta lähtevässä letkussa. Näin ainakin omassani, W203. Jos ei tuota pikkusyyläriä ole siinä ensimmäisenä niin sitten sitä ei ole ollenkaan. Vai oisko jollain joku muun tyyppinen.... :?
W203CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hanta kirjoitti:Korjatkaa jos olen väärässä, mutta niissä autoissa joissa se pikku syyläri on, syyläri näkyy heti ensimmäisenä nokalla kun konepellin avaa. Semmonen n 20 x 20 cm kokoinen kenno ennen varsinaista jäähdytintä, ja (pikku)termarikin näkyy siinä kennosta lähtevässä letkussa. Näin ainakin omassani, W203. Jos ei tuota pikkusyyläriä ole siinä ensimmäisenä niin sitten sitä ei ole ollenkaan. Vai oisko jollain joku muun tyyppinen.... :?
esim ML on eri näköinen kuin 203 mallin ja samoin taas 202 mallisa taas eri näköin kuin noissa

kuvia ei pahemin tule ottettua töitä tehdessä (ja niitähän ei tänne suoraan saa...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Hyvää kerrottavaa, vaihtoehto termostaatti huoltoon

Viesti Kirjoittaja koyama »

mhaho kirjoitti::)

Itsellä on kokemusta letkutermostaatin asentamista välittömästi alkuperäisen termostaatin lähtevän putken alkuun. Pitää muistaa laittaa vahasäiliö alkuperäiseen termostaattiin päin!

Tässä on hyvää, kun ei tarvitse irrottaa hapettuneita pultteja!

89 asteeen letkutermostaatin löytää nimillä:
Volvo 300 sarjaa
B14 Moottori
vuosimallia 77-91

Hinta alle 10 eur!

B14 mahtaa olla Renaultin moottori.

TERMOSTAATTI toimii LOISTAVAASTI. Ei esiintynyt lämpötilan pumppaus ilmiöitä ja lämpötila asettui auton mittarin mukaan hiukan päälle 80 asteen (ennen 60 astetta).

Toinen asia, jos on mennyt alkuperäinen termostaatin yhteydessä oleva antura rikki, joka yleensä on hapettunut jumiin. Uuden saa valettua kätevästi alumiini epoksimassalla (kemiallinen metalli) vanhan termostaatin päälle. Puhdistus on tärkeä, jotta epoksi tarttuu hyvin esim. käyttää jarrunpuhistus aineita. Sitten taas automatiikka toimii mukavasti.

Onnea matkalle!
Kyseisen asennukseen tein tänään.Meni 5 min. ja toimii .Ensimmäistä kertaa pakkaskelillä -10 nostaa lämmöt normaaliin 20 km ajon jälkeen..Lastutettu auto ilman egärrää ja Webastoa,mutta keula täynnä pahvia.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
staminen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 11.12.2008 21:10

Re: Hyvää kerrottavaa, vaihtoehto termostaatti huoltoon

Viesti Kirjoittaja staminen »

Onko tuon pikkutermostaatin letkun kuristaminen harmitonta? vai aiheuttaako vikoja pitkän käytön jälkeen. Jos nyt näin ensi hätiin tukkis sen, ennekuin ostaa uuden ja vaihtaa.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Poppamies kirjoitti:Nyt on motonetistä hankittu 91 c asteen termari kiinni ja keulalla pahvia ja vielä asensin "alahuulenkin" tukkoon. Moottoritienopeuksilla ja kaupunkiajossa lämpö -6 kelillä siinä 91 asteessa, mutta kun vähänkin ajaa rauhallisemmin, kutosella 90km/h niin putoaa jo muutaman asteen. No näillä mennään, mutta on se hurjaa, ettei enempää saa vaikka kaikki pikkukikat jo käytössä.

Sitten tuo tyyppivika tuli korjautettua, eli oli se ohjaustappi mennyt poikki tuulettimen säätöläpiltä. Nyt puhaltaa lämpimämpää ja oikeisiin paikkoihin. Ja nyt jännä juttu: enää ei tule dieselin hajua sisälle konehuoneesta, en tiedä miten ne läpät on siellä ollu! :?:

ps. niin huollatin sen Autobestillä, maksoi jotain 320€ -50€ joku kuponki. Ja auto on W203 200 CDI manuaali farkku.
Jos haisee diesel -tyyppinen käry, niin ekana tulee mieleen, että suutintiviste vuotaa. Tämä on ns. tyyppivika. Itellä kaikkien 6 pytyn tiivisteet vaihdettu siinä vaiheessa, kun toinen tiiviste meni. Eli siis en jääny odotteleen, että yksitellen vaihdellaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tapani66 kirjoitti:Mikähän tuossa minun 220cdi:ssä on vikana, kun siihen vaihdettiin justiinsa termari ja silti ei lämpene näillä pakkasilla edes 60 asteeseen :cry:
Pahvia on keulalla ja webastoakin käytetään.
Eipä osaa sanoa tohon muuta, kun että pitäis kokeilla, että vuotaako ohi tuo termari. Eli lämpiääkö letkut. Ja eihän tuo lämpene kaupunkiajossa apaut ikinä. Eli tarkoitatko, ettei lämpene tuon yli ees maantiellä...

Mulla 3:s termari menossa nyt, kokemusta alkaa kertyyn...

Lämmöt nousee hieman yli 80 ja hitaastihan se nousee. Aattelin kokeilla, miten pahvi vaikuttaa. Mutta eipä ole ennen pahvia tullu kokeiltua. Aattelin laitella jonkinlaisen kappaleen ylävesiletkun paikkeille syylarin etupuolelle. Siinä pysyy ehkä helpommin kii, kuin takapuolella. Ja kun ei tuki koko syylaria, niin ei luulis nyt saavan aikaan liikaa lämpeämistä. Pitääpi huomenna testata tuo...

Muta onkohan tuosta pahvin paikasta mitään suositusta? Vois aatella, että jonkunverran reikiä siihen kantsis laittaa, ettei tule liian tiivis. Äkkiä tulee jotain lämpölaajenemis tms. kuka tietää mitä ongelmia...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja hanta »

jukka-tre kirjoitti:
Tapani66 kirjoitti:Mikähän tuossa minun 220cdi:ssä on vikana, kun siihen vaihdettiin justiinsa termari ja silti ei lämpene näillä pakkasilla edes 60 asteeseen :cry:
Pahvia on keulalla ja webastoakin käytetään.
Onko myös pikkutermari vaihdettu ?

" Ja eihän tuo lämpene kaupunkiajossa apaut ikinä."

Kyllä mun auto (W203 200 CDI) lämpenee kaupungissa yhtä hyvin kuin maantiellä, mutta molemmat termarit uusittu.... nousee kyllä 90 asteeseen n. -10 asteen pakkasessa. Pahvi, tai ns. ämpärimuovista (mustaa pakkasenkestävää levyä Etolasta) sopivaksi leikattuna heti maskin taakse.
W203CDI
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Tuolla maskipeitteistä

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lit=avuksi" onclick="window.open(this.href);return false;
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Onko joku tutkinut, että kun puhaltaa kylmään pikkutermariin, niin kulkeeko ilma läpi?
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

moro

mitenkä on oikeasti tuo termariasia.huoltoliikkeissä,useassakin, väittävät että on ok jos moottorin lämmöt nousee vain sinne 60-70 välille.ja että lukema hiukan "soutaa" on myös ok.sitten täällä moni on sitä mieltä että kuvailemassani tilanteessa olisi syytä vaihtaa termostaatti.kesällä lämmöt olivat ok,kun ulkona +20 niin nousee just 80 mut ei ikinä yli.nyt hiukka viileämmällä vain reilusti yli satasen vauhdissa.tai toki jos pitää webastoa päällä. kulutus matkassa n. 6,3 litraa sataselle nuilla 60-70 asteen lämmöillä ja jos webastoa käyttää niin putoaa 5,3-5,5 l/100km. ajovauhtina näissä n. 85 kmh. aina sama reitti ja vauhti. oma tulkinta olisi että termostaatti vaihtoon, mitä mieltä olette? jo pelkän matalamman kulutuksen vuoksi.

mistä noita viestiketjussa mainittuja 92-termareita saisi käypään hintaan? eräässä mersuliikkeessä kysymykseen vastattii että on olemassa vain yhdelaisia ko.autoon sopivia termostaatteja ja että tuo alilämpöisyys olisi normaalia.

autona w211 220 cdi avantgarde kombi vm. 05, 190 tkm ajettu
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

plutolainen kirjoitti:moro

mitenkä on oikeasti tuo termariasia.huoltoliikkeissä,useassakin, väittävät että on ok jos moottorin lämmöt nousee vain sinne 60-70 välille.ja että lukema hiukan "soutaa" on myös ok.sitten täällä moni on sitä mieltä että kuvailemassani tilanteessa olisi syytä vaihtaa termostaatti.kesällä lämmöt olivat ok,kun ulkona +20 niin nousee just 80 mut ei ikinä yli.nyt hiukka viileämmällä vain reilusti yli satasen vauhdissa.tai toki jos pitää webastoa päällä. kulutus matkassa n. 6,3 litraa sataselle nuilla 60-70 asteen lämmöillä ja jos webastoa käyttää niin putoaa 5,3-5,5 l/100km. ajovauhtina näissä n. 85 kmh. aina sama reitti ja vauhti. oma tulkinta olisi että termostaatti vaihtoon, mitä mieltä olette? jo pelkän matalamman kulutuksen vuoksi.

mistä noita viestiketjussa mainittuja 92-termareita saisi käypään hintaan? eräässä mersuliikkeessä kysymykseen vastattii että on olemassa vain yhdelaisia ko.autoon sopivia termostaatteja ja että tuo alilämpöisyys olisi normaalia.

autona w211 220 cdi avantgarde kombi vm. 05, 190 tkm ajettu
Mulla nousi nyt +10 kelillä pikkutermarin vaihdon jälkeen hyvin sinne noin 90 asteeseen tavallisessa Kehä I-II ajossa. Vanhalla pikkutermarilla jäi sinne noin 60-70 lämpöihin.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CustomMB kirjoitti:Kyllä sieltä termostaatti todennäköisesti on rikki, kannattaa vaihtaa. Säästyy luonto, mersu ja rahat :wink:

Itse vaihdoin vuosi sitten behr:in termarin, ja nyt jo tuntuu hieman laiskistuneen. Miten kauan nuo termostaatit on muilla kestäneet, lyhyt ikäisiltä vaikuttavat...?

Jostain forumilta luin että jotkin ovat laittaneet noita termostaatteja suoraan ylävesiletkun sisään, kun on halvempi ja helpompi vaihtaa uusi siihen. Mitenkä toimiva systeemi tämä lienee?
plutolainen kirjoitti:mitenkä on oikeasti tuo termariasia.huoltoliikkeissä,useassakin, väittävät että on ok jos moottorin lämmöt nousee vain sinne 60-70 välille.ja että lukema hiukan "soutaa" on myös ok.
Jos haluaa pitää sen kunnossa niin joka syksy uusi päätermari ja joka toinen vuosi myös se toinen
(ihan sama mistä ostettu tai minkä merkinen)

tosiaan mootorin vajaalämmpö vaikuttaa vaihtamiseen, katin/hiukaspöntön kestoon, kulutukseen, mootorin kulumiseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

moro

hyviä neuvoja taasen,kiitos!

mutta taitamattomalle hiukan vinkkiä kun puhutaan isosta ja pienestä termostaatista.hiukan niiden eroista,luulin että on vaan yksi termostaatti. ja sitten jos joku tietää mistä niitä 92-termareita saisi käypään hintaan.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

CDI203 kirjoitti:
Jos haluaa pitää sen kunnossa niin joka syksy uusi päätermari ja joka toinen vuosi myös se toinen
(ihan sama mistä ostettu tai minkä merkinen)
Pitääkö se vaihtaa, jos kaikki on päällisin puolin kunnossa (lämpö nousee suht nopeasti tuohon 2 viivaa päälle 80 lukemaan, ja pysyy siinä ihan tasaisesti)?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja hanta »

plutolainen kirjoitti:moro

hyviä neuvoja taasen,kiitos!

mutta taitamattomalle hiukan vinkkiä kun puhutaan isosta ja pienestä termostaatista.hiukan niiden eroista,luulin että on vaan yksi termostaatti. ja sitten jos joku tietää mistä niitä 92-termareita saisi käypään hintaan.
Merteilistä olen ostanut, Behrin termarin, mikä oli myös alkuperäisen merkki. Pikkutermaria ei ole joka autossa ja siitä löytyy lisää juttua kun lukee tätä ketjua taaksepäin.
W203CDI
Avatar
Engineer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 08:28

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Engineer »

Vaihdoin termostaatin viikonloppuna, kun auton lämmöt eivät ole ikinä nousseet yli 80c. Behr taisi olla merkki ennen ja nyt.
Nyt 300km ajettuna lämmöt nousivat nopeasti noin 90 asteeseen ja pysyivät siellä. Ajotietokone näytti keskikulutuksen tippuneen noin puoli litraa :clap:
Ja muutenkin auto tuntui virkeämmältä kuin ennen :)
S203 200CDI A -05
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tj86430 kirjoitti: Pitääkö se vaihtaa, jos kaikki on päällisin puolin kunnossa (lämpö nousee suht nopeasti tuohon 2 viivaa päälle 80 lukemaan, ja pysyy siinä ihan tasaisesti)?
Jos kaikki on kunnossa niin ei, yleensä näyttää tomivan kunnolla ~vuoden
Engineer kirjoitti:Vaihdoin termostaatin viikonloppuna, kun auton lämmöt eivät ole ikinä nousseet yli 80c. Behr taisi olla merkki ennen ja nyt.
Nyt 300km ajettuna lämmöt nousivat nopeasti noin 90 asteeseen ja pysyivät siellä. Ajotietokone näytti keskikulutuksen tippuneen noin puoli litraa :clap:
Ja muutenkin auto tuntui virkeämmältä kuin ennen :)
normaali muutos oikea käynti lämpö vaikuttaa kulutukseen montaa kautta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mihinkäs mersun malliin sai sitä 92 asteen termostaattia? W202 sai vain 87 asteista mutta sopiko w203 termostaatista sisuskalut w202 termostaattikoteloon? Kyseessä siis päätermostaatti .
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja markoala »

Sopii
W213 220d +W242 electric drive
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja akivege »

Saako Viton(W639) moottorilämpötilan esiin jotenkin? Jos ei ole täysautomaatiilmastointia eikä ajotietokonetta.
rambler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:10

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja rambler »

Saksasta uitettu W211 270 CDI ja lämmöt n. 65 astetta, huomenna termarin vaihtoon....
W211 270 CDI A Elegance
W201 190E 2.0 (no.... pojan se on oikeesti.)
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja blackslide »

S210 ja lämmöt 6-10asteen lämpötilassa maantielläkin alle 80. Vaihtoon menee.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
tuoppiman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 04.02.2010 17:55
Paikkakunta: Espoo

Re: !!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Vaihdoin siis pikkutermarin jokin aikaa sitten ja se paransi hieman tilannetta. Viime talvena, jolloin pikkutermarin tilalla oli umpitanko (=vesi ei kiertänyt ollenkaan pienemmän syylärin kautta), niin lämmöt nousivat talvellakin todella hyvin noin 90 asteeseen. Nyt kun kokeilee pienempää syyläriä silloin kun kone ei ole varmasti vielä yli 60 astetta, niin se on lämmin. Johtopäätös: pikkutermari "vuotaa" kylmänäkin.

Mietin miksi näin? No koska pikkutermari on aika pitkän letkun päässä, niin jotta se edes joskus aukeisi kokonaan, niin sen läpi pitää virrata edes jonkin verran myös kylmänä. Tästä seuraa se, että lämpöä hukkuu ja kone ei meinaa talvella lämmetä uusillakaan termareilla paljoa yli 80 asteen. Lyhyessä ajossa (11km työmatka) päästään -3 kelillä noin 60 asteeseen, kun viime talvena tukitulla pikkutermarilla nousi helposti kovemmallakin pakkasella yli 80 asteen.

Mutta kuten on täällä tietoa tihkunut, niin pikkutermarin kautta kulkee jäähdytysvesi, joka pitää polttoaineen lämmöt kohdallaan. Ei siis ehkä uskalla kuitenkaan tukkia letkua talvellakaan kokonaan (plussakelit on kuitenkin todellisuutta etelän talvessa - yleensä). Ajattelin siis rakennella talveksi sellaisen letkuvirityksen, että ohitan pienemmän syylärin kokonaan. Jäähdytysletkussa kulkisi tuolloin max 92 asteinen tavara (päätermarin säätämänä) ja turhaan pikkesyyläri ei hukkaa lämpöjä harakoille. Polttoaineen jäähdytinkin saisi oman kiertonsa.

Miltä asiantuntijaraadista tällainen kuulostaa?
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Vastaa Viestiin