190D 2,5 Ajoitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JuusoP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 13.07.2008 22:46
Paikkakunta: Honkilahti

190D 2,5 Ajoitus

Viesti Kirjoittaja JuusoP »

Eli tarvitsisin hyviä neuvoja 2.5 litrasen ajotukseen. Nyt moottori jo käy, mutta ei vedä oikeastaan ollenkaan. Nokka-akseli on YKK asennossa, mutta kampiakseli tarjoaa 5'JYKK eli onkohan koskaan edes merkit täsmänneet :? Vai onko tässä jokin ''hyvä tietää'' juttu? Mutta suurin ihmettelemisen ja pään raapimisen aihe on ollut ja on tälläkin hetkellä pumpun ajoitus, eli sehän pitäisi laittaa asentoon 15'JYKK ja silloin moottori piti pahaa yskinää ja kiersi juuri ja juuri 2000rpm. Nyt tällä hetkellä kun pumppua on laitettu aikasemmalle, pumppu on ~10'EYKK :shock: :shock: ja nyt tosiaan kone käy, nakutta hieman, mutta ei mitään järjettömästi.
Itse olen tullut siihen tulokseen että kampiakselin ja nokka akselin ajoitus on toisiinsa nähden pielessä eli ne kuuluu laittaa asentoon x? tai sitten koneen kokoomisessa on tapahtunut jokin ''pikkuvirhe''.
Lähinnä haluaisin tietää, että kuuluuko nokka- ja kampiakseli olla kumpikin YKK asennossa kun ketju pistetään paikalleen?(tällä hetkellä on) Vai onko tässä joku esim. että kun ketju on kiristämättä niin merkkien pitäisi täsmätä?
Vääntö se on joka vie, eikä vikkelät hevoset!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 190D 2,5 Ajoitus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kampiakselin ja nokka-akselin merkkien tulee olla kohdallaan, pientä virhettä tulee luonnollisesti ketjun venymisestä eli silloin kampi onkin jo JYKK puolella kun nokka on 0 kohdassa. Merkitkään eivät ole aina kovin tarkkoja, varsinkaan kampiakselilla. Tuo 5 astetta on vielä ihan "spekseissä" varsinkin jos on vanha ketju, vaihtorajana pidetään muistaakseni 6 astetta. Sekään ei nyt hirveitä haittaa vaikka nokka tulee hieman jäljessä, kunhan ruiskutus on ajoitettu juuri kohdilleen.

Tarkista vielä että ketju on varmasti kireällä nokan, ruiskutuspumpun ja kampiakselin väliltä kun tarkistat merkkejä, eli veivaat konetta kierroksen eteenpäin, pidät tiukalla ja kurkkaat merkit.

Mikäli ruiskutuspumppu on käytetty vaikkapa mynällä säädettävänä siellä saattaa olla se ajoitusmerkki laitettu sitten, että se osoittaa varsinaisen ruiskutuksen aloitus kohdan, 7mm pumpuissa 16 - 20 astetta, ehkäpä vakiotapillisissa pumpuissa hieman vähemmän. Toinen vaihtoehto on, että joku on pyöräyttänyt konetta kun merkinlukitystyökalu on ollut paikallaan ja se merkki on nyt satunnaisessa paikassa.

No kun kukaan ei kai nyt voi tietää mihin se pitää ajoittaa niin paras on ajoittaa sillä "joutsenkaula" menetelmällä. Haulla pitäisi löytyä paremmatkin ohjeet, mutta periaate on laittaa ykkössylinterin putken tilalle mutkalle väännetty putken pätkä. Pyörittää konetta ja katsoa milloin se ruikkaa tipan sieltä. Silloin pitää olla niitä EYKK asteita, sitä en tosin osaa sanoa paljonko vakiotapilliseen, mutta ehkä jotain 13-16 astetta. Ainaki oireet viittaisivat siihen että merkki ei ole siinä tehtaan asetuksessa.

Mynän pumpuissa on yleensä keltaisella merkitty se ajoitustieto/asteet siihen kylkeen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin