Syöttöpumpun säätö --- KUVIA
Syöttöpumpun säätö --- KUVIA
Sain yhdestä kolarimersusta rikkoontuneen syöttöpumpun ja tuli purettua ja perehdyttyä sen sielunelämään. Yllätys oli se, miten simppeli laite se loppujen lopuksi on. Katsokaapa kuvat sivulta:
http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html
Minkähän takia kukaan ei ole vielä muuttanut pumppua sähkösäätöiseksi? Yhdellä akelmoottorilla voisi korvata koko säätöyksikön. Saisi syötön säädettyö softalla sellaiseksi kuin haluaa -- myös katsastukseen. sammuttimen alipainekennon kohdalle laippa, ja vipu siitä läpi, niin avot. Irroittaa vain sen säätöyksikölle menevän vivun. Täytyy ruveta vissiin väsäilee..
Mutta rupes tuntuu, että ne diesel korjaamot ryöstää sillä säätöhommalla. Elementtien vaihtaminen onnistuu myös itseltä. Pitäis ola vaan jotain mittalaseja riittävästi ja pumppua pyörittelemällä mitata sylinterikohtaiset syötöt kohdalleen. Loppua säätöjä voi pyöritellä sitten pumpun ollessa paikallaan... Kommentoikaapas arvon diesel asentajat...
http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html
Minkähän takia kukaan ei ole vielä muuttanut pumppua sähkösäätöiseksi? Yhdellä akelmoottorilla voisi korvata koko säätöyksikön. Saisi syötön säädettyö softalla sellaiseksi kuin haluaa -- myös katsastukseen. sammuttimen alipainekennon kohdalle laippa, ja vipu siitä läpi, niin avot. Irroittaa vain sen säätöyksikölle menevän vivun. Täytyy ruveta vissiin väsäilee..
Mutta rupes tuntuu, että ne diesel korjaamot ryöstää sillä säätöhommalla. Elementtien vaihtaminen onnistuu myös itseltä. Pitäis ola vaan jotain mittalaseja riittävästi ja pumppua pyörittelemällä mitata sylinterikohtaiset syötöt kohdalleen. Loppua säätöjä voi pyöritellä sitten pumpun ollessa paikallaan... Kommentoikaapas arvon diesel asentajat...
Vaikken mikään dieselasentaja olekaan, niin olen muutamia pumppuja penkissä ajanut ja yhden kunnostanutkin. Homma kyllä onnistuu kun ottaa kirjat käteen ja ajan kanssa alkaa pumppua rassaamaan. Pitää olla tietenkin jonkin verran kykyjä, mutta eniten tuossa tarvitaan rohkeutta ja hermoja. Sen vain sanon, että yllättävän paljon hommaa voi olla ykinkertaisenkin työn takia joutua tekemään noissa pumppuhommissa.
Elementtien vaihto ei itsessään ole hirveä homma, mutta yleensä sitä säädintä joutuu peukaloimaan niiden vaihdon jälkeen. On mahdollista että autosta tulee vähän vaikea ajettava isommilla elementeillä, kun säädin toimii pienempien mukaan. Juuri tuon säätimen peukalointi, muuten kuin pelkkä säätäminen, on sitä haasteellista hommaa. Myös syötöt pitää tasata eri sylinterien välillä, kun elementit vaihdetaan. Siinäkös sitä onkin hommaa.
Tiivistetysti voisi sanoa, että kyllä sille pumpulle voi tehdä melkein mitä tahansa vaikka ruuvipenkissä, kunhan ei päästä likaa pumppuun. Pumpun säätäminen ilman penkkiä on melko työlästä. Vaikein homma on saada syötöt eri sylinterien välillä tasan, yleensä mootttori tahtoo käydä vähän epätasaisesti koti remonttien jälkeen. Vaikka siitä ei hirveää haittaa olekaan.
Elementtien vaihto ei itsessään ole hirveä homma, mutta yleensä sitä säädintä joutuu peukaloimaan niiden vaihdon jälkeen. On mahdollista että autosta tulee vähän vaikea ajettava isommilla elementeillä, kun säädin toimii pienempien mukaan. Juuri tuon säätimen peukalointi, muuten kuin pelkkä säätäminen, on sitä haasteellista hommaa. Myös syötöt pitää tasata eri sylinterien välillä, kun elementit vaihdetaan. Siinäkös sitä onkin hommaa.
Tiivistetysti voisi sanoa, että kyllä sille pumpulle voi tehdä melkein mitä tahansa vaikka ruuvipenkissä, kunhan ei päästä likaa pumppuun. Pumpun säätäminen ilman penkkiä on melko työlästä. Vaikein homma on saada syötöt eri sylinterien välillä tasan, yleensä mootttori tahtoo käydä vähän epätasaisesti koti remonttien jälkeen. Vaikka siitä ei hirveää haittaa olekaan.
kyllä tualta pumpusta ihan kotikonsteinkin kummasti saa tehoo irti ite ruuvailin taas w124 200 deetäni perttu.koon joku aika sitten tekemän kuvan ja ohjeitten mukaan nii kyllä rupes ihan erimalliin kulkeen savuakin tulee kohtalaisesti mutta polttoainetta menee matka ajossa hiukka vähemmän ku ennen mut kaupunki pyörityksessä menee kyllä taas enemmän mutta on paljo mukavempi ajella ku auto kulkee edes jotenki

tuossa tuo kuva ihan omin luvin uudestaa, toivottavasti ei haittaa ketään.
Omastani käänsin syöttöä 2 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä vähän reilummin, Maksimikierroksia kierroksia n. 1 kierros tiukemmalle ja hyvä tuli, vetää ihan eri malliin kuin ennen ja ei savuta yhtään ja tyhjäkäyntikin on ihan ok.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
...
niin tyhjäkäyntiä laitetaan pienemmälle pari kiekkaa jos syöttöä ruuvaa sen 2 kierroksen verran...MiTk kirjoitti:[ http://www.saunalahti.fi/tuomim2/mb_pumpun_saato.jpg ]
tuossa tuo kuva ihan omin luvin uudestaa, toivottavasti ei haittaa ketään.
Omastani käänsin syöttöä 2 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä vähän reilummin, Maksimikierroksia kierroksia n. 1 kierros tiukemmalle ja hyvä tuli, vetää ihan eri malliin kuin ennen ja ei savuta yhtään ja tyhjäkäyntikin on ihan ok.
täytyy kyllä sanoa että sormet syyhyää jo...pitää yöllä käydä meidän valtrasta ruuvaamas ahdin pois



Re: ...
Juuri näin, täytyy tuota omaa vielä ruuvailla vähän lisää kun ei se edes pölläytä yhtään eli varaa vielä on, minkähän verran ajoituksen muuttaminen vaikuttaa tommosessa vaparissa, kannattaakohan siihen puuttua?nicnac kirjoitti: niin tyhjäkäyntiä laitetaan pienemmälle pari kiekkaa jos syöttöä ruuvaa sen 2 kierroksen verran...
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87