SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Noniin, kirjoitellaas taas, kun flunssa vaivaa mersua...

Tänään päivällä autolla ajelin ihan normaalisti ja toimi moitteetta. Auto seisoi joku 6h pihassa, ja käynnistyi ihan normaalisti. Noin 200m ajon jälkeen sammui risteykseen josta lähti käyntiin mutta tyhjäkäynti oli alle 500rpm ja tuntui että olisi käynyt kahdella. Oli koko ajan sammumaisillaan eikä reagoinut kaasuun. Hetken yrittelyn jälkeen otti kierroksia kaasu pohjassa, jolloin sain siirrettyä auton parempaan paikkaan. Siinä sitten kokeilin hiukka enempi niin aluksi totteli aivan pintakaasulla, puolella kaasulla booaili ja olisi sammunut jos olisi pitänyt pidempään puolta kaasua. Täyskaasulla otti pätkittäin kierroksia. No sitten piti auto ajaa kotiin ja noin 500m lenkki siinä tuli heitettyä siten että pintakaasulla pystyi ajamaan, täyskaasulla nyki niin että niskat meinasi katketa ja puolella kaasulla meinasi sammua. En tiedä onko skeptisyyttä mutta tuntu että tuli outo haju/käry?

Noin 3tkm sitten oli samankaltaisia oireita noin 10km ajon ajan, eli alle puolella kaasulla toimi moitteetta, mutta täyskaasulla sammui. Silloin "korjaantui" itsestään.

Mikähän voi aiheuttaa tuollaista oireilua? Itelläkin pieni flunssa, muttei kai se mersuihin tartu :)

noin 13tkm sitten vaihdettu kokonaan uusi ilmamassamittari(bosch) ja 9tkm sitte nokka-akselin asentotunnistin (hella) sekä 12tkm sitten öljyt suodattimineen...
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Re: SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Viisainta viedä piuhan nokkaan niin pääsee ehkä vian jäljille :?
clk 2,3 kompurassa oli samat oireet kun kaasuläppärunko oli rikkit!?
ML W164
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

Re: SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Piuhan päähä olis hyvä saada, ainoo vaa kun ei tolla oikee viitti lähtee mihinkää ku meni 2km matkaa 30min ku koitti nilkuttaa kotiin :)

tosiaan, rollen tähtihuoltoon soitin ja olin aikaa varaamassa niin heppu ehdotteli ohjainboxia tai tulppia+hattuja/puolia. tulppien vaihdosta ei muuta tietoa oo kun huoltokirjan mukaan n.60tkm sitte vaihdettu... eli voinee vika olla niissäkin?

sellanen huomio, että lämpimänä toimii suhteellisen normaalisti, kylmänä jotenkin ja puolilämpösenä ei juuri ollenkaan...
humppakuutio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja humppakuutio »

Ohjainboksi on mahdollinen vaihtoehto, ilmeisesti melko yleinen vaiva alkusarjan autoissa. Korjausohjeita löytyy netistä (Googlella "K40 relay module"), esim. http://www.slkworld.com/slk-r170-genera ... odule.html.
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

Re: SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja joni88 »

okei, tuolla kun lueskelin muista käyntihäiriöistä niin monessa ilmamassamittari ollut syynä. itellä se vaihdettu, joten en heti uskoisi sen olevan vielä viallinen. kuitenkin vasta 10-12tkm ajettu.

onko toi k40-module-rele se joka siellä ohjainboxissa hajoo? vai onko siellä ohjainboxissa joku muu hajonnut usein? ja mitä tollanen k40-rele maksaa?
Rane2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 26.08.2007 10:35
Paikkakunta: Muurame

Re: SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Rane2 »

Kun ilmamassamittari on noinkin uusi, niin kyllä tuo K40 relemoduli on seuraavaksi paras arvaus. Siinä on ilmeisesti alunperin huonosti tehdyt juotokset, ja paljon noita on maailmalla korjattukin tekemällä juotokset uusiksi. Uusi maksoi merkkiliikkeessä viime kesänä jotain 230 euroa muistaakseni. Ja tuon vaihdolla korjaantui SLKn käynnistysvaikeudet ja sammahtelu moottorijarrutuksessa. Tukehtuminen täyskiihdytyksessä piti korjata ilmamassamittarin vaihdolla. :mrgreen:
joni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 08.01.2010 15:54

Re: SLK 230K -97 käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja joni88 »

ei auttanu puolien, tulppien ja johtojen vaihto mihinkään. paikalla ollessa toimii "normaalisti, mutta kylmänä yli pintakaasun niin sammuu... pitänee vissii kokeilla nappasta irti ilmin johto. jääkö tosta vikatila päälle jos ottaa johdon ilmistä pois?
Vastaa Viestiin