Taksimalli
Taksimalli
Onko olemassa W123-taksimallia, jossa ei ole lainkaan taksamittarin paikkaa kojetaulun päällä?? Autossa on jättituhkakupit takaovissa, ylim.sisävalo, koko muovinen sisusta ja lämmityslaite yhdellä lämmönsäätöhanikalla. Lattiavaihdeköppi. Vuosimalli -80.
Miten yleensäkin taksimallit eroavat tavallisista esim.mallisarjoissa W115 ja W123??
Miten yleensäkin taksimallit eroavat tavallisista esim.mallisarjoissa W115 ja W123??
Onhan se kojetaulu voitu vaihtaa.
Peräti Veho vaihteli noita kojelaudan päällisiä ainakin W124:ssa, kun entisistä takseista tehtiin 80-luvun lopulla Vaihtotähti-kampanjan myötä "peruskunnostettuja" vaihtoautoja.
Peräti Veho vaihteli noita kojelaudan päällisiä ainakin W124:ssa, kun entisistä takseista tehtiin 80-luvun lopulla Vaihtotähti-kampanjan myötä "peruskunnostettuja" vaihtoautoja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 819
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Vaihtotähdestä kiertotähdeksi
Yritin itsekkin etsiä tarkempaa tietoa noista "vaihtotähdistä" lukemalla ko. ajanjakson Tekniikan Maailmoiden ilmoituksia, mutta heikon tuloksin ...Peräti Veho vaihteli noita kojelaudan päällisiä ainakin W124:ssa, kun entisistä takseista tehtiin 80-luvun lopulla Vaihtotähti-kampanjan myötä "peruskunnostettuja" vaihtoautoja.
Muistaako kukaan, mitä noille kiertotähdille oikein tehtiin Vehon toimesta? Itse muistelisin seuraavaa:
*mittarilukeman nollaus
*uusi ratti ja uudet polkimenkumit
*uusi vaihdekepin nuppi
*uusi kojelaudan päällinen
*maalipinnan kunnostus
*normaalia laajempi huolto ...
Tälle tiedollehan ei ole laajempaa käyttöä mutta alkoi vaan kiinnostaa kun aina puhutaan tuontiautojen mittarinruuvauksesta ... Eli monikohan ajelee tyytyväisenä vanhalla kunnostetulla vaihtotähti-taksilla tietämättä siitä

Re: Vaihtotähdestä kiertotähdeksi
Minusta mittarilukemaa juurikin EI nollattu.Avantgarde kirjoitti:Muistaako kukaan, mitä noille kiertotähdille oikein tehtiin Vehon toimesta? Itse muistelisin seuraavaa:
*mittarilukeman nollaus
Ilmeisesti käytäntö vaihteli lähtökohdan mukaan, mutta jonkinmoinen ohjesäänntö oli, että yli 300 tkm ajettua ei enää vaihtotähdeksi kelpuutettu.
Tuossa Vaihtotähti-ohjelmassahan auto tosiaan puunattiin todella perusteellisesti, vaihdettiin mattoja, nuppeja ja esim. kapseleita. Tekniikan puolella tehtiin se täyshuolto ja tarpeen mukaan kai kunnostettiin jarruja, vaihdettiin puslia ja ilmeisesti joissain autoissa myös mm. koneen etukammioita.
Olihan tuommoinen TM-koeajossakin, kun taas vaan muistaisin numeron. Tulisivatko arkistomiehemme Timo L tahi Mauri H hätiin ja kertoisivat tarkan lehden numeron.
Eipä koeajossa autoa ainakaan kulumisen perusteella haukuttu, laadukasta aihiota ja huolellista kunnostustyötä kiiteltiin peräti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
TM:n vaihtotestaama auto oli valkoinen ex-taksi 200D '86 vihreällä sisustuksella, mittarissa taisi olla n. 230.000 km. Kyllähän noilla kilsoilla täydelleen läpikäyty peli oli kovaa valuuttaa. Kehuskeltiin, ettei sen koommin ajossa kuin silmälläkään tehtyjä iltamareissuja mistään huomanut - paitsi matkamittarista, joita tosiaan ei siis nollattu.
Aiemmin mainittujen lisäksi autoihin uusittiin tuulilasi, renkaat, jarrupalat / levyt, akku, hehkut, kuskinistuin ryhdistettiin, jos oli aihetta. Sisustat ja konetila pestiin, kumimatot uusittiin, samoin pölärit, jos auto oli peltivanteilla. Joskus myös teipattiin kylkiä Trim-Line -satseilla.
Kaikki suodattimet ja nesteet vaihdettiin ja säädöt laitettiin paikoilleen. Jotain saattaa listalta vielä puuttua, eikä lehden numero kylläkään tule mieleen. Olisiko ollut jotain x/89 tai sinne päin.
Aiemmin mainittujen lisäksi autoihin uusittiin tuulilasi, renkaat, jarrupalat / levyt, akku, hehkut, kuskinistuin ryhdistettiin, jos oli aihetta. Sisustat ja konetila pestiin, kumimatot uusittiin, samoin pölärit, jos auto oli peltivanteilla. Joskus myös teipattiin kylkiä Trim-Line -satseilla.
Kaikki suodattimet ja nesteet vaihdettiin ja säädöt laitettiin paikoilleen. Jotain saattaa listalta vielä puuttua, eikä lehden numero kylläkään tule mieleen. Olisiko ollut jotain x/89 tai sinne päin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kyllä vaan, 220D ja vielä "käynnistysohjelmalla" eli ajalta ennen avainstartteja.Marko M kirjoitti:Joskus 80-luvun alussa TM:llä oli käyttötestissä W123 vaihtotähti.
Tässähän idea oli se, että autolla oli mittarissa jo 172 000 km kun se testiin tuli, ja testin loppuessa sitten 225 tkm.
Olen muuten arkistostani skannannut tuon testin loppuarvostelun ja lähettänyt ainakin D.D:lle Vaajakoskelle, jos vaikka joskus saataisiin yhteisluettavaksi noita esim. Tähtiklubin sivuston alle. Suap nähdä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P kirjoitti:Kyllä vaan, 220D ja vielä "käynnistysohjelmalla" eli ajalta ennen avainstartteja.Marko M kirjoitti:Joskus 80-luvun alussa TM:llä oli käyttötestissä W123 vaihtotähti.
Tässähän idea oli se, että autolla oli mittarissa jo 172 000 km kun se testiin tuli, ja testin loppuessa sitten 225 tkm.
Olen muuten arkistostani skannannut tuon testin loppuarvostelun ja lähettänyt ainakin D.D:lle Vaajakoskelle, jos vaikka joskus saataisiin yhteisluettavaksi noita esim. Tähtiklubin sivuston alle. Suap nähdä.
Juu, olen noita lehtiä lukenut ison pinon, missä on juttua esim. W123:sta ja tuo W124:sta koskeva lehti on itselläkin hyllyssä..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Matkamallista ei ole kokemuksia, joten osin arvailun varaan jää erot taksimallin ja matkamallin kanssa. Korjatkoon paremmin tietävät, mutta eroja on ainakin (w123 taksi international):
- kojetaulun keskellä yläosassa joko etuosastaan avoin laatikko tai kannellinen laatikko
- keskikonsoli erilainen (radion paikka, ei nappularivistöä yläreunassa, lämmityslaitteen säätimet)
- lämmityslaite: ei säätöä eri puolille (venttiili erilainen, lämmityslaite sama)
- tuhkakupit takaovissa eri paikoissa ja isommat kuin matkamallissa
- pelkääjän puolella ei etuovessa karttalokeroa (onko matkamallissa??)
- kojetaulussa taksi-kyltin valolle kytkin
- kojetaulussa neljän sisävalon kytkin (onko matkamallissa??)
- neljä sisävaloa (onko matkamallissa??)
- kuramatot lattioilla (kaukalot)
Lisävarustelistastahan on tietysti voinut lisäksi valita vaikka mitä. Liekö vahvemmat (ja korkeammat?) jouset taksimallissa vakiona vai vain yleinen lisävaruste Suomessa.
Sisustukseksi on monesti valittu MB-tex. Myös takapenkin kyynärnoja on usein kai jätetty pois.
- kojetaulun keskellä yläosassa joko etuosastaan avoin laatikko tai kannellinen laatikko
- keskikonsoli erilainen (radion paikka, ei nappularivistöä yläreunassa, lämmityslaitteen säätimet)
- lämmityslaite: ei säätöä eri puolille (venttiili erilainen, lämmityslaite sama)
- tuhkakupit takaovissa eri paikoissa ja isommat kuin matkamallissa
- pelkääjän puolella ei etuovessa karttalokeroa (onko matkamallissa??)
- kojetaulussa taksi-kyltin valolle kytkin
- kojetaulussa neljän sisävalon kytkin (onko matkamallissa??)
- neljä sisävaloa (onko matkamallissa??)
- kuramatot lattioilla (kaukalot)
Lisävarustelistastahan on tietysti voinut lisäksi valita vaikka mitä. Liekö vahvemmat (ja korkeammat?) jouset taksimallissa vakiona vai vain yleinen lisävaruste Suomessa.
Sisustukseksi on monesti valittu MB-tex. Myös takapenkin kyynärnoja on usein kai jätetty pois.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tekniikan Maailman (ja muidenkin lehtien) ilmestyneistä mersuaiheisista artikkeleista olikin juttua aiemmin mutta kokosin ja järkkäilin tietoja
uudelleen (omaan käyttööni) mutta jos jotakuta kiinnostaa niin kyseinen luettelo löytyy täältä.
Jos havaitset virheitä tai puuttuvan artikkelin niin ilmoittele, yritän korjailla. Tästäkin listasta puuttuu uudemmat artikkelit,
mutta muistaakseni TM:n nettisivuilta löytyy kaikkien artikkeleiden tiedot vuodesta 1990 -alkaen.
uudelleen (omaan käyttööni) mutta jos jotakuta kiinnostaa niin kyseinen luettelo löytyy täältä.
Jos havaitset virheitä tai puuttuvan artikkelin niin ilmoittele, yritän korjailla. Tästäkin listasta puuttuu uudemmat artikkelit,
mutta muistaakseni TM:n nettisivuilta löytyy kaikkien artikkeleiden tiedot vuodesta 1990 -alkaen.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
- pelkääjän puolella ei etuovessa karttalokeroa (onko matkamallissa??) On
- kojetaulussa neljän sisävalon kytkin neljä sisävaloa (onko matkamallissa??)Lisävaruste, 876-
- kuramatot lattioilla (kaukalot) Taksimallissa on pitkitt. viirutetut kumimatot matkamallissa olevien kangaslattiamattojen sijaan.
- kojetaulussa neljän sisävalon kytkin neljä sisävaloa (onko matkamallissa??)Lisävaruste, 876-
- kuramatot lattioilla (kaukalot) Taksimallissa on pitkitt. viirutetut kumimatot matkamallissa olevien kangaslattiamattojen sijaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tärkein ero mun mielestä näissä W123:sissa taksin ja n.s matkamallin välillähän oli varmasti vaihdekepin paikka.Varmaan tää vaihdekepin paikka oli ostajan valittavissa?Mun näkemissä vanhoissa vossikoissa keppi oli lähes aina ratin kyljessä. Jos en muista väärin, niin tällätavoin saatiin ainakin oppilaskuljetuksiin kaks koululaista istuun etupenkille. Näin kerran version, jossa keskikonsoliin(siis alhaalla olevaan) oli istutettu kotelon peittävä pehmustettu tyyny siis ihan tehdastekoinen.
Näinhän se oli, perheen Mersuhistoria alkoi ex-kylätaksista, joka oli T6. Siinä kuudes istuinpaikka saatiin mainitsemastasi tyynystä sekä etukeskikyynärnojasta, joka nostettiin selkänojaksi.suhari kirjoitti:Tärkein ero mun mielestä näissä W123:sissa taksin ja n.s matkamallin välillähän oli varmasti vaihdekepin paikka.Varmaan tää vaihdekepin paikka oli ostajan valittavissa?Mun näkemissä vanhoissa vossikoissa keppi oli lähes aina ratin kyljessä. Jos en muista väärin, niin tällätavoin saatiin ainakin oppilaskuljetuksiin kaks koululaista istuun etupenkille. Näin kerran version, jossa keskikonsoliin(siis alhaalla olevaan) oli istutettu kotelon peittävä pehmustettu tyyny siis ihan tehdastekoinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä, optio oli tilattavissa, myös muiden kuin taksimalli-tilauksen yhteydessä.suhari kirjoitti:Tärkein ero mun mielestä näissä W123:sissa taksin ja n.s matkamallin välillähän oli varmasti vaihdekepin paikka.Varmaan tää vaihdekepin paikka oli ostajan valittavissa?Mun näkemissä vanhoissa vossikoissa keppi oli lähes aina ratin kyljessä. Jos en muista väärin, niin tällätavoin saatiin ainakin oppilaskuljetuksiin kaks koululaista istuun etupenkille. Näin kerran version, jossa keskikonsoliin(siis alhaalla olevaan) oli istutettu kotelon peittävä pehmustettu tyyny siis ihan tehdastekoinen.
Suosiota rajoitti ehkä se että silloin vaihteisto oli automaattinen, kovan askin kanssa rattivipua ei enää 123:n aikaan saanut. Mutta aika hyvin jos olet useampaankin tälläiseen törmännyt! Itelläni ne ovat ehkä parin käden sormilla laskettavissa.
Juuri tuo yllämainittu 200 D T6 oli manuaalivaihteistolla ja ohjauspylvääseen sijoitetulla vaihteenvalitsimella varustettu.raul kirjoitti:Kyllä, optio oli tilattavissa, myös muiden kuin taksimalli-tilauksen yhteydessä.
Suosiota rajoitti ehkä se että silloin vaihteisto oli automaattinen, kovan askin kanssa rattivipua ei enää 123:n aikaan saanut. Mutta aika hyvin jos olet useampaankin tälläiseen törmännyt! Itelläni ne ovat ehkä parin käden sormilla laskettavissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jees, tässä välissä käytiin vääntöä Ralen kanssa siitä 123:n manuaalirattivaihteesta. Vanhoissa takseissahan niitä tosiaan on näkynyt, mutta esim. ohjekirjassa on mainittu rattivaihde vain automaatin yhteydessä ja härpäkettä kuvaava 425 koodikin poistui jo vuonna -70. Tämä näyttääkin olevan taas näitä Suomi-spesiaalijuttuja. EPC antaa manuaalirattivaihteelle seuraavan huomion: "only taxis to Finland, and patrol cars."Timo L. kirjoitti:Juuri tuo yllämainittu 200 D T6 oli manuaalivaihteistolla ja ohjauspylvääseen sijoitetulla vaihteenvalitsimella varustettu.raul kirjoitti:Kyllä, optio oli tilattavissa, myös muiden kuin taksimalli-tilauksen yhteydessä.
Suosiota rajoitti ehkä se että silloin vaihteisto oli automaattinen, kovan askin kanssa rattivipua ei enää 123:n aikaan saanut. Mutta aika hyvin jos olet useampaankin tälläiseen törmännyt! Itelläni ne ovat ehkä parin käden sormilla laskettavissa.
Niin poistui juu, eikä tietoa löydy oisko tällä suomispesiaalilla oma koodinsa, vai pitääkö vain etsiä koodeja 716.210 & 716.214... Jees ja tätäkään ei saanut esim. 300D:hen. Eikä edes lisälämmityksen kanssaLeka kirjoitti: Jees, tässä välissä käytiin vääntöä Ralen kanssa siitä 123:n manuaalirattivaihteesta. Vanhoissa takseissahan niitä tosiaan on näkynyt, mutta esim. ohjekirjassa on mainittu rattivaihde vain automaatin yhteydessä ja härpäkettä kuvaava 425 koodikin poistui jo vuonna -70. Tämä näyttääkin olevan taas näitä Suomi-spesiaalijuttuja. EPC antaa seuraavan manuaalirattivaihteelle seuraavan huomion: "only taxis to Finland, and patrol cars."

Jees, ja 123.030 kohdalla tosiaan esiintyi toi bägi. Ite tsekkasin eka 123.123:lla jolloin tiedot olivat luonnollisesti jonkinverran erilaiset.Leka kirjoitti:... ja airbaginraul kirjoitti:Niin poistui juu, eikä tietoa löydy oisko tällä suomispesiaalilla oma koodinsa, vai pitääkö vain etsiä koodeja 716.210 & 716.214... Jees ja tätäkään ei saanut esim. 300D:hen. Eikä edes lisälämmityksen kanssa.
![]()
Mun ohjelman mukaan tuon kyllä sai myös 300 D:hen.
..
Mulla on taas tuossa -74 Pystärissä taxivarustelu, mutta lattiakeppi. Tuoll lattiakepille taas löytyy oma koodi kantakortista, eli autoon tilattu lattiakeppi.
Myös w124:a on saanut rattivaihteella
Myös w124:a on saanut rattivaihteella

w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tulipa mieleen että eikös taximallissa ole erilaiset oven sisävetimet?
Muistelen että meidän mesessä (alkujaan -79 taksimalli) oli taannoin niissä vetimissä vielä ylimääräinen 'sakara' mikä kiinnittyi aukaisuvivun viereen. Matkamallissa muistan senmalliset vetimet vain edessä (ja mahtoiko olla vain toisella puolella?) On meinaan tuohon vaihdettu sisustus aikoinaan ja nyt se seisoo remontissa melkein atomeiksi purettuna...
Joitain varusteita mitä muistan meillä aikoinaan olleen olivat ainakin ylimääräiset sisävalot takana, taksivalokytkin, isot tuhkakupit takaovien verhoilun yläpinnassa, kuskin kyynerpäännoja (takana ei ollut), 'salalokero' kojelaudassa (hienot valesuulakkeet), (nopeusmittarin vaijerissa jonkinlainen ulosotto taksamittarille) ja lämmityslaite yhdellä lämpötilan- ja suunnanvalitsimella.
Muistelen että meidän mesessä (alkujaan -79 taksimalli) oli taannoin niissä vetimissä vielä ylimääräinen 'sakara' mikä kiinnittyi aukaisuvivun viereen. Matkamallissa muistan senmalliset vetimet vain edessä (ja mahtoiko olla vain toisella puolella?) On meinaan tuohon vaihdettu sisustus aikoinaan ja nyt se seisoo remontissa melkein atomeiksi purettuna...
Joitain varusteita mitä muistan meillä aikoinaan olleen olivat ainakin ylimääräiset sisävalot takana, taksivalokytkin, isot tuhkakupit takaovien verhoilun yläpinnassa, kuskin kyynerpäännoja (takana ei ollut), 'salalokero' kojelaudassa (hienot valesuulakkeet), (nopeusmittarin vaijerissa jonkinlainen ulosotto taksamittarille) ja lämmityslaite yhdellä lämpötilan- ja suunnanvalitsimella.
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Muistit kaiken oikeastaan aivan oikein. Tarkoittamasi "sisävetimet" eli ovenkahvat ovat taximallissa juurikin pitkät eli ulottuvat aukaisuvivulle asti. "Matkamalleissa" tälläinen löytyy vain edestä apukuskin puolelta, sekä poikkeuksena velour-verhoilu missä pitkät kahvat kuuluvat bonuksena vakiovarusteluun. Itseasiassa taitavat myös kaikki jenkkiversiot (sisustustyypistä riippumatta) olla varustettuja pitkillä kahvoilla.eki_83 kirjoitti:Tulipa mieleen että eikös taximallissa ole erilaiset oven sisävetimet?
Muistelen että meidän mesessä (alkujaan -79 taksimalli) oli taannoin niissä vetimissä vielä ylimääräinen 'sakara' mikä kiinnittyi aukaisuvivun viereen. Matkamallissa muistan senmalliset vetimet vain edessä (ja mahtoiko olla vain toisella puolella?) On meinaan tuohon vaihdettu sisustus aikoinaan ja nyt se seisoo remontissa melkein atomeiksi purettuna...
Joitain varusteita mitä muistan meillä aikoinaan olleen olivat ainakin ylimääräiset sisävalot takana, taksivalokytkin, isot tuhkakupit takaovien verhoilun yläpinnassa, kuskin kyynerpäännoja (takana ei ollut), 'salalokero' kojelaudassa (hienot valesuulakkeet), (nopeusmittarin vaijerissa jonkinlainen ulosotto taksamittarille) ja lämmityslaite yhdellä lämpötilan- ja suunnanvalitsimella.