W126 lämppäri ... taas ...
W126 lämppäri ... taas ...
Yrittelin etsiskellä mutta ihan vastaavaa ongelmaa en löytänyt, eli siitä tämä uusi aihe ...
Auto on W126 '82 280 S jossa joskus maailmassa ollut ilmastointi, ohjaus on se versio jossa säätörullia vain yksi kappale ja pino nappeja vieressä.
Ongelmana se että tulee kuuma, pelkkää kuumaa eikä mitään muuta kuin kuumaa, eli ilmeisesti se venttiilli siellä konehuoneen puolella vuotaa ?
ja jatkoksi kun mittasin ko. venttiiliin tuleevaa jännitettä (irroitin pistokkeen ja tökkäsin yleismittarin siihen) niin se on 11.9V riippumatta siitä missä asennossa tuo säätökiekko on.
Elikkä ilmeisesti venttiili on rikki koska tulee vain kuumaa mutta mistä lähden jahtaamaan tuota ongelmaa kun ei jännite muutu.
Kiitoksia jo näin etukäteen !
Auto on W126 '82 280 S jossa joskus maailmassa ollut ilmastointi, ohjaus on se versio jossa säätörullia vain yksi kappale ja pino nappeja vieressä.
Ongelmana se että tulee kuuma, pelkkää kuumaa eikä mitään muuta kuin kuumaa, eli ilmeisesti se venttiilli siellä konehuoneen puolella vuotaa ?
ja jatkoksi kun mittasin ko. venttiiliin tuleevaa jännitettä (irroitin pistokkeen ja tökkäsin yleismittarin siihen) niin se on 11.9V riippumatta siitä missä asennossa tuo säätökiekko on.
Elikkä ilmeisesti venttiili on rikki koska tulee vain kuumaa mutta mistä lähden jahtaamaan tuota ongelmaa kun ei jännite muutu.
Kiitoksia jo näin etukäteen !
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hanaa
Terve!
Olen jäänyt siihen käsitykseen, ettei säätimeltä tule hanalle vaihtelevaa jännitettä. Tai siis jos katsotaan kaksi vaihtoehtoa (0V ja n. 12V) vaihtelevaksi...
Eli, kylmäasennossa keskusyksiköltä tulee tuo n. 12V ja kuuma-asennossa vastaavasti 0V. Välisäädöissä systeemi avaa hanaa sopivin väliajoin (antamalla 0V:tia silloin tällöin), jolloin saadaan sopiva virtaus/lämpötila kennolle.
Siispä epäilen, jotta hanan kalvo on riekaleina. Kalvo maksaa Suomessa (sisältää myös solenoidin sisäkalut) n. 50€. Jenkkilässä myyvät huhun mukaan pelkkää kalvoa muutamalla taalalla.
Vaihto-ohje löytyy täältä: http://mbdieseldiy.tripod.com/monovalve.htm
Suosittelen teippaamaan tuon hanan kannessa näkyvän nypylän esim. maalarin teipillä ennen irroitusta (ja myös takaisin laittoon). Käämilangat katkeavat todella helposti.
Olen jäänyt siihen käsitykseen, ettei säätimeltä tule hanalle vaihtelevaa jännitettä. Tai siis jos katsotaan kaksi vaihtoehtoa (0V ja n. 12V) vaihtelevaksi...
Eli, kylmäasennossa keskusyksiköltä tulee tuo n. 12V ja kuuma-asennossa vastaavasti 0V. Välisäädöissä systeemi avaa hanaa sopivin väliajoin (antamalla 0V:tia silloin tällöin), jolloin saadaan sopiva virtaus/lämpötila kennolle.
Siispä epäilen, jotta hanan kalvo on riekaleina. Kalvo maksaa Suomessa (sisältää myös solenoidin sisäkalut) n. 50€. Jenkkilässä myyvät huhun mukaan pelkkää kalvoa muutamalla taalalla.
Vaihto-ohje löytyy täältä: http://mbdieseldiy.tripod.com/monovalve.htm
Suosittelen teippaamaan tuon hanan kannessa näkyvän nypylän esim. maalarin teipillä ennen irroitusta (ja myös takaisin laittoon). Käämilangat katkeavat todella helposti.
Terveisin
Tero
Tero
Jeh, sen minäkin olin yhdistävinäni että kalvo on rikki, kerta kuumaa puskee vaikka antaa sen 12V, sitä mietin että koska tuo jännite ei muutu ollenkaan, riippumatta säätimen asennosta niin onko vika automaattisisesti siellä kontrolli yksikössä vai voiko se säädin itsessään (siis se rulla) olla kaput
Rullan toimet saat testattua siitä kontrolliyksikölle tulevasta 12-napaisesta liittimestä seuraavasti:lentsu kirjoitti:Jeh, sen minäkin olin yhdistävinäni että kalvo on rikki, kerta kuumaa puskee vaikka antaa sen 12V, sitä mietin että koska tuo jännite ei muutu ollenkaan, riippumatta säätimen asennosta niin onko vika automaattisisesti siellä kontrolli yksikössä vai voiko se säädin itsessään (siis se rulla) olla kaput
Akun napa irti
Virtalukosta virta-avain virrat päälle asentoon
Ilmastointilaitteen function selection näppylä alas
vaihe1
Kytke ohmimittari 12-napaisen liittimen 5 - ja 6 -pinneihin. ovat numeroituna selkeästi liittimessä.
Rulla min asennossa ohmeja pinnien 5- ja 6- välillä tulee olla 1,6 kOhm +/- 0,5 kOhm.
22 C 3,15 kOhm +/- sama kuin edellä
max asennossa sama kuin min asennossa 1,6 kOhm +/- kuten edellä.
vaihe 2
ohmimittari pinneihin 5 ja 7.
min 2 kOhm +/- 1,5 kOhm
22 C 3,5 kOhm toleranssi sama
max 2 kOhm +/- tol sama
Jos lukemat vastaavat yo.ita, niin ongelma on muualla kuin säätöpyörässä.
/ Jo vain
300 SE
Kannattaa tosiaan vaihtaa ensin se venttiili.SEV8 kirjoitti:Vaihda lentsu ensin se magneettiventtiili kuten flosse neuvoi. Sieltä on kalvo puhki.
Toisaalta ainakin 300 SE ei ilmastointiversiossa magneettiventtiileille tulevasta piuhasta mittelöimällä säätöpyöriä säätelemällä voltit vaihtelee.
Lähettäni ohje ohjausyksikön 12-pin liitin mittelöintiin on ilmeisesti jostakin muusta versiosta kuin kyseisestä tai sitten ohje "ei kohtaa".
/ Jo vain
300 SE
Se ventiili voi tosiaan olla viallinen. Sitä ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Kannattaa avata se venttiili ensin ja katsoa mitä se on syönyt. Ainakin itsellä oli kertynyt aika paljon töhnää ventiiliin ja se esti sitä toimimasta normaalisti. Sain korjattua saman oireen pelkästään pesemällä ne osat.
Olen myö kuullut huhuja, että siihen ventiiliin saisi myös pelkästään sisäosat.
Olen myö kuullut huhuja, että siihen ventiiliin saisi myös pelkästään sisäosat.