W126 lämppäri ... taas ...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lentsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 13.02.2004 16:08

W126 lämppäri ... taas ...

Viesti Kirjoittaja lentsu »

Yrittelin etsiskellä mutta ihan vastaavaa ongelmaa en löytänyt, eli siitä tämä uusi aihe ...

Auto on W126 '82 280 S jossa joskus maailmassa ollut ilmastointi, ohjaus on se versio jossa säätörullia vain yksi kappale ja pino nappeja vieressä.
Ongelmana se että tulee kuuma, pelkkää kuumaa eikä mitään muuta kuin kuumaa, eli ilmeisesti se venttiilli siellä konehuoneen puolella vuotaa ?
ja jatkoksi kun mittasin ko. venttiiliin tuleevaa jännitettä (irroitin pistokkeen ja tökkäsin yleismittarin siihen) niin se on 11.9V riippumatta siitä missä asennossa tuo säätökiekko on.

Elikkä ilmeisesti venttiili on rikki koska tulee vain kuumaa mutta mistä lähden jahtaamaan tuota ongelmaa kun ei jännite muutu.

Kiitoksia jo näin etukäteen !
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ettei vaan se säädin olisi rikki koska ei muuta jännitettä.
lentsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 13.02.2004 16:08

Viesti Kirjoittaja lentsu »

Niin meinaatko ihan sitä rullaa vai boxia joka ilmeisesti löytyy vänkärin jalkatilasta ?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hanaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Olen jäänyt siihen käsitykseen, ettei säätimeltä tule hanalle vaihtelevaa jännitettä. Tai siis jos katsotaan kaksi vaihtoehtoa (0V ja n. 12V) vaihtelevaksi...

Eli, kylmäasennossa keskusyksiköltä tulee tuo n. 12V ja kuuma-asennossa vastaavasti 0V. Välisäädöissä systeemi avaa hanaa sopivin väliajoin (antamalla 0V:tia silloin tällöin), jolloin saadaan sopiva virtaus/lämpötila kennolle.

Siispä epäilen, jotta hanan kalvo on riekaleina. Kalvo maksaa Suomessa (sisältää myös solenoidin sisäkalut) n. 50€. Jenkkilässä myyvät huhun mukaan pelkkää kalvoa muutamalla taalalla.

Vaihto-ohje löytyy täältä: http://mbdieseldiy.tripod.com/monovalve.htm

Suosittelen teippaamaan tuon hanan kannessa näkyvän nypylän esim. maalarin teipillä ennen irroitusta (ja myös takaisin laittoon). Käämilangat katkeavat todella helposti.
Terveisin
Tero
lentsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 13.02.2004 16:08

Viesti Kirjoittaja lentsu »

Jeh, sen minäkin olin yhdistävinäni että kalvo on rikki, kerta kuumaa puskee vaikka antaa sen 12V, sitä mietin että koska tuo jännite ei muutu ollenkaan, riippumatta säätimen asennosta niin onko vika automaattisisesti siellä kontrolli yksikössä vai voiko se säädin itsessään (siis se rulla) olla kaput
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

lentsu kirjoitti:Jeh, sen minäkin olin yhdistävinäni että kalvo on rikki, kerta kuumaa puskee vaikka antaa sen 12V, sitä mietin että koska tuo jännite ei muutu ollenkaan, riippumatta säätimen asennosta niin onko vika automaattisisesti siellä kontrolli yksikössä vai voiko se säädin itsessään (siis se rulla) olla kaput
Rullan toimet saat testattua siitä kontrolliyksikölle tulevasta 12-napaisesta liittimestä seuraavasti:

Akun napa irti
Virtalukosta virta-avain virrat päälle asentoon
Ilmastointilaitteen function selection näppylä alas

vaihe1
Kytke ohmimittari 12-napaisen liittimen 5 - ja 6 -pinneihin. ovat numeroituna selkeästi liittimessä.

Rulla min asennossa ohmeja pinnien 5- ja 6- välillä tulee olla 1,6 kOhm +/- 0,5 kOhm.

22 C 3,15 kOhm +/- sama kuin edellä

max asennossa sama kuin min asennossa 1,6 kOhm +/- kuten edellä.

vaihe 2
ohmimittari pinneihin 5 ja 7.
min 2 kOhm +/- 1,5 kOhm
22 C 3,5 kOhm toleranssi sama
max 2 kOhm +/- tol sama

Jos lukemat vastaavat yo.ita, niin ongelma on muualla kuin säätöpyörässä.

/ Jo vain
300 SE
lentsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 13.02.2004 16:08

Viesti Kirjoittaja lentsu »

jo vain kirjoitti: Ilmastointilaitteen function selection näppylä alas
Erh, niin mikä nappi ? kun ei siis moista siinä ole ...
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Vaihda lentsu ensin se magneettiventtiili kuten flosse neuvoi. Sieltä on kalvo puhki.
lentsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 13.02.2004 16:08

Viesti Kirjoittaja lentsu »

Juu vaihdan, siis sen kalvon, toki, mutta kun kerran läväyttää auki niin tekisi mielellään loppuun asti ... :D
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

SEV8 kirjoitti:Vaihda lentsu ensin se magneettiventtiili kuten flosse neuvoi. Sieltä on kalvo puhki.
Kannattaa tosiaan vaihtaa ensin se venttiili.

Toisaalta ainakin 300 SE ei ilmastointiversiossa magneettiventtiileille tulevasta piuhasta mittelöimällä säätöpyöriä säätelemällä voltit vaihtelee.

Lähettäni ohje ohjausyksikön 12-pin liitin mittelöintiin on ilmeisesti jostakin muusta versiosta kuin kyseisestä tai sitten ohje "ei kohtaa".

/ Jo vain
300 SE
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se ventiili voi tosiaan olla viallinen. Sitä ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Kannattaa avata se venttiili ensin ja katsoa mitä se on syönyt. Ainakin itsellä oli kertynyt aika paljon töhnää ventiiliin ja se esti sitä toimimasta normaalisti. Sain korjattua saman oireen pelkästään pesemällä ne osat.

Olen myö kuullut huhuja, että siihen ventiiliin saisi myös pelkästään sisäosat.
Vastaa Viestiin