220 D W115

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
wishy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 21.04.2004 10:51

220 D W115

Viesti Kirjoittaja wishy »

Olisi kiva saada tietoa kyseisestä autosta. Olisin ostamassa kyseisen mallin. vuosimalli on -78. tyyppivikoja? kone kestää? suorituskyky? tiedän ettei se päätä huimaa mutta olisi kiva tietää :) kaikki tieto kyseistä mallia kohden on tervetullutta
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

1978 ei enää tehty W115:sta. Joko kori- tai vuosimalli on väärä tai sitten kyseessä on jokin erikoinen käyttöönottovuosi. Sen verran osaan jo sanoa, että ennen se kori häviää kuin kone räjähtää - niin suorituskyvyllisesti kuin muutenkaan. :shock: Ja tyyppivikana on se, ettei näitä saa tapettua millään kilometrimäärällä. :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

KentZu kirjoitti:Millos oli se vika vuosi jolloin noita kyhäiltiin viel tehtaan portista ulos??
Vuonna 1976.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
wishy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 21.04.2004 10:51

Viesti Kirjoittaja wishy »

kuulin vain että vuosimalli on -78 ja pystylyhty.. eli W115 ? vai ?
itellä ei ole pahemmin mersu tietoa eli siks kysyinki täältä... :)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

wishy kirjoitti:kuulin vain että vuosimalli on -78 ja pystylyhty.. eli W115 ? vai ?
itellä ei ole pahemmin mersu tietoa eli siks kysyinki täältä... :)
Ei oikein voi olla mikään pystylyhty jos on vuosimallia 1978 (jos ei ole silloin käyttöönotettu). W114/115 oli viimeinen pystylyhty ja W115 oli varmaankin ainoa pystylyhty jossa tuo 220D kone on voinut ollakaan. Jos auto on pystylyhty, niin se on vanhempaa kuin 1978-mallia tai sitten auto ei ole pystylyhty, vaan W123.

Ei W115 ainoa pystylamppuinen Mersu ole, vaikka sitä tuolla pystylyhdyllä/lampulla yleensä tarkoitetaankin. Tai sitten pystylyhty voi naamioitua kuten esim. tuossa meikäläisen avatarissa vm. 1976 pystylampulle on käynyt. :wink: Tosin näitä faceliftejä on tehty viitisen kappaletta ja edelleenkin vuosimalli täsmää eli tällainen tapaus ei tule tuossa mystisessä vm. 1978 W115:ssa varmastikaan kysymykseen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vuosimalli 78 on W123-sarjaa, varsinainen iki-Mersu, joka täällä forumillakin on runsaslukuisesti edustettuna.
Aika mukavan yleiskuvan eri mallien W-koodeista ja valmistusvuosista saa esim. tästä

http://www.ollihart.de/mercedes/pkw/index.html
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Itsekkin epäilisin tuota vuosimalli/korimalli yhdistelmää mutta joskus oli yhdellä tutulla W115 käyttöönottovuodelta -77, eli ei olisi aivan mahdoton ajatus että tuokin yksilö olisi otettu pari vuotta myöhemmin käyttöön. Suorituskyvystä ja kestävyydestä sen verran on tietoa kun itsellä oli W123 220D. 65hv eli potkua on vähän enemmän kuin 200D:ssä ja ei kovin paljoa vähempää kuin 240D:ssä, tosin ajossa huomaa eron molempiin ja koneen kestävyys taitaa olla normaalia mersuluokkaa, mun edellisessä oli reilu 700 tkm mittarissa ennen kuin koneremontti tuli ajankohtaiseksi, sekin vain sen takia kun alipainepumpun laakeri meni sököksi ja ampui haulet moottoriin.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Asian voi helposti tarkistaa kun katsoo rekisteriotetta tai auton konepellin alle, etsit valmistenumeron ja sen kolme ensimmäistä numeroa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Jani Haataja kirjoitti:Itsekkin epäilisin tuota vuosimalli/korimalli yhdistelmää mutta joskus oli yhdellä tutulla W115 käyttöönottovuodelta -77, eli ei olisi aivan mahdoton ajatus että tuokin yksilö olisi otettu pari vuotta myöhemmin käyttöön. Suorituskyvystä ja kestävyydestä sen verran on tietoa kun itsellä oli W123 220D. 65hv eli potkua on vähän enemmän kuin 200D:ssä ja ei kovin paljoa vähempää kuin 240D:ssä, tosin ajossa huomaa eron molempiin ja koneen kestävyys taitaa olla normaalia mersuluokkaa, mun edellisessä oli reilu 700 tkm mittarissa ennen kuin koneremontti tuli ajankohtaiseksi, sekin vain sen takia kun alipainepumpun laakeri meni sököksi ja ampui haulet moottoriin.
Ihan pakko vähän viilata: 220 D:t olivat 60 heppasilla koneilla. Mitään kovin kummoista eroa ei sen aikaseen 55 hv:n 200 D:n ollut "Laveampi vääntöalue" :wink: vai miten se ero ilmaistiin. 240 D:hen ero oli jo tuntuvampi. W123 220 D poistui 3/ -79 tuotannosta tarpeettomana, kun helmikuussa 200 D:n tehot nostettiin samaan 60 hv:n lukemaan.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Leka kirjoitti:Ihan pakko vähän viilata: 220 D:t olivat 60 heppasilla koneilla.
No, eipä tullut onneksi kuin 5 hepan heitto.
Tuosta 220D:n ominaisuuksista vielä sen verran että polttoainetta meni ainakin W123:ssa aika tarkkaan 10 ennen ja jälkeen koneremonttia.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Leka kirjoitti:
Jani Haataja kirjoitti:Itsekkin epäilisin tuota vuosimalli/korimalli yhdistelmää mutta joskus oli yhdellä tutulla W115 käyttöönottovuodelta -77, eli ei olisi aivan mahdoton ajatus että tuokin yksilö olisi otettu pari vuotta myöhemmin käyttöön. Suorituskyvystä ja kestävyydestä sen verran on tietoa kun itsellä oli W123 220D. 65hv eli potkua on vähän enemmän kuin 200D:ssä ja ei kovin paljoa vähempää kuin 240D:ssä, tosin ajossa huomaa eron molempiin ja koneen kestävyys taitaa olla normaalia mersuluokkaa, mun edellisessä oli reilu 700 tkm mittarissa ennen kuin koneremontti tuli ajankohtaiseksi, sekin vain sen takia kun alipainepumpun laakeri meni sököksi ja ampui haulet moottoriin.
Ihan pakko vähän viilata: 220 D:t olivat 60 heppasilla koneilla. Mitään kovin kummoista eroa ei sen aikaseen 55 hv:n 200 D:n ollut "Laveampi vääntöalue" :wink: vai miten se ero ilmaistiin. 240 D:hen ero oli jo tuntuvampi. W123 220 D poistui 3/ -79 tuotannosta tarpeettomana, kun helmikuussa 200 D:n tehot nostettiin samaan 60 hv:n lukemaan.
Pieniähän nuo 200D:n ja 220D:n erot olivat, vain yhden osan vaihtamalla teki 200D:stä 220D:n. Mutta osa ei ollutkaan mikään teholastu kuten uudemissa vaan piti vaihtaa kampiakseli. 220D:n "laveampi vääntöalue" selittyy juuri tuolla pidemmällä iskulla. 240D:ssä oli taas sama iskunpituus kuin 220D:ssä mutta isommat männät. Ei tuolla 5hv erolla pystärin suorituskyky vielä urheilulliseksi muutu. :lol:

Mutta juu, oli kone sitten kiinni pystärissä tai W123:ssa niin kestävyyden kanssa tuskin ongelmia tulee. Ei näitä ajamalla kuluteta loppuun. ;)

Kulutuksesta:
Pääsiäislomareissu (>600km) + hieman kaupunkipyöritystä kolmen hengen kuormalla ja peräloosteri täynnä tavaraa 220D (3.69 perällä tosin) vei 8.4 l/100km. Ei ihan hirveän huono tulos ottaen huomioon millainen kaasujalka meikäläisellä on... :oops:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mie en saanu kertaakaan menemään alle 10. Tosin kulutus oli sama taajamassa ja maantiellä. Koneremontin jälkeen olisi pitemmällä matkalla voinut mennäkkin mutta auto oli silloin velipojalla ja se ajoi aika lyhyitä matkoja ja enimmäkseen kaupungissa ja kuulemma kulutus oli silloinkin tasan 10.
Tämä 240D menee sekalaisessa ajossa 7-7,5 tuntumaan, maantiellä reilu 50 km päivä ja taajamassa 5-10 km päivä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olli Lajunen kirjoitti:Ei ihan hirveän huono tulos ottaen huomioon millainen kaasujalka meikäläisellä on... :oops:
Eiköhän se kaasujalka ole suunnilleen kaikilla W115/W123 200D/220D/240D kuskeilla aika lailla samanlainen. Täytyy olla vasemman jalan kengässä korokepohja, kun tuo oikea on niin tottunut olemaan nilkka suorana! :shock: :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
wishy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 21.04.2004 10:51

hinta?

Viesti Kirjoittaja wishy »

oisko paha hinta 300e tuollaisesta mersusta? ei ole kilvissä mutta pitäisi mennä kilpiin kun vain vie katsastukseen. vuosimalli oli sittenki -76
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: hinta?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

wishy kirjoitti:oisko paha hinta 300e tuollaisesta mersusta? ei ole kilvissä mutta pitäisi mennä kilpiin kun vain vie katsastukseen. vuosimalli oli sittenki -76
Ruosteettomasta halpa hinta mutta mätiä saa ilmaiseksi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin