w124 250D -92 nakuttaa?
w124 250D -92 nakuttaa?
Mistä vois johtua että 250D mersu nakuttaa aina lämpimänä? Öljyt ja venttiilin nostajakupit on juuri vaihdettu, eikä auttanut mitään...
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
onko suihkut tarkastettu??
vaikea sanoa kuulematta kuuluuko naputus(vaiko kalkatus??)paloäänestä vai venttiileistä!
huudatithan konetta ohjeiden mukaan heti nostajien vaihdon jälkeen??
vaikea sanoa kuulematta kuuluuko naputus(vaiko kalkatus??)paloäänestä vai venttiileistä!
huudatithan konetta ohjeiden mukaan heti nostajien vaihdon jälkeen??
ML W164
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Missäs tuollainen ohje ilmoitetaan ?Teppo L kirjoitti:onko suihkut tarkastettu??
vaikea sanoa kuulematta kuuluuko naputus(vaiko kalkatus??)paloäänestä vai venttiileistä!
huudatithan konetta ohjeiden mukaan heti nostajien vaihdon jälkeen??

Nakutusta voi tulla niin monesta kohteesta, täytyisi yrittää paikantaa kohteen.
Pelkästään ala-arvoiset paskaöljyt aiheuttaa nakutusta.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Nyt heitän ihan lonkalta, mutta arvelisin tuon "huudatuksen" tarkoittavan pieniä kierroksia heti ensi käynnistyksellä. Isot pojat on kertonu, että nokan/nostajien vaihdon jälkeen pitäisi pitää kierrokset 2000rpm tienoilla n.20minuuttia. Tämä ilmeisesti sen takia, että noilla kierroksilla öljypumppu toimii paremmin ja uudenkarheat pinnat saavat tarpeeksi liukastetta, ennenkuin "asettuvat kunnolla paikalleen". Käsittääkseni jenkkiharrastajat käyttävät paljon tuota tekniikkaa "sisäänajossa".
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
alipainepumppu kannattaa kattoa kans... jos on laakerit alkanut mennä niin saattaa tulla isompikin vahinko jos sattuu se akseli pääsemään jakoketjun väliin...
w201 om605
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: To 10.07.2008 11:52
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Onko hihnankiristimen iskari poissuljettu? Helppo tarkistaa ---> kampee pitkällä meisselillä iskaria koneen käydessä. Huomasin tosiaan että oireilee lämpimänä mutta voihan tuon iskarinkin koittaa.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Tuollainen ohje tulee nostajien mukana,mm. Febin nostajissa (KL ja Motonet myy).sielä tulee semmoinen ohjelappu missä neuvotaan nostajien käsittelyä,voitelu yms ja sitten se tärkeä "sisään" ajo.Missäs tuollainen ohje ilmoitetaan ?
uusissa Suihkun kärjissä on muuten samasysteemi,pahin virhe on jättää auto tyhjäkäynnille kuten minä joskus tein,kaikki W123 300d suutinkärjet leikkasivat kiinni

Suihkunkärkien mukana ei ole minulle tullut koskaan mitään ohjelappua mukana

ML W164
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
[/quote] uusissa Suihkun kärjissä on muuten samasysteemi,pahin virhe on jättää auto tyhjäkäynnille kuten minä joskus tein,kaikki W123 300d suutinkärjet leikkasivat kiinni
Suihkunkärkien mukana ei ole minulle tullut koskaan mitään ohjelappua mukana
[/quote]
Mielenkiintoista. Kun vaihdatin yhden Dieselpajalla uuteen kun suihkukuvio oli poskellaan niin ei siellä mitään sisäänajo-ohjeita annettu? Paja on kuitenkin sellainen jota yleisesti pidetään osaavana?

Suihkunkärkien mukana ei ole minulle tullut koskaan mitään ohjelappua mukana

Mielenkiintoista. Kun vaihdatin yhden Dieselpajalla uuteen kun suihkukuvio oli poskellaan niin ei siellä mitään sisäänajo-ohjeita annettu? Paja on kuitenkin sellainen jota yleisesti pidetään osaavana?
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Jotain on varmaan mennyt vikaan suutinremontissa jos uudet kärjet on leikanneet tyhjäkäynnillä
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Minulle neuvottiin aikanaan Auto Putkolassa, että alenna öljynpintaa, koska kampiakseli vaahtouttaa öljyä ja pienet kuplat antaa periksi nostimissa.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Niin ei se turhaan se ylämerkki siinä tikussa olekttopar kirjoitti:Minulle neuvottiin aikanaan Auto Putkolassa, että alenna öljynpintaa, koska kampiakseli vaahtouttaa öljyä ja pienet kuplat antaa periksi nostimissa.

Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Taisi se ohje olla, että lasketaan vielä vähän ylämerkistä.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Teppo L kirjoitti:Tuollainen ohje tulee nostajien mukana,mm. Febin nostajissa (KL ja Motonet myy).sielä tulee semmoinen ohjelappu missä neuvotaan nostajien käsittelyä,voitelu yms ja sitten se tärkeä "sisään" ajo.Missäs tuollainen ohje ilmoitetaan ?
uusissa Suihkun kärjissä on muuten samasysteemi,pahin virhe on jättää auto tyhjäkäynnille kuten minä joskus tein,kaikki W123 300d suutinkärjet leikkasivat kiinni![]()
Suihkunkärkien mukana ei ole minulle tullut koskaan mitään ohjelappua mukana
Kyllä niitä kaikenlaisia hörhöjä on ohjeita antamassa...Febin nostajat saa lykätä anukseen, jos sellaisia ovat.
Tokihan uudet nostajat on käsiteltävä öljyllä ennen paikalle laittoa, mutta jos moottoria täytyy laulattaa ...niin



Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Myös INA:n valmistamissa nostajissa tulee ohje mukana jossa suositellaan pitämään käynnistyksen jälkeen kierroksia pariminuuttia tyhjäkäyntiä korkeammalla.
Suutinkärjistä en kyllä ole ikinä kuullut että niiden uusimisen jälkeen pitäisi pitää koneessa kierroksia.
Suutinkärjistä en kyllä ole ikinä kuullut että niiden uusimisen jälkeen pitäisi pitää koneessa kierroksia.

Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Mika.T kirjoitti:Myös INA:n valmistamissa nostajissa tulee ohje mukana jossa suositellaan pitämään käynnistyksen jälkeen kierroksia pariminuuttia tyhjäkäyntiä korkeammalla.
Suutinkärjistä en kyllä ole ikinä kuullut että niiden uusimisen jälkeen pitäisi pitää koneessa kierroksia.
Kyllä sitten nuo INA:n hydrauliset venttiilinnostimetkin saa samantien unohtaa laittamasta moottoriin.
Moottorin hyvälaatuiset öljyt sekä normaalit öljynpaineet 3-4 bar, riittävät vallan mallikkaasti huolehtimaan nostajien hyvinvoinnista. Jos uusi nostin ei kestä muutaman sekunnin murto-osaa tyhjäkäyntikierroksilla, niin ei sellaisia kannata moottoriin asentaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Leikanneet ja leikanneet,ihmettelin silloin kun käyntiääni jäi karkeaksi ja auto kitkusi,vein suuttimet diesel pajalle tarkastettavaksi jossa asentaja purki suuttimen ja näytti kärjen jossa näkyi pieniä rantuja aivan kuin leikanneen kaksitahtimoottorin männässä ja kysyi kuinka olin käyttänyt moottoria kärkien vaihdon jälkeen.otain on varmaan mennyt vikaan suutinremontissa jos uudet kärjet on leikanneet tyhjäkäynnillä
kyseinen asentaja neuvoi että heti käynnistyttyä pitäisi käyttää muutama minuutti jotain 2000-2500kier/min
suositteli myös laittamaan ensimmäiseen tankilliseen 2T öljyä
Voi herrajestas taas näitä hörhöjäKyllä sitten nuo INA:n hydrauliset venttiilinnostimetkin saa samantien unohtaa laittamasta moottoriin.
Moottorin hyvälaatuiset öljyt sekä normaalit öljynpaineet 3-4 bar, riittävät vallan mallikkaasti huolehtimaan nostajien hyvinvoinnista. Jos uusi nostin ei kestä muutaman sekunnin murto-osaa tyhjäkäyntikierroksilla, niin ei sellaisia kannata moottoriin asentaa.


ML W164
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Ennen nostajakuppien vaihtoa nakutti juuri samalla tavalla lämpimänä. Kunnon öljyt on vaihettu. Pitää alkaa tutkailemaan seuraavaks vaikka noita suihkuja.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
akah kirjoitti:Ennen nostajakuppien vaihtoa nakutti juuri samalla tavalla lämpimänä. Kunnon öljyt on vaihettu. Pitää alkaa tutkailemaan seuraavaks vaikka noita suihkuja.
Voipi olla ettet löydä vikaa nakutukselle, ennenkuin moottori on levitetty auki....valitettavasti.
Moottoria ulkoisesti indikoimalla vika paljastuu, mutta tässä yhteydessä on liian monimutkaista kertoa toimenpiteistä, joita täytyy tehdä vian paikallistamisen suhteen.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 04.03.2011 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
INA:t on myös alunperin tehtaalta lähtiessä.rumilus kirjoitti: Kyllä sitten nuo INA:n hydrauliset venttiilinnostimetkin saa samantien unohtaa laittamasta moottoriin.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Niinpä niin...toisissa on ja toisissa ei....maanantai versiot armotta roskiin.Mika.T kirjoitti:INA:t on myös alunperin tehtaalta lähtiessä.rumilus kirjoitti: Kyllä sitten nuo INA:n hydrauliset venttiilinnostimetkin saa samantien unohtaa laittamasta moottoriin.
Moottorin kasauksessa ei tarvitse mitään vippaskonsteja.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
No ilmeisesti tiedät valmsitajan joka ei anna tällaista ohjetta?
Mikä se on?
Mikä se on?
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Mika.T kirjoitti:No ilmeisesti tiedät valmsitajan joka ei anna tällaista ohjetta?
Mikä se on?
Näitähän on valmistajina muutama kymmenen tällä pallolla.
Kaukoidästä Saksan moottorivalmistajille tulee laadukasta hydraulista venttiilinnostinta.
Jos INA suosittelee mainittua toimenpidettä ( jota epäilen ), ei ihme, että valmistaja on pulassa laadun suhteen.
Tuollaisia ojeistuksia ei ole oikeaoppiseen asentamiseen, kunhan huolehditaan asennustyöstä.
Normaalit öljynpaineet huolehtii venttiilinnostimesta, eikä sen ylläpitotoiminnaksi tarvita kohotettuja moottorin kierroksia.
Suosituksena koekäyttötilanteessa pidetään 0W-40 täyssyntteettistä öljyä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
suihkuputkea hieman auki käyttämällä yksi kerrallaan paikallistat mahdollisen vuotavan suuttimen.akah kirjoitti:Ennen nostajakuppien vaihtoa nakutti juuri samalla tavalla lämpimänä. Kunnon öljyt on vaihettu. Pitää alkaa tutkailemaan seuraavaks vaikka noita suihkuja.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
Niin lisättäköön vielä, että se mitä itse olen kuullut ja päätellyt noista sisäänajoista niin sain sen käsityksen että tosiaan vanhoissa jenkkikoneissa tuo olisi tärkeää. Korjausoppaasta en löytänyt (Alfamer) mitään mainintaa mersun nostajille sisäänajoista tai muusta kun uuden nokan vaihdoin. Itsekkään en ihan tuota 20minuuttia kyllä autoa käyttänyt. Pari minuuttia annoin kierrosten olla 2000rpm ja sen jälkeen oli jo kova polte päätä takaisin liikenteeseen, että oli pakko laittaa pykälä silmään ja nostaa kytkintä.
Rumilushan tuossa alussa jo sanoikin tuosta öljyn laadusta. Nyt itsekin muistelen, että jossain vanhassa keskustelussa puitiin asiaa. Mainittiin, että nakuttava ääni oli lähtenyt tai ainakin vähentynyt öljymerkin vaihdolla. Mitä öljyä olet moottorissa käyttänyt?
Rumilushan tuossa alussa jo sanoikin tuosta öljyn laadusta. Nyt itsekin muistelen, että jossain vanhassa keskustelussa puitiin asiaa. Mainittiin, että nakuttava ääni oli lähtenyt tai ainakin vähentynyt öljymerkin vaihdolla. Mitä öljyä olet moottorissa käyttänyt?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: w124 250D -92 nakuttaa?
sundiz kirjoitti:Niin lisättäköön vielä, että se mitä itse olen kuullut ja päätellyt noista sisäänajoista niin sain sen käsityksen että tosiaan vanhoissa jenkkikoneissa tuo olisi tärkeää. Korjausoppaasta en löytänyt (Alfamer) mitään mainintaa mersun nostajille sisäänajoista tai muusta kun uuden nokan vaihdoin. Itsekkään en ihan tuota 20minuuttia kyllä autoa käyttänyt. Pari minuuttia annoin kierrosten olla 2000rpm ja sen jälkeen oli jo kova polte päätä takaisin liikenteeseen, että oli pakko laittaa pykälä silmään ja nostaa kytkintä.
Rumilushan tuossa alussa jo sanoikin tuosta öljyn laadusta. Nyt itsekin muistelen, että jossain vanhassa keskustelussa puitiin asiaa. Mainittiin, että nakuttava ääni oli lähtenyt tai ainakin vähentynyt öljymerkin vaihdolla. Mitä öljyä olet moottorissa käyttänyt?
Periaatteessa kaikki täyssynteettiset moottoriöljyt kattaa laatuluokituksen, mutta tällä pohjolan olosuhteissa pidän Teboilin Diamond 5W-40 parhaimpina öljyinä hinta/laatusuhteella. Kyseisiä öljyjä olen käyttänyt siitä lähtien kun tulivat markkinoille.
Eli 15-vuoden huitteilla mennään, ja olen tyytyväinen...niinkuin moottoritkin.
Tuossa olen joskus kokeillut harakirimyymälöistä ( Motonet yms. ) ostettua 5W-40 tai vastaavaa täyssynteettistä, joista on huonoja kokemuksia. Eivät tahdo pysyä sisällä öljynvaihtoväliä ( 15000 km ). Turbodieselmoottoreissa ainakin öljynpaineet on 1 barin luokkaa matalamalla lämpimänä. Pahimmillaan 15000 km ajon jälkeen on öljynkulutus 2.5....3- kertainen Diamondiin verrattuna.
Olen jonkin verran tutkinut laboratorio-olosuhteissa öljyjen viskositeettia/ viskositeetti-indeksiä, mutta moottoreissa kyseisten täyssynteettisten käyttäytyminen onkin sitten henkimaailman juttuja.Öljyn pintapaineen kestolla näyttää olevan ratkaiseva merkitys öljynkulutukseen sekä käyntiääneen. Voitelu...liukukitka ja puhdistautumiskyky yms. ovat sitten oma lukunsa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.