Valojen välkkyminen

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
araC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 11.03.2009 18:57
Paikkakunta: Iisalmi

Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja araC280 »

Eli ongelmana on kun laittaa tarpeeksi volumea niin alkaa mittariston ja ajovalot pikkusen välkkymään.Mistä ruveta vikaa ettimään???

Laitteina on spl dynamics 1200d lankku 12" pioneer subi ja 2F konkka ja pioneer mankka ja akku on ground zero.
Mercedes benz C280 vm1996 elegance
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5494
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Konkkaa ei tarvita tuolla akulla ja vahvistimella. Virtajohto ja maadoitus nyt ekana syyniin. 35 neliöinen kaapeli piisaa juuri ja juuri, 50:nen varmasti. Maadoitus samanlaisella kaapelilla sellaseen paikkaan että varmasti virta kulkee
Avatar
araC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 11.03.2009 18:57
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja araC280 »

Virta ja maa kaapeli konkalle ovat molemmat 50mm.Mutta se akulta lähtevä runkoon tuleva lyhyt musta maakaapeli on alkuperäinen(oisko jotain 18mm) .Siinä vois olla yks vian aiheuttaja mahollisesti.Vai mitä ootte mieltä
Mercedes benz C280 vm1996 elegance
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

rungon ja akun välinen maakaapeli uusiin puihin, eli laittaa heti tarpeeksi ison.. yli 50mm.

jos oikein muistan niin jotkuhan vaihtaa myös laturilta tulevan piuhan isompaan :shock:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

ja hajoaa laitteetkin jos on huono maadoitus.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
eki.koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 22.12.2009 12:10

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja eki.koo »

Ja kannattaa mittaamalla tarkistaa vahvistimen maadoitus piste. Eli mittaat vahvistimen jännite navoista jännitteen ja vertaat sitä akun navoista mitattuun. Jos on heittoa niiden välillä niin madoitus piste on huono.
w126 260se -86 http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/3928826
Tempuri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 26.10.2009 21:19

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Tempuri »

<- Ja ku alat mittaileen nii mittaappa samalla laturin kunto.
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

TUUTTERO kirjoitti:ja hajoaa laitteetkin jos on huono maadoitus.
...nimimerkillä huoltoon tuotiin soitin, joka oli maajohdon irrottua imaissut koko järjestelmän (~1500W) virrat RCA-liittimien kautta. Hetken.

Oli "hieman" ottanut nokkiinsa.
Intelkuurel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Su 12.12.2010 10:35

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Intelkuurel »

Lainaan topiccia, kiits.

Mistä noita virtajohtojen paksuuksia pitäs lähtee miettimään? Onko olemassa jotain taulukkoo tai jotain, mistä näkisi että mille virtamäärälle kuinka paksu johto?
Entäpä kaiutinjohdot? Kuinka paksua tavaraa?
Onko olemassa jotain 'nyrkkisääntöä'?
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

(Johtojen mitoitus ynnä paljon muuta: http://www.autosound.fi/tietoa_virta.htm" onclick="window.open(this.href);return false; sekä http://www.sk-autosound.fi/20" onclick="window.open(this.href);return false; )

Pahoittelen kirotusvireitä, iPuhelimella kun vastailen... :)

Nyrkkisääntö on, ettei liian paksua piuhaa voi käyttää... Käytännössä niitä neliöitä pitää tietty olla tarpeeksi, mutta usein unohdetaan tarkistaa johdon laatu. Sillä nimittäin on suuri merkitys ja myytävänä on jos jotakin yritelmää ja se ranteenvahvuinen halpisjohto voikin johtaa sähköä huonommin kuin kohtuukokoinen laadukas.

Ihan ensimmäiseksi: johtimien (siis ei kuoren) väristä ei voi välttämättä päätellä paljonkaan. Merkinnät johdon kyljessä taas kertovat paljonkin, ellei niitä löydy eikä myyjä osaa kertoa niin jätä se hyllyyn javalitse jokin toinen. Painostakin voi päätellä jotakin.

Siis seuraavia tekstejä voi löytyä johdosta tai pakkauksesta:

CCA = Copper Coated Aluminium eli kuparilla päällystetty alumiini. Näyttää kuparilta, ei paina kokoonsa nähden paljonkaan ja on huono, joskin halpa sähköjohdin. Älä osta, sen 50-neliöisen hinnalla saa usein 33-neliöisen laadukkaan joka johtaa sähköä paremmin.

OFC = Oxygen-Free Copper eli happivapaa kupari. Tämä on se paras, voi olla myös esim. hopea- tai platinapäällysteinen. Kallista mutta laadukasta, voidaan mennä paksuuksissa taulukon mukaan ihan huoleti.

Kunnollinen johto maksaa. Siitä vain ei pääse mihinkään. Kupari on kallista ja sen rikastaminen sekä
jalostaminen laadukkaaksi johdoksi on vielä kalliimpaa. Kunnollisiin tarvikkeisiin saa helposti uppoamaan useamman satasen, mutta tinkimällä niistä voi helpostikin heittää hukkaan kalliin järjestelmän potentiaalista ison osan tai äärimmäisyyksissä jopa tuhota sen.

Toinen asia on johtimien määrä kuoren sisällä. Jos 50-neliöisessä on sata säiettä ja 33-neliöisessä tuhat, niin siinä viiskymppisessä on käytännön pinta-alaa pahimmillaan jopa vähemmän. Lisäksi sitä on hankalampi vetää jäykkyytensä takia. Jos se vielä on alumiinia ja halvalla muovikuorella, niin sen asentaminen on yhtä tuskaa eikä liittimiä saa kunnolla kiinnitettyä; Tina ei meinaa tarttua ja vahvistimen liittimessä ei tahdo pysyä.

Hyvä silikonikuorinen johto, jossa on paljon säikeitä laadukkaasta kuparista on ihanteellinen. Maksaa silkintilkkuja, mutta on helppo vetää kauniisti läpivienneistä ja tiukoistakin mutkista, kestää hankausta ja on helppo tinata tukevasti.

Niin, tinata. Ellet omista teollisuuslaadun heksapuristimia, on ihan turha kuvitella niiden liittimien pysyvän kovin pitkään paikallaan puristamalla. Ja se irronnut maajohto sitten aiheuttaa juuri edellisessä viestissä mainitun kaltaisia hassunhauskoja ylläreitä. Juottaminen on ainoa kunnollinen tapa, eli ellet osaa niin pyydä jotakuta joka osaa. Säästyt monelta murheelta.

Eikä se tinaaminen mitään kahlekuningasta vaadi... Tehokas (100W tai kaasu-)kolvi, hyvää tinaa jossa on juoksute sisällä ja jokin ruuvipenkki tai vastaava mihin johdon saa tukevastipystysuoraan kiinni. Kuoritasn johtoa sen verran, että säikeet tulevat millin-pari liittimen rungontoiselta puolelta yli ja väännetään niitä ylitulevia sen verran ulospäin, että liitin pysyy paikoillaan tinatessa. Kiinnitetään johto siihen (vaikkapa) ruuvipenkkiin pystyyn liitin ylöspäin ja lämmitetään liitintä ja johtoa yläpuolelta, kunnes tina alkaa sulaa JOHTOON JA LIITTIMEEN, ei siis kolvin kärkeen. Jos yrittää olla vikkelä ja sulattaa riman suoraan kolviin, saa aikaiseksi kylmäjuotoksen, eli hyvännäköisen tinauksen joka ei ole kuitenkaan tarttunut oikein mihinkään. Siinä sitten etsitään vikaa, että miksei virta kulje halutusti... Työnnetään sitä tinaa siis kuumaan johtimeen ja johtimen ja liittimen väliin, kunnes sitä on koko matkalta johdin täynnä ja liittimen ja pohjan liitospinta myös. Sitä menee sinne muuten paksun johdon kanssa aika paljon. :)
Eikä sitten pidellä sitä piuhaa vähään aikaan, siinä polttaa näppinsä melko kauan. Nimimerkillä rengasliittimen kuvat joitakin kertoja peukalossa ja etusormessa.

Ellei täsmälleen sopivan kokoista liitintä löydy, niin siitä piuhasta voi joitakin säikeitä kuoriessa katkaista, jotta mahtuu tai liian ison liittimen kanssa tunkea kolvin kärjen johdon keskelle että leviää tukevasti liittimeen. Järjen rajoissa kuitenkin, ei 20-neliöistä kymppimillin liittimeen tai päinvastoin...

Jos vahvistimessa tai muussa komponentissa on liitin, jonne on tarkoitus ruuvata johdon pää suoraan, niin se kuorittu pääkin on hyvä tinata kovaksi, ellei löydä tinattavia päätyholkkeja (joka olisi paras ratkaisu).

Kun sen juottamisen oppii, niin ei paljon viitsi edes pelata abikojen sun muiden kanssa ohuempienkaan johtojen kohdalla. Hyvä Dremelin kaasukolvi maksaa Motonetisssä rapiat kolmekymppiä ja sitä on helppo käyttää auton sisälläkin, kun ei ole johtoa. Ja tehoa piisaa. Muitakin merkkejä ja ostopaikkoja tietty on, mutta tuo noin esimerkkinä. Esim. ohuempien johtojen haaroitus onnistuu helposti ilman mitään onnettomia ryöstäjävirityksiä kuorimalla toisesta johdosta pää ja toisesta sentti-pari keskeltä, kiertämällä yhteen ja sitten pikkuisen tinaa perään. Hyvä teippi tai (mieluummin) kutistesukka päälle ja varmasti pysyy. Sama pätee kaikkiin ohuempien johtojen liitoksiin ja jatkamisiin.

Huhhuh, tulipa avauduttua... Toivottavasti tästä nyt oli jollekulle jotain apua.
Viimeksi muokannut Scorpio, Ma 07.03.2011 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Intelkuurel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Su 12.12.2010 10:35

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Intelkuurel »

Auttoi tosipaljon, etenkin tekstissäs tuo kolvausosuus... sähkökolvilla oon ihan käpälä juotoksissa, mutta mitä kerran pari tommosta kaasukolvia käyttänyt niin paljon helpompaa, kun pystyy sitä kaasua ohjaamaan suoraan siihen juotettavaan kohtaan :roll:

Kiitoksia!

Sitten tuli mieleen kun tota autosoundin sivua lueskelin ja sielä on tosta konkasta juttua, niin mistä sen etukäteen tietäis että tarviiko laitteisto konkkaa vai ei?
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Perussääntö on, että faradi per kilowatti. Periaatteessa jos virtajärjestelmä on kunnossa ja vahvarit on hyvät, niin hifikäytössä konkkaa ei pitäisi tarvita. Laadukkaissa vahvistimissa on konkkaa usein sisällä riittävästi.
Intelkuurel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Su 12.12.2010 10:35

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Intelkuurel »

No jos subbarin vahvari antaaa yhellä ohmilla 1kW ja erkkasarjan vahvari kakskanavaisena 2x270w neljällä ohmilla, tarviiko konkkaa?
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Jos tuntee tarvitsevansa, niin 1,5F riittää. Ilman tarkempaa tietoa/näkemättä ei pysty enempää sanomaan.
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

se laturin johto on tehtaalla jo mitottettu oikeen kokoseks, eli jos on vaihdettu järeempi laturi ni sit vasta kannattaa ruveta vaihtaan. Ja sillonki vaan laadukkaampaan samankokoseen johtoon, eihän siihe laturin ja akun välille tarvii mitään järjettömän paksusta kaapelii laittaa...
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: Valojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Siitä akun ja rungon välisestä oli puhe, mutta jokainen johto jonka isommaksi ja laadukkaammaksi vaihtaa, parantaa järjestelmää. Sama pätee vaikkapa valoihin. Kupari on sen verran kallista, että ne johdot on mitoitettu juuri ja juuri kelvollisiksi. Kokeilepa vaikka vetää valoille virta suoraan akulta 2,5-4 - neliöisellä johdolla releen kautta ja hämmästy tehoa... :)
Vastaa Viestiin