Mersun ohjauksen kestävyys ?
Mersun ohjauksen kestävyys ?
Itselläni on ollut kaksi W123:sta joissa molemmissa oli ohjauksessa väljää. Esim ei kulje moottoritiellä suoraan , vaan koko ajan joutuu korjailemaan suuntaa. Kumpaakaan autoa en korjannut. Mutta kauanko ohjaus pysyy tiukkana jos sen uusisi kokonaan ?. Olisi nimittäin taas ajankohtainen uuden auton kanssa. Harmillisia juttuja. Hammastanko olisi ollut parempi rakenne.
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Simpukan voi kiriä parissa minuutissa. Välys ainakin pienenee jos on jo niin paha ettei kokonaan saa välyksettömäksi.
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Muistaakseni tehostomattomassa simpukan ruuvia kiristetään ja tehostetussa vastaavasti löysätään, niin ohjaus kiristyy. Jos joku tietää, niin tarkentakoon asian. Mulla nimittäin on jo teflon tauti: uusi ei tartu ja vanha ei pysy kiinni. 
On jo tuosta viimeisestä W123:sta aikaa yli 20v.
Niin, ei niistä aikoinaan tarvinu simpukoita uusia, kiristettiin vaan. Tosin nykyään niillä on varmastikin ajettu jo kuuhun ja takaisin ja vielä kerran maapallon ympäri.

On jo tuosta viimeisestä W123:sta aikaa yli 20v.
Niin, ei niistä aikoinaan tarvinu simpukoita uusia, kiristettiin vaan. Tosin nykyään niillä on varmastikin ajettu jo kuuhun ja takaisin ja vielä kerran maapallon ympäri.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Joo niin voi,pariin kertaan. Sitte ei vaan enää tule täsmällisex. 124:n simpukka on jotain itsekiristyvää mallia,mulla ainakaan ei oo klappia tullu toistaiseksi,mittarissa on kohta 350t. Mietin että sopisko w124:n simpukka 123:een. Kannattais kyllä tehdä vähän muutostöitäkin sen sovittamiseksi,on se täsmällisempi kuin 123:n. Niitä todennäköisesti löytyy käytettynä hyväkuntoisia,jos ne sitten väljäksi meneekään jos öljyä ja suodatinta on edes sillointällöin vaihdettu.Mika.T kirjoitti:Simpukan voi kiriä parissa minuutissa. Välys ainakin pienenee jos on jo niin paha ettei kokonaan saa välyksettömäksi.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Kyllä ne lankun simpukat väljistyy samallalailla kuin 123ssakin.
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Niinkö,mulla on sitte väärä uskonto. Kyllä mun 123:ssa oli jo 350t kohdalla kiristetty simpukkaa useampaan kertaan ja väljää oli...Mika.T kirjoitti:Kyllä ne lankun simpukat väljistyy samallalailla kuin 123ssakin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Vai oliko lie jo 1350tkm 
Simpukkaa ei myöskään missään nimessä saa kiriä liikaa. Se kuluu myös sillioin äkkiä pilalle.

Simpukkaa ei myöskään missään nimessä saa kiriä liikaa. Se kuluu myös sillioin äkkiä pilalle.
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Omassa 124:ssa oli simpukka väljä... ei se kiristämällä mihkään parantunu... Vaihtaminen oli todella helppo homma. Aikaa meni varmaan ihan kokonainen tunti. Käytettyjä ehjiä on paljon tarjolla, eli en paljon miettis...
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
mulla on ollu simpukat hyvässä kunnossa aina, vaikka autoilla ajettu vaikka kuinka ja paljon. muistan kun ostin 190D:n. ajelin sillä jokusen kuukauden, kunnes hoksasin, että simpukkaa voi säätää. säätelin sen sopivaks ja sen jälkeen ajoin 5 vuotta ja reilu 160tkm, enkä koskaan enään säätänyt, kun ei ollu tarvetta.
vaihtelee niitä öljyjä ja suodattimia sinne edes joskus ja ei kiristele liian kireelle, niin pitäis pysyä hyvässä kunnossa. näillä eväillä minä olen päässyt hyvinkin pitkälle ilman mitään simpukan vaihtoja, tai säännöllisiä säätöjä. jos taas antaa mennä vanhoilla paskoilla öljyillä, missä pyörii metallit seassa, kiristelee vähän väliä ja liikaa, niin akkiähän se koko simpukka on entinen.
vaihtelee niitä öljyjä ja suodattimia sinne edes joskus ja ei kiristele liian kireelle, niin pitäis pysyä hyvässä kunnossa. näillä eväillä minä olen päässyt hyvinkin pitkälle ilman mitään simpukan vaihtoja, tai säännöllisiä säätöjä. jos taas antaa mennä vanhoilla paskoilla öljyillä, missä pyörii metallit seassa, kiristelee vähän väliä ja liikaa, niin akkiähän se koko simpukka on entinen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Kyllä se mersun ohjauskestää, kunhan käyttää hyviä niveliä, tai laittaa rasvanipat halpoihin ja muistaa niitä rasvata.
Simpukkaa ei ole koskaan omistamissani mersuissa tarvinnut säätää tai vaihtaa, joten kyllä se kestää.
Tuossa uudelleen rakentamassani 52 mallisessa MB 300:sessa on yhä alkuperäiset ohjauksen osat, eli ikää on 59 vuotta osilla.
Tuolla omistamallani W108:lla on nyt ajettu ajopäiväkirjan mukaan 445t km ja se kulkee suoraan kuin juna, ei vetele mihinkään.
Ajoltaan se on parempi kuin W202:nen
Tuo "ohjauksen vetely" johtuu usein huonoista renkaista tai sitten väljistä nivelistä.
Simpukkaa ei ole koskaan omistamissani mersuissa tarvinnut säätää tai vaihtaa, joten kyllä se kestää.
Tuossa uudelleen rakentamassani 52 mallisessa MB 300:sessa on yhä alkuperäiset ohjauksen osat, eli ikää on 59 vuotta osilla.
Tuolla omistamallani W108:lla on nyt ajettu ajopäiväkirjan mukaan 445t km ja se kulkee suoraan kuin juna, ei vetele mihinkään.
Ajoltaan se on parempi kuin W202:nen
Tuo "ohjauksen vetely" johtuu usein huonoista renkaista tai sitten väljistä nivelistä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Eipä ole murheeton hammastankokaan, kolmas menossa 590Mm lasissa, eka väljäksi 250 Mm, toka alkoi vuotamaan 450 Mm.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Ei sitä simpukan kiristystä tartte pelätä että se loppuu vaan samallatavalla uusikin simpukka kiristetään eli säädetään.Huom. kuorma-autot käyttävät tänäpäivänäkin pelkkää simpukka ohjausta joka on kestävä ja ongelmaton suhteessa hammastankoon.Enimmäkseen kylläkin tila-ahtaus ongelma jossa tänä päivänä käytetään simpukkaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Tutkinpa ohjausta ja oli pallonivelissäkin väljää. Suurin vika silti simpukassa. Nyt uudet alapallonivelet ostettu ja yllättäen 1e kpl halvemmat 124:jään kuin 123:meen. Yleinsä ollut aiemmin juuri päinvastoin.
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Säädä se simpukka niin siitä tulee uutta vastaava.Jos epäilet taitoasi säätää sitä niin vie jollekin pajalle,vaikka kokeilemalla saat sen itsekin kunhan muistat ettei mene liian tiukalle muuten kutsuu metsikkö kun simpukka leikkaa kiinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
atlas kirjoitti:Säädä se simpukka niin siitä tulee uutta vastaava.Jos epäilet taitoasi säätää sitä niin vie jollekin pajalle,vaikka kokeilemalla saat sen itsekin kunhan muistat ettei mene liian tiukalle muuten kutsuu metsikkö kun simpukka leikkaa kiinni.
Ohjauksesta tulee jäykkä eikä palauta jos liikaa kiristää. Ei se nyt ensimmäiseksi metsään hyökkää...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
komppaan ylläolevaa.
sillain ku kiristelee, että kun renkaat on suorassa, niin ei tunnu klappia ratissa. sillon on hyvä. (sitten, kun kääntää renkaita vaikka kierroksen ratista jompaan kumpaan suuntaan, niin saa tuntua klappia.) jos renkaat suorassa tuntuu ratissa klappia, niin simpukka liian löysällä. ja jos ei ole säätövaraa, niin simpukka kulunu loppuun.
sillain ku kiristelee, että kun renkaat on suorassa, niin ei tunnu klappia ratissa. sillon on hyvä. (sitten, kun kääntää renkaita vaikka kierroksen ratista jompaan kumpaan suuntaan, niin saa tuntua klappia.) jos renkaat suorassa tuntuu ratissa klappia, niin simpukka liian löysällä. ja jos ei ole säätövaraa, niin simpukka kulunu loppuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
lueskelin ketjun läpi mutten saanut tolkkua että saako muka 124 korisen simpukkaa vielä säädettyä??työmatka kulkineen ohjauksessa selkee klappi ja simpukassa se on.sen verran tutkein.säätöä en edes etsinyt siitä kun luulin ettei näissä sellasta enää ole.kertokaa viisaammat?
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
on on. ainakin 123, 124 ja 201 malleissa on simpukka. hammastanko tuli ainakin kakkosnelosen seuraajaan eli väyryseen kuulemma. w202:sesta en tiedä, että millä siinä on.terokoo kirjoitti:lueskelin ketjun läpi mutten saanut tolkkua että saako muka 124 korisen simpukkaa vielä säädettyä??työmatka kulkineen ohjauksessa selkee klappi ja simpukassa se on.sen verran tutkein.säätöä en edes etsinyt siitä kun luulin ettei näissä sellasta enää ole.kertokaa viisaammat?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
okei.onhan niissä simpukka juu mut luulin ettei säädettävä.ja 210 korissahan on ollu runsaasti niitä vuotavia hammastankoja.pitääpi tutustua siihen simpukkaan sit.eikös 123 ollu se kiristys ruuvi siinä päällä,melko hyvin hollilla?liekö tossa samanmoinen?pera8x kirjoitti:on on. ainakin 123, 124 ja 201 malleissa on simpukka. hammastanko tuli ainakin kakkosnelosen seuraajaan eli väyryseen kuulemma. w202:sesta en tiedä, että millä siinä on.terokoo kirjoitti:lueskelin ketjun läpi mutten saanut tolkkua että saako muka 124 korisen simpukkaa vielä säädettyä??työmatka kulkineen ohjauksessa selkee klappi ja simpukassa se on.sen verran tutkein.säätöä en edes etsinyt siitä kun luulin ettei näissä sellasta enää ole.kertokaa viisaammat?
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
juu, samanmoinen. siinä päällä, heti näkyvissä. 5 min homma ku säätää. ei oikeestaan ole edes mitään edessä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Ongelmana on ollut hakeminen/poukkoilu moottoritien urissa. Kulmat säädetty viime viikolla Veholla (kyseinen asentaja tekee pelkästään kulmien säätöjä eli pitäisi olla kohdillaan). Hieman lieveni, muttei kuitenkaan vielä hyvä. Renkaat uudet Michelinit, vanteet orkkikset ja pyöräntuenta 100% välyksetön ml apusimpukka.
Sain Vehon työnjohtajalta koeajon jälkeen ohjeen, että pitäisi simpukkaa hieman kiriä. Hänen mukaan harvoin näkee 500tkm ajetussa W124:ssä säätöruuvia, joka olisi näin pohjassa kuin tässä (ehkä viitisen kierrosta näkyvissä). Ohjeisti lähtemään liikkeelle parin kierroksen kiristyksellä.
Tässä E250TD:ssä ei simpukan säätö ollutkaan ihan helppo nakki. Kun purki lasinpesurin säiliön ja imusarjan keskiputken pois, sai nippa nappa kädet simpukan lähelle ja säädettyä. Sopivasti irtoilivat alipaineletkutkin liittimistään... Tunti meni ährätessä. Imusarja melkeinpä pitäisi irroittaa kokonaisuudessaan, että olisi paremmin tilaa.
Pyöritin säätöruuvia vastapäivään aluksi noin yhden kierroksen (tällöin kait pitäisi kiristyä). Ratin klapissa en huomannut kovin merkittävää muutosta. Alkujaan klappi oli kyllä olemassa, mutta melko vähäinen. Vehon W124:sia harrastavan työnjohtajan kokemukseen nojaten päätin kuitenkin kokeilla säätöä.
Täytyy huomenna käydä pidemmällä koeajolla ja katsoa, miten vaikutti. Pihanurkissa vaikutti kyllä palauttavan edelleen, mutta ehkä hieman tahmeammin kuin aiemmin ja tästä veikkaisin, että liian kireällä saattaa nyt olla.
Minkälainen välys ratin ulkokehältä katsottuna on mielestänne sopiva? Muutama sentti, kun renkaat on suorassa?
Sain Vehon työnjohtajalta koeajon jälkeen ohjeen, että pitäisi simpukkaa hieman kiriä. Hänen mukaan harvoin näkee 500tkm ajetussa W124:ssä säätöruuvia, joka olisi näin pohjassa kuin tässä (ehkä viitisen kierrosta näkyvissä). Ohjeisti lähtemään liikkeelle parin kierroksen kiristyksellä.
Tässä E250TD:ssä ei simpukan säätö ollutkaan ihan helppo nakki. Kun purki lasinpesurin säiliön ja imusarjan keskiputken pois, sai nippa nappa kädet simpukan lähelle ja säädettyä. Sopivasti irtoilivat alipaineletkutkin liittimistään... Tunti meni ährätessä. Imusarja melkeinpä pitäisi irroittaa kokonaisuudessaan, että olisi paremmin tilaa.
Pyöritin säätöruuvia vastapäivään aluksi noin yhden kierroksen (tällöin kait pitäisi kiristyä). Ratin klapissa en huomannut kovin merkittävää muutosta. Alkujaan klappi oli kyllä olemassa, mutta melko vähäinen. Vehon W124:sia harrastavan työnjohtajan kokemukseen nojaten päätin kuitenkin kokeilla säätöä.
Täytyy huomenna käydä pidemmällä koeajolla ja katsoa, miten vaikutti. Pihanurkissa vaikutti kyllä palauttavan edelleen, mutta ehkä hieman tahmeammin kuin aiemmin ja tästä veikkaisin, että liian kireällä saattaa nyt olla.
Minkälainen välys ratin ulkokehältä katsottuna on mielestänne sopiva? Muutama sentti, kun renkaat on suorassa?
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Oma 300D on ajettu kuulopuheiden mukaan 1 200 000km (ensin 500tkm taksissa -> vaihdettu 200D:n tilalle 300D kone ja samalla mittari nollattu jonka jälkeen mittariin on pyörinyt lukemat 732tkm
) eikä ole simpukkaa vaihdettu. Kiritty on kerran-pari varmaankin eikä se ohjaus mitenkään pahasti ole väljä
Enempi vetelyä aiheuttaa takapään pielessä olevat pyöränkulmat ja aavistuksen väljä narinanivel.


W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Mersun ohjauksen kestävyys ?
Renkaat suorassa ratin kehällä noin 6mm... Korkeintaan 10mm.osilpi kirjoitti:Minkälainen välys ratin ulkokehältä katsottuna on mielestänne sopiva? Muutama sentti, kun renkaat on suorassa?
Omani 202 joskus korjasin ohjausakselin stefan vuodon takia, ja siinä oli kontraruuvi (säätöruuvi) jota piti myös säätää 500tkm kohdilla.
Vuotoa korjatessa hahmotti sen, että simpukan välys voi tulla myös simpukan sisällä olevasta päittäislaakerista.
Sen kireyttä säätäessä sopivaksi tuli otettua simpukka ruuvipenkkiin kolme kertaa, mutta...
...lopuksi tuli hyvä

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57