Joo ei vedä kovaksi mitenkään. Ihan helposti sai ylävesiletkun kasaan kahdella sormella koko testin ajan. Sen puolesta näyttäs siis kaikki olevan ok.pera8x kirjoitti:ok. kyllä sen letkun pitäis ihan kovaks vetää. semmoseks, ettei sitä jaksa sormilla painaa lyttyyn. mitähän sinne painetta pystyy tuleen ennenku menee paisarin korkin kautta sitten pihalle? olisko joku puoltoista baaria? kuitenkin jos se kansi olis rikki, niin se vetäis kovaks ne letkut aika nopeestikkin. vertaa vaikka polkupyörän kumiin, saman kovaks fillarin rengas, jos siellä on pultoista baaria painetta.konna kirjoitti:Kokeilin tehdä tuon toimenpiteen ohjeittesi mukaan ja kone kävi jonku vajaa 10 min tyhjäkäyntiä eikä sinä aikana ylävesiletku muttuunut miksikään. Pitäsikö sen vetää oikein kunnolla kovaksi? Täytyy nyt vaan toivoa, että on kaikki kunnossa. Huomenna puhdistan tuon jäähdytysjärjestelmän oikein kunnolla ja täytyy sitten seurailla tilannetta uudestaan.
Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Tällä hetkellä 190E 2.0 -92
Entinen: 300E -89 USA
Entinen: 300E -89 USA
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Aika jännäksi vetää. Puhdistelin järjestelmän oikeen STP puhdistusaineella ja laitoin uudestaan nesteet. Noin parin viikon ajon jälkeen letkuihin ja paisariin oli ilmestynyt taas joitan mömmö kohtia. Neste oli itsessään todella puhdasta. Mutta esim. paisarin korkissa oli aivan minimaalisen vähän verrattuna ekan sivun kuvaan. Sinänsä aika erikoista, koska öljyä ei ole kadonnut koneesta ollenkaan. Voikohan tuo nyt vain olla, että sitä mömmöä ei koneesta kovin helpolla pois saada, vaikkei sitä lisää ilmeistyisikään?
Tällä hetkellä 190E 2.0 -92
Entinen: 300E -89 USA
Entinen: 300E -89 USA
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Skenaario jatkuu. Kun tänään tsekkasin taas nesteet ja öljyt niin paisarin korkkiin ja laitamille oli taas ilmestynyt tahmaa, tosin huomattavasti vähemman mitä ekan sivun kuvassa. Moottoriöljyt ovat pysyneet samassa tikun mukaan. Automaattiöljyä oli kadonnut min ja max viivojen välin verran noin 1500km aikana. Voiko tuota erottaa että onko se automaattiöljyä vai moottoriöljyä nesteen seassa?
Tilanne on sen takia erityisen pulmallinen, koska öljyvuoto on vähentynyt paisarin korkin perusteella jos sitä nyt voidaan tässä tapauksessa "mittarina" käyttää. Lisäksi mitään muita viitteitä siitä, että kannentiiviste olisi mennyt ei ole(ei kupli, ylävesiletku ei kovetu yms), muutakuin sääolosuhteet jolloin tapahtuma sai alkunsa (-35 pakkasta). Ja nyt tämä automaattiöljyn kato viivojen välin verran, oliko se 0.5l? Kumpaakaan, kannentiivistettä ja syyläriä ei viitsisi huvikseen lähteä vaihtelemaan, josko vuoto loppuisi.
Kaikkia apu olisi nyt tervetullutta.
Tilanne on sen takia erityisen pulmallinen, koska öljyvuoto on vähentynyt paisarin korkin perusteella jos sitä nyt voidaan tässä tapauksessa "mittarina" käyttää. Lisäksi mitään muita viitteitä siitä, että kannentiiviste olisi mennyt ei ole(ei kupli, ylävesiletku ei kovetu yms), muutakuin sääolosuhteet jolloin tapahtuma sai alkunsa (-35 pakkasta). Ja nyt tämä automaattiöljyn kato viivojen välin verran, oliko se 0.5l? Kumpaakaan, kannentiivistettä ja syyläriä ei viitsisi huvikseen lähteä vaihtelemaan, josko vuoto loppuisi.
Kaikkia apu olisi nyt tervetullutta.
Tällä hetkellä 190E 2.0 -92
Entinen: 300E -89 USA
Entinen: 300E -89 USA
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Onko korkki tiivis, jospa se on vain jotain vesihöyryä mitä siellä tiiivistyy nesteeksi korkin raosta tjms hassua.
Automaatin öljymäärän mittaaminenkin tarkasti on vähän haastavaa mielestäni varsinkin näillä keleillä kun siihen vaikuttaa lämpötila kovasti.
Mahdatko ressata turhia
Automaatin öljymäärän mittaaminenkin tarkasti on vähän haastavaa mielestäni varsinkin näillä keleillä kun siihen vaikuttaa lämpötila kovasti.
Mahdatko ressata turhia

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Kirjoittaja veskola » Ti 05.04.2011 21:04
Onko korkki tiivis, jospa se on vain jotain vesihöyryä mitä siellä tiiivistyy nesteeksi korkin raosta tjms hassua.
Automaatin öljymäärän mittaaminenkin tarkasti on vähän haastavaa mielestäni varsinkin näillä keleillä kun siihen vaikuttaa lämpötila kovasti.
Mahdatko ressata turhia
minäkin tuota korkkia epäilen etteikö vain päästelisi paineita välistä läpi ja aiheuttaisi se ilman ja paineenalaisen nesteen sekoittuminen tuon "mömmön". kyllä se jos öljyvuotoa olis niin sitä kanssa olis sitte ihan reippaasti siellä nesteen seassa ja se olisi ennemmin sellaista harmaata moskaa kokonaan se neste.
Onko korkki tiivis, jospa se on vain jotain vesihöyryä mitä siellä tiiivistyy nesteeksi korkin raosta tjms hassua.
Automaatin öljymäärän mittaaminenkin tarkasti on vähän haastavaa mielestäni varsinkin näillä keleillä kun siihen vaikuttaa lämpötila kovasti.
Mahdatko ressata turhia
minäkin tuota korkkia epäilen etteikö vain päästelisi paineita välistä läpi ja aiheuttaisi se ilman ja paineenalaisen nesteen sekoittuminen tuon "mömmön". kyllä se jos öljyvuotoa olis niin sitä kanssa olis sitte ihan reippaasti siellä nesteen seassa ja se olisi ennemmin sellaista harmaata moskaa kokonaan se neste.
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Kyllähän siellä kannentiiviste oli valitettavasti mennyt. Talven kovilla pakkasillahan tuo meni ja olihan sillä toki ikää vaikkei niinkään kilometrejä. Vuoto yltyi viime aikoina niin rajuksi, että alettiin epäilemään kannentiivistettä. Aluksihan tuo oli hyvin hidasta vuotoa, että koneistamon äijätkään eivät uskoneet paisarissa olevan öljyn olevan peräisin vuotavasta kannentiivisteestä. Kansi tosiaan on pöydällä ja siitä etupäästähän se vuoti niin kuin aina.
Piakkoihin pitäis saada paketti taas kasaan ja ajelemaan. 


Tällä hetkellä 190E 2.0 -92
Entinen: 300E -89 USA
Entinen: 300E -89 USA
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Ei voi mitään. Se kansi kannattaa oikaista siellä koneistamossa, niin se pysyy tiiviinä.konna kirjoitti:Kyllähän siellä kannentiiviste oli valitettavasti mennyt. Talven kovilla pakkasillahan tuo meni ja olihan sillä toki ikää vaikkei niinkään kilometrejä. Vuoto yltyi viime aikoina niin rajuksi, että alettiin epäilemään kannentiivistettä. Aluksihan tuo oli hyvin hidasta vuotoa, että koneistamon äijätkään eivät uskoneet paisarissa olevan öljyn olevan peräisin vuotavasta kannentiivisteestä. Kansi tosiaan on pöydällä ja siitä etupäästähän se vuoti niin kuin aina.Piakkoihin pitäis saada paketti taas kasaan ja ajelemaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
itellä m102 bensakone ja termari 87 asteinen, ja lämmöt on aina ajussa sen 87 mutta kesällä kaupungissa aina sen n. 100 astetta tai yli, eikä ikinä ole keittänyt. muistaakseni joku vanhan kansan mersumies kerran sanoi että jos mersu ei pyöri kesällä sata-asteisena, niin siinä on jotain vikaa!
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Joo, ja tuo ylläkirjoitettu koskee nimenomaan mersun bensakoneita, sillä moottorit ovat epätaloudellisia ja hukkalämpöä tulee runsasti-jäähdytys ei riitä. Flektin anturit asetettu ainakin 10 astetta liian korkealle jo tehtaan toimesta. On hermostuttavaa katsella W201/W124-bensakoneiden lämpömittareita lämpimällä kelillä liikenneruuhkassa-siis ainakin dieselkoneisiin tottuneilla silmillä.Roobert kirjoitti:itellä m102 bensakone ja termari 87 asteinen, ja lämmöt on aina ajussa sen 87 mutta kesällä kaupungissa aina sen n. 100 astetta tai yli, eikä ikinä ole keittänyt. muistaakseni joku vanhan kansan mersumies kerran sanoi että jos mersu ei pyöri kesällä sata-asteisena, niin siinä on jotain vikaa!

Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
ei se pelota yhtään jos tietää moottorin normilämpätilan. muut aina kauhistelee että "autos keittää" ja minä että ei se keitä kun vasta 140 asteessa
ihan huoletta saa lämmöt olla satasessa, se ei haittaa mitään, seokset pysyy kohdillaan vielä satkun lämmöissäkin.

Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Kyllä turbodieselkin nostaa helteellä lämpöjä, kun on vene koukussa.
Pitkissä ylämäissä ja moottoritiellä voi lämpö nousta jopa yli sadan,
kuten viime kesän yli 30 asteen helteissä. Jos lämpö on yli sata astetta,
jäähdytysjärjestelmässä on kova paine ja letkut ovat koetuksella.
Hyvin auto kuitenkin kesti, onhan se tehty kestämään kuumassa
ja kylmässä ja vene koukussa, kun on alkuperäinen koukku. Koukun
ja ilmastoinnin yhteydessä automaattilaatikon öljyille on erillinen, tehokas
jäähdytin omalla puhaltimella oikean lokasuojan alla.
Kovan ajon päälle olisi syytä ajaa hiukan jäähdyttelyä, jotta lämmöt
laskevat ja tasaantuvat moottorissa.
Kannentiiviste palaa silti kai yleensä talvella, kovalla pakkasella, kun neste ei kierrä.
Pitkissä ylämäissä ja moottoritiellä voi lämpö nousta jopa yli sadan,
kuten viime kesän yli 30 asteen helteissä. Jos lämpö on yli sata astetta,
jäähdytysjärjestelmässä on kova paine ja letkut ovat koetuksella.
Hyvin auto kuitenkin kesti, onhan se tehty kestämään kuumassa
ja kylmässä ja vene koukussa, kun on alkuperäinen koukku. Koukun
ja ilmastoinnin yhteydessä automaattilaatikon öljyille on erillinen, tehokas
jäähdytin omalla puhaltimella oikean lokasuojan alla.
Kovan ajon päälle olisi syytä ajaa hiukan jäähdyttelyä, jotta lämmöt
laskevat ja tasaantuvat moottorissa.
Kannentiiviste palaa silti kai yleensä talvella, kovalla pakkasella, kun neste ei kierrä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Jep. Tuossa turbodieselissä on tosiaan huomioitu hyvin koukun yhteydessä myös laatikon öljyjen jäähdytys-laadukasta toimintaa mersun insinöörien osalta. Mutta ei verrata nyt sentään veneen vetoa siihen, että mersun W201/124 bensakoneet nostaa lämmöt paikallaan ollessa, kun konetta ei kuormiteta lainkaan. Mielestäni bensakoneisten kannentiivistevauriot johtuvat ehkä usein siitä, että flektin anturi ei toimi ollenkaan-omistajat eivät siitä ole tietoisia. Lämmöt pääsee seilaamaan tavallisena kesäpäivänä helposti useasti 110 ja korkeammallekin, jos joutuu ruuhkissa seisomaan. Jos anturi on kunnossa, niin sadan kieppeiltä pitäisi lyödä magneettivisko kiinni ja lämmöt laskee. Kannessa tapahtuu sellaista lämpölaajenemista, että pakkohan sen on repiä tiivistettä ajan saatossa pilalle saakka. Suosittelisin topickin aloittajan tarkistamaan flektin toiminnan jos lämmöt näyttää menevän selvästi yli sadan edelleen eikä magneettivisko silti naksahda. Minusta se ei ole puolustelua, että kone ei kiehu. Eihän se kiehu, kun siellä on kova paine-kysymys on siitä, että koneessa on joka tapauksessa liian kovat lämmöt, jos flekti ei toimi-sen jälkeen katsotaan valkoista tahmaa paisuntasäiliöstä. W201/124 bensakoneiden kannentiivisteet kestävät hyvin (ainakin vanhemmat), jos pitää jäähdytysjärjestelmän kunnossa. Minulla oli 190E 2.0:ssa lämmöt noin 110 c asteessa ekana kesänä heti kun auto oli paikallaan vähääkään aikaa. Foorumilla kerrottiin, että ei haittaa normaalia mersun bensakoneille-ei hätää. No en tuohon uskonut vaan vaihdoin flektin anturin (100 C), jonka jälkeen järjestelmä toimi niin kuin pitää eli heti kun lämpö on sata, niin kuuluu selvä naksaus ja lämpö alkaa laskea. En tiedä onko siinä edes kattoa, että kuinka korkealle lämmöt nousee tavallisena kesäpäivä paikallaan jos flekti ei toimisi. Itse en kyllä tosiaan kestänyt katsoa 110 astetta enempää lämmön nousuja, vaan sitten oli lähdettävä liikkeelle, että lämmöt sai alas. Todennäköisesti olisi kiehunut, jos olisi kuumalla antanut olla flekti päällä paikallaan? Eli laittaakaa ne laitteenne kuntoon-ei mersu ole varmaankaan suunnitellut sellaista konetta joka lämpiää loputtomasti paikallaan-en ainakaan keksi syytä, nehän olisi siinä tapauksessa voinut jättää koko flektin laittamatta.JarkkoN kirjoitti:Kyllä turbodieselkin nostaa helteellä lämpöjä, kun on vene koukussa.
Pitkissä ylämäissä ja moottoritiellä voi lämpö nousta jopa yli sadan,
kuten viime kesän yli 30 asteen helteissä. Jos lämpö on yli sata astetta,
jäähdytysjärjestelmässä on kova paine ja letkut ovat koetuksella.
Hyvin auto kuitenkin kesti, onhan se tehty kestämään kuumassa
ja kylmässä ja vene koukussa, kun on alkuperäinen koukku. Koukun
ja ilmastoinnin yhteydessä automaattilaatikon öljyille on erillinen, tehokas
jäähdytin omalla puhaltimella oikean lokasuojan alla.
Kovan ajon päälle olisi syytä ajaa hiukan jäähdyttelyä, jotta lämmöt
laskevat ja tasaantuvat moottorissa.
Kannentiiviste palaa silti kai yleensä talvella, kovalla pakkasella, kun neste ei kierrä.
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
No nyt kivestää... väykky vuotaa naftaa ja uudempi jäähdytinnestettä... pitää kohta laittaa japaninihme tulille
Alkoi siis piippaamaan nesteistä, ja menihän sinne 1,5L. Moottoritilan pohjamuovien päällä kosteutta (näyttää glykolilta, en yltanyt sormeilemaan, stanan täyteen toi kutonen laittaa konehuoneen) ja remmi oli ajon jälkeen kostee + roiskinut tangentin suuntaan selvästi jo vihreeksi/valkoiseksi kuivunutta glykolia (hyvin vähän tosin). Paisarissa oli pinnalla hieman jotain valkoista hötyä, mutta ei kupli eikä ylävesiletku kovetu jne. Eli ei varmaankaan kansipahvi, menee veikkaus vissiin vesipumpun puolelle näillä oireilla? Vuotoa ei yläkautta kurkittuna näy, vesipumpun yläosassa hieman kosteutta mutta voi olla jotain öljypohjaistakin, ei ainkaan nuhaisella nenällä haissut miltään. Webastokäyttökin on toisaalta alkanut samoihin aikoihin, sinne vaan kun ei näy yhtään, toisaalta ei se varmaan moniurahihnalle asti ylttäis roiskimaan.

Alkoi siis piippaamaan nesteistä, ja menihän sinne 1,5L. Moottoritilan pohjamuovien päällä kosteutta (näyttää glykolilta, en yltanyt sormeilemaan, stanan täyteen toi kutonen laittaa konehuoneen) ja remmi oli ajon jälkeen kostee + roiskinut tangentin suuntaan selvästi jo vihreeksi/valkoiseksi kuivunutta glykolia (hyvin vähän tosin). Paisarissa oli pinnalla hieman jotain valkoista hötyä, mutta ei kupli eikä ylävesiletku kovetu jne. Eli ei varmaankaan kansipahvi, menee veikkaus vissiin vesipumpun puolelle näillä oireilla? Vuotoa ei yläkautta kurkittuna näy, vesipumpun yläosassa hieman kosteutta mutta voi olla jotain öljypohjaistakin, ei ainkaan nuhaisella nenällä haissut miltään. Webastokäyttökin on toisaalta alkanut samoihin aikoihin, sinne vaan kun ei näy yhtään, toisaalta ei se varmaan moniurahihnalle asti ylttäis roiskimaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 15
- Liittynyt: La 13.10.2012 19:38
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Voihan se töhnä olla jotain massaa millä paikataan syyläreitä vaikka nesteet vaihtaa niin sitä voi irrota uudenkin nesteen sekaan siitä paikka kohdasta.
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
En usko että paikkausainetta on... nesteet vaihdettu keväällä edellisen kerran. Tuo on tosiaan tuollaista hyvin kevyttä/ohutta 'hiutaletta'. No kävin tarkistamassa yön jälkeen paisarin, oli hieman vähentynyt vaikka auto vain seisoi... eli jonnekin se valuttaa. Täytyy varmaan viedä korjaamolle niin saa alakautta ihmetellä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jäähdytysnesteessä valkoista töhnää
Nonni, eli ei siellä sen kummempaa kun vesipumppu alkoi tiputella. Nyt vaihdettuna, muutama sata kilsaa ajettu ja kaikki ok. Se hiutaletöhnä oli varmaan jotain pientä epäpuhtautta mikä näkyi vain kun nesteen olivat lämpöiset.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01