Idea jumittuneen hehkun poistoon
Idea jumittuneen hehkun poistoon
Niin omassa w210 300dt:ssä on hehku menny jo ajat sitte, se takimmainen vielä. Yhelä paja käytin, mutta ne ei tohtinu sitä vääntää irti ko oli niin tiukassa, se on nyt kunnola karstottunu että varmasti on tiukassa.
Niin sitte asiaan. Tässä vaiheessa taitaa olla ihan sama vaikka hehku meniski poikki, ku ei ilman kannen irtikäyttöä tai'a irrota normikonsteila.
Kuivajää(hiilihappojää) on -80 asteista, kone pitkään kaytetty kone lähemmän saman verran plussanpuolella.
Jos lämpötila ero on 160 astetta, hehkun halkasia 12mm(?) ja aineena puhas rauta niin hehku pienentys 0,02mm. Se ei ole paljoa mutta se saattas irrottaa hehkun kannesta jos kaikki kävis hyvin. Käytännössä 160 asteen lämpötila ero on mahottomuus ja kylmähaureus saattaa iskeä -80 asteessa, jolloin hehku särkyy entistäki helpommin ja aineena ei ole puhas rauta.
Tässä vaiheessa tosin kaikkea kannattee kokeilla... Ajatuksia?
Niin sitte asiaan. Tässä vaiheessa taitaa olla ihan sama vaikka hehku meniski poikki, ku ei ilman kannen irtikäyttöä tai'a irrota normikonsteila.
Kuivajää(hiilihappojää) on -80 asteista, kone pitkään kaytetty kone lähemmän saman verran plussanpuolella.
Jos lämpötila ero on 160 astetta, hehkun halkasia 12mm(?) ja aineena puhas rauta niin hehku pienentys 0,02mm. Se ei ole paljoa mutta se saattas irrottaa hehkun kannesta jos kaikki kävis hyvin. Käytännössä 160 asteen lämpötila ero on mahottomuus ja kylmähaureus saattaa iskeä -80 asteessa, jolloin hehku särkyy entistäki helpommin ja aineena ei ole puhas rauta.
Tässä vaiheessa tosin kaikkea kannattee kokeilla... Ajatuksia?
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Mulla oli 250d koneessa kolme hehkua niin jumissa että meni poikki. Käytin Oulussa Wihelän konepajalla jossa ottivat irti muistaakseni poraamalla, ei tarvinu kantta irrottaa.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Tuolta löytyy apua sitten jos menee poikki.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=55250" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=55250" onclick="window.open(this.href);return false;
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Oliko minkä hintanen per hehkuJukkaL kirjoitti:Mulla oli 250d koneessa kolme hehkua niin jumissa että meni poikki. Käytin Oulussa Wihelän konepajalla jossa ottivat irti muistaakseni poraamalla, ei tarvinu kantta irrottaa.
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Niin meilä on sitte jotaki 440Nm akku pulttikone. Poikkihan se tuota kyllä taitaa mennä. Toinen olis sitte jotaki 220Nm versio jos se joskus takkuusta sais takasi...
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Onkos kukaan kokeillu että pillillä punaseksi,odottelua ja öljyä ,ja sitten nytkyttelemällä auki.Tai reikä hehkuun ja mikillä täytettä sisään jolloin runko kutistuu ja lämpö auttaa kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
runko kutistuu? ei ihan auennu? meinasikko että jäähtyessään vettää sitte hehkua pienemmäksi?atlas kirjoitti:Onkos kukaan kokeillu että pillillä punaseksi,odottelua ja öljyä ,ja sitten nytkyttelemällä auki.Tai reikä hehkuun ja mikillä täytettä sisään jolloin runko kutistuu ja lämpö auttaa kanssa.
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
En muista nyt tarkkaan kun samalla tehtiin muutakin ja tuntihommina meni. Ei kuitenkaan mikään mahoton oisko ollu kaikkien hehkujen vaihdon kanssa joku 4-500 sisältäen hehkut, tämä vaan vanha epätarkka muistikuva 

Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Ei tuo pitäisi esikammiomoottorissa olla mahdoton homma.
Kai siinä voisi soveltaa samoja ohjeita kuin CDI-moottorin hehkutulppien vaihdossa.
Eli moottori lämpimäksi ja sitten irrotusnestetta ja varovaista vääntöä momenttiavaimella. Ja sama uusiksi, kunnes irtoaa.
Jos ei irtoa, niin akusta suoraan virtaa hehkulle, jos se toimii (ei taida toimia) tai lämpöä muulla tavalla tulppaan ja
antaa sen jäähtyä (voisi koittaa jäähdyttää jollain) ja sitten taas nestettä ja vääntöä.
--
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
Kai siinä voisi soveltaa samoja ohjeita kuin CDI-moottorin hehkutulppien vaihdossa.
Eli moottori lämpimäksi ja sitten irrotusnestetta ja varovaista vääntöä momenttiavaimella. Ja sama uusiksi, kunnes irtoaa.
Jos ei irtoa, niin akusta suoraan virtaa hehkulle, jos se toimii (ei taida toimia) tai lämpöä muulla tavalla tulppaan ja
antaa sen jäähtyä (voisi koittaa jäähdyttää jollain) ja sitten taas nestettä ja vääntöä.
--
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden
hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille
kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen
estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään
35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori
uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet
uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5
minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V).
Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös
vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm
voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste)
sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana
useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu (ks. kuva).
Se on päällystetty rasvalla. Kierrettäessä työkalua
sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat
rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Omassa oli 2 hehkua katkennut, 1 ja 3 pytyn..
poraus on noin 100€ per hehku
ei mun mielestä mikään mahdotoon hinta. kun jos sitä rupee itte sieltä kairaamaan pois niin voi helposti mennä päiväki ja ei jää ku paha mieli
poraus on noin 100€ per hehku
ei mun mielestä mikään mahdotoon hinta. kun jos sitä rupee itte sieltä kairaamaan pois niin voi helposti mennä päiväki ja ei jää ku paha mieli

W210 320 CDI -99
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Ensinnäkin paska palaa välistä pois.Kuumetessaan laajentuu mutta kun ei pääse minnekään tiivistyy ja jäähtyessään vetäytyy pienemmäksi ja ennen kaikkea kierteessä ei ole enää ruostetta,nokea ja muuta paskaa jolloin aukeaa kun suihkuttelee vielä jotain öljyä sinne.Umpi ruostuneet mutterit ja pultithan aukeeaa noin kun tyhjää vain.Miksei hehkukin?Oloffi kirjoitti:runko kutistuu? ei ihan auennu? meinasikko että jäähtyessään vettää sitte hehkua pienemmäksi?atlas kirjoitti:Onkos kukaan kokeillu että pillillä punaseksi,odottelua ja öljyä ,ja sitten nytkyttelemällä auki.Tai reikä hehkuun ja mikillä täytettä sisään jolloin runko kutistuu ja lämpö auttaa kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Mun korjauskäsikirjan mukaan toi momentti on vain 12 Nm ja sitä olen käyttänyt, ei ole hehkut irronneet itsestään.JarkkoN kirjoitti:http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/61 ... hehkut.pdf
.7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm
vääntömomentilla.
W203CDI
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
En tiedä, kuka tuon Hessumobiilin ohjeen on laatinut..
En myöskään tiedä, pitäisikö kiristysmomenttia lisätä, jos kierteet rasvataan.
Itse laitoin kuparirasvaa hehkuihin.
En myöskään tiedä, pitäisikö kiristysmomenttia lisätä, jos kierteet rasvataan.
Itse laitoin kuparirasvaa hehkuihin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Työkaveri sai irti silleen et muutaman viikon ajan laittoi ittoitusöljyä jokakerta kun ajoi auton talliin. Kokeili välillä ja kun ei tuntunu lähtevän jatkoi hoitoa kunnes yx kerta lähti liikkeelle ja sai vanhan pois. Tiä sitten riittäisikö ittellä pinna tähän
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Kun hehku on kunnolla jumissa ei kannattaisi itse yrittää irrotella, loppupelissä aikaan saadut lisävauriot aiheuttavat lisää kustannuksia kun niiden kanssa joudutaan korjaamolla tappelemaan 

wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
noh, mites se sitten otetaan korjaamolla pois, katkennu suutindealer kirjoitti:Kun hehku on kunnolla jumissa ei kannattaisi itse yrittää irrotella, loppupelissä aikaan saadut lisävauriot aiheuttavat lisää kustannuksia kun niiden kanssa joudutaan korjaamolla tappelemaan

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
hehkua tarkoitat kuitenkin ?noh, mites se sitten otetaan korjaamolla pois, katkennu suutin
Meillä on mallikohtainen työkalusarja OM604-606.een ja cdihin joissa ohjarit, porat ja ulosvetäjä ym tarvittava.
wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
älä väännä liian lujaa. 320 cdi ssä halkesi kansi
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Hehkutulppaa irti vääntäessä ? En usko ihan yhdellä sanomallaälä väännä liian lujaa. 320 cdi ssä halkesi kansi

wiimax.fi
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Eihän kansi voi haljeta tuosta hommasta tai oli jo ennestään halki joka poiki tuon vian
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
nooh taishan se olla muuten vaurioitunut, se oli vaan se hehku viimeinen tippa...
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Oletteko muuten tutkineet noiden jummittuneiden hehkutulppien kierreosaa kuinka tarkasti vai onko oma havainto vain yksittäistapaus?
Viime kesänä vaihdoin 200 cdi-koneeseen ykkösen hehkutulpan, joka oli vielä alkuperäinen tehtaan asennus. Auton remonteista on kuitit koko käyttöhistorian ajalta tallessa, joiden mukaan kolmosen ja nelosen hehkut oli jo aikaisemmin n. 150 tkm:n kohdalla vaihdettu. Kesällä sitten meni ykkösen hehku ja matkaa taitettu tuohon mennessä n. 240 tkm.
Vaihtotyö sujui samalla tavalla kuin monet muutkin ovat kuvailleet. Hehku lähtee helposti ja pienellä voimalla aukeamaan, mutta reilun kierroksen jälkeen alkaa jumittumaan. Tässä vaiheessa jos olisin lisännyt voimaa ja vääntimen pituutta, olisi tulppa mennyt takuuvarmasti poikki. Käytin tarkoituksella niin lyhyttä väännintä (n. 15cm), että en jaksanut sillä vääntää hehkua poikki.
Sitten tulppaa takaisin kiinnipäin, irroitusainetta , lämmitystä kuumailmapuhaltimella ja jäähdytystä kylmäsprayllä ja uudelleen aukipäin ja nyt tulppa tulee ehkä neljänneskierroksen pidemmälle auki kuin aikaisemmin.
Edellisiä toimia toistaen tolkuttoman monta kertaa seuraavan vajaan tunnin aikana, oli hehkutulppa lopulta yhtenä kappaleena kädessäni.
Sitten tutkimaan mikä tuon jumittumisen oikein aiheutti.
Kärkiosa hehkusta oli lähes karstaton ja tuo pitkä sileä osa kierteen ja kärjen välissä oli myös suhteellisen puhdas.
Kierreosan tarkempi tutkiminen kuitenkin osoitti, että kierteen kolme ylintä harjaa oli puristettu ennen asennusta ilmeisesti jollakin pihdeillä kolmelta sivulta siten, että kierteen harjassa näkyi tasainen kohta. Kun tuollainen litistetty kierre kierretään alumiiniseen kanteen niin on melko varmaa, että kannessa oleva kierre vaurioituu.
Tässä tapauksessa hehkun reiän kalvaimella sai tuo kierteen kannesta elvytettyä sellaiseen kuntoon , että uusi hehku kiertyi kevyesti paikoilleen ja kesti kiristää oikeaan momenttiin.
Epäselväksi tosin jäi, mikä tuo kierteen litistämisen tarkoitus on ollut.
Onkohan ollut tarkoitus varmistaa, että merkkiorganisaatiolla riittää töitä?
Olisi mielenkiintoista tietää onko kellään muulla vastaavia havaintoja.
Viime kesänä vaihdoin 200 cdi-koneeseen ykkösen hehkutulpan, joka oli vielä alkuperäinen tehtaan asennus. Auton remonteista on kuitit koko käyttöhistorian ajalta tallessa, joiden mukaan kolmosen ja nelosen hehkut oli jo aikaisemmin n. 150 tkm:n kohdalla vaihdettu. Kesällä sitten meni ykkösen hehku ja matkaa taitettu tuohon mennessä n. 240 tkm.
Vaihtotyö sujui samalla tavalla kuin monet muutkin ovat kuvailleet. Hehku lähtee helposti ja pienellä voimalla aukeamaan, mutta reilun kierroksen jälkeen alkaa jumittumaan. Tässä vaiheessa jos olisin lisännyt voimaa ja vääntimen pituutta, olisi tulppa mennyt takuuvarmasti poikki. Käytin tarkoituksella niin lyhyttä väännintä (n. 15cm), että en jaksanut sillä vääntää hehkua poikki.
Sitten tulppaa takaisin kiinnipäin, irroitusainetta , lämmitystä kuumailmapuhaltimella ja jäähdytystä kylmäsprayllä ja uudelleen aukipäin ja nyt tulppa tulee ehkä neljänneskierroksen pidemmälle auki kuin aikaisemmin.
Edellisiä toimia toistaen tolkuttoman monta kertaa seuraavan vajaan tunnin aikana, oli hehkutulppa lopulta yhtenä kappaleena kädessäni.
Sitten tutkimaan mikä tuon jumittumisen oikein aiheutti.
Kärkiosa hehkusta oli lähes karstaton ja tuo pitkä sileä osa kierteen ja kärjen välissä oli myös suhteellisen puhdas.
Kierreosan tarkempi tutkiminen kuitenkin osoitti, että kierteen kolme ylintä harjaa oli puristettu ennen asennusta ilmeisesti jollakin pihdeillä kolmelta sivulta siten, että kierteen harjassa näkyi tasainen kohta. Kun tuollainen litistetty kierre kierretään alumiiniseen kanteen niin on melko varmaa, että kannessa oleva kierre vaurioituu.
Tässä tapauksessa hehkun reiän kalvaimella sai tuo kierteen kannesta elvytettyä sellaiseen kuntoon , että uusi hehku kiertyi kevyesti paikoilleen ja kesti kiristää oikeaan momenttiin.
Epäselväksi tosin jäi, mikä tuo kierteen litistämisen tarkoitus on ollut.
Onkohan ollut tarkoitus varmistaa, että merkkiorganisaatiolla riittää töitä?
Olisi mielenkiintoista tietää onko kellään muulla vastaavia havaintoja.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 23.01.2011 17:52
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Tässä linkki (http://www.klann-online.de/) Klann: in sivulle, jossa on nähtävissä video siitä, kuinka katkennut hehku oikeaoppisesti poistetaan erikoistyökaluilla. Videoita löytyy sekä kierteen korjauksella, kuten linkissä, tai ilman sitä. Klann muuten valmistaa myös erikoistyökaluja CDI:n suuttimen irrotukseen ja alustatöihin. Näistä löytyvät omat videonsa. Kyllä katkenneen hehkun irrotus Klann-mieheltä sujuu aika sutjakkaasti!
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Jossaki luki että lämmittää hehku punaseksi. Eikö se niinku "hitsaannu" kiinni jos ei sitte heti ekala yrittämällä irtoakkkaan? Ja 606 on se ongelma että mittään kuppia hehkun juuressa ei ole, että sinne ei voi jättää ainetta ajonajaksi/muuten vain ko se valuaa heti poies...
Pitäsköhän siihen tehä joku kuppi muovista ja liimata se kiini silikoonila, kestääköhän silikoonit sitte irrotusaineita
Pitäsköhän siihen tehä joku kuppi muovista ja liimata se kiini silikoonila, kestääköhän silikoonit sitte irrotusaineita

Pienempi vika, isompi leka.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Jos sitä hehkua saa vähänkin liikahtamaan auki niin crc:tä tai jotain muuta irroitusainetta väliin niin kyllä se sinne imeytyy pikkuhiljaa
ja ei muuta kun moottori kuumak taas ja varovasti auki tuolla lailla pikkuhiljaa nitukuttamalla yleensä aukeaa kun on saanut n:1/2 kierrosta auki
niin vähän kiinni ja crc:tä väliin niin eiköhän lähde auki hidasta puuhaa se on
ja ei muuta kun moottori kuumak taas ja varovasti auki tuolla lailla pikkuhiljaa nitukuttamalla yleensä aukeaa kun on saanut n:1/2 kierrosta auki
niin vähän kiinni ja crc:tä väliin niin eiköhän lähde auki hidasta puuhaa se on
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
No ei varmaan tarvitse, sehän menee periaatteessa tiukempaan samalla momentilla rasvattuna mitä kuivana. Vähän sama juttu kuin renkaanpulttien kanssa. Jotkut neuvovat, ettei sais laittaa mitään liukasteita pultteihin kun pyörivät sitten itsekseen auki.. Eihän ne ilman öljyä tms mene edes kunnolla kiinni, paitsi väkivoimalla.En myöskään tiedä, pitäisikö kiristysmomenttia lisätä, jos kierteet rasvataan.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Mie olen kuulu että jos pistää öljyä niin mennee liian kireäle, siis ajatellen irrotusta ku rasvat on kuivunneet poies? Ehkä enemmän semmosten vehkeitten ongelma minkä renkkaita ei käytetä 2 kertaa vuessa irti...msippala kirjoitti:No ei varmaan tarvitse, sehän menee periaatteessa tiukempaan samalla momentilla rasvattuna mitä kuivana. Vähän sama juttu kuin renkaanpulttien kanssa. Jotkut neuvovat, ettei sais laittaa mitään liukasteita pultteihin kun pyörivät sitten itsekseen auki.. Eihän ne ilman öljyä tms mene edes kunnolla kiinni, paitsi väkivoimalla.En myöskään tiedä, pitäisikö kiristysmomenttia lisätä, jos kierteet rasvataan.
Pienempi vika, isompi leka.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Sattu silmiin että KL:ssä on myynnissä hehkun irroitukseen työkalusarja, oli poraa jne värkkiä, hinta oli satasen paikkeilla. Ettei tartte saksasta asti tilailla.
Re: Idea jumittuneen hehkun poistoon
Katkenneen hehkun irrotussarja KL:ssä 1733 euroa.
"Satasen sarjalla" voi vetää ehjää tulppaa jos se on kierteeltä pois.
"Satasen sarjalla" voi vetää ehjää tulppaa jos se on kierteeltä pois.
wiimax.fi