w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Ihmetyksen aiheena on apulaitehihnan ulkoreunassa oleva öljypeite. Roiskeita löytyy myös kuskin puolen palkista, jonne hihna ilmeisesti lastinsa heittää. Mistään muualta en vuotoa löydä, mutta putki turbolta keskellä eteen sisältää öljyvanan. Liitoksen jälkeen putki jatkuu alas jäähdyttäjän viereen muovisena ja matkalla on joku purettava säiliö jossa reikäinen putki sisällä. Täällä öljyä on vähän enemmän ja se on likaista ja pakokaasunhajuista. Puhdistin paikat viikko sitten, mutta lisää öljyä on jälleen ilmestynyt. Moottoriöljyä ei huoltovälillä häviä tikusta kuin n. puoli senttiä. Mistä öljy kulkeutuu ja onko syytä huolestua vai yrittää vain tiivistää putken liitokset ettei öljy pääse hihnalle jonka se tuhoaa varmaan ennen aikojaan.

Toinen kyssäri koskee ilmanputsareita, mulla on pestävät K&N:t. Riittääkö huoltotoimeksi suotimien pesu(&sprayöljy) eli tarvitseeko tehdä jotain huoltokuittauksia tältä osin? Muuten teetän huollot Rollella.

Kone on OM642.020 (280cdi -06) 150tkm ajettu.

Kiitos vastauksista

ps. Talvitesti; ajelin etelästä Ivaloon 18.2. Pakkasta tyypillisesti -35C ,pahin lukema -38C. Ainoa ongelma että takana jalkatilassa jalat paistuivat ! (20C asetus, Weba ei päällä). Perillä seuraavana aamuna perä oli painunut tonttiin, mutta viikon päästä nousi 20 sek. käynnin jälkeen. Ei uusinut sen jälkeen => pakkasongelma?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja hanta »

Jasu24 kirjoitti:Ihmetyksen aiheena on apulaitehihnan ulkoreunassa oleva öljypeite. Roiskeita löytyy myös kuskin puolen palkista, jonne hihna ilmeisesti lastinsa heittää. Mistään muualta en vuotoa löydä, mutta putki turbolta keskellä eteen sisältää öljyvanan. Liitoksen jälkeen putki jatkuu alas jäähdyttäjän viereen muovisena ja matkalla on joku purettava säiliö jossa reikäinen putki sisällä. Täällä öljyä on vähän enemmän ja se on likaista ja pakokaasunhajuista. Puhdistin paikat viikko sitten, mutta lisää öljyä on jälleen ilmestynyt. Moottoriöljyä ei huoltovälillä häviä tikusta kuin n. puoli senttiä. Mistä öljy kulkeutuu ja onko syytä huolestua vai yrittää vain tiivistää putken liitokset ettei öljy pääse hihnalle jonka se tuhoaa varmaan ennen aikojaan.
Mulla on erilainen auto (200 CDI) mutta viimeiset 6 vuotta, 180 tkm on turbo ympäristöineen ollut mustan öljyn likaama. Välillä on tullut putsattua, mutta pikku hiljaa öljyroiskeet palautuu turboon ja lähistölle, putkiin en ole viitsinyt edes kurkistaa. En usko että tosta kannattaa kauheasti huolestua, ellei nyt hihna ala luistamaan. Kun noista mersun turboista näkee kuvia, niin yhtä paskaisia ovat. Vai pysyykö jollain puhtaana ?
W203CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siis sitä öljyä on ihan normaalisti siellä putkissa mutta ulos sen ei kuuluisi tulla, tuppaa vaan usein vuotamaan. V6 CDI-koneissa on ollut vikoja siinä turbon tiivisteessä mutta mistäköhän kohtaa tässä autossa se vuoto tulee? V6:ssa turbon kohdalta vuotava öljy saattaa rikkoa sen alla/vieressä olevan säätömoottorin mutta ei sitä öljyä oikein hihnallekaan saisi mennä.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Turbo lähiympäristöineen on lähes puhdas. Öljyä tulee näkyviin alumiiniputken ja muoviputken liitoksesta, joka keskellä heti koneen etupuolella eli sopivasti hihnan päällä.
Onkohan putkessä yli/alipaine, kuinka suuri ja mihin suuntaan virtaus on? Jos joku jaksaa selittää putken tehtävän niin erityiskiitos.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jasu24 kirjoitti:Turbo lähiympäristöineen on lähes puhdas. Öljyä tulee näkyviin alumiiniputken ja muoviputken liitoksesta, joka keskellä heti koneen etupuolella eli sopivasti hihnan päällä.
Onkohan putkessä yli/alipaine, kuinka suuri ja mihin suuntaan virtaus on? Jos joku jaksaa selittää putken tehtävän niin erityiskiitos.
Putken täytyy olla turbolta tuleva ahtopuolen putki joka menee välijäähdyttimelle eli paineistettu putki jos se tulee vähän koneen keskilinjalta vasemmalta (siis auton etuosasta taaksepäin katsottuna keskilinjan oikealta reunalta).
FRS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 01.03.2010 15:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja FRS »

Mulla tuli vastaavasta vehkeestä öljyt pihalle öljyn täyttöaukon korkin petettyä. Alppilan verstaalla tiesivät kertoa sen olevan enemmän tai vähemmän tyyppivika. Uusi korkki ei onneksi maksanut montaa euroa.
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

Jasu24 kirjoitti:Ihmetyksen aiheena on apulaitehihnan ulkoreunassa oleva öljypeite. Roiskeita löytyy myös kuskin puolen palkista, jonne hihna ilmeisesti lastinsa heittää. Mistään muualta en vuotoa löydä, mutta putki turbolta keskellä eteen sisältää öljyvanan. Liitoksen jälkeen putki jatkuu alas jäähdyttäjän viereen muovisena ja matkalla on joku purettava säiliö jossa reikäinen putki sisällä. Täällä öljyä on vähän enemmän ja se on likaista ja pakokaasunhajuista. Puhdistin paikat viikko sitten, mutta lisää öljyä on jälleen ilmestynyt. Moottoriöljyä ei huoltovälillä häviä tikusta kuin n. puoli senttiä. Mistä öljy kulkeutuu ja onko syytä huolestua vai yrittää vain tiivistää putken liitokset ettei öljy pääse hihnalle jonka se tuhoaa varmaan ennen aikojaan.

Toinen kyssäri koskee ilmanputsareita, mulla on pestävät K&N:t. Riittääkö huoltotoimeksi suotimien pesu(&sprayöljy) eli tarvitseeko tehdä jotain huoltokuittauksia tältä osin? Muuten teetän huollot Rollella.

Kone on OM642.020 (280cdi -06) 150tkm ajettu.

Kiitos vastauksista

ps. Talvitesti; ajelin etelästä Ivaloon 18.2. Pakkasta tyypillisesti -35C ,pahin lukema -38C. Ainoa ongelma että takana jalkatilassa jalat paistuivat ! (20C asetus, Weba ei päällä). Perillä seuraavana aamuna perä oli painunut tonttiin, mutta viikon päästä nousi 20 sek. käynnin jälkeen. Ei uusinut sen jälkeen => pakkasongelma?

Ostin (vaihdoin) kolme viikkoa sitten E320 cdi (OM 648, rivikuutonen) w211 vm. 2003 n. 100 000 ajetun, Saksan tuonti, liikkeestä Suomesta. Nyt ajossa on alkanut pöllähdellä esim. liikennevaloissa seistessä savua konepellin alta, myös ohjaamoon kulkeutuu käryä jonka voisi kuvailla lähinnä dieseliksi. Moniurahihnassa on öljyä/nestettä, samoin sitä näkyy moottorin alasuojamuovien päällä. Vein paikalliseen autoliikkeeseen (ei Veho :) ) tutkittavaksi, luulin käryn ja savun perusteella ensiksi että kyseessä on ruiskutussuuttimen tiiviste, mutta polttoainelaitteissa ei kuulemma ole vikaa/vuotoa. Vuoto tulee kuulemma ohjaustehostimesta, ja uuden/tehdaskorjatun vaihto töineen olisi n. 4 000 euroa. Siihen en minä eikä myyjäliike suostunut, joten auto on nyt ajossa. Ohjaustehostin ei ole äännellyt ja toimii normaalisti, lisäsin öljyä säiliöön (345.0 A0019892403). En ole itse päässyt vielä ilman suojuksia tarkemmin tutkimaan savun ja vuodon lähdettä, savu/höyry tulee epämääräisestä suunnasta moottorin etupuolelta, eikä siis jatkuvasti. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Olen sekä koti- että ulkomaalaisia foorumeita kahlannut, hammastankovuodot eivät näköjään välttämättä vaadi hammastangon uusimista. Mutta tähän liittyvästä savutusongelmasta en ole nähnyt kenenkään raportoivan.
W211 320 CDI Classic 2003
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja Division »

Itselläni rupesi auto myös savuamaan konepellin alta liikennevaloissa ja lopuksi peittyi koko auto savuun.

Syynä haljenneet pakosarjat.

Jos sinulla on sama vika niin syitä tähän on kolmea eri laatua:

1. Myyjä vienyt kengitetyn auton meikkaukseen, jossa moottorinpesu tehty kuumaan koneeseen
2. Ajettu saksassa paljon autobaanoilla, jolloin kyse luonnollisesta eroosiosta
3. DPF:n paine-eroanturit ikääntyneet ja hiukkassuodatin pääsee liian täydeksi, jolloin paine rikkoo jo muutenkin ohueksi kuluneet pakosarjat

Pakosarjojen halkeamista ei kykene kunnolla todentamaa ellei pura niitä irti. Jos vaihdatat niitä niin vaihda molemmat samalla kertaa. Lisäksi jos vika on niissä niin vaihdata nopeasti, ennen kuin saat häkämyrkytyksen, koska puskee koko ajan häkää ohjaamoon. Itse tienasin viivyttelyllä 3 vko kestäneen päänsäryn...

Ps. vm. 2003 n. 100 000 ajettuja Mersuja ei ole olemassa, kuin päiväunissa ja hiekkapihaisissa autoliikkeissä...

Tosin: Dieselin katku on yleensä aina merkki vuotavasta suuttimesta. Se voi vuotaa jonkun kuuman osan päälle ja aiheuttaa savua. Kaikkia suutinvuotoja vaikea todentaa päältäpäin silmämääräisesti.
Viimeksi muokannut Division, Su 08.05.2011 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

Division kirjoitti:
Ps. vm. 2003 n. 100 000 ajettuja Mersuja ei ole olemassa, kuin päiväunissa ja hiekkapihaisissa autoliikkeissä...

Tosin: Dieselin katku on yleensä aina merkki vuotavasta suuttimesta. Se voi vuotaa jonkun kuuman osan päälle ja aiheuttaa savua. Kaikkia suutinvuotoja vaikea todentaa päältäpäin silmämääräisesti.
Kun automarkkina on tarpeeksi iso, niin Gaussin käyrän perusteella löytyy väistämättä jo kohtuullinen määrä poikkeuksellisen vähän ja poikkeuksellisen paljon ajettuja autoja. Hiekkapihaisesta liikkeestä ei tietenkään sellaista kannata etsiä! Jokainen saa tietysti uskoa mitä haluaa, itse nojaan mieluummin evidenssiin kuin uskoon...

Mutta asiaan: nyt oman tarkastuksen perusteella löytyi valtoimenaan vuotava yhteispainepumpulle menevä letku, kiristin oli löysä, näistä on raportoitu foorumeilla, letkunkiriistimen (useamman) uusimisten jälkeen polttoainevuoto loppui (kopkop). Hammastangossa ei nähty vuotoa, eikä tehostimen öljyä ole tarvinnut lisätä sen yhden pienen lisäyksen jälkeen. Täytyy kyllä ihmetellä, että korjaamo ei ilmeisesti erottanut hammastangon kautta runsaasti valunutta polttoainetta tehostimen öljystä ja vuodosta...hammastangon kumien sisällä ei ollut öljyä, eikä vuodon merkkejä letkuliittännöissä. Voiko olla noin väärä vikadiagnoosi ammattilaisilta?
W211 320 CDI Classic 2003
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja Division »

jiisuu kirjoitti:
Division kirjoitti:
Ps. vm. 2003 n. 100 000 ajettuja Mersuja ei ole olemassa, kuin päiväunissa ja hiekkapihaisissa autoliikkeissä...

Tosin: Dieselin katku on yleensä aina merkki vuotavasta suuttimesta. Se voi vuotaa jonkun kuuman osan päälle ja aiheuttaa savua. Kaikkia suutinvuotoja vaikea todentaa päältäpäin silmämääräisesti.
Kun automarkkina on tarpeeksi iso, niin Gaussin käyrän perusteella löytyy väistämättä jo kohtuullinen määrä poikkeuksellisen vähän ja poikkeuksellisen paljon ajettuja autoja. Hiekkapihaisesta liikkeestä ei tietenkään sellaista kannata etsiä! Jokainen saa tietysti uskoa mitä haluaa, itse nojaan mieluummin evidenssiin kuin uskoon...

Mutta asiaan: nyt oman tarkastuksen perusteella löytyi valtoimenaan vuotava yhteispainepumpulle menevä letku, kiristin oli löysä, näistä on raportoitu foorumeilla, letkunkiriistimen (useamman) uusimisten jälkeen polttoainevuoto loppui (kopkop). Hammastangossa ei nähty vuotoa, eikä tehostimen öljyä ole tarvinnut lisätä sen yhden pienen lisäyksen jälkeen. Täytyy kyllä ihmetellä, että korjaamo ei ilmeisesti erottanut hammastangon kautta runsaasti valunutta polttoainetta tehostimen öljystä ja vuodosta...hammastangon kumien sisällä ei ollut öljyä, eikä vuodon merkkejä letkuliittännöissä. Voiko olla noin väärä vikadiagnoosi ammattilaisilta?
Gaussin käyrän mukaan myös riittävän suurilla automarkkinoilla löytyy väistämättä jo kohtuullinen määrä poikkeuksellisen taitavia kusettajia :ugeek:

Hyvä, jos vika korjautui kohtuu pienellä operaatiolla. Itse olen huomannut, että lähes joka alalla ja varsinkin autoalalla on ammattilaisia ja "ammattilaisia", joista jälkimmäisiä on 99%. Tämän takia juuri mikään ei jaksa enää yllättää auton korjausten suhteen.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

Division kirjoitti:
jiisuu kirjoitti:
Division kirjoitti:
Ps. vm. 2003 n. 100 000 ajettuja Mersuja ei ole olemassa, kuin päiväunissa ja hiekkapihaisissa autoliikkeissä...

Gaussin käyrän mukaan myös riittävän suurilla automarkkinoilla löytyy väistämättä jo kohtuullinen määrä poikkeuksellisen taitavia kusettajia .
Luen itsekin saksaa, mutta annoin saksalaisen työkaverini lukea auton mukana tulleen runsaan dokumentoinnin (Dekra-tulosteet, mb-kuitit yms). Hänen mukaansa ei ole syytä epäillä vilunkipeliä kilometrien suhteen.

Vehon mukaan autoon on tehty kaikki mallin korjauskutsutyöt, joten en huolestunut "Service brake"-ilmoituksesta, sillä SBC-yksikkö on vaihdettu. Ilmoitus tuli pari kertaa, nyt ei enää uudestaan. Ihmettelin tuota juttua jarrupalojen puoliväli-ilmoitus-keskustelusta foorumilla (takalevyt ja -palat vaihdoimme). Ilmoitus tuli parin kovan jarrutuksen jälkeen, mutta ei ole tullut enää. Jarruvalokatkaisin tai kuluneet etupalat?
W211 320 CDI Classic 2003
kava73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 11.09.2010 15:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja kava73 »

mulla vaihdettiin jarruvalokatkaisin kys ilmoituksen jälkeen Alppilassa
S211 E220 cdi vm, 2008
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

kava73 kirjoitti:mulla vaihdettiin jarruvalokatkaisin kys ilmoituksen jälkeen Alppilassa
Kiitos tiedosta, tämä auttaa päätöksenteossa, kun olen pähkäillyt ostaisko varuiksi katkaisimen seuraavaa autonpuunausrynnäkköä varten, carsoft multiplexeri vasta tulossa, IBM T30 jo hankittu :D ...
W211 320 CDI Classic 2003
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Mulla vuoti hihnalle 270cdi:ssä 5-kone, johtui siitä että tuo naftasuodattimen letkuliitin oli murtanut letkua.
Meni letkun ja sen suojan väliin, letku tulee koneen etuosaan ja sitten toisesta päästä vuoti hihnalle.
Kannattaa se ainakin tarkastaa...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
jiisuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 16.12.2010 11:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: w211 V6 cdi öljyä hihnalla

Viesti Kirjoittaja jiisuu »

Berglund kirjoitti:Mulla vuoti hihnalle 270cdi:ssä 5-kone, johtui siitä että tuo naftasuodattimen letkuliitin oli murtanut letkua.
Meni letkun ja sen suojan väliin, letku tulee koneen etuosaan ja sitten toisesta päästä vuoti hihnalle.
Kannattaa se ainakin tarkastaa...
Ok, naftasuodatin vaihdettiin kuukausi sitten, sen päässä ei ollut/tullut vuotoja, mutta näköjään noita on hyvä seurata. Nyt ei ole enää ongelmia ollut, kun ne kome letkunkiristintä uusittiin, tosin liittimien kohdalta kovasti painuneiden letkujen kunto arveluttaa.
W211 320 CDI Classic 2003
Vastaa Viestiin