Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tervehdys!

Alla on parin vuoden takaisesta autonhakumatkasta kertova tarina, jonka olen lähinnä omaksi ilokseni kirjoittanut. Toisaalta kirjoittaminen on oikeastaan ihan mukavaa, ja lisäksi tuo oli sen verran mielenkiintoinen matka, että tässä vaiheessa on mukava laittaa yksityiskohtia ylös, kun ne vielä ovat muistissa.

Kun tarina kerran on olemassa, onhan se mukava jakaa myös samanhenkisten harrastajien kanssa, mitä olen oikeastaan jo lupaillutkin jossain vaiheessa. Tosin, pitkähän tämä tarina on, joten ei sitä välttämättä tule ihan yhdellä istumalla luettua. Siksi laitankin sen useampaan viestiin, jolloin siinä on jonkin sortin looginen jako.

Mielihyvin saa kommentoida, jos siltä tuntuu! :)

T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Osa 1: Prologi

Kollegani Seppo (nimi muutettu) saapuu työhuoneeseeni. ”Jokos sun nyt olis aika hankkia se 280 CE coupe Saksasta? Ajattelin vain, että kun on se Saksan reissu tuossa muutaman viikon kuluttua, niin mulle voitais hakea C 270 CDI ja sulle sit sellainen coupe.”

Niin. Ensimmäinen auto, jolla koskaan olen matkustanut (muutaman päivän ikäisenä Turun yliopistollisesta keskussairaalasta kotiin), oli isän valkoinen MB W115 220D. Ollessani vissiin kuusivuotias, isä vaihtoi pystärin tummanvihreään W123 300D:hen. Ja ennen seuraajaansa (W124 200D) tämä auto hänellä olikin sitten seuraavat 16 vuotta, ja lopulta se oli minullakin puolisen vuotta, ennen kuin siitä päätettiin luopua. Oikeastaan se oli silloin ylimääräisenä ja sen verran loppuun ajettuna ja ruostuneena, että entisöinti olisi ollut todella kovan työn ja melkoisen rahasumman takana.

Kaikkina näinä vuosina kuitenkin ihastus W123:een oli päässyt muodostumaan kuin varkain. Kun minulle etsittiin ensimmäistä autoa, W123 280 CE oli yksi suurimpia haaveitani, joka ei sitten läheskään toteutunut. Eihän se Fiat Ritmo 130 TC Abarth ollut ensimmäiseksi autoksi lainkaan hullumpi, mutta haave Coupe-Mersusta ei kuitenkaan ollut kadonnut mihinkään, ja mitä ilmeisimmin olin siitä tullut Sepollekin maininneeksi. Hän onnistui ottamaan aiheen esille otolliseen aikaan, ja sitten se olikin menoa…
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Osa 2: Matkalla

On synkkä ja myrskyinen yö. (Oli ihan oikeasti. Tai synkkä nyt ainakin…) Eletään maaliskuuta 2009, ja paikka on eteläisimmässä Saksassa, alle kilometrin päässä Itävallan rajalta. Alpit näkyvät vanhan hotellin ikkunoista mahtavan näköisinä. Huomenna saadaan työasiat kuntoon, sen jälkeen on sovittu esimiehen kanssa, että matka jatkuu autonhakureissuna. Tai laskettelumatkana, jos ei sopivia kärryjä löydy. Alustavasti tapaamisesta parin autokauppiaan kanssa on myös sovittu.

Seuraavana päivänä viiden maissa työhommat saadaan pulkkaan ja seikkailu alkaa. Ensin soitto pelkästään saksaa puhuvalle autokauppiaalle. On muuten ensimmäinen kerta ikinä, kun puhun puhelimessa saksaksi. Sepon mielenkiinto ei enää kohdistukaan 270 CDI:hin, ja sovimme, että olemme noin tunnin kuluttua paikalla, jossa on näytillä uusi mielenkiinnon kohde; vuoden 2003 C30 CDI AMG –farmari. Pari muutakin kollegaamme liittyvät vielä tässä vaiheessa seuraamme, mutta palaavat hotellille saunomaan, kun ensimmäinen Mersu on nähty. Heillä on paluulennot seuraavana päivänä. Tällä kertaa Seppo ei pääse sopimukseen auton hinnasta, vaikka hyvän oloinen auto kyseessä onkin. Sittemmin samainen auto kyllä myös saapui Suomeen.

Me sen sijaan jatkamme pohjoisen suuntaan. Autobahn ei ole enää loskainen, kuten pienemmät tiet. Sen sijaan todella märkää ja pimeää matkantekomme on. Vuokra-autoksi pyysimme A-Mersua, mutta saimme Citroën C3:n. Käyhän se matkanteko silläkin. Navigaattori kertoo reitin, eikä meille oikein edes tarkalleen selviä, mitä reittiä me kuljemme. Navigaattorille kohteeksi on annettu 280 CE:tä kauppaava autoliike. Matkaa on muutama sata kilometriä, ja matkalla menemme mm. Stuttgartin ohi. Ohitettuamme Schweinfurtin, toteamme, että pian pitäisi löytää yöpymispaikka jostakin. Kaarramme johonkin pieneen kylään, ja päätämme seurata uuden TomTom- navigaattorin neuvoa siitä, mistä hotelleja löytyy. Päädymme jonkun kukkulan rinteelle, alueelle, jossa ei ole ensimmäistäkään majataloa eikä hotellia. Siispä keula kohti kylän keskustaa, ja liikkeelle. Yhdessä Gasthausissa näkyy olevan valot päällä ja paljon väkeä sisällä – tullaan sitten siihen, jos ei fiksumman näköistä paikkaa löydy.

Jatkamme matkaa pienessä kyläkeskustassa, emmekä löydä sopivan näköistä majapaikkaa. Palaamme Gasthausille, jonka ohitimme muutama minuutti sitten. Nyt siellä ei ole ketään – valot on sammutettu ja ovi suljettu. Aivan. Kiertoajelu jatkukoon. Lopulta kellon lähestyessä iltayhtätoista laitamme Citikan parkkiin jonkinsorttiselle keskusaukiolle ja menemme kokeilemaan hiljaisen näköisen hotellin ovea. Se on tietenkin lukossa. Jostain tuntuisi kuuluvan meteliä, ja kävelemme kapeaa kujaa alaspäin, mistä löydämme pienehkön kapakan. Siellä on paikallista väkeä juomassa olutta, ja savu on sankempaa kuin suomalaisissa klubeissa ennen kuin sauhuttelu kiellettiin. Reilu viisikymppinen baarimikko katsoo minua hämmästyneenä, kun yritän kysyä majoituspaikkoja. ”Mitä? Huonetta? Tähän aikaan? Ei taida olla. Mutta menkää tätä kujaa ylös, siellä on hotelli, jonne voisi päästä.” Kiitän kohteliaasti, enkä viitsi mainita, että pari minuuttia sitten totesimme kyseisen lafkan olevan ihan kirjaimellisesti suljettu.

Hyppäämme siis kulkuneuvoon ja jatkamme matkaa seuraavaan kylään, nimeltään Bad Neustadt. Siellä bongaamme ihan oikean näköisen hotellin, mutta suljetulta sekin näyttää. Jalkaudumme taas ydinkeskustaan, ja huomaamme yhdessä porttikongissa seisovan A-taulun, jossa lukee ”Zimmer frei”. Okei, tuolta siis huonetta varaamaan. Päädymme kuitenkin vahingossa väärästä ovesta sisään – viinitupaan. Siellä on kyllä ihmisiä, mutta sen sijaan, että kukaan kysyisi, mitä me siellä teemme, jotakuinkin kaikki tuijottavat meitä. Ja ilmeisesti ajattelevat kukin tykönään, että ”Mitähän nuokin täällä tekevät?” Koska tuo paikka ei tehnyt meitä hullua hurskaammaksi, palaamme porttikongiin todetaksemme, että Zimmer- kyltti on viety pois. Joltain pariskunnalta yritämme kysyä majoituksesta, ja he neuvovat oikean oven. Kuinka ollakaan, se on lukossa. Joku tyyppi käveli hetkeä aiemmin tuolta ovelta poispäin, ilmeisesti huomaten meidät. Hän häviää pikaisesti vastapäiseen porttikongiin, ja kohta hän kaartaa kadulle Opel Vectralla. Ajotyylistä päätellen hän pakenee nähtyään ihmisiä, jotka haluaisivat asiakkaiksi. Vaikuttaa vähän kummalliselta touhulta, ja kello lähestyy puoliyötä. Henkisesti alamme orientoitua siihen, että saamme nukkua yömme Hotel Citroënissa, kuitenkaan vielä heittämättä toivoamme.

Jatkamme kiertoajelua ympäri kylää, kunnes taas näemme jonkun hotellin oloisen paikan. Hyppään autosta pihalle, kun Seppo jää kääntämään autoa. (”Parempi kääntää keula jo toiseen suuntaan, kun ei tuonne kuitenkaan pääse…”) Kävelen hotellin ovelle, ja totean oven olevan kiinni, vaikka sisällä on valot päällä ja henkilökunnan näköiseksi pukeutunutta väkeä vastaanottotiskin äärellä. Katson heitä kohti ja he hymyssä suin viittoilevat minua kokeilemaan avata ovea toiseen suuntaan. Aivan, Saksassa ulko-ovet tosiaan aukeavat usein sisäänpäin, toisin kuin meillä täällä... Varmistan vielä, että hotellissa on tilaa ja myöntävän vastauksen jälkeen pyydän opastusta parkkipaikalle. Hotelli on vanha rakennus, ja sinänsä ihan tyylikäs. Ei mitenkään erityisen hieno, mutta toisaalta alle 70 Euron hinta kahden hengen huoneesta sisältäen aamiaisen ei myöskään päätä huimaa. Hotelli ajaa täysin asiansa, ja tyhjennämme minibaarinkin illan ratoksi. (Eli minä join Cokispullollisen, ja sen yhden olutpullon joimme puoliksi. Muuta siellä ei ollutkaan...)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Osa 3: Autoa katsomassa

Aamulla nousemme ennen kahdeksaa ja tukevan aamiaisen jälkeen suuntaamme kohti Urnshausenia. Siellä pitäisi olla auto, jota olen sopinut meneväni katsomaan juuri tänään. Sitä myy jonkin sortin autoliike, jonka kanssa samassa osoitteessa on autokauppiaan ja hänen äitinsä yhteinen lahjaliike. Keli on muuttunut aurinkoiseksi, ja matka taittuu mukavasti. Yritän soittaa automyyjälle muutaman kerran siinä onnistumatta. Saavumme kuitenkin paikalle navigaattorin opastamana vallankin näppärästi. Paikka ei näytä sen paremmin lahjaliikkeeltä kuin autokaupaltakaan. Enemmän joku varasto tulee mieleen melkein ikkunattomista aaltopeltiseinistä. Olen etukäteen varmistanut myyjältä, että hän puhuu englantia, joten kommunikoinnin pitäisi olla helppoa.

Menemme sisään, ja esittäydyn ensimmäiselle näkemälleni henkilölle. Saan vastaukseksi iloisesti, kovalla äänellä ja nopeasti saksan kielellä esitetyn vastauksen. En ymmärrä siitä suurin piirtein sanaakaan. Pyydän kaveria puhumaan joko hivenen hitaammin tai mieluiten englanniksi, ja niinpä keskustelu helpottuu jonkin verran. Lopulta hänen englannin taitonsa on sen verran vaatimatonta, että pääosin puhumme saksaa, vaikka se taas ei ole itselleni ihan niitä vahvimpia osaamisalueita. Kaveri kertoo, että auto ei ole hänellä täällä, vaan sitä pitää lähteä katsomaan vähän matkan päähän. Hyppäämme myyjän BMW X5:n kyytiin ja hän kertoo, että myytävä auto ei ole hänen eikä liikkeen, vaan hänen isänsä harrasteauto. Olemme perillä reilun kymmenen kilometrin matkan jälkeen uudessa pikkukylässä, jossa vanhan oloisen omakotitalon pihalla on yksi W210, yksi vähän purettu W124 500E ja yksi W124 230E sekä kaksi pientä yhden auton tallia. Myös myytävänä olevan coupen omistaja on paikalla. Hän on vuonna 1957 syntynyt herrasmies, joka sitten avaa toisen pikkutallin oven ja peruuttaa auton pihalle.

Auto näyttää aika hienolta. Alla ovat todella siistin näköiset Mersun peltivanteet, joissa on käytetyt talvirenkaat päällä. Ne myyjä on pyynnöstäni hankkinut siihen, vaikka kaupoista sinänsä ei vielä ollut sovittu. Tummanruskea metalliväri ei oikeastaan ole hassumpi, ja sisusta näyttää melkein yhtä hyvältä kuin mobile.de:ssä olleissa myyntikuvissa. Kuljettajan istuimen verhoilu on puhki selkänojan vasemmasta reunasta, kuten yleensä, ja lisäksi omistaja itse on verhoillut hattuhyllyn jollakin järkyttävällä karvakankaalla. Ja kun hän vielä kehtaa kehua tehneensä kyseisen verhoilutyön ihan itse, vaatii vähän itsekuria olla sanomatta, että siltä se kyllä kovasti näyttääkin. Onneksi tuollainen lausahdus ei taitu itseltäni saksaksi aivan heittämällä, joten se jää vallan sanomatta. Kuljettajan turvavyö on myös selvästi saanut osumia koiran hampaista tai jostakin, mutta muuten sisusta on hyvä. Ruostetta ei löydy mistään, eikä vuotojakaan muualta kuin öljytikun putken juuresta. Tunkin korvakkeissa on ollut ruostevikaa, mutta nekin on korjattu. Mekaanisesti kaikki härvelit toimivat ja avain sopii kaikkiin lukkoihin. Vertaan myös etukäteen VIN-koodin perusteella tulostamaani varustelistausta sekä auton tyyppikilpeen että korin numeroon että tyyppikilven viereiseen varustekilpeen, ja hyvin näyttävät täsmäävän. Yhtä oleellista on tietenkin se, että kaikki listan mukaiset värit ja varusteet ovat kohdallaan lukuun ottamatta sitä, että sammutin telineineen puuttuu ja akku on jotakin muuta kuin suuren kapasiteetin versio. Alkuperäisvaraosa se kylläkin on. Siispä, esim. Becker Europa Kurier Cassette –radio ja alkuperäiset takakaiuttimet ja sähköantenni ovat tallella ja toimivat.

Kuva

Kuva: Varustelistaus

Auton historia on oikeastaan aika mielenkiintoinen. Myyjä kertoo olevansa sen toinen omistaja. Ensimmäinen omistaja on ollut düsseldorfilainen sisätautilääkäri, vuonna 1922 syntynyt nainen. Hän on ostanut auton vuonna -81 ja pitänyt sen vuoteen -97. Vain vähän ennen kuin hän on luopunut autosta, hän on vaihdattanut siihen uuden vaihteiston merkkikorjaamolla. Tämän jälkeen nyt autoa myyvä mies on ostanut auton harrasteautokseen, ja myös kunnostanut sitä ainakin kertomansa mukaan melkoisesti. Uutta ovat etulokasuojat, puskurit, kuljettajan oven runko, listoitukset yms. Ainakin puskurit ovat alkuperäistavaraa, ja myyjä kertookin saavansa niistä Saksan W123- kerhon jäsenenä tuntuvan alennuksen. Kansiremontti on teetetty merkkiliikkeessä joitakin tuhansia kilometrejä sitten. Mukana olevat paperit sisältävät ohjekirjan, huoltokirjan (jota on jatkettu toisella kirjalla, kun vanha on täyttynyt), uuden vaihteiston takuu-/huoltomerkintäkirjan sekä jonkinlaisen kasan kuitteja ja Dekran raportin siitä, että auto on tarkastettu ja hyväksytty sikäläiseen museorekisteriin. Raportissa on myös muutama kuva, ne ovat tässä skannattuna.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Dekran raportin kuvia

Kun olen asiantuntijalta näyttääkseni kaivanut työpaikkani nimikoidun työtakin päälleni, ja möyrinyt taskulampun kanssa auton alla, lähdemme koeajolle. Auton omistaja istuu vieressäni ja Seppo takapenkillä. Auto tuntuu ihan Mersulta. Myyjän kommentit autosta ovat välillä hiukan huvittavankin positiivisia: ”Tuo on normaalia.” (Kun totesin, että ohjauksessa on jonkin verran väljää. Vaikka niinhän se toisaalta onkin normaalia W123:lle, jolla on ajettu yli 200 000km.) ”Kyllä se vaihtaa paljon tasaisemmin, kun minä ajan, kun minä tiedän, miten tällä kuuluu ajaa.” (Kun vaihteisto jossakin kohdassa hieman nykäisee vaihtaessaan, vaikka minusta sekin kyllä tuntui ihan normaalilta Mersulta.) ”Tuo johtuu vain siitä, että auto on seissyt koko talven; se menee kohta ohi.” (Kun mainitsin, että jarrut täristävät. Eikä muuten mennyt ohi, ennen kuin vaihdoin jarrulevyt vuotta myöhemmin…) ”Tuo vaihteiston S-asento on sport-valinta.” (Vaikka oikeasti se kyllä tulee sanasta Steigung, eli nousu.)

No, koeajo ei kuitenkaan anna mitään syytä olla hankkimatta tätä autoa, mutta tietysti homma edelleen hieman mietityttää. Myyjä vakuuttaa olevansa mersufani – pihalla näkynyt viininpunainen W210 on hänen käyttöautonsa. Työkseen hän ajaa kuorma-autoa, joka on – luonnollisesti – Mercedes-Benz, ja pihalla ollut W124 500E on hänen poikansa auto, ja hänen isänsä kärry vastaavasti on se 230E. Mutta varsinainen todiste hänen fanaattisuudelleen on hänen mielestään toisessa pikkutallissa oleva aarre. Hän lupaa näyttää sen, samalla moneen kertaan korostaen, että se ei sitten ole myytävänä. Tallissa on tummansininen W123 240D. Se on alle 100 000km ajettu, viimeisintä faceliftiä, sinisellä kokokangasverhoilulla sekä alkuperäisasennetulla polttoainetoimisella lämmittimellä varustettu. Kuten arvata saattaa, tämä auto on erittäin siistissä kunnossa. Ja coupesta kuulemma pitää päästä eroon, jotta voi hankkia toisen diesel-W123:n.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Osa 4: Kaupantekoa

Alan olla pikku hiljaa vakuuttunut, että voisimme tehdä kaupat coupesta. Varsinkin, kun Seppo on soittanut Tallinkille varmistaakseen, että sekä tänään että huomenna Rostockista lähtevissä lautoissa on vielä tilaa autolle ja parille henkilölle. Niinpä alamme tehdä papereita melkoisella kiireellä. On nimittäin niin, että tänään rekisteröintitoimisto menee kiinni jo kello 12.00, eikä siihen ole kovin paljoa enää aikaa. Ennen kuin lähdemme kohti konttoria, heitämme vielä kyytiin kesärenkaat Barock-vanteilla ja onneksi huomaan vielä kysäistä, löytyisikö autolle toista avainta, sillä sellainenkin kaivetaan jostakin laatikosta esille. Koska on jo hieman kiire, auton omistaja ehdottaa, että hän ajaa konttorille, kun paremmin tuntee auton ja reitin. Sehän sopii, ja hyppään coupeen pelkääjän puolelle, kun Seppo ja coupen omistajan poika lähtevät perään X5:n kanssa. Matkalla jossain vaiheessa eteemme tulee avolavamallinen Skoda (vissiin Felicia tai joku semmoinen). Vastaantulevan liikenteen vuoksi emme ihan heti pääse ohi, mutta kun lopulta edessä on vähän matkaa vapaata tietä, kuljettajani polkaisee kaasun pohjaan. Vaihteisto laittaa pienemmän vaihteen päälle, ja ohi mennään ihan näppärästi. Minulla ei kerta kaikkiaan ole mitään lisättävää kuljettajani kommenttiin ohitettavasta autosta: ”Scheiss Skoda!” Vähän tuo lausahdus kyllä pyrkii hymyilyttämään…

Ehdimme konttorille, mutta emme kovin paljoa ennen kuin se on sulkeutumassa. Muistan lukeneeni etukäteen, että ensimmäinen homma olisi hakea kilpipajalta liikennevakuutus. Isäntämme kuitenkin suuntaavat suoraan konttorille, ja sieltä otamme jonotusnumeron. Kun vuoromme koittaa, menemme tiskille, ja sieltä neuvotaan menemään hankkimaan ensin liikennevakuutus. No sitähän minäkin, tosin, isäntiemme fiksu ajatus lienee ollut se, että haetaan ensin vuoronumero, ja näin saadaan varmemmin palvelua vielä, vaikka homma menisi vähän yliajallekin. Suuntaamme siis kilpipajalle – se on pieni koppi konttorin pihan toisessa reunassa. Vaikka yleensä olenkin aika kärsivällinen, kilpipajalla hermot alkavat kiristyä. Siellä myyjänä nimittäin on ikivanha mummo, joka pyytää ensin minua täyttämään jonkin sortin hakemuksen, kunhan olen ensin hänelle hyvän aikaa uskotellut, että kyllä minä todellakin haluan keltapäisen, muutaman päivän voimassa olevan kilven sen punapäisen kuukauden mittaisen ja kalliimman kilven sijaan. Hermoa alkaa kiristää siinä vaiheessa, kun tiedän ajan olevan jo todella vähissä, ja mummo ensin toteaa, että hänellä on kyllä tosi huono näkö, joten hän ei kovin helposti näe, mitä olen lappuun kirjoittanut. Vaikka kirjoitin kyllä isoin kirjaimin aika selvällä käsialalla kiireestä huolimatta. Seuraavaksi mummeli alkaa kirjoittaa koneelle jotakin tietoja, ja toteaa, että ”Minä olen kyllä aika hidas tässä koneella kirjoittamisessa.” Ja sitä hän kyllä todella onkin. Kaikeksi onneksi isäntäni saavat hänet soittamaan konttorin palvelutiskille numero kaksi, jossa kävimme hetki sitten, ja varoittamaan, että me olemme kyllä vielä tulossa sinne.

Vakuutuslaput saadaan lopulta tehtyä, ja marssimme reippaasti takaisin konttorille. Siellä tiskillä pääsen esittelemään liikennevakuutuslappuani ja rekisteriotteita jne. Tämän homman tuloksena meille kerrotaan, mikä numero kilpiin pitää tehdä. Auton omistaja on kaukaa viisaasti tässä vaiheessa jo mennyt kilpipajalle, ja hänelle kerrotaan soittamalla, mitkä numerot kilpiin pitäisi laittaa. Me odottelemme, ja käyn maksamassa rekisteröintimaksun seteleillä ja kolikoilla konttorin käytävässä olevaan maksuautomaattiin. Muut asiakkaat ovatkin jo kaikonneet, ja valoja aletaan sammuttaa. Kohta auton omistaja tulee uusien kilpien kanssa, ja saamme taas mennä palvelutiskille, josta meidät tosin ohjataan seuraavalle tiskille. Siellä annamme kilvet ja maksukuitin virkailijalle, joka liimaa tarrat kilpiin. Nyt paperihommat on viimein tehty, ja saksalainen virkailijatar oli onneksi sen verran joustava, että palveli meitä muutaman minuutin yliajalla. Ehkä se johtui siitä, että hän oli kuulemma mukanamme olleen pojan tuttuja vapaa-ajalta. (Ovat kuulemma käyneet, kuinka ollakaan, juomassa olutta samoissa porukoissa.)

Kun kävelemme autolle, yritän avata matkustajan ovea. Se ei aukeakaan keskuslukolla, vaikka aiemmin se kyllä toimi. Kysyn myyjältä, mistä on kyse, ja se on kuulemma turvallisuustoiminto: kun keskuslukon sulkemisen jälkeen hän on avannut ja lukinnut matkustajan oven suoraan avaimella (niin kuin hän olikin tehnyt ottaakseen mukaan jonkun paperin), keskuslukko ei aukaise ovea. Jollain tavalla loogiseltahan tuo selitys kuulostaa, mutta on aivan täyttä soopaa kuitenkin. Tosiasiassa alipainejärjestelmässä oli vuoto, joka tyhjäsi systeemin muutamassa minuutissa silloin, kun ovet ovat lukittuna. Hyppäämme takaisin autoihin ja suuntaamme Urnshauseniin, jossa vuokrasitikkamme on odottelemassa lahjaliikkeen pihalla. Matkalla coupen omistaja (jota hän tosin papereiden mukaan ei enää ole), kurvaa huoltoasemalle. Hän ystävällisesti tankkaa tankin täyteen ja käy ostamassa litran moottoriöljyä. Tämä liittyy kahteen asiaan; ensinnäkin kysyimme Sepon kanssa, mitä öljyä moottoriin kuuluu lisätä, jos tarvetta tulee ja toiseksi coupen omistajalla ja myynti-ilmoituksen tehneellä pojallaan tuntui olevan pientä erimielisyyttä siitä, voidaanko auton hinnasta tinkiä yhtään. Myyjä itse olisi käsittääkseni ollut valmis maksamaan vakuutuksen ja rekisteröinnin, mutta pojalleen se ei sopinut millään – ehkä tämä öljy ja polttoainetäydennys tulevat pienenä kompensaationa siitä.

Kuva

Kuva: Huoltoasemalla.

Saavumme lopulta Urnshauseniin, ja siirrymme lahjaliikkeen konttoriin hoitamaan viimeisen homman – maksamisen. Auton myyjää aika selkeästi tuntuu huvittavan, kun heitän pikkutakin pois päältäni, ja alan kaivaa rahoja molemmista povitaskuista pois. Ne on ensiksi tungettu Minigrip-pusseihin, jotka on vielä teipattu kiinni ilmastointiteipillä ja sen jälkeen pussit on teipattu kiinni povitaskuihin, myöskin ilmastointiteipillä. Todella typerän näköinen, mutta aika turvallinen ratkaisu – nämä rahat eivät putoa taskusta vahingossa. Myyjä selvittää vielä ystävällisesti, missä on lähin Europcarin toimipiste, jonne voimme jättää Sitikan. Se on reilun parinkymmenen kilometrin päässä oleva Eisenach – kaupunki, jossa aikanaan valmistettiin Wartburgeja. Enää on tarpeen heittää uudet kilvet kärryyn, ja uusi seikkailu voi alkaa. Nyt jo auton edelliseksi omistajaksi muuttunut herra antaa vielä viimeisen vihjeen matkaa varten: ”Noilla talvirenkailla ei sitten kannata ajaa kovempaa kuin 120km/h. Kun laitat kesärenkaat alle, niin sitten 200km/h on ihan sopiva matkanopeus.” Niinpä… Joudun tosin toteamaan, että Suomessa tuollainen matkanopeus ei oikein tule kysymykseen Hyvästelemme myyjät – isän ja pojan siis – kiitosten kera, ja suuntaamme kohti Eisenachia. Seppo lähtee ajamaan edellä Sitikalla, koska siellä on navigaattori valmiina.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Osa 5: Kotia kohti

Matkalla pysähdymme tankkaamaan Sitikan, ja innostun itse ottamaan muutaman kuvan uudesta hankinnasta, sivuikkunat alhaalla tietenkin… Seppo käy maksamassa polttoaineet, ja tulee takaisin hassu virne naamallaan. Hän on ostanut ilmanraikastimen, onnea-uudelle-hankinnalle-lahjaksi. Niin, se ei ole mikään Wunder-Baum, vaan siinä on jonkun melkein alastoman naisen kuva. Täytyy todeta, että se ei ole päätynyt käyttöön ainakaan toistaiseksi.

Kuva

Kuva

Kuvat: Huoltoasemalla, odottamassa Citroënin tankkaamista

Eisenachissa jätämme Citroënin Europcarille, ja jatkamme matkaa coupella. Kieltämättä tunne on varsin jännittävä ja hieman epävarma, kun navigaattori näyttää, että Rostockiin on matkaa reilu 600km, ja alla on melkein 30-vuotias auto, jonka todellisesta kunnosta on hankala sanoa yhtään mitään. Matka menee kuitenkin varsin mukavasti; aurinko paistaa, ja Mersu on reippaasta iästään huolimatta hiljaisempi matkakumppani kuin aivan uusi Citroën, jonka melutasosta meillä on kokemusta parin päivän ajalta kuitenkin melkein tuhannen kilometrin verran. Siirtokilvillä varustettu kiiltävän puhdas klassikkoauto muuten herättää Saksan Autobahnilla yllättävän paljon huomiota, ainakin päätellen ohittavien ja ohitettavien autoilijoiden (ja eritoten autojen matkustajien) katseista.
Hitaassa vauhdissa coupen kiihtyvyys ei ole mitenkään räjähtävää, mutta yli satasen nopeuksista kiihdyttäessä tuntee, että ihan pikkumoottorisella autolla ei olla liikenteessä. Matkanopeutena pidämme vähän reilut 120km/h, ja siinä vauhdissa Mersu kulkee oikein mukavasti ilman, että ajaminen olisi millään tavalla työlästä, niin kuin sen tietysti kuuluukin.

Jossain vaiheessa pysähdymme huoltoasemalle syömään. Parkkipaikkaa etsiessäni huomaan siistikuntoisen kromatuilla Kanaldeckel-vanteilla varustetun mustan W126:n, ja pysäköin oman autoni ihan tarkoituksella sen lähelle. Syömisen jälkeen palatessamme autolle, melkein heti meidän perässä kävelee pari keski-ikäistä miestä, joista toinen kysäisee, olenko juuri ostanut auton. Vaihdettuamme muutaman sanan hän yllättyy, kun kerron, ettemme olekaan saksalaisia ja vaihtaa kielenkin englanniksi. Keskustelemme hetken, ja kaveri osoittautuu viereisen W126:n omistajaksi. Hän kertoo itse olleensa Yhdysvalloissa töissä, ja auton hän on tuonut sieltä. Hänen mukanaan olevalla kaverilla on kuulemma W123 –korinen 230E, mersumiehiä molemmat siis.

Kuva

Kuva: Jälleen huoltoaseman pihalla (takana näkyy pieni pala mainitusta W126:sta)

Matka jatkuu, ja keli muuttuu pimeäksi ja sateiseksi. Pääsemme siis testaamaan valoja, pyyhkimiä ja takalasinlämmitintäkin. Kaikki toimivat ilman aihetta moitteisiin. Muutaman sadan kilometrin jälkeen tankkaan myös auton – tankatusta litramäärästä päätellen polttoainemittari myös toimii kunnolla – kulutukseksi lasken vähän reilut 11 litraa/100km. Oikeastaan ihan odotettu lukema.

Rostockiin saavumme illalla hyvissä ajoin ennen kuin lautan kuormaaminen alkaa. Koko päivän matka on mennyt ilman mitään ikäviä yllätyksiä auton tai muidenkaan asioiden osalta. Käymme Tallinkin terminaalissa hakemassa liput itsellemme ja autolle. Olemme jo aiemmin tehneet periaatepäätöksen, että matka onnistuu kyllä lepotuolipaikalla – mitään hyttiä ei tarvita. Kun lippujen hankkimisen jälkeen kävelemme kohti kauppoja ja jotakin mahdollista ruokapaikkaa, alkaa mieliimme hiipiä pieni epäilys: ”Pitäisikö sittenkin maksaa muutama kymppi lisää, ja varata hytti, kun niitä kerran edelleen oli saatavilla…” Lyhyen kävelemisen lomassa tehdyn keskustelun päätteeksi toteamme, että ilman hyttiä on päätetty lähteä, ja niin teemme. Kovat jätkäthän ei mitään hyttejä tartte. Käymme ensin syömässä jollakin huoltoasemalla paikallista pikaruokaa, ja kaupasta hankimme tuliaisia. Sen jälkeen saammekin jo kohtuullisen pian mennä auton kanssa jonoon. Muutama muukin suomalainen näyttäisi olevan tuomassa uutta autohankintaansa. Mersuja ei äkkiä katsottuna näyttäisi olevan muuttamassa Suomeen oman coupeni lisäksi kuin yksi W124 –farmari. Lauttaan on jonottamassa myös aika monta itänaapurimme kilvillä varustettua autoa. Autojen tasosta päätellen niiden omistajat ovat tehneet ylitöitä melkoisen paljon, kun kaikki ovat premium-merkkien kalliimmasta päästä ja enintään pari vuotta vanhoja…

Satamassa saamme ajaa jonossa useamman kerran lyhyitä pätkiä ennen kuin pääsemme sisälle Superfast VII:n autokannelle.

Kuva

Kuva: Laivaan jonottamassa

Laivamatkasta ei ole paljon sen kummempaa kerrottavaa. Noin puolitoista vuorokautta on suhteellisen pitkä aika viettää laivalla, jossa on pari pientä kauppaa, baari, ruokaravintola ja sitten se lepotuolihuone. Niin ja saunaosasto, jossa pukuhuone on pieni ja löylyhuone on pimeä sekä tolkuttoman kuuma. Poreallasta emme halua testata sen jälkeen, kun olemme juuri tulleet vilvoittelemaan altaan lähistölle, ja paikalle saapuu olettaaksemme brittiläinen herra. Nähtävästi hän on päättänyt säästää kustannuksissa, ja jättänyt maksamatta saunomismaksun (jolla olisi saanut pukuhuoneeseen vaatekaapin avaimen). Niinpä hän marssi suoraan ammeen äärelle, riisuutuu ja heittää shortsit jalkaan. Ja se muuten on vastenmielinen näky tässä tapauksessa. Mitään turhanpäiväistä peseytymistä hän ei ole päättänyt harrastaa ennen altaaseen menemistä, joten tulemme siihen tulokseen, että meitä ei samassa altaassa tarvita yhtään mihinkään.

Lepotuolipaikoista hytin sijaan voi todeta sen verran, että kovat jätkät eivät tosiaan mitään hyttiä tarvitse, mutta toisaalta on aivan turha odottaa pystyvänsä nukkumaan läheskään kunnolla laivan lepotuoleissa. Molemmat kyllä sitäkin yritämme, kunnes joudumme myöntymään siihen, mitä muutkin lepotuolimatkustajat ovat tehneet: lattialle nukkumaan tuolirivien väleihin johonkin. Kokeneemmat kanssamatkustajamme ovat ymmärtäneet ottaa makuupussit mukaansa, ja heillä ei sitten varmaankaan ole ollenkaan yhtä kylmä kuin meillä. Mekin tosin seuraavana päivänä jostain kuulemme, että infotiskiltä voi panttia vastaan lainata huopia, ja toisena yönä ei tarvitse enää palella ihan yhtä paljoa. Huoneen kokolattiamatto tosin ei ole muuttunut yhtään pehmeämmäksi päivän aikana…
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Osa 6: Kotimaassa jälleen

Laiva lähestyy aamulla Vuosaaren uutta satamaa, ja päätämme jättää laivan aamiaisen väliin. Mielestämme paremmalla hinta-laatusuhteella saamme syötävää maista. Autoa pitää vähän peruutella ja ajaa luiskasta ylös ennen kuin pääsemme laajemmalle autokannelle ja sieltä ulos. Tullissa emme ole ollenkaan ainoita asiakkaita, mutta kovin kauaa siellä emme kuitenkaan joudu olemaan. Olen jostakin lukenut, että Suomessa ei saa ajaa saksalaisilla keltapäisillä kilvillä ilman, että hankkii suomalaisen liikennevakuutuksen. Tullissa ollaan sitä mieltä, että ei heiltä sellaista saa, eikä sitä kai myöskään tarvita. Vakuutusyhtiööni en saa yhteyttä (sunnuntai), joten päätämme uskoa tullimiesten puheita siitä, että matkaa voi hyvillä mielin jatkaa ajamalla. En tähän päivään mennessä tiedä, mikä lopullinen totuus tuosta asiasta on, koska kaikeksi onneksi matkallamme emme tarvinneet vakuutusta mihinkään. Toisaalta kyllä seuraavana aamuna vakuutusyhtiöstäkin sanottiin, ettei vakuutusta tarvitse erikseen ostaa, joten kai se niin sitten on.

Kuva

Kuva: Tullissa

Matka jatkuu moottoritietä pohjoiseen, ja käymme suurin piirtein ensimmäisellä vastaantulevalla ABC:llä aamiaisella; taisi olla Hyvinkäällä. Ja kyllä; hinta-laatusuhde on todellakin parempi kuin laivalla oli edellisenä aamuna. Tästä eteenpäin Seppo ajelee vuorostaan. Tampereella päädymme liikennevaloihin ensimmäiseksi jonkun uudehkon Mustangin kanssa rinnakkain. Musse on selkeästi viritetty yksilö; mahtavan konepellin skoopin alta näkyy mekaaninen ahdin, ja kärryssä lienee kaikki mahdolliset spoilerit ja alustasarjat. Seppo katselee kiusallaan Mustangin nuorta mieskuljettajaa, joka vissiin ei siitä kovastikaan tykkää. Valojen vaihtuessa Seppo polkaisee kaasua sen verran, että Mersu lähtee liikkeelle kohtuullisen ripeästi (no, kaikki on suhteellista…). Mustang joka tapauksessa jää aluksi muutaman metrin taaksemme, ja tämä on sen kuljettajalle selvästi liikaa. Hän alkaa polkea autoansa ilmeisesti täysillä; renkaat sutivat märällä asfaltilla ja pakoputket paukkuvat kuin parhaassakin drfting-kisassa. Ihan niin kuin vanhasta vakiokuntoisesta Mersusta nyt olisi uudelle muskeliautolle yhtään mitään todellista vastusta. Itse nauran matkustajan istuimella aivan katketakseni, ja hauskaa on Sepollakin.

Kotimatkan varrella käymme esittelemässä hankintaa yhdelle koulukaverilleni – hän on myös mersumiehiä, samoin kuin isänsä, joka ehtii kiinnostuneena tempaista coupesta konepellin auki alta aikayksikön. Samoin matkan varrelle osuvat sekä minun että Sepon vanhempien kotipaikat, joten käymme molemmissa paikoissa moikkaamassa. Koteihimme ehdimme kumpikin vähän ennen pimeää, ja niin Mersukin on tullut uuteen kotipaikkaansa.

Myös koko loppumatka onnistui erinomaisesti ilman erityisiä teknisiä ongelmia. Kelit olivat sen verran suotuisat, että emme juuri lainkaan joutuneet kokeilemaan saksalaisten vanhojen talvirenkaiden toimivuutta lumella tai varsinkaan jäällä. Onneksi. Suolakylpyä valitettavasti auto sai isommilla teillä, ja niinpä se pääsikin heti kotiin saavuttuaan aika perusteelliseen pesuun. Seuraavana iltapäivänä auto pääsi suomalaiseen katsastukseen, eikä katsastajalla ollut mitään huomautettavaa auton kunnosta. Hän silloin suositteli autolle ruosteenestokäsittelyä ja sisälokareiden asentamista, ja ne on sittemmin molemmat tehty. Ruostesuojaaja ihmetteli sitä, miten tällaisen auton pohja voi edelleen olla niinkin hyvässä kunnossa, joten oletettavasti hankinta ei ollut huono. Eikä se sellaiseksi ole kyllä edelleenkään osoittautunut, vaikka pientä laittamistahan vanhoissa autoissa tietenkin aina on.

Loppuun vielä yksi suttuinen kuva auton nykyasusta – muun muassa suomalaisella rekisterikilvellä ja ilman kattoluukun tuuliohjainta. Muutama kuvaa lisää löytyy vielä osoitteesta: http://nozki.kuvat.fi/kuvat/280+CE/

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Kerrassaan mahtava tarina! Nostatti W123 kuumeen kattoon...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1692
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Oli oikein mukavaa luettavaa yön pimeinä tunteina kun töissä oli tylsää :)
230 C 1978
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

mua ihmetyttää toi rekkari, melkein joka kuvassa eri -.- :D
Diiiiiiiissseli
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Kerrassaan mukava tarina :D lisää tällaisia!

Saksan keltareunainen on lyhytaikainen siirtokilpi, punaisillä kirjasimilla oleva on muistaakseni jobbarikilpi (kuten suomalainen oranssipohjainen koenumerokilpi) ja ensimmäisissä kuvissa lienee normaalit myyjän rekisterikilvet :)
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tyylikkäkkään värinen tuo autosi. Tosin dattel-sisustan kanssa saapi olla tarkkana.. :twisted:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja RH »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Tyylikkäkkään värinen tuo autosi. Tosin dattel-sisustan kanssa saapi olla tarkkana.. :twisted:
Komppaan! Tykkään myös, että melkeinpä paras ellei siis jopa paras väri 123:een ja tuolla sisustalla silaus on kuin se kuuluisa nenä päähän. Hieno 8) . ...kelpais mulleki
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tänään oli pitäjänmäen ST1:sen pihassa trailerin päällä aivan samanlainen mersu.
Mahtoiko olla sama? :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3988
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Morjehdus!

Ensiksikin, kiitoksia kaikista myönteisistä palautteista - lämmittävät mieltä kovasti! :D

Ja sit muutama kommentti...
Juha91 kirjoitti:mua ihmetyttää toi rekkari, melkein joka kuvassa eri -.- :D
Aivan totta... Hyvä huomio - jos katsoo kuvia tuolta kuvat.fi -kansiosta, johon laitoin linkin, niin siellähän on tosiaan kuvia autosta kuusilla eri kilvillä. :) Aikajärjestyksessä:

- Dekran kuvissa tavalliset edellisen omistajan kilvet
- Huoltoasemalla punakirjaimiset Saksan kilvet. On totta, että jobbareilla (tai siis ihan tavallisilla automyyjilläkin käsittääkseni) on samannäköisiä kilpiä, joita he laittavat niihin autoihin, joita kulloinkin halutaan koeajaa. Tässä tapauksessa kuitenkin ne olivat kilvet, jotka tähän autoon on saanut laittaa sen jälkeen, kun Dekra on myöntänyt sille harrasteautostatuksen. Nämä kilvet olivat yhteiset sen mainitun 240D:n kanssa, ja omistajalla oli velvollisuus pitää kirjaa siitä, milloin ja missä autossa niitä on liikenteessä käytetty.
- Keltapäiset Saksan siirtokilvet, omissa nimissäni
- Suomalaiset siirtotarrat - eli punaisia kirjaimia valkoisella pohjalla ja tässä tapauksessa teipattuna keltapäisen Saksan kilven takapuolelle.
- Suomen EU-merkillä varustettu normaali kilpi
- Suomen normaali kilpi ilman EU- merkkiä. Tämä olis tarkoitus olla pysyvä - mielestäni EU- kilpiä ei tämän ikäiseen autoon kuulu, mutta sellaiset oli pakko ottaa ensin, jotta pääsi tilaamaan kilvet ilman EU-merkkiä.
RH kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:Tyylikkäkkään värinen tuo autosi. Tosin dattel-sisustan kanssa saapi olla tarkkana.. :twisted:
Komppaan! Tykkään myös, että melkeinpä paras ellei siis jopa paras väri 123:een ja tuolla sisustalla silaus on kuin se kuuluisa nenä päähän. Hieno 8) . ...kelpais mulleki
Tänks! Oikeastaan oma suosikkivärini olisi ollut tummanvihreä metalli (876 Zypressengrün), mutta olen kyllä alkanut tuosta Manganbraunistakin tykätä aina vaan enemmän. Enkä mä sitä nyt huonona värinä ole missään vaiheessa pitänyt. Tuollainen verhoilu on omakin suosikkini, ja kyllä - muutaman kerran olen remonttihommien yhteydessä huomannut, että noin vaalea väri on hiukka herkkä likaantumiselle...

Liittyen muuten noihin verhoiluihin ja värikoodeihin - jos joku on kiinnostunut, mutta ei ole huomannut, niin http://www.astralsilber.de/ on varsin informatiivinen sivusto, vaikka siellä ei kovin aktiivista päivittämistä ole viime aikoina tapahtunutkaan.
Harri126 kirjoitti:Tänään oli pitäjänmäen ST1:sen pihassa trailerin päällä aivan samanlainen mersu.
Mahtoiko olla sama? :roll:
Öööö...ei ollut. Tai siis toivottavasti ei ollut, kun omani pitäisi olla tallissa. Täytyy vissiin käydä huomenna varmistamassa, että se on edelleen siellä, eikä trailerin kyydissä matkalla yhä kauemmas etelään tai jonnekin. :wink:

Offtopiccina en muuten millään malta olla toteamatta, että ei vissiin olis kannattanut kirjoittaa tuota tarinaa, kun sen jälkeen täällä foorumilla avatarin alta on tempaistu yksi tähti pois ja olen saanut alennuksen vakiokalustosta takaisin uudeksi tuttavuudeksi. :P (Joo, tiedän kyllä, ettei tuo koske itseäni pelkästään.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Värit ovat tosiaan mahtavat. Itsekin pidän kovasti 280CE:sta. Tässä on jopa lampunpesuritkin, harvinainen varuste.
Kilpien lukumäärä kertoo, miten paljon vaivaa tuommoisesta hankinnasta loppujen lopuksi on.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Upea väri.. Sama kun minun ensimmäinen Mersu
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hieno tarina! Maroonbraun on harvinainen sävy, 80-l. alusta lähtien ruskeita ei suosittu läheskään niinpaljon kuin 70-l. puolella. Oma Ässä oli aikoinaan 404 milanbraun, tuo 480 varmaan korvasi sen. Plussaa veluureista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja raul »

Timo L. kirjoitti:Hieno tarina! Maroonbraun on harvinainen sävy, 80-l. alusta lähtien ruskeita ei suosittu läheskään niinpaljon kuin 70-l. puolella. Oma Ässä oli aikoinaan 404 milanbraun, tuo 480 varmaan korvasi sen. Plussaa veluureista.
Mikä Maroon... Timo! Manganbraun 480, 1979-84. Sama kuin mun entinen 280 C. Ehkä paras väri 123:een...

Aijuu, ja aivan ohi mennyt tämmöinen aihe, todella hieno auto Nozki, kulttuuriteko 8)
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hieno stoori!
Oma w123 setani kuume vain nousee entisestään tälläisten kertomusten myötä :(
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Miten eräs 280 CE päätyi Suomeen

Viesti Kirjoittaja Wade »

Mukavaa luettavaa!

Näin auton livenä Turuus toissa viikonloppuna ja kyllä tuo Dattel Velour sisusta on luksuksen multihuipentuma! Lääh. Sopii upeasti yhteen korin värin kanssa. Tuollaisen kun sais, vielä Zypressengrueninä... Ah.


Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin