170 CDI käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 08.01.2010 20:12

170 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aha »

Moro,

Osaako joku esittää uusia arvauksia mistä johtuu 1,7 Vaneon (aut) tällainen käytös:

Ajettaessa tasakaasulla ja ylämäessa tai mutkan jälkeen hieman painettaessa kaasua, moottori pitää kovaa "pärinää" sekunnin kaksi, vähän kuin puhaltaisi pakokanavaan tai syttyisi liian aikaisin tai myöhään. Pakoputkesta pöllähtää mustaa (yleensä) samalla. Nykyään yhä useammin, (mutta ei läheskään aina) kun kaasua lisää tästä, niin auto sammuu vauhdista. EPC valo syttyy. Käynnistyy yleensä toisella tai kolmannella yrittämällä, joskus ottaa enemmänkin kertoja erityisesti jos nopeasti niitä yrityksiä tekee. Toisinaan auto sammuu myös ihan tasakaasulla ajettaessa maantienopeuksissa, taas lähtee käymään kun jonkun kerran yrittää.

Kovemmilla kierroksilla ei yleensä sammu paitsi rajusti rääkättäessä. Vikakoodeiksi on tarjonnut liian korkeaa ja matalaa rail painetta, liian suurta säätöpoikkeamaa (jos muistan oikein, tarkistan). Vaihdettu on tähän mennessä rail paineensäädin ja kaikki pannuhuoneesta löytyvät p-a linjan O-renkaat. Mitään vaikutusta ei ole ollut.

Kirkkaissa letkuissa näkyy silloin tällöin ilmaa, käydessä en ole nähnyt kuin yhden kerran pari pientä kuplaa, mutta aina sammutettaessa jostain kohtaa putkia löytyy joku ilmakupla, vielä pari viikkoa sitten aina sammutettaessa p-a suodattimen päältä siirtopumpulle lähtevässä linjassa oli iso kupla, mutta sitä ei ole siihen enää viime päivinä tullut.

Käännetäänkö katseita pumppuun (kumpaan) vai mistä tuollainen oikuttelu voisi johtua? Nuo ilmakuplat vähän ihmetyttää, mutta ne ovat lähinnä olleet vähenemään päin kun vika on pikku hiljaa pahentunut.

-Ari
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 170 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Moro!

En usko että vika on ilmavuodoissa.
Jos on ilma vuotoja ne huomaa aamusin kun ei mainaa saada käyntiin.
Sitten jos on niin iso "ilmavuoto" että sammuu ajosta niin se näkyy ja tuoksuu.

En myöskään usko että vika ois suihkuissa jos muuten käy hyvin paitsi vian ilmetessä.

Enämpi uskon että ei saa kunnolla polttoainetta jostain syystä.
Filteri vaihdettu ja ilmoja puhallettu letkuihin/tankiin että ei ole tukosta jossain ?
Sit vain johon nokkaan ja ajamaan vika esille.
A170cdi-00 1999-
aha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 08.01.2010 20:12

Re: 170 CDI käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja aha »

Käymään lähtee hyvin, jos ei ole sammunut "itsestään". Silloin joutuu aina jonkun kerran sahaamaan, että lähtee taas pörisemään. Muuten käy tosiaan ihan normaalisti, mutta sitten, kun pitäisi maksimivääntöä käyttää, niin alkaa pärinä ja sammuilee. Täyden tehon alueellakin toimii ihan ok. Tai sitten ei kuule enää mitään sen ulinan takaa.

PA suodatin on vaihdettu marraskuussa, mutta taidanpa vaihtaa uudestaan. Kovin halpa pumppuun verrattuna. Letkuun ei ole puhallettu, täytyy sitäkin koittaa.

Ajamalla starin kanssa ei olla päästy mihinkään järkevään lopputulokseen, kaikki näyttää todella normaalilta, kunnes se sammuu. Tässä "voi" toki vika olla miehessäkin ja tavassa tarkkailla. Ja silloin on ruiskutuspaine perseellään, joko korkea, alhainen tai liian suuri säätöpoikkeama. Lisäksi antaa kaiken valaisevaa tuntematonta vikaa. EGR- testissä se tukehtui kerran, mutta sekin taisi muuten toimia ihan järjellisesti.

-Ari
Vastaa Viestiin