300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Liian vähän tehoa itkeevät pian :lol:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Tyhjäkäynti vähän liian kovalla ja aaltoilee mistä mahtaa tuo aaltoilu johtua?
Ja tehjäkäynnin säätö mistä säädetään nyt reilu 900 ja minun mielestä vois olla vähemmän.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja pera8x »

olikos ne ruiskuennakot nyt kohdillaan? meinaan vaan, että mulla ainakin alko aaltoineen aika paljon tyhjäkäynnillä, kun ennakko oli pielessä. joutu sähkösesti ELR:llä korjaan. (nyttenkin aaltoilee, kun on yli 25 pakkasta, mutta vain joitan kymmeniä sekuntteja. sitten tasaantuu). tai sit se vaan aaltoilee uutuuden karheuttaan.

tyhjäkäyntiä pystyy säätään sieltä pumpun sisältä, muistaakseni oikean yläkulman ruuvvista. mutta sinne asti ei tarvi kajota, jos säätövaraa piisaa ulkoisessa säädössä. elikkäs siinä, mikä on pumpun peräosassa sen pumpun takakannen yläpuolella. riippuen vähän pumpun mallista minkälainen siinä sattuu oleen. kuitenikin semmonen isohko pultti, missä on lukitusmutteri. ja joissain malleissa on alipainekello siinä pultin päässä. olisko ollu joku 14mm, tai 17mm mutteri siinä lukituksena. pultti sojottaa taakseppäin, eli vaakatasossa ja on muistaakseni ylin osa koko pumpussa, jos ei ahtopaineen rikastinta lasketa. näkyy kuitenkin heti siinä, eikä tarvi purkaa mitään. siitä ruuvvailee vähän kiinnippäin, niin pitäis kierroksien laskea. voit vaikka auto käynnissä säädellä, niin huomaa paremmin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Joo nyt asettu kun otin liittimen irti sen sähköisen tyhjäkäynnin säätimen.
Täytyy tuo ajoitus vielä tarkistaa kun ei ihan varma onko se merkki kohdillaan eli se rauta mistä pitäis asteikko lukee kun ei ole tullu tarkistettua nolla kohtaa
kunhan kerkee tarkistaa.
Mut muuten kyl auto nyt toimii loistavasti ja olihan se jo pakko vähän syöttöjä lisätä ja parannusta alkuperäiseen on jo ihan mukavasti 1.2barin paineilla
ajaessa näin aluks.
Laatikko vaan pitäis nyt seuraavaksi laittaa. reippaampi kiihdytys niin 2-3 niin meinaa kierokset karata enne kun vaihtaa mut täytyy koittaa nyt vaan malttaa.
Ja mahtaako auttaa jos jättää laatikon alipaineen pois niin tuohon vaivaan vai johtuuko siinä pumpun kyljessä olevasta mötikästä et on väärässä asennossa kun siinä kans joku säätö.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos o´tat alipaineen pois niin vaihtaa sellaisella rytinällä että tuntuu ja paikat ei kestä pitemmän päälle :lol:
w201 om605
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja laineracing »

laita alipaineeseen katkasu vaikka 1bar ylipaineella.
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Niin pitää laittaa vaikka katkaisian kautta et saa siitä katkaistua tarvittaessa.
Vai saisko sen toimimaan sen systeemin kautta mikä vakiossa katkaisee alipaineen morkoolille kun ahdot nousee.
Tai mikä siihen ois sellainen helpion konsti.
Täytyy tutkia asiaa.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

rajapaine venttiili on hyvä konsi vaikka sillä kilon paineella kuten edellisessä mainittiin
w201 om605
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

täytyypä tutustua tuohon rajapaine venttiiliin
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja veskola »

En nyt hahmota miten rajapaineventtiilillä ohjataan automaattilaatikkoa, mutta tässä linkkejä näihin vanhoihin tarinoihin, joissa rapistellaan laatikon alipainelinjaa:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 71#p444071" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35#p167835" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 483#p25483" onclick="window.open(this.href);return false;

Sullako ei ole pumpun kyljessä sitä mötikkää, joka sen tekee luonnostaan ? Sen toimintaa siis parannellaan näissä tehokkaamissa moottoreissa eli katkaistaan alipaine kokonaan vaikkapa kun kaasu on >75% (tai yhtä hyvin kun ahtopaine >1Bar).

Tottakai automaattisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

On siinä pumpun kyljessä se mötikkä mutta on vähän epäselvää mitä sille pitäisi tehdä yrittäny kyl täältä lueskella noita juttuja mutta totetus jääny edelleen epäselväksi sen nyt meinasin ainakin tehdä että käännän laatikon kupeesta sitä säätöä kiinnipäin muutaman kierroksen.
Ja nuo alipaine letkut menny tuossa autossa aina vähän miten sattuu niin en varma miten ne kuuluu kannattaa edes laittaa ja se yks pallukka mihin menee ja lähtee putkia mikä sen tarkoitus on tai miten siihen kuuluu kaikki kytkeä.
Ja tuossa jo aikaisemmin kyselin jo että onko pumpun kyljessä se mötikkä etunmaisesta laatikkoon ja takinmainen alipainepumpulta ja kannattaako vetää suoraan laatikolle vai sen ihme pallukan kautta?
Kysymyksä taas vaikka kuinka mut kai nämä jossain vaiheessa saa kuntoon kun kokeilee eri vaihtoehtoja ja kyselee koittaa täältä etsiä neuvoja.
Ja jos tässä nyt lähiaikoina sais laatikon vietyä laitettavaksi.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuvat auttaisi saamaan vastauksia, tosin minulta niitä ei löydy kun en ole moisen kanssa askarrellut.

Kuitenkin sun kannattaa hakea pneumatiikkakaupasta semmoinen 15-20€ mittari missä on -1.0 ... +4,0 Bar asteikko, sillä on hyvä ihmetellä mitä tapahtuu siinä laatikon alipainelinjassa. Tavoite on ymmärtääkseni vain saada siitä alipaine pois kun pedaali on pohjassa. Paineen saamisesta sinne ei kait ole hyötyä vai kuka tietää mitä siellä letkun toisessa päässä on ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tarkoittaakohan jku nyt sellaista (yleensä) sinistä morkulaa joka on lankkumalleissa käsittääkseni kuskin lokasuojassa ja pikkumersussa jarrutehostimen luota? aika harvoisa on kyseinen morkula mutta siitäkin saa säädettyä sitä alipainetta.
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:tarkoittaakohan jku nyt sellaista (yleensä) sinistä morkulaa joka on lankkumalleissa käsittääkseni kuskin lokasuojassa ja pikkumersussa jarrutehostimen luota? aika harvoisa on kyseinen morkula mutta siitäkin saa säädettyä sitä alipainetta.
tää taitaa olla turbomallien lisälaite, mitä ei ole joka tomaatissa. sen mokkulan tosiaan pitäis säätää sitä lootan toimintaa, taikka tarkemmin sitä alipainetta, mikä sinne lootalle menee. en oikein ole päässy koko mokkulasta kunnolla jyvälle. hirveesti siinä on letkua ristiin ja rastiin.. sen tehtävä on kuitenkin säätää niitä alipaineita jotenkin, mitkä sitten säätää vaihteiden vaihtoja laatikon päässä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Joo nimen omaan letkuja ristiin rastin eikä tiedä mikä on mihinkin tarkoitus mennä.
Vai onko viisainta jättää pois kokonaan.
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei kait se saksan ingenjööri sitä turhaan ole laittanu :roll:
siinä morkulan pohjassa on ruuvi syvennöksessä johon käy 4mm hylsy, siitäkin saa vähän pyöriteltyä jämympää vaihtoa
w201 om605
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Mutta miten ne letkut siihen kuuluu onko kenelläkään tietoa?
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joku periaatekuvat tai toimintaselostus minuakin kiinnostaisi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

http://www.furi-dorifto.com/tech/MB_w12 ... 1-0005.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuommoinen löyty kun ois vielä 603sesta niin hyvä ois mut en ainakaan vielä löytäny.
Onko muuten kumpaan suuntaan säädettävä siinä pumpun kyljessä olevaa mötikkää jos haluaa kovemmaksi laatikkoa korkeilla kierroksilla?
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

http://www.furi-dorifto.com/tech/MB_w12 ... 1-0500.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja laineracing »

vähemmän alipainetta kova vaihto,enemmän alipainetta pehmee/luistava vaihto. helppo kokeilla kääntösuunta kun imasee siitä letkusta samalla kun ropaa säätöä :lol: yks magneettiventtiili lisää systeemiin jonka kautta alipaine sille mutikalle,ja ohjaus sille magventtiilille siitä imusarjantunnistimesta joka katkasee vakiona syöttöä noin kilossa. täts it.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

eteempäin kun käännät sitä morkulaa nii pelaa paremmin. itse en tosin huomannu kovinkaan suurta eroa :roll:
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos siellä vaihdot luistelee, niin se kannattais alkaa perussäätään sieltä vaihdelaatikon kyljestä, eikä siitä sinisestä letkuviidakko mokkulasta, tai syöttöpumpun kyljestä. voi mennä ihan vaan pikkusäädöilläkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Kirjotetaan tänne vielä kyseisestä pelistä toiminu ihan loistavasti tuolla kokoonpanolla.(Ja toistaiseksi riittäny!)
Laatikko on nyt vahvistettu ja tuntuisi nyt hyvälle ja laitettu erillinen lauhdutin laatikon öljylle ja moottorin öljyn lauhdutin vaihtui isompaan.
Tänään viety toinen kansi pajalle oikaisu ym.. ja 606 tiiviste samalla paikalleen ja sit toivonmukaan ei muuta tarttis hetkeen tehdä. Paitsi pieni maalaus homma edessä kun tuli väärä sävy viimeksi ja häiritsee.
Onko muuten tuolla 606 tiivisteellä samat kannen kiristys momentit mikä 603. Mitä momenttia pitää käyttää?
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Kysellään taas täällä onkohan kuinkapaljon eroa jos tuon gt32 tilalle laittaa gt40 ois sellainen tuossa tallissa vaikuttaako heräämiseen kuinka paljon? olikohan a/r 58 ja a/r 0,94
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Onko kenelläkään mielipidettä asiaan?
Nykyinen kokoonpano muuten ihan ok mutta jostain syystä kun pitempään vedättää niin lämmöt meinaa nousta voisko johtua pakopaineista?
On kumminkin vesipumppu, termari ym vaihdettu. Kansiremppa tehty ja kasattu 606 tiivisteellä ja syyläri pesty ja koko jäähdytys järjestelmä muutenkin.
Eli olisko tuo gt40 mahdollisest parempi?
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
mese78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 19.01.2010 22:56
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja mese78 »

itselläni on 4-maticissa gt40 ja hyvin pelaa.toki ei aivan alhaalta herää mut jotain 2600 kiekkaa ku on ni alkaa paineet nouseen.pumppu tietenki 7mm ja cuuleri keulalla.max paineet n.2 kilua.lämpöjen kans ei ongelmia.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Jku kirjoitti:Onko kenelläkään mielipidettä asiaan?
Nykyinen kokoonpano muuten ihan ok mutta jostain syystä kun pitempään vedättää niin lämmöt meinaa nousta voisko johtua pakopaineista?
En löytänyt vaikka luin ketjun läpi mainintaa että olisit mitannut pakopaineet.
Siis oletko vai oliko tuo arvio että pakopaineita voisi olla?
Holset siellä lukee..
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

Solmurauta kirjoitti:
Jku kirjoitti:Onko kenelläkään mielipidettä asiaan?
Nykyinen kokoonpano muuten ihan ok mutta jostain syystä kun pitempään vedättää niin lämmöt meinaa nousta voisko johtua pakopaineista?
En löytänyt vaikka luin ketjun läpi mainintaa että olisit mitannut pakopaineet.
Siis oletko vai oliko tuo arvio että pakopaineita voisi olla?

Ei ole pakopaineita mitattu ei ole uskaltanu mutta luulisin niitä olevan!
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Jku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 13.12.2004 16:41
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: 300 tdt 4matic turbonvaihto mielipiteitä asiasta

Viesti Kirjoittaja Jku »

mese78 kirjoitti:itselläni on 4-maticissa gt40 ja hyvin pelaa.toki ei aivan alhaalta herää mut jotain 2600 kiekkaa ku on ni alkaa paineet nouseen.pumppu tietenki 7mm ja cuuleri keulalla.max paineet n.2 kilua.lämpöjen kans ei ongelmia.
Onko tuossa sinun gt40 imu 58 ja pako puoli 0,94 vai onko jollain muulla kokoon panolla tuo sinun ahdin?
2x300TDT 4MATIC 2+3 paku ym...
Vastaa Viestiin