-95 C220 diesel nykii

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tomaatti22
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 20.03.2011 02:11

-95 C220 diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Tomaatti22 »

Pitkään vaivannut ongelma olis kyseessä. Kaikille vastaajille kiitokset etukäteen.

Mese.fi:stä kopioituna http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=376522#376522:

Oireet alkaa tammikuun alussa 2011

25.01.2011:

Kyseessä vm. -95 w202 220d automaattilaatikolla

ajettu 340tkm

Toiminut tähän asti kuin kello mutta pari viikkoa sitten alkoi "nykimään" yli satasen vauhdissa kun ajaa tasakaasulla. Kun tämä "nykäys" ilmenee, veto lähtee kokonaan pois ja kaasupolkimen pieni hipaisu palauttaa vedon. Joskus tulee monta nykäisyä peräkkäin, joskus taas menee koko matka nykimättä vaikka ajaisikin vähän kovempaa.

90km/h ja alle menee ilman mitään vaikka kuuhun.

Onko vika pumpussa vai alkaako laatikko oireilemaan? Jotenkin saattais tuntua myös siltä, että laatikko heittää vapaalle tms jostain syystä. Vedot on kyllä noin muuten ihan kohdillaan. Laatikko vaihtaa ihan normaalisti eikä kuulu mitään erikoisia ääniäkään mistään.

Voisiko muutaman desin liika moottoriöljy aiheuttaa tällaista? Näytti menevän vähän yli max rajan kun täytin. Ongelmat alkoivat samoihin aikoihin... Samoihin aikoihin tankkasin myös auton tankin aivan täyteen pitkästä aikaa.

-Öljyt vaihdettu 10tkm sitten suodattimineen
-Polttoainesuodatin vaihdettu 10tkm sitten
-Ilmansuodatin vaihdettu myös samaan aikaan

Edellinen omistaja sanoi että lucas pumppu olisi huollettu jossain 260tkm kohdilla mutta siitähän ei mitään tositteita ole...

03.02.2011:

No niin. Nyt autoon on laitettu:

-Uudet moottoriöljyt + suodatin
-Polttoainesuodatin
-Lootan öljyt (ATF 220) + suodatin + tiiviste

Oli muuten laatikon öljyt tosi mustat mutta ei haissut palaneelle. Mutta kertooko tämä nyt sitä karua kieltä, että laatikko olisi tullut tiensä päähän?

1-2-3 vaihtaa tosi hyvin, nelosella ehkä hiukan pehmeästi. Tämä nykiminen/vedon loppuminen alkaa edelleenkin 4 vaihteella about satasen vauhdista kun höllää kaasua ja palautuu välittömästi kun taas hipasee kaasua.

Mistä voisi vielä etsiä vikaa?

04.02.2011:

Oireita ei ole pienemmillä vaihteilla tai ainakaan en ole niitä havainnut.

Erikoinen juttu kyllä... Nyt tarkemmin kun tuota tarkkaillut niin ongelma poistuu kun moottorille antaa vähän aikaa kunnolla runtua. Vai onko sitten ihan vaan mielikuvitusta mutta tuntuu, että ei pätkis pidempään aikaan kun tekee niin...

Mites sähköpuoli voisiko sieltä etsiä ongelmaan ratkaisua? Jotain sähkösekoiluja alkanut tulemaan ilmojen lauhtuessa. Lähinnä valojen kanssa.

Vedon loppuminen tapahtuu tosiaan vaan tommosen hiukan pidempikestoisemman "rasittavan" ajon johdosta jossa kaasua pitää painaa vähän pidemmälle (lievää ylämäkeä tms) ja siinä vaiheessa kun höllää. Ja moottoritienopeuksissa. nelosvaihteella.

Onks se ihan normaalia, että tyhjäkäynnillä jää pakoputken kohdille maahan nokinen läiskä ihan muutamassa minuutissa? Nyt vasta siihen kiinnittänyt huomiota. Pölläyttää nokea kick downillakin ihan kiitettävästi mutta ei muuten normiajossa. Eikä syö nimeksikään öljyä eikä yhtään jäähdytinnestettä.

No tässähän tätä taas tulikin Löytyisipä tähän joku ratkaisu kun auto on päivittäisessä työmatka-ajossa ja kilsoja tulee lisää 150 per päivä.

28.02.2011:

No niin, ollaan taas vähän viisaampia.... Pätkii myös kun revittää oikein kunnolla.

Ilmavaivoja, ilmavaivoja.

PA-Suodattimelta pumpulle menevässä letkussa menee ihan mahdottomasti ilmakuplia vaikka on tähän mennessä vaihdettu:

-Lämmittimeltä suodattimelle tuleva pa-letku + 2 x O-renkaat
-Suodattimelta pumpulle menevä pa-letku + 2 x O-renkaat
-Suodattimen pultin 2x O-renkaat
-Ylivuotoletkut
-Mersun orkkis PA-suodatin eikä mitään motonet juttua

...Nämä eivät ole vaikuttaneet ilmakuplien määrään.

Loppui muuten tuo nokeaminen kun puhdisti samalla imusarjan kun se oli irrallaan ja vaihdoin tiivisteet samalla. Vanhat tiivisteet olivat kovettuneet kivikoviksi.

Sitten vielä... Miksi jokaisessa suutinkupissa on naftaa pohjalla? Ei kupli suuttimen juuressa mutta ihmetyttää vaan mistä sitä tulee. Ylivuotoletkut on tosiaan vaihdettu eikä mitään vaikutusta.

Vähän kyllä alkaa jo tämä vi***amaan jo.

09.03.2011:

Ilmavaivat (ja samalla kuplat) pa-letkuista hävisivät ohittamalla polttoaineen esilämmitin kokonaan ja vaihtamalla pa-suodattimen jalka uuteen veholta ostettuun. Naftan määrä suutinkupeissa ei ole lisääntynyt. Nykiminen jatkuu...

20.03.2011:

Vaivat siis jatkuu. Käyntiäänessä jotain outoa, laitoin pari videota youtubeen. Naputtaa...

Käyntiääntä:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZZ60sEUbAs[/youtube]

Käyntiääntä ja naftaa kupeissa:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pekVtZz2M_U[/youtube]

Kiitokset jos jaksoit lukea tänne asti :)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: -95 C220 diesel nykii

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ensinnäkin tota naftaa ei kuulu olla siellä suuttimien juuressa. vika vois olla suuttimien alla olevissa tiivisteissä, taikka sitten ehkäpä suuremmalla todennäkösyydellä suutinputket, taikka suuttimien paluuletkut vuotaa. jos sulla on paineilmaa, niin puhalla suuttimet ja kupit puhtaaks ja laita käymään. samalla kattelet tarkkaan, että mistä se nafta sinne tulee. noin pitäis alkaa selviään se vika.

sitten sitä nykimistä. äkkiseltään kuulostais siltä, että järjestelmässä on raakasti ilmaa, taikka sitten on syöttöpumppu rikki. olikos tässä nyt sitten se surullisen kuuluisa luucas? jos on, niin melkein alkaisin siihen perehtyyn. itse en ole luukaksen kanssa ollu oikein missään tekemisissä, niin en voi kun arvailla. kovasti sitä on kyllä kehuttu juurikin siitä, että saattaa hajota jo alta 200tkm ja kuluneisuus, tai rikkoontuminen ilmenee juurikin nykimällä ja pätkimällä.
W201 250DT 20V
w201 190E
nikopu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:10

Re: -95 C220 diesel nykii

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Mulla on 360tkm ajettu -94 ja on ihan kuivat kupit. Jos sieltä tulee naftaa pihalle, niin voinee mennä ilmaa sisään? Eli, tuo tosiaan kannattaa ekaks korjata. Videolta ei musta kovin huonolta kuulosta tyhjäkäynti.. ehkä vähän nakuttaa mutta ei mitään ihmeempää?

Voinet joutua nöyrtymään diesel pajalle jos ei tuolla hellitä? Tohon Lucakseen en itse ainakaan ole löytänyt riittäviä ohjeita sen korjaamiseen/testaamiseen. Pajalla saavat sen testeriin kiinni.. (Huom. tsekkaa ppd Bosch-pumpunvaihto-optio, ennen kuin pistät säkillisen rahaa lucakaseen)
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: -95 C220 diesel nykii

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mun korvaan kuullostaisi, että jakoketjukin rallattaa, Onkohan sitä vaihdettu koskaan...Aattelin jos olis venynyt ja jako hiukan pielessä/heittää.
nemb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 03.09.2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: -95 C220 diesel nykii

Viesti Kirjoittaja nemb »

Tuli vaa mielee ku ittellä w210 220d manuaalilla nii olen alkanu kiinnittää huomioo että se pitää hirveen rallatuksen n. 3-4krpm aikana veto päällä.. vapaalla ei pidä mittää.. mikähän siellä rallattaa? Mulla oli manuaalissa nuita nykimishommia mutta vaihdoin ylijännitereleen niin ne loppu :o
Niin ja autolla ajettu 320tkm
W906 315cdi -08 520tkm ja kovaa mennää 176hp 390nm
Lolvo v70 2.5t
Ex;
S203 270cdiA Avantgarde -05
w124 300d turbotettu
Vastaa Viestiin