hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kävin tuolla 560 SELlin takapään alla tutkiskelemassa hieman, että mistä se systeemi sitten mahtaa vuotaa ja tein sellaisia havaintoja että se takana keskellä oleva korkeuden säätäjä oli sellainen kostea ja sitten kuskin puolen alatuki oli sitten niin markä,että. Siitähän joskus jo käsikopelolla löysin sen kaikista alimmaisen letkun irtonaisena siellä jossain ja nyt sitten koitin kättä saada sinne iskarin alaosaan ja löytää jotain letkun paikkaa mutta aika hankalaa oli,No sellaista hydraulinesteen ja pölyn ym mössöä sieltä sain kaivettua ihan mahdottoman määrän, noin 4-5 pikku kahvikupillista, sitä meinaan oli runsaasti.Kuskin puolella oli se suojakumikin rikki ja sitten hanttimiehen puoli oli kuiva mutta sellaisen havainnon tein, että ko alimmainen letku oli irti ja taiettu kahtia mutta ei mitää kosteaa siellä puolella.Nyt sitten tekisi mieli saada ne isakrit pois sieltä tutkittavaksi mutta saakohan nesiitä silleen vaan,vai joutuukohan jotain isompaa osaa ensin purkamaan esim sitä alatukivartta .Etummaisiin en vielä tehnyt katselmusta ollenkaan.
Avatar
rokka1965
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 10.01.2011 21:38

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja rokka1965 »

Jos sieltä on putket poikki, niin iskunvaimmennus ei toimi ollenkaan, ellei siihen ole jo vaihdettu tavallisia iskareita. Kannatta miettiä, laittaako tuon tasonsäätöjärjestelmän kuntoon, vai tyytykö tavan iskareihin. Tuo tasonsäätöjärjestelmä ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin juurikaan, verrattuna tavallisiin iskareihin.
Joudut ehkä hankkimaan pahimmassa tapauksessa paljon osia, että saat järjestelmän kuntoon.
Hydr.pumppu:kin saattaa olla entinen, kun sillä on ajettu kuiviltaan. Jousipallojen(paineakkujen) kunto?
Tasonsäätöventtiilin vuoto? Etuiskareiden uskoisin olevan tavalliset, toki niihin on saanut muitakin vaihtoehtoja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyseessä on joka nurkan hydraulit, napista säädettävät ja automaattisella "120 km/h madalluksella".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Timo L. kirjoitti:Kyseessä on joka nurkan hydraulit, napista säädettävät ja automaattisella "120 km/h madalluksella".
Juuri tällainen systeemi ja ensin alkuun näyttää että olisi vain nuo korkeuteen vaikuttavat letkut taitettu kaksin kerroin mutta muissa ei näkyvää vuotoa ainakaan vielä ja jospa olen oikein hoksannut, niin siihen tasonsäätöventtiiliin saisi o-renkaat ja sitten olisi ok. Tutulla oli farmarin ko vekotin pöydällä ja kuulemma o-renkaat sinne niin ok. Se on varma että haastetta tuosta löytyy, kun en ole silleen ennen ko jutun kanssa touhunut :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

et sais valokuvaa niistä takaiskareista, että onko tavalliset vai hydrauliset ja samalla myös edestä kuva :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:et sais valokuvaa niistä takaiskareista, että onko tavalliset vai hydrauliset ja samalla myös edestä kuva :roll:
Kyllä ne iskarit sen verran sieltä jostain välistä näkyy, että siellä on vielä 2kpl hydrauliketkua kiinni ja sitten se käsittääkseni varsinainen tasonsäätöletku elin kaikista alimmainen, niin se molemmista puolin oli otettu auki ja toisella puolen laitettu kaksinkerroin ja luulenpa että kuskin puolella oli yhden lainen tulppaviritelmä siinä putkessa,koska sellainen hässäkkä jäi käteen kun niitä "mönjiä" yritin puhdistella ja siinä voisi olla syy kosteuteen eli viritelmätulppa pettänyt.Edessä on vielä ahtaampaa mutta yritän joku päivä ryömiä taas sinne alle ja otan mahdollisimman hyviä kuvia vekottimesta. Minulla on nyt auto ajettu motonetin "tasojen" päällä mutta jos nyt innostuisin ottamaan rengasta pois tieltä,niin kun se on siinä tason päällä, niin mistä kannattaisi nostaa ilmaan ja mihin olisi hyvä asetella tuet, ettei läpi mene :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

älä vaan mee ottaa kummia pois kun on niillä motonetin pukeilla, voi kellistyä molemmat toisenpuolen pukit :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:älä vaan mee ottaa kummia pois kun on niillä motonetin pukeilla, voi kellistyä molemmat toisenpuolen pukit :shock:
Hiukka täsmennän tuota omaa tekstiäni eli minulla on auton takapää ajettu sellaisille motonetin sinisille ajokorokkeille ja etupäässä renkaat maassa ja nyt sitä mietiskelin että jos kunnon hallitunkilla nostaisi kuskin puolen takakulmaa jostainn sopivasta kohtaa silleen, että saisi sinne huom rajut motonetin pukit alle ja sitten rengasta pois,jos näkisi sitten sitä iskaria paremmin.Tähän sitten kyselin hyvää nostokohtaa ja niille pukeille sopivaa paikkaa. Voihan kuitenkin olla niin ettei onnistu :oops: No mutta mahtaako sen iskarin yleensä saada sieltä pois, kun avaa ala ja ylä pultit ja putket auki.
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

https://picasaweb.google.com/1154086459 ... HpfIskarit#" onclick="window.open(this.href);return false;

yritin ottaa kuvia hpf iskareista kännykällä ja joukossa jopa suht hyviäkin kuvia
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voithan nostaa sitä autoo helmoista kumien kohilta sitten palkkien kohilta ja takaa voit nostaa apupalkin kumityynyn kohalta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:voithan nostaa sitä autoo helmoista kumien kohilta sitten palkkien kohilta ja takaa voit nostaa apupalkin kumityynyn kohalta :wink:
Hyvä kiitos, täytyy katsella noita paikkoja tarkemmin ja sitten tosiaan yksi kerrallaan kuntoon :oops:
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Sitten olisi iskari otettu pois paikoiltaan ja purettu ja kuviakin yritetty ottaa, huonoja ja kohtalaisiakin :D ja jotain pientä selitystäkin sinne joukkoon , kuvat löytyy tuolla aiempaa olevasta osoitteesta :shock:
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kyllä nyt on sitten tuon SELlin iskareita tutkittu ja letkuja teetetty ja kyllä onkin meikäläisellä hyvä olo,kun ainakin jotenkin tasonsäätöalusta toimii ja auto tänään katsastettu ja muuten iskaritestinkin teki, kuuluuko tuollaiseen hydropneumaattiseen se testi tehdä, no kaikki lukemat mitä ottivat, niin olivat hyviä, vaikka auto vissiin vuoden seissyt, no etu vilkku ei tietty nyt pelttäny vaikka pari viikkoa sitten peltti, ei siis muita vikoja ja nyt tuli sitten tehtyä se osto koeajo,joka olisi pitänyt puolivuotta sitten tehdä, mutta kun myyjän sanaan saattoi luottaaja se kannatti, kyllä sen tyypistä huomaa, jos kuijeita on mielessä :o
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Hauska kuulla, että duunaaminen tuottaa tulosta.
Ja laatupirssi pääsee taas liikenteeseen. :)
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Jos oletetaan, että noilla eväillä tuli kuntoon,niin helpolla pääsin. Kyllähän siellä parantelua piisaa, kun tason´säätömötikkä takana on hivenen kostea päältä, mutta nyt ajellaan ja tutkitaan tilannetta. Sitten on jossain vaiheessa, ehkä syksyllä, edessä toisen etuiskarin rikkinäisen kumin uusiminen., Sitten tuli sellainen positiivinen yllätys, kun vakionopeuden viikseen koskin ja yritin jotain, etä toimiiko, niin oli itsekseen korjaantunut, kun käsitin, ettei toimi.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Onko se säätömutikka samanlainen kuin näissä "tavallisissa" tasonsäädöissä? :)
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 322
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Harri126 kirjoitti:Onko se säätömutikka samanlainen kuin näissä "tavallisissa" tasonsäädöissä? :)
Tuohon en kyllä varmuudella osaa sanoa. No kerran näin yhdellä harrastajalla "normaalin" pöydällä ja kaveri kertoi, että O-renkaat tai rengas uusiksi,niin taas pelittää ja se oli sellainen pienehkö kuutio möykky 5cm x 5x5 ja sellainen pienehkö laatikko minulla on edessä ja takana ja takimmáinen kosteä päältä.
Vastaa Viestiin