Vito 120cdi kaipaa uutta ahdinta
Vito 120cdi kaipaa uutta ahdinta
Meni siis vitosta ahdin ja nyt pitäisi saada uusi ahdin kohtuu nopeasti tilalla. Uuden alkuperäisen saa vaikka heti huomenna, mutta sen odotettu kestoikä ei päätä huimaa. Joten ehdotuksia otetaan vastaan vitoon sopivista luokkaa suuremmista ahtimista. Auto on normaalissa käyttössä, joten mitään scanian ahdinta ei kannata ehdottaa.
Re: Vito 120cdi kaipaa uutta ahdinta
VNT:n ahtimistahan ne isot pojat vitojen kohdilla puhuu. Ei löydy kuitenkaan omakohtaista kokemusta.Savustaja kirjoitti:Meni siis vitosta ahdin ja nyt pitäisi saada uusi ahdin kohtuu nopeasti tilalla. Uuden alkuperäisen saa vaikka heti huomenna, mutta sen odotettu kestoikä ei päätä huimaa. Joten ehdotuksia otetaan vastaan vitoon sopivista luokkaa suuremmista ahtimista. Auto on normaalissa käyttössä, joten mitään scanian ahdinta ei kannata ehdottaa.
No ei sinne mikään suurempi käy suoraan, sen verta erikoinen pakopesä tuossa v-koneessa. Vakioahtimeen vaan isoimmat vnt-hilut sisään, kompuraksi löytyy ainakin Bemarin 5-lapaista 60mm jätöllä olevaa. Fin-Turbolla oli ainakin yksi henkilömallin ahdin purettuna, saisko pojat siitä tehtyä sopivan virin?
Siellä on nyt gt2056vk ja samasta motista, tosin Sprintteriin piilotettuna, löytyy sen isoveli gt2259vk. Itsellä juurikin tuollainen menossa kiinni pakuuni pikkuahtimeksi...
Se, että tuo "isoveli" on samasta peruskoneesta, ei välttämättä tarkoita tuon olevan suoraan sopiva Vitoosi. Hyvät mahikset siihen toki on.
Nyt kun tiedetään tuon alkuperäisenkin pystyvän noin 315 hepan tehoihin, niin veikkaisin tuon isomman pystyvän 30-40hv pidemmälle, mikäli ruiskutusaika ei karkaa liian pitkäksi. Se, miksi pienempitehoinen rintteri on varustettu seuraavaa kokoluokkaa olevalla ahtimella, on hieman epäselvää. Epäilisin syynä olevan pakopaineen leikkaaminen ja sitä kautta moottorin lämpökuorman pienentäminen isossa ja painavassa kopassa. Toinen syy voisi olla noiden mottien eri päästörajat. Onko tossa kuorkissa häkäpönttöä?
Se, että tuo "isoveli" on samasta peruskoneesta, ei välttämättä tarkoita tuon olevan suoraan sopiva Vitoosi. Hyvät mahikset siihen toki on.
Nyt kun tiedetään tuon alkuperäisenkin pystyvän noin 315 hepan tehoihin, niin veikkaisin tuon isomman pystyvän 30-40hv pidemmälle, mikäli ruiskutusaika ei karkaa liian pitkäksi. Se, miksi pienempitehoinen rintteri on varustettu seuraavaa kokoluokkaa olevalla ahtimella, on hieman epäselvää. Epäilisin syynä olevan pakopaineen leikkaaminen ja sitä kautta moottorin lämpökuorman pienentäminen isossa ja painavassa kopassa. Toinen syy voisi olla noiden mottien eri päästörajat. Onko tossa kuorkissa häkäpönttöä?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Osaatko sanoa, mihinkä tuo ahtimen vaihto voisi tökätä ?norsu kirjoitti:Siellä on nyt gt2056vk ja samasta motista, tosin Sprintteriin piilotettuna, löytyy sen isoveli gt2259vk. Itsellä juurikin tuollainen menossa kiinni pakuuni pikkuahtimeksi...
Se, että tuo "isoveli" on samasta peruskoneesta, ei välttämättä tarkoita tuon olevan suoraan sopiva Vitoosi. Hyvät mahikset siihen toki on.
Nyt kun tiedetään tuon alkuperäisenkin pystyvän noin 315 hepan tehoihin, niin veikkaisin tuon isomman pystyvän 30-40hv pidemmälle, mikäli ruiskutusaika ei karkaa liian pitkäksi. Se, miksi pienempitehoinen rintteri on varustettu seuraavaa kokoluokkaa olevalla ahtimella, on hieman epäselvää. Epäilisin syynä olevan pakopaineen leikkaaminen ja sitä kautta moottorin lämpökuorman pienentäminen isossa ja painavassa kopassa. Toinen syy voisi olla noiden mottien eri päästörajat. Onko tossa kuorkissa häkäpönttöä?
Tuossa moottorissa on pakosarja/ahdin särkymisiä ihan tarpeeksi.
Kolmesataa noille pikkuahtimille on kyllä liikaa, ne on oikeasti pieniä.
Ei se niitä suurenna, että ne on hyvän moottorin persiissä kiinni.
Vieläkun tiedän, miten se teho on sieltä heruteltu...
Miksiköhän topiikin aloittajakin on "toisenlaista" kyselemässä...

Minä toistaiseksi tiedän vaan yhden "tavan" kokoisen ahtimen, joka varmasti kolmeasataa kestää ajellakkin ja se on se AMG,n pottu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mikäs siinä AMG:ssä tekee siitä parhaan, tai siis paremman ? Eri siipimateriaali, suunnittelu vai erilainen pakopesä vai jotain ihan muuta ? (eli onko AMG:n ahtimella pienempi pakopaine vai kestääkö se vain sitä paremmin kuin muut)
Onhan suomessa ahtimen tekijöitä, jotka tekevät mitä vain kun vain haluavat
Ahtimen varaosat on kuin legopalikoita...
Onhan suomessa ahtimen tekijöitä, jotka tekevät mitä vain kun vain haluavat

Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Pakopesä 23,nen.
Pakosiipi isonnettu "vakiosta", ja siinä on ilmeisesti suurempiakin virtauksia ajateltu, malliltaan vähän erilainen, kun "muut".
Mersun vakio kompurasiipi ei ainakaan huono ole, kun ei paineiden kanssa hulluttele.
Tuo ahdin työntää kolmeensataan tarvittavaa ilmamäärää vielä melkein savutta AMG,ssä...ja vähän ylikin.
Saatavuus on vaan vähän huononlainen.
Pakopesä 23,nen.
Pakosiipi isonnettu "vakiosta", ja siinä on ilmeisesti suurempiakin virtauksia ajateltu, malliltaan vähän erilainen, kun "muut".
Mersun vakio kompurasiipi ei ainakaan huono ole, kun ei paineiden kanssa hulluttele.
Tuo ahdin työntää kolmeensataan tarvittavaa ilmamäärää vielä melkein savutta AMG,ssä...ja vähän ylikin.
Saatavuus on vaan vähän huononlainen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Puhutaanko nyt tästä GT2559V?tuikku kirjoitti:Tuossa moottorissa on pakosarja/ahdin särkymisiä ihan tarpeeksi.Kolmesataa noille pikkuahtimille on kyllä liikaa, ne on oikeasti pieniä.Ei se niitä suurenna, että ne on hyvän moottorin persiissä kiinni.
Vieläkun tiedän, miten se teho on sieltä heruteltu...
Miksiköhän topiikin aloittajakin on "toisenlaista" kyselemässä...![]()
Minä toistaiseksi tiedän vaan yhden "tavan" kokoisen ahtimen, joka varmasti kolmeasataa kestää ajellakkin ja se on se AMG,n pottu.
Eli ahdin kesti vajaa 50tkm, mikä on sinänsä hyväksyttävissä ottaen huomioon lisääntynyt rasitus. Tässä olisi samalla tilaisuus vaihtaa suurempi ahdin, mutta suurempiin muutoksiin ei juuri nyt ole aikaa. Voimaa ei suuremmalla ahtimella taida saada yhtään enempää, kun rajoittava tekijä on suuttimet. Myöhemmin voisi paneutua enemmän ruokinta puoleen, kun taas muilta kiireiltä ehtii. Tietysti jos syöttöjä vähentää, niin vakio ahdin kestää pidempään. Sille tielle ei kuitenkaan lähdetä.
Vitossa ja rintterissä saattaa olla erilaiset ahto-/pakolähdöt ja miksei tulotkin voi erota toisistaan, kun kerran erilaiset autot kyseessä. Pakosarjaliitos tod. näk. sama, mutta voihan rintterin sarjat olla jopa erilaiset. Paras olis, kun vertais noita pöydällä vierekkäin. Itse veikkaan ahtimien olevan suht identtiset, mutta olen minä joskus (kymmeniä vuosia sitten viimeksi) tiettävästi ollut väärässäkin.
Pakopaineeseen nuo tosiaan kuolee ja jos pakolämmöt vielä koholla, niin eihän se ahti voi kovin pitkäikäinen olla. Ylikierroksetkaan tuskin kovin kaukana ovat materiaalien kestävyyden rajoista (lämpötila vaikuttaa tuohonkin).
Tuikku osaa sanoa paremmin tuosta siittimien riittävyydestä. Itse epäilisin suuttimien riittävän pidemmällekkin ja taisi Karala noin mainitakkin???
Gt2559v (eli AMG pottu) on vain turbiinipuoleltaan virtaavampi ja ainakin pakussani heräsi turhan myöhään. Ehkä jossain kevyemmässä kopassa tuo ei olisi mikään ongelma ja Viton tapauksessa moottorin tilavuuskin helpottaa heräämistä melkoisesti. Tollanenkin löytyy hyllystä, vaan eiköhän sille vielä paikka löydy...
Sitten on olemassa vielä gt2360vk, mutta muistaakseni tuo Ducaton kompura on melko pienellä trimmillä, joten ei välttämättä ton rintterin ahtimen veroinen ilmansiirtäjä kompuraltaan isommasta jättöpäästä huolimatta, mutta kaiketi virtaavampi pakopesältään.

Pakopaineeseen nuo tosiaan kuolee ja jos pakolämmöt vielä koholla, niin eihän se ahti voi kovin pitkäikäinen olla. Ylikierroksetkaan tuskin kovin kaukana ovat materiaalien kestävyyden rajoista (lämpötila vaikuttaa tuohonkin).
Tuikku osaa sanoa paremmin tuosta siittimien riittävyydestä. Itse epäilisin suuttimien riittävän pidemmällekkin ja taisi Karala noin mainitakkin???
Gt2559v (eli AMG pottu) on vain turbiinipuoleltaan virtaavampi ja ainakin pakussani heräsi turhan myöhään. Ehkä jossain kevyemmässä kopassa tuo ei olisi mikään ongelma ja Viton tapauksessa moottorin tilavuuskin helpottaa heräämistä melkoisesti. Tollanenkin löytyy hyllystä, vaan eiköhän sille vielä paikka löydy...
Sitten on olemassa vielä gt2360vk, mutta muistaakseni tuo Ducaton kompura on melko pienellä trimmillä, joten ei välttämättä ton rintterin ahtimen veroinen ilmansiirtäjä kompuraltaan isommasta jättöpäästä huolimatta, mutta kaiketi virtaavampi pakopesältään.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Käsittääkseni ahdin kuolee vitossa juurikin ylikierroksiin. Pakopaine ei taida olla yhtäsuuri ongelma.norsu kirjoitti:Pakopaineeseen nuo tosiaan kuolee ja jos pakolämmöt vielä koholla, niin eihän se ahti voi kovin pitkäikäinen olla. Ylikierroksetkaan tuskin kovin kaukana ovat materiaalien kestävyyden rajoista (lämpötila vaikuttaa tuohonkin).
Mahtaako kukaan olla mitannut noita pakosia koskaan Vitosta? Se pitäisi tietenkin olla se ensimmäinen juttu, kun VNT-ahdinta aletaan kiristämään viimosilleen, mutta kun tuo on suht hankalassa paikassa noin fyysisesti. Se on vaan tuo gt20 pesä suht ahdas... Itselle ei tulisi mieleenkään pistää gt20-luokan pakosta kolmensadan tehoihin, vaikka ymmärränkin kehityksen rullaavan alati etiäpäin.Savustaja kirjoitti: Käsittääkseni ahdin kuolee vitossa juurikin ylikierroksiin. Pakopaine ei taida olla yhtäsuuri ongelma.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ylikiekat hajoittavat ahdin siipien ulkoreunoilta alkaen -> epätasapaino -> asteittain lisääntyvä laakerivika, kun taas pakopaine tekee laakerivian ensimmäisenä ja tuho yleensä nopea.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Meinaatkos että tommosta Gt2559v ei saada heräämään mun 2 litraisessa vitossa, kokeillaankos
Onko siinä sähkö- vai alipainekello ?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Toki sen herään saat, mutta saatat joutua savustelemaan. Toisaalta esikammio liikuttaa enempi ilmaa, joten siksikin herää aiemmin kuin suoraruikussa (ja menee myös aikaisemmin tukkoon).veskola kirjoitti:Meinaatkos että tommosta Gt2559v ei saada heräämään mun 2 litraisessa vitossa, kokeillaankosOnko siinä sähkö- vai alipainekello ?
Jos savustelu ei haittaa ja tilaa on ruhtinaallisesti käytössä, niin gt32v saattaisi olla kiva tuohon Vitoosi. Pitäis 400hv mennä mukavasti rikki. Vaihdat vaan jäykemmän etujousen ahtimen puolelle nokkaa.

Kellolla tuo on.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Onko henkilöauto malleissa sama tuo gt2056vk ahdin.
Siillä kiinnostaa, kun vaimolle tulee ens viikolla tommonen 320cdi 4-matikki ja siihen pitäs ohjelma vaihtaa, jostakin olin lukevinani et niitä ois kahta eri ahdin kokoa henkilöauto malleissakin.
Siillä kiinnostaa, kun vaimolle tulee ens viikolla tommonen 320cdi 4-matikki ja siihen pitäs ohjelma vaihtaa, jostakin olin lukevinani et niitä ois kahta eri ahdin kokoa henkilöauto malleissakin.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Tuikun mukaan näin olisi. Itse en ole törmännyt kuin tuohon rintterin ahtimeen ja kymmeneen Vito/henkilöautomallin gt2056vk:hon (tosin mä nyt mikään mersutietäjä edes ole...). Tollanen nelikkokin vois isomman ahtimen sisältää periaatteessa...joskami kirjoitti:Onko henkilöauto malleissa sama tuo gt2056vk ahdin.
Siillä kiinnostaa, kun vaimolle tulee ens viikolla tommonen 320cdi 4-matikki ja siihen pitäs ohjelma vaihtaa, jostakin olin lukevinani et niitä ois kahta eri ahdin kokoa henkilöauto malleissakin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
.
Minun käsittääkseni tuo suurempi on vaan alkupään E ja S-malleissa, joihin tuo moottorikin ensin tuli.
Noihin vanhempiinkin on varaosanumerona nykyisin tuo pienempi ahdin.
Se on varmaan se ainut malli, jota enään valmistetaan.
Pakosarjojen särkymisiinkin olen viimeaikoina törmännyt.
Niistä pitäisi jonkun tehdä reklamaatio, sieltä irtoaa sisältä ohjaimia, joiden palaset särkee sitten ahtimenkin.
Minun käsittääkseni tuo suurempi on vaan alkupään E ja S-malleissa, joihin tuo moottorikin ensin tuli.
Noihin vanhempiinkin on varaosanumerona nykyisin tuo pienempi ahdin.
Se on varmaan se ainut malli, jota enään valmistetaan.
Pakosarjojen särkymisiinkin olen viimeaikoina törmännyt.
Niistä pitäisi jonkun tehdä reklamaatio, sieltä irtoaa sisältä ohjaimia, joiden palaset särkee sitten ahtimenkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ei ole savutus haitannut
mutta tilaa ei todellakaan ole (vakiona).


Etuveto vitot on keskiahdin autoja jo ihan alunperinnorsu kirjoitti:Vaihdat vaan jäykemmän etujousen ahtimen puolelle nokkaa.![]()

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito 120cdi kaipaa uutta ahdinta
Tulikos tähän topicin vitoon joku toinen ahdin?
Onko näissä 300hp ohjelmissa tehty yleensä mitään kevennyksiä vnt-karttoihin...
Hieman hankala saada pakopaineen mittausta tuohon moottoriin, onko kukaan mitannu pakopaineita näistä?
Onko näissä 300hp ohjelmissa tehty yleensä mitään kevennyksiä vnt-karttoihin...
Hieman hankala saada pakopaineen mittausta tuohon moottoriin, onko kukaan mitannu pakopaineita näistä?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: Vito 120cdi kaipaa uutta ahdinta
V6:n vanha ahdin on jopa antiikkiseksi luettava GT2259VK ja uusi malli on moderni GTB2056VK. Uuden ahtimen päivittäminen Audin osilla ei pitäisi olla ylivoimainen temppu. Vakionakin siinä on 43mm siivet, siis mallimerkintään nähden kuitenkin ihan kohtuukokoiset.
Ei isot lastuttajat mitään vnt-karttoja muuttele
. Tarvetta olisi varsinkin kun EGR pannaan kiinni
.
Ei isot lastuttajat mitään vnt-karttoja muuttele


Re: Vito 120cdi kaipaa uutta ahdinta
Sitä tässä ajoinkin takaa, jospa niillä sais jatkettua noitten ahtimien ikääkin..
Paljonko nuo suuret lastuttajat laittavat noihin ahtopainetta??
Paljonko nuo suuret lastuttajat laittavat noihin ahtopainetta??
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300