W124 300d tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Einimimerkkiä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 21.12.2010 15:50
Paikkakunta: HELSINKI

W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Einimimerkkiä »

Elikkäs säädin 300d syöttöä hieman ja olen aika varma ettei aikaisemmin oltu säädetty. Käänsin syöttöä 1.5 kierrosta auki 10mm kuusiokoloa (vetäviä kierroksia?) n.2-3 kierrosta kiinni ja tyhjäkäyntiä (elr-härpäkkeen alta) aika paljon auki mutta ei tunnu vaikuttavan? Eli neuvoa kaivataan kierrosten tiputukseen, onko normaalia että se tyhjäkäynnin säätöruuvi on todella herkkäliikkeinen? :?
Avatar
Arttu.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: To 19.03.2009 17:39
Paikkakunta: Lammi

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Arttu. »

Olihan siinä se lukkomutteri paikallaan? siis tyhjäkäynninsäätöruuvis?
Einimimerkkiä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 21.12.2010 15:50
Paikkakunta: HELSINKI

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Einimimerkkiä »

Oli tottakai. Paljon 1 kieros laskee käyntiä? Pitääkö vaan ottaa ihan vitusti ulospäin :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin pyörititkö sitä ruuvia mitä se ELR mokkula painaa???
Se EI ole tyhjäkäynnin säätö. Tämä säätö on melko herkkä ja sillä saa käynnin kyllä metsään.

Oikea tyhjäkäynnin säätö on siellä takaapäin katsoessa aivan oikeassa ylänurkassa.
Kierrosten laskunopeus nopeutuu syöttöruuvista seuraavaa ylöspäin hieman avaamalla.

Huomaa myös se että syöttöä ja tyhjäkäyntiä säätelemällä muuttuu kaasuvivun liikerata. Se jää helposti kantamaan kaasua päälle ja siksi ei tyhjäkäyntiä tunnu saavan aisoihin.
Kaasuvivussa on säätö jolla sen saa säädettyä oikean pituiseksi.
Einimimerkkiä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 21.12.2010 15:50
Paikkakunta: HELSINKI

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Einimimerkkiä »

Joo aivan oikeita ruuveja pyörittelin ja otin myös kaasuvivusta heti "löysät" pois. Kuuluuko siinä tyhjäkäynnin säädössä tuntua pieni vastus kuten esim syötönsäätö ruuvissa oli?
Einimimerkkiä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 21.12.2010 15:50
Paikkakunta: HELSINKI

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Einimimerkkiä »

Tuli taas kokeiltua säätää käyntiä alas, tyhjäkäyntiruuvi niin auki kuin tulee (ei mtn vaikutusta) onko kellään tietoa sen toisen ruuvin vaokutuksesta elr alla?) no sit pumpun päältä 13mm mutteri auki autp käyntiin ja 6mm pulttista käyntiä alas. Onnistu! Mutta nyt kierrokset jää kantamaan siihen 1000rmp ja kun näpäyttää kaasun kierrokset tippuvat mitäs nyt :D?
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tese »

Onkos sinulla se "rynkytyksen"esto vaimennin pumpun vivustossa paikallaan. Sekin saattaa vanhemmuuten takerrella. Ota ELR-pistoke pumpulta irti kun teet säätöä niin ei ole sekoittamassa asioita, jos nimittäin ELR- ohjaa epämääräisesti joutokäyntiä säätöhommasta ei tule kyllä mitään.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Einimimerkkiä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 21.12.2010 15:50
Paikkakunta: HELSINKI

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Einimimerkkiä »

Jätänkö sitten tuon liittimen irti, tuntuu että toi möykky vaan nostaa käyntiä. Riippu tietysti miltä toi rynkytyksen esto näyttää, ja mikä sen virka on? Mahtaako sulla
olla tietoa mikä on se elr alla olva "keskimmäinen" säätö koska luulen että siihen on myös pakko koskea jos aikoo saada toimimaan vaikka sanotaan että ei saa koskea
kun menee säätö metsään. Ja onko tota vääntö aluetta miten mahdollista tuoda alaspäin tuntuu aika
kierros koneelta toi vaikka onkin diesel . :D
Einimimerkkiä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ti 21.12.2010 15:50
Paikkakunta: HELSINKI

Re: W124 300d tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Einimimerkkiä »

Ai niin ja sen verran viellä päivitystä tohon säätelyyn että tänään laitoin lisää hönkää elikkäs nyt 2.5-3 kierrosta syöttö auki ja 10mm kuusio koloa taas n1 k-kiinni ja
tyhjä käynnin hoidin tosta pumpun päältä no siitähän vissin tunnetusti ei voi kovin alas
laskea kun muuten auto sammu kun johonkin koskee. Eli käynnin sain taas noin 1000-1200. Mutta tällä säädöllä saatiin tavoitettua se mitä haettiin eli savua maailmaan ja kyllähän tuo paljon nopeemmin lähtee. 8) lähinnä kiinostas tietää mitä se säätö elr alla tekee ennenkun kosken.
Vastaa Viestiin