Mikä hyvä w126 automaattivaihteiston öljy?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Mikä hyvä w126 automaattivaihteiston öljy?

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Heip !

Nyt kuh automaattiloota tulee remontista, niin mikähän mahtaisi
olla hinta/laatusuhteeltaan paras synteettinen dexron III öljy lootaan ?
Katselin Mobilin ATP-SHC synteettistä öljyä, mutta yllättäen purkin perässä lukikin Dexron II.. ja hinta oli yli 13 €/litra.
Kävin pikahuollossa ja minulle tarjottiin 7L Kendall
öljyä hintaan 50€, onko kokemuksia, tai parempia suosituksia ?


Mika
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mobil ATF 220. (esim.)
Ei varmasti laatikko rikkoonnu öljyn takia, vaikka on dexron II....

Voi olla jopa huonompi jos käyttää muita kuin suositusöljyä, vaikka olisikin jostain kohti parempaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

ATF 220 mobiililla kuulemma vaihto tapahtuu terävästi joten jäi hyllyyn...Huolto keskus lintosella ylivieskassa tuumailivat niin tiedä sitten ...... ja laitoin total 42 näkyi olevan muistaakseni DEXRON III ja kävi mielessä jos olisi laittaisi seuraavalla kerralla mersun orkkikset mesen öljyt kokeeksi tuohon minun turbo giiseliin...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vaihdon terävyys ei kylläkään johdu öljyn Dextron luokituksesta, vaan vaihteiston säädöistä.

Dextron III:tä vaihteistossa pitäneet kertovat talvisin vaihteiston olevan kylmänä "notkeampi" kun kahden tolpan öljyllä, muuta eroa en tiedä olevan käytännössä.

Mutta kyllä kaikki vaihteistot joita 60-96 vuosimallien Mercedes-Benzeistä löytyy, kelpuuttavat Dextron II:n sisällensä. Näin olisin minä mieltä asiasta, mutta toivottavasti Vaihteistospesialistimme JarkkoS vastannee laajemmin tähän keskusteluun.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Niimpä niin mutta mites ne säädöt muuttuisi jos vaihtaa öljymerkkejä ja vaihto muuttuu erilaiseksi mutta tiedä sitten... automaatti on paras V8 perässä!!!! pihassa kolme automaattia joista kaksi jenkkiä ja yksi nykivä turbo dieseli mersu...esim.. vani alkoi esson öljyllä vaihtaan paremmin kun sellin... mersu on ollut niin vähän aikaa automaattina ettei ole kerinnyt testailla... mutta alipaineita, vaijeria ja pumpun kyljessä olevaa laatikon ohjaus systeemejä on säädelty...mutta mese nyki...... ja camarosta ei huomaa kun kiekkamittarista vaihdon....mutta kuitenkin mersu ajoautona paras...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nojoo.
Tietysti jos verrataan mersun laatikkoa jenkkilootiin....
Jenkkiläisethän ovat tehneet automaatteja iät ja ajat, onhan se ihan eri asia.

Just tässä kävi yks 300D jossa laatikko luisti reippaasti.
Taisipa mennä "taikaruuvi" 3.5 kierrosta tiukemmalle ennenkuin luistot loppu.
Sitte vaihdettiin Dexron II:t eikä muuttunut mihinkään....
Saattoi se laatikko olla jo loppunsa edellä, mutta vielähän tuo meni...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13610
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

petska kirjoitti:Niimpä niin mutta mites ne säädöt muuttuisi jos vaihtaa öljymerkkejä ja vaihto muuttuu erilaiseksi mutta tiedä sitten... automaatti on paras V8 perässä!!!! pihassa kolme automaattia joista kaksi jenkkiä ja yksi nykivä turbo dieseli mersu...esim.. vani alkoi esson öljyllä vaihtaan paremmin kun sellin... mersu on ollut niin vähän aikaa automaattina ettei ole kerinnyt testailla... mutta alipaineita, vaijeria ja pumpun kyljessä olevaa laatikon ohjaus systeemejä on säädelty...mutta mese nyki...... ja camarosta ei huomaa kun kiekkamittarista vaihdon....mutta kuitenkin mersu ajoautona paras...
MB club american nettisivuilta luettua oli se että mersu vaihtaa saksalaisen jämäkästi (kunhan vaan kestäis kauemmin kun mclaren) ja taas jenkki tasaisen pehmeästi ( kestää minkä kestää). Mulla mersu tekee just noin ja jenkit just noin. Kaikki on kestänyt kasassa aina.

Laitoin W126een Pennzoil Dexron III:sta. Jäi turbiiniin öljyt sisälle kun en saanut proppua auki, vaihdoin siis vaan itse laatikkoon, sekä suodattimen tietysti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Dexron III kestää pakkasta paremmin 10c verran, joten näin ollen Suomen talveen pätevämpi litku.

On myöskin varsin totta että säädöt vaikuttavat eniten lootan toimintaan, mutta myös eri valmistajien öljyjen kesken on kuulema ollut toimintaeroja.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jarkko S kirjoitit vähän mutta asiaa... Tässä joiku aika sitten antoi yksi mustangi harrastaja minulle laatikko korjarin puhelin numeron kun oli käytellyt laatikkoa remontissa ja kyselin asiasta... oli ihan tyytyväinen taisi muuten olla teidän numeroita... epäili että isäsi... tai jotain
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Uskottelivat paikallisessa että ei nykyään oikein huonoja öljyjä tehdäkään -- ja pistivät meikän lootaan Dexron II:et.

NOilla jenkeillähän on omat kotkotuksensa, olikos se nyt Ford minkä tietynikäisiin laatikoihin oli oma keltainen öljynsä. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

petska kirjoitti:Jarkko S kirjoitit vähän mutta asiaa... Tässä joiku aika sitten antoi yksi mustangi harrastaja minulle laatikko korjarin puhelin numeron kun oli käytellyt laatikkoa remontissa ja kyselin asiasta... oli ihan tyytyväinen taisi muuten olla teidän numeroita... epäili että isäsi... tai jotain
Oliko punainen Mustang uudemmalla ruiskutekniikalla? Yksi kävi viime kesänä ja taisi olla sieltäpäin, muistelen.

Isän puhno on 0400- 671 727, lie tuo?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kyllä oli uudemmalla ruisku tekniikalla ja on muuten oulun näyttelyssä vappuna näytillä...
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

petska kirjoitti:Kyllä oli uudemmalla ruisku tekniikalla ja on muuten oulun näyttelyssä vappuna näytillä...
Juu, eli Haapajärveltä taisi olla hän kotoisin. Oikein makian näkönen konehuone oli Mussessa 8)

Oma rojektirassikin melkein saatiin käyntiin, mutta akku oli niin tyhjä ja akkulaturi niin pieni että jäi huomiseen kuitenkin. Eikä ole pitkä aika odotella yhtään... Vuoden osapuilleen odottanut että saisi siitä savut :D
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Siihen musseen on tulossa uudet alukannet ja jotain muuta kyseinen tyyppi on minun inttikavereita ja siten tiedän tyypin...
Vastaa Viestiin