Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timppeliini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.08.2010 13:17
Paikkakunta: JoEnSuU

Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Viesti Kirjoittaja Timppeliini »

terve kysyisin mikä osa kyseessä kun se on aikalailla palasina ja pitää aika mekkalaa kun ajaa? onko mitään tietoo minkähintanen? ja haittaako ajoo jos ottaa pois?

alla linkki kyseisestä osasta:

" onclick="window.open(this.href);return false;
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Saisiko vielä kuvan johonkin mistä näkee kuvan ilman naamakirjaa :)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Timppeliini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.08.2010 13:17
Paikkakunta: JoEnSuU

Re: Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Viesti Kirjoittaja Timppeliini »

joo on! eheh.. ja kyseinen kuva on ensimmäinen eli oletuskuva!

http://minunauto.com/auto/24325" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3991
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No mutta sehän on niin kutsuttu rättinivel.

KL-varaosat tuntee kyseisen osan nimellä "Kardaanin kuminivel, taka". Tosin niitä on sitten eri malleihin eri kokoisia tarjolla, joten pitää tietää, mitä tilaa. Vaihtohomma ei sinänsä ole mitenkään erityisen haastava tai työläs, varsinkaan jos nosturille saa laitettua auton.

Edit. Tarkemmin luettuani vastaus noihin kahteen muuhunkin kysymykseen: maksaa muutaman kympin, riippuen siitä, minkä kokoinen tuohon kuuluu. (Esim. 250D:lle KL-varaosien hinnat vaihtelevat välillä noin 30€...45€, 300E:lle ei ollut mielestäni hintaa näkyvillä, joten se pitää sieltä tai jostain muualta kysyä.)
Ja kyllä sen kuuluu olla siellä, pois ottaminen ei oikein ole vaihtoehto (Koska sen kumin pitää joustaa taka-akselin joustaessa ja lisäksi kardaanin pituus on tarkoitettu olemaan niin, että välissä on tuo kumilimppu.)

Vaihtaminen menee vissiin niin, että ensin kardaanin keskeltä boorin kiristys löysäksi kahdella isolla kiintoavaimella ja sitten ruuvit irti rättinivelestä (yhteensä 6kpl), vanha rättinivel pois, uusi tilalle, uudet ruuvit kiinni ja lopuksi kun kaikki on muuten kunnossa, niin kiristetään se kardaanin keskellä oleva boori. Älä avaa sitä keskellä olevaa boorillista liitosta niin, että kardaani menee kahteen osaan (ei ole tarvetta), tai jos avaat kuitenkin, niin merkkaa ensin, missä kohdassa kardaanin etuosa on takaosaan nähden. Siten siis, että saat takaisin sen tasan samoille boorin hammaskohdille, koska muuten kardaanin tasapainotus on mennuttä kalua...

Tietty lisäksi jotain suojamuoveja voi joutua purkamaan. Ja sitten en ole varma, onko sillä merkitystä, mutta voi olla fiksua merkitä ennen purkamista myös se, missä (kierto)kulmassa kardaani on perään nähden, että tulee sen uuden nivelen kanssakin samaan kohtaan kiinni perän ja kardaanin liitokset. Veikkaan kyllä, ettei tuolla niin ole väliä, mutta eipä se haittaakaan...

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Timppeliini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.08.2010 13:17
Paikkakunta: JoEnSuU

Re: Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Viesti Kirjoittaja Timppeliini »

Joo kiitos avustasi paljon!! :) eiköhän noilla eväillä saada osa vaihtoon! mutta eikös 124:sen ja 201:sen ne rätit käy molempiin? mutta sillä koolla on vaan väliä?


oon myös kuullut että tuo kardaanin keskitys hela kannattaisi vaihtaa samassa rytäkässä? pitääkö paikkaansa?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3991
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Apuva! mikä osa kyseessä!?!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jahas, juu, eipä kestä! :)

Nyt on niin, että en osaa sanoa tuohon keskityshela-asiaan paljon muuta kuin arvailua, joten parempi, kun en sano mitään... Ja sama oikeastaan koskee sitä, että ovatko W201:n ja W124:n rättinivelet samat vai eri, mutta jos ne liikkeestä hankkii, niin eivätköhän he sen tiedä.

Muistelisin, että ainakin etupäässä oli niin, että kun akseli on kiinni nivelessä kolmella ruuvilla ja nivel vaihteistossa kolmella ruuvilla, niin niissä ruuveissa on pieni pituusero. Pitää siis katsoa tarkasti, kummat laitaa mihinkin kohtiin. Lisäksi olivat niin, että vanhassa pitemmissä oli kuusiokolo ja lyhemmissä tavallinen kuusikulmainen kanta, kun uusissa olivat päinvastoin. Ja sitten kun laittoi uudet kuusiokoloruuvit samoihin paikkoihin kuin mistä sellaiset oli ottanut pois, ruuvit olivat väärissä paikoissa, ja mutteria vääntäessä kierre korkkasi. Oli muuten mielenkiintoinen homma ottaa se mutteri pois niinkin ahtaasta välistä, kun mutteri vain pyörii paikallaan, vaikka sitä väänsi mihin suuntaan...

Mutta, erinomaisen oloista tietoa näyttäisi olevan ainakin tässä ketjussa, kannattaa katsoa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... tyshela%2A

Ja vähän lisämotivaatiota homman korjaamiselle voi lukea vaikka tuosta :wink: : http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 75&start=0

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin