2,9 superi
2,9 superi
mitkä männät käy sprinterin lokiin esikammio kannen kanssa? vai pitääkö käyttää toista lohkoa ja mäntiä?
Diesel on puhtaampi
Re: 2,9 superi
om602.jotain ... elikkäs vanhemman rintterin eli mersun pakun joka on vapari .. männät sopii kannenkanssa mutta riippuu veiveistä .. taisitten w140 350 ässämersun .. onhan nuita mutta tuo 2.9l ei oo kauheen kestävä konevaihtoehto
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: 2,9 superi
110td viton 2.3 turbod tai W140 350 ässän 3.5l td koneesta männät käy esikammiokannen kanssa.j.a kirjoitti:mitkä männät käy sprinterin lokiin esikammio kannen kanssa?
212d/312D/412D Sprintterin/290 väykyn kanget
Re: 2,9 superi
Miksi ei ole kauhean kestävä konevaihtoehto?Terho P kirjoitti:om602.jotain ... elikkäs vanhemman rintterin eli mersun pakun joka on vapari .. männät sopii kannenkanssa mutta riippuu veiveistä .. taisitten w140 350 ässämersun .. onhan nuita mutta tuo 2.9l ei oo kauheen kestävä konevaihtoehto
Ajattelin vain ko olen vässäämässä väykän 290TD:stä moottoria íttele.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: 2,9 superi
Lyhyet kanget ja pitkä isku. = huono kampikulma
Re: 2,9 superi
Tjaa, niinpä niin. Paljonkohan painetta tuo mahtaa kestää kohtuudella?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
- Paikkakunta: vaasa
Re: 2,9 superi
Ookko ajatellu jos pistäisit 2,5D:n kampuran ja kanget?
Re: 2,9 superi
Hyvin se kestää ottaa voimaa mutta kovia kierroksia se ei kestä.
Re: 2,9 superi
Kyllä tuunaajien täytyy tietää, paljonko sitä dieseliä voi kierrättää.
Männännopeus keikkuu xxxx r/min.

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 2,9 superi
No itse en missään tapauksessa kierrättäisi yli 5000.veskola kirjoitti:Paljonko ovat "kovat kierrokset"
Vakio kiekkamittarissa (E290/S350) punainen alue alkaa 4200 kohdalla.
Jokuhan sitä tuostakin alkaa vastaan väittämään ettei kierrosluku mittarin punaisella alueella ole mitään merkitystä. No. omapahan on kone joka poksahtaa.
Re: 2,9 superi
Männännopeus kierrosta minuutissa?rumilus kirjoitti:Kyllä tuunaajien täytyy tietää, paljonko sitä dieseliä voi kierrättää.Männännopeus keikkuu xxxx r/min.

S212 & W639
Re: 2,9 superi
Jep..., kun tiedetään männän kulkema matka eli männännopeus m/s-jorkki- kirjoitti:Männännopeus kierrosta minuutissa?rumilus kirjoitti:Kyllä tuunaajien täytyy tietää, paljonko sitä dieseliä voi kierrättää.Männännopeus keikkuu xxxx r/min.
...saadaan maksimaalinen kierrosnopeus r/min.

Tarkalleen kun lukeekin, kertomani voidaan tulkita väärin. No ylläolevasta selviää asia.
Eli yhteenvetona dieselin polttoineen palamisnopeus / puristuspaineet ratkaisevat männännopeuden m/s ja sitä kautta maksimikierrokset r/min.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 2,9 superi
tähän on helppo vastataveskola kirjoitti:Paljonko ovat "kovat kierrokset"

kampiaksilalla on kierroksia ja samaan aikaan on männän nopeus nolla

Re: 2,9 superi
Meinaan itse kierrättää hitusen yli 6000 rpm huonolla kankikulmalla, jotain 5900+ rpm on testattu eikä ole hajonnut
Eiköhän se kankikulman suhteen riitä se kierrosluvunkesto myös 2,9:ssä
mutta vetäviä kierroksia ei varmasti kannata pistää 6500+ rpm kohdille.

Eiköhän se kankikulman suhteen riitä se kierrosluvunkesto myös 2,9:ssä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 2,9 superi
kiertokankien materiaali ja toteutus on yksi keino saada lisää kierroskestävyyttä näihin suunnitteluvirheiden malliesimerkki koneisiin, mutta kuka viitsii ostaa 5 000 euron kankia johonkin riisseliin... vakio alakerralla tuosta 2.9 koneesta tulee silppua siinä 150 hepan jälkeen 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,9 superi
Melekosta legendaa taas kerran...
Re: 2,9 superi
niin no... 2.5 OM605 koneesta saa paljon paremman, ja tehokkaamman, paljon halvemmalla, kuin 2.9 OM602...Mika.T kirjoitti:Melekosta legendaa taas kerran...
näitä pitkäiskuisia OM602 tuli nähtyä räjähtäneinä ihan riittävästi jo -90 luvulla...
kyllä siitä 2.9 varmaan tehoja jotain sais pihalle, mutta mitä mieltä teettää "billetti nitrokoneen kankia" tuollaiseen dieseliin, josta otetaan kuitenkin vain jotain reilu 200 heppaa litralta...
sitä en muista päästiinkö siinä yhdessä koneessa edes 150 hepan yli, kun jo tuli kanki pihalle

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,9 superi
Älä nyt kuitenkaan sekota niitä kanttipakun kammiokoneita näihin suoraruutta alakertoihin.
Tosin topikin alottajan kokoonpanoa ei tiedä mutta kuten yllä kirjoittettua.. 2.9 suoraruutan kangilla kasattuna kestää ihan hyvin.
Mutta ei näistä jaksa enää tingata. aina löytyy joku jolle moinen kokoonpano ei sovi mitenkään päin päähän.
Tosin topikin alottajan kokoonpanoa ei tiedä mutta kuten yllä kirjoittettua.. 2.9 suoraruutan kangilla kasattuna kestää ihan hyvin.
Mutta ei näistä jaksa enää tingata. aina löytyy joku jolle moinen kokoonpano ei sovi mitenkään päin päähän.
Re: 2,9 superi
ja minä murehdin lähinnä veskolan konetta ja sen kierroskestävyyttä... ei sillä käsittääkseni vielä mitään suoraruuttaa ole
vaan "esikammio pitkäisku"...
tuli vain kiireessä hieman kirjoitettua niin, ettei enää itsekkään saa selvää mitä ajoin takaa

tuli vain kiireessä hieman kirjoitettua niin, ettei enää itsekkään saa selvää mitä ajoin takaa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,9 superi
sprintterin suorasuihku kone on aihiona ja ihan vaan siitä syystä,kun semmonen jäi käsiin sopivasti käyttötarkotuskaan ei ihan vielä oo selvillä,mutta ei katuautoon tule
Diesel on puhtaampi
Re: 2,9 superi
Se taisi olla jo 2005 kun tuommosesta alakerrasta otettiin 4 sylinterillä se reilusti yli 200 hp, kai se viides mäntä sitten toimii siellä vain jarruna ja räjäyttää koneen 150 hp kohdalla
mutta ei näistä tosiaan kannata kinata, jos se ei napalla kestänyt niin se on faktaa sitten. Vai oliko ne jotain pitkäiskuisia vaparikoneita sittenkin
Mun kaaliin ei vain mene miten se suihkutusjärjestelmä siihen kestoon vaikuttaa, jos alakerta on suunnilleen identtinen
Jos oikein pilkkua nussitaan niin tällä hetkellä mulla on lyhytiskuiset molemmissa mersuissa.
mutta tosiaan miltei 6000 on kiertänyt tuommonen esikammio pitkäiskukone ihan tehtaan veiveillä. Sen minun pitkäiskukoneen alakerta on edelleen avaamatta, puolikkaana tallinlattialla, ihan tehtaan jäljiltä on pultit siellä.
j.a: Ei muuta kun siitä vain tekemään, ei olisi ensimmäinen moinen kone mistä otetaan voimaa ulos.


Mun kaaliin ei vain mene miten se suihkutusjärjestelmä siihen kestoon vaikuttaa, jos alakerta on suunnilleen identtinen

Jos oikein pilkkua nussitaan niin tällä hetkellä mulla on lyhytiskuiset molemmissa mersuissa.

j.a: Ei muuta kun siitä vain tekemään, ei olisi ensimmäinen moinen kone mistä otetaan voimaa ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 2,9 superi
ei ne mun omia koneita ollut, mitä nyt sivusta seurasin...
ja totta helvetissä ne oli alunperin vapareita, mihin vain turbo kylkeen ja pumppu mynän kautta kiinni
mutta kyllä se jotain kertoo konen kestävyydestä, jos toinen kestää 150 hp ja toinen 400 hp... siis vaparista tehty samalla kaavalla... 400 heppaisessa vain on 400 cc vähemmän tilavuutta...
ja totta helvetissä ne oli alunperin vapareita, mihin vain turbo kylkeen ja pumppu mynän kautta kiinni

mutta kyllä se jotain kertoo konen kestävyydestä, jos toinen kestää 150 hp ja toinen 400 hp... siis vaparista tehty samalla kaavalla... 400 heppaisessa vain on 400 cc vähemmän tilavuutta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,9 superi
Kyllä se alkaa selvitä mitä se väykän suoraruuta kestää. Mynän mekaaninen pumppu 8 millisillä on tarkoitus laittaa siihen kuiten soppaa jakamaan ja suuremmat suuttimet.
Turbo ei ole vielä tiedossa, onkos tällä tieto guru porukalla hyviä ehdotuksia?
Turbo ei ole vielä tiedossa, onkos tällä tieto guru porukalla hyviä ehdotuksia?

MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: 2,9 superi
joop79 kirjoitti:Kyllä se alkaa selvitä mitä se väykän suoraruuta kestää. Mynän mekaaninen pumppu 8 millisillä on tarkoitus laittaa siihen kuiten soppaa jakamaan ja suuremmat suuttimet.
Turbo ei ole vielä tiedossa, onkos tällä tieto guru porukalla hyviä ehdotuksia?
Välikysymyksenä kysyisin, miten monta sekuntia ajattelit moottorin kestävän, kun 8 mm polttoaine-elementeillä ruokitaan ja siihen laitetaan sopivan kokoinen ylipaineellinen ahto, jotta moottori olisi mm. seossuhteessa balansissa ?
Aiotko todella päästä ennätysten kirjaan, miten nopeasti sait moottorin palasiksi.
Ei noilla toimenpiteillä pitkälle pötkitä, täytyy paljon rakentaa moottoria jos mielii sen saada kestämään.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 2,9 superi
mäntiä tähän koneeseen pitääkö olla turbon männät vai pelaako jotkun pakun vapari männät?
Diesel on puhtaampi
Re: 2,9 superi
Eiköhän se selvinnyt aikaisemmista viesteistä.j.a kirjoitti:mäntiä tähän koneeseen pitääkö olla turbon männät vai pelaako jotkun pakun vapari männät?
Jos aikoo ylipaineistaa sylinteriryhmää on oltava siihen soveliaat männät.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 2,9 superi
Turbon männät ehdottomasti.
Oletko perehtynyt ennakonsäätöön miten saat ajoituksen säädön toimimaan oikein suoraruutalle. Ettei käy koneelle huonosti heti eka vedossa.
itse en ole tuohon perehtynyt ollenkaan. Vaan "kuulopuheita" ettei se kammiokoneen ennakonsäädin ole oikein hyvä sellaisenaan suoraruutalle.
Tarviiko suoraruutta suuremman ennakon kierroksilla vs. kammio???
joop79 kirjoitti:Kyllä se alkaa selvitä mitä se väykän suoraruuta kestää. Mynän mekaaninen pumppu 8 millisillä on tarkoitus laittaa siihen kuiten soppaa jakamaan ja suuremmat suuttimet.
Oletko perehtynyt ennakonsäätöön miten saat ajoituksen säädön toimimaan oikein suoraruutalle. Ettei käy koneelle huonosti heti eka vedossa.
itse en ole tuohon perehtynyt ollenkaan. Vaan "kuulopuheita" ettei se kammiokoneen ennakonsäädin ole oikein hyvä sellaisenaan suoraruutalle.
Tarviiko suoraruutta suuremman ennakon kierroksilla vs. kammio???
Re: 2,9 superi
jos itse oikein ymmärsin, niin tässä ollaan tekemässä esikammio konetta, suoraruutastaMika.T kirjoitti:
Oletko perehtynyt ennakonsäätöön miten saat ajoituksen säädön toimimaan oikein suoraruutalle. Ettei käy koneelle huonosti heti eka vedossa.
itse en ole tuohon perehtynyt ollenkaan. Vaan "kuulopuheita" ettei se kammiokoneen ennakonsäädin ole oikein hyvä sellaisenaan suoraruutalle.
Tarviiko suoraruutta suuremman ennakon kierroksilla vs. kammio???

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,9 superi
Minä taas ymmärsin että Joop79 tekee ihan suoraruuttaa.
J.a taas kammiokannella.
J.a taas kammiokannella.
