601 + Eaton M45=???

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Jaksaisiko kukaan kertoa ajatuksiaan moisen yhdistelmän toimivuudesta, ongelmista, hyödyistä tai haitoista...

Eli jos ihan vain teoreettisellä tasolla vielä liikutaan.
Monet ovat varmaan yksimielisiä siitä, että 2,3l vapariin olisi lisäpuhti tervetullutta. Kone on vähän ajettu ja pumppuakin on säädetty niin, että kone kiertää 5000rpm ja savuakin piisaa. Nyt jos tuohon remmin iskisi kaveriksi niin missä voisi mennä eniten metsään tämän yhdistelmän toteutus. Eatonin M45 pitäisi riittää varmaankin kokonsa puolesta maltilliseen kokoonpanoon ja peruskonehan kestää varmaan sellaisenaan alle 1bar ahdot...Hevosvoimat tulevat jäämään varmaankin alle 150 mutta vääntöähän tästä varmaan saisi mukavasti...

Plussia?

Miinuksia?

Ideoita?

Järkeä...tuskin...

Odotan innolla kysymystä: Miksi et laita turboa? Johon aion vastata: Siksi :)
Liikaa on sopivasti
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Miksi? toi on liian pieni jopa 2.3l bensakoneelle että saisi 1bar ahdot. Dieselillä ei toivoakaan. Joku M90-112 vois EHKÄ riittää.

Miks et laita turboa? Se o hölmöö remmiahtaa dieseliä. Mulla oli 1.8l golf tommosella lihamyllyllä varustettuna eikä se siinäkää toiminu hyvin yli 0,8bar ahdoilla.

Kaiken lisäks remmiahtimen toimintaperiaate ihan yleisestikkinottaen on dieselille epäedullinen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuohon 150 hp tehoon ei tarvita sitä yhtä baria, mutta et kai vain Vitoon tämmöistä suunnittele.

Muutenhan tuommonen olisi oikein mielenkiintoinen nähdä ja kuulla livenä.

Kannattaa katsoa että se kone on samanlainen mitä on turbomalli, eli männissä öljyruiskut jne. Jos ei ole niin sitten askertelee ne sinne. Sitten kestää vaikka 300+ hp.

Minäkin voisin laittaa jonkin tuollaisen, jos sen vain saisi katsastettua. :cry:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sergey kirjoitti:Miksi? toi on liian pieni jopa 2.3l bensakoneelle että saisi 1bar ahdot. Dieselillä ei toivoakaan. Joku M90-112 vois EHKÄ riittää.

Miks et laita turboa? Se o hölmöö remmiahtaa dieseliä. Mulla oli 1.8l golf tommosella lihamyllyllä varustettuna eikä se siinäkää toiminu hyvin yli 0,8bar ahdoilla.

Kaiken lisäks remmiahtimen toimintaperiaate ihan yleisestikkinottaen on dieselille epäedullinen.
Katoppa sergey paineennousua remminkaa. ;D http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/P3190047.AVI" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juu on sitä kateltu :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Täällähän on ihmiset olleet hereillä :)

Joku nyt on lukenut rivien välistä tai riviltä virheellisesti sellaista, että 1bar ahtoja haetaan mutta niin ei ole asia. Itse ajattelin ja kuvittelin että jos tuolla pikkukompuralla saisi 0,5bar tai hivenen yli...jos optimistinen olisin...

Miksi komressori on epäedullinen dieselille?

Sitten heräsi kysymys, että onko vapareitakin olemassa mäntien öljyruiskuilla?? (Jos on, niin tietääkö sen jostain ulkoisesta piirteestä vai vain koneen purkamalla?)
Liikaa on sopivasti
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Sergey kirjoitti:juu on sitä kateltu :)
lisäää viteoo ;D http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä kai tuo M45 vois vielä juuri ja juuri mennä, mutta M62 olis parempi ja M90 varmaan paras... tuohon 2.3 koneeseen...

edit: yritin tuossa vähän laskeskella... jos tyydytään 0.5 bar ahtoihin ja max. kierrokset 5000 rpm, niin kyllä tuo M45 vielä menee 2.3 dieselissä, mutta on se kyllä jo melkoinen "lämpöpumppu" nollakin ahdoilla :? tehoja se taitaa napata kampuralta vastaavasti jo niin paljon tuon huonon hyötysuhteensa takia (siis kun on liian pieni tuolle koneelle), että pyöriltä taitaa tulla sama teho vaparina :P polttoaineen kulutusta tuolla ainakin saa kasvatettua ja remmin äänet, ei oikein muuta :D tuo M45 nappaa n. 15 heppaa tehoja tuottamatta niitä käytännössä vielä ollenkaan...

sitten taas tuo 0.5 bar ahtoja dieselissä :? eihän sitä edes vielä huomaa... tai siis ero vapariin ei ole kummoinen... dieseli tarvitsee ahtoja aivan eri malliin, kuin bensakone, jossa tuolla 0.5 bar. ahdollakin alkaa olla jo jotain merkitystä tehoihin...

dieselissä n. 1 bar. ahtoja saa sen vasta vapari bensakoneen (siis vakion, ei viritetyn) kanssa samalle alueelle tehojen puolesta...

M90 saatais jo vähän paremmin ilmaa liikkeelle, ilman kauheaa lämmöntuottoa, eli karkeasti 1. bar. ahtoja samoilla "häviöillä"... cooleria silti suositellaan myös M90 kanssa...

unohda tuo M45, se on liian pieni...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja napa »

laineracing kirjoitti:
Sergey kirjoitti:juu on sitä kateltu :)
lisäää viteoo ;D http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
mikäs remmi teillä olikaan tuossa?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Nimimerkki Napa antoikin ajattelemisen aihetta ja vastauksia...kiitos siitä. :)

M45 oli mielenkiintoinen juuri sen pienen fyysisen kokonsa vuoksi mutta jos on muutenkin tuotoltaan pieni niin pitänee unohtaa...M90 taas on jo isompi fyysisestikin...ehkä M62 tai M65...hmmm...vai pitääkö sitä turboa sitten kuitenkin alkaa harkitsemaan...tai jos paxton... :roll:
Liikaa on sopivasti
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja laineracing »

napa kirjoitti:
laineracing kirjoitti:
Sergey kirjoitti:juu on sitä kateltu :)
lisäää viteoo ;D http://teamlmd.1g.fi/kuvat/e30%20330Cd/.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
mikäs remmi teillä olikaan tuossa?
Nyt petellä on lysholm 2300 siellä. Ennen oli m90,teki 0.8bar ja lämpöä paljon.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitottaja kirjoitti:Sitten heräsi kysymys, että onko vapareitakin olemassa mäntien öljyruiskuilla?? (Jos on, niin tietääkö sen jostain ulkoisesta piirteestä vai vain koneen purkamalla?)
Löytyy ruiskuja tosi harvakseltaan mutta päällepäin ei näy eikä moottorinkoodeista voi päätellä mitään, tässä puhutaan nyt siis OM601 2,0 litraisesta.

Mikäli puhut OM601 2,3 litraisesta niin siitä näkee jo päällekin päin, eli otetaan turbomalliin (nnn.970) moottori. Siinä on ainakin varmasti kuten myös valmiina ahtimen öljynkierto, eli riittää kun koneesta löytyy öljyreikä kyljestä ahtimelle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
bayliner
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 29.03.2011 17:03
Paikkakunta: Janakkala

Re: 601 + Eaton M45=???

Viesti Kirjoittaja bayliner »

Itsellä on ford pinton 2.3 moottori veneessä ja kyljessä eaton M45. Eikä tee painetta kun 0.45bar. Joten kannattaa varmaan miettiä jotain isompaa.
Vastaa Viestiin