Hage kirjoitti:Timo L. kirjoitti:OK. Rekkari vaan kertoo että olisi ensirekisteröity Hämeen lääniin.
Tuosta rekkarin ensimmäisestä kirjaimestako päättelit? Onkos suomi Ässän rekkarit aina merkattu läänin mukaan?
Erittäin hieno projekti, onkos minkälaista varustelistaa Ässässä?

Läänitunnukset olivat käytössä n. vuoteen 1989 saakka, ei pelkästään Ässissä vaan kaikissa autoissa...
* A: Helsinki
* B: Helsinki (~1950-)
* C: Diplomaattikilvet, myös sarjat CA, CB, CE Helsinki (viimeisissä kaksikirjaimisissa tunnuksissa noin 1960)
* D: Ei käytössä
* E: Turun ja Porin lääni (~1950-)
* F: Turun ja Porin lääni (viimeisissä kaksikirjaimisissa tunnuksissa noin 1960)
* G: Kymen lääni (~1950-)
* H: Hämeen lääni
* I: Hämeen lääni (~1950-)
* J: Ei käytössä
* K: Kuopion lääni
* L: Lapin lääni (1938-)
* M: Mikkelin lääni
* N: alkujaan Hämeen lääni (viimeisissä kaksikirjaimisisssa tunnuksissa noin 1960); myöhemmin käytetty sellaisissa autoissa, joissa rekisterikilvelle varattuun tilaan ei mahdu kolmea kirjainta ja kolmea numeroa
* O: Oulun lääni
* P: Perävaunu
* Q: Ei käytössä
* R: Kymen lääni (~1950-)
* S: Kuopion lääni (1950-luvun lopulla), myöhemmin Pohjois-Karjalan lääni (vuodesta 1960)
* T: Turun ja Porin lääni
* U: Uudenmaan lääni
* V: Viipurin lääni (-1945), Vaasan lääni (1945-)
* VA: Vaasan lääni (-1945)
* W: Perävaunu, (~2000-)
* X: Keski-Suomen lääni (~1960-)
* Y: Vaasan lääni (~1950-)
* Z: Uudenmaan lääni (~1950-)
* ÅL: Ahvenanmaa
Joskus 60-lukua ennen kilven joutui vaihtamaan lähes Saksan malliin, jos auto vaihtoi omistajanmuutoksessa lääniä.