w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkella?
w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkella?
Hei,
onko tietoa/kokemuksia voiko katalysaattorin (itsellä rikki) korvata suoralla putkella?
Kuulin että joku oli tehnyt mutta hevosmiesten tietotoimiston sijaan olisi hyvä saada oikeita kokemumuksia ja näkemyksiä ennen kuin rupiaa tekemään vaihtoa. Ei huvittaisi maksaa rahaa uudesta katalysaattorista jos kerran on toinenkin tapa "korjata" asia.
Marko
onko tietoa/kokemuksia voiko katalysaattorin (itsellä rikki) korvata suoralla putkella?
Kuulin että joku oli tehnyt mutta hevosmiesten tietotoimiston sijaan olisi hyvä saada oikeita kokemumuksia ja näkemyksiä ennen kuin rupiaa tekemään vaihtoa. Ei huvittaisi maksaa rahaa uudesta katalysaattorista jos kerran on toinenkin tapa "korjata" asia.
Marko
MB SLK230 1997
MB E290TDT 1997
MB E290TDT 1997
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
itse työn ajallisen tai fyysisen kestävyyden kannalta en kyllä paljon näe järkeä laittaa pelkkää putkea sinne....ihan samoilla migiliimoilla sinne ujuttaa paikalleen bilteman 100€ hintaisen katinkin....?....ja luultavasti tuohon 290 koneiseen löytyy "halpoja" tarvike kattejakin ?
ei taida mennä katsastuksesta läpi pelkällä putkella tai tyhjällä katilla...?
lisäksi voin arvata että miksei vika voisi olla siinä kuuluisassa ilmamassamäärämittarissa....jotenkin muistan että palstalla on ollut aikaisemminkin samankaltaisia vikoja....koita hakua josko sieltä löytyy apuja.
ei taida mennä katsastuksesta läpi pelkällä putkella tai tyhjällä katilla...?
lisäksi voin arvata että miksei vika voisi olla siinä kuuluisassa ilmamassamäärämittarissa....jotenkin muistan että palstalla on ollut aikaisemminkin samankaltaisia vikoja....koita hakua josko sieltä löytyy apuja.
Opel, "weird lieben autos"....
- turpomersu
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
- Paikkakunta: Espoo
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Olen tehnyt katin tyhjennyksen. Oli aivan tukossa. Kirurginen avaus tai sorkkimalla putkesta katin sisuskalut muruiksi ja kolistelemalla sitten ulos. Menee katsastuksesta läpi. Ei ongelmia. Päinvastoin päästöarvot olivat paremmat kuin ennen. Löytyy yksi ylimääräinen ilmamäärämittarikin 290 td:hen (ei alkuperäisvaraosa).
Kyllä maalla on mukavaa!
W210 E 290 TD
W210 E 290 TD
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Pönttö auki. Sisukset pois ja pönttö hitsaamalla kiinni. Vähäpäästöisestä autosta kattia ei saa pois ottaa mutta sisukset voi kellekkään kertomatta tempasta pois.
Diiselin Suomessa mitattava savuarvo ei muutu miksikään kun siitä ottaa katin pois. Eri asia bensavehkeissä.

Diiselin Suomessa mitattava savuarvo ei muutu miksikään kun siitä ottaa katin pois. Eri asia bensavehkeissä.
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Saattaapi savuarvo parantuakin, jos perkaa katin.
Silloin ilmaa menee enemmän läpi ja palaminen tehostuu.
Palaneita hiukkasia on vähemmän per tilavuusyksikkö.
Mainitussa dieselautossa ilmamäärämittari tuskin tekee muuta kuin ohjaa pakokaasujen takaisinkierrätystä.
Sen voi samalla ottaa pois toiminnasta.
Silloin ilmaa menee enemmän läpi ja palaminen tehostuu.
Palaneita hiukkasia on vähemmän per tilavuusyksikkö.
Mainitussa dieselautossa ilmamäärämittari tuskin tekee muuta kuin ohjaa pakokaasujen takaisinkierrätystä.
Sen voi samalla ottaa pois toiminnasta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Tuo tapahtuu käytännössä miten? Miettiny jo karalalle soittoa asiasta, mutta voiko tuon vaikka *:lla ohjelmoida pois, vai vaatiiko vielä vahvempia kikkakonsteja? Vois melkein vetää ahtoputket uusiksi ilman sitä typerää kiemuraa syylärin toiselta puolelta pakosarjan puolelle ja sitten kannen ylite vasta imusarjalle. EGR myös fyysisesti "hukuttais" jonnekkin jordaaniaan ja hitsais pakosarjasta sen reijän umpeen. Siistiytys konehuone selkeästi ja vähentäis romujen irrotteluja pikkuhuoltojen yhteydessä.JarkkoN kirjoitti:Saattaapi savuarvo parantuakin, jos perkaa katin.
Silloin ilmaa menee enemmän läpi ja palaminen tehostuu.
Palaneita hiukkasia on vähemmän per tilavuusyksikkö.
Mainitussa dieselautossa ilmamäärämittari tuskin tekee muuta kuin ohjaa pakokaasujen takaisinkierrätystä.
Sen voi samalla ottaa pois toiminnasta.
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Lukaisepa tuolta CDI:n ohjelmointiketjusta viimeisiä sivuja, siellä on nyt hyvin selitetty mitä se vaatii. Ei taida onnistua konehuoneen siivous, saattaa tulla konttorilla vaikeuksia, jos selvästi näyttää palikoita puuttuvan. Ainakaan vähäpäästöisissä ei onnistu, enhän tosin tiedä, mikä autosi on.
E: Sorry, se olikin tämä ketju: "S211 280CDI, EGR + DPF pois".
E: Sorry, se olikin tämä ketju: "S211 280CDI, EGR + DPF pois".
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Tuo katalysaattorin rojujen poisto tuntuu hyvältä idealta. Taidanpa toteuttaa sen ensin jokatapauksessa ja katsotaan jatkuuko sen jälkeen saman vikatilan esiintyminen.
Forumin keskustelujen pohjalta ilmamassamittarivialle lähdinkin kyseleen syksyllä vahvistusta, mutta kyseistä vikakoodia ei löytynyt. Joten se jäi vaihtamatta ainakin toistaiseksi.
Talvi meni ilman vikatiloja mutta nyt kun kelit lämpenee niin vikatilaan mennään taas ja vain useammin. Lisäksi päästöarvot oli tuon viallisen katalysaattorin takia nippanappa sallituissa rajoissa katastuksessa muutaman yrityksen jälkeen.
Forumin keskustelujen pohjalta ilmamassamittarivialle lähdinkin kyseleen syksyllä vahvistusta, mutta kyseistä vikakoodia ei löytynyt. Joten se jäi vaihtamatta ainakin toistaiseksi.
Talvi meni ilman vikatiloja mutta nyt kun kelit lämpenee niin vikatilaan mennään taas ja vain useammin. Lisäksi päästöarvot oli tuon viallisen katalysaattorin takia nippanappa sallituissa rajoissa katastuksessa muutaman yrityksen jälkeen.
MB SLK230 1997
MB E290TDT 1997
MB E290TDT 1997
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
OM603:ssa kierrätys tukitaan ihan mekaanisesti. 290 TDT:sta en osaa sanoa, onnistuuko se yhtä helpolla.maKe| kirjoitti:Tuo tapahtuu käytännössä miten? Miettiny jo karalalle soittoa asiasta, mutta voiko tuon vaikka *:lla ohjelmoida pois, vai vaatiiko vielä vahvempia kikkakonsteja? Vois melkein vetää ahtoputket uusiksi ilman sitä typerää kiemuraa syylärin toiselta puolelta pakosarjan puolelle ja sitten kannen ylite vasta imusarjalle. EGR myös fyysisesti "hukuttais" jonnekkin jordaaniaan ja hitsais pakosarjasta sen reijän umpeen. Siistiytys konehuone selkeästi ja vähentäis romujen irrotteluja pikkuhuoltojen yhteydessä.JarkkoN kirjoitti:Saattaapi savuarvo parantuakin, jos perkaa katin.
Silloin ilmaa menee enemmän läpi ja palaminen tehostuu.
Palaneita hiukkasia on vähemmän per tilavuusyksikkö.
Mainitussa dieselautossa ilmamäärämittari tuskin tekee muuta kuin ohjaa pakokaasujen takaisinkierrätystä.
Sen voi samalla ottaa pois toiminnasta.
Tai varmasti onnistuu, mutta jos siitä tulee vikatila, niin sitten se pitää Starilla kuitata ja ottaa kierrätys pois ohjelmasta.
Nuo CDI:n ohjeet eivät ehkä suoraan sovellu, kun kyseessä on esikammiomoottori.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Ei varsinaisesti täyttä selkoa saanut tuota lukemalla muutakuin "poistetaan ohjelmasta". Eli starilla voi korkeintaan voi poistaa egr vikailmoituksen jos sen mekaanisesti menee tulppaamaan, mutta ei fyysisesti sen kierrätystä?ES kirjoitti:Lukaisepa tuolta CDI:n ohjelmointiketjusta viimeisiä sivuja, siellä on nyt hyvin selitetty mitä se vaatii. Ei taida onnistua konehuoneen siivous, saattaa tulla konttorilla vaikeuksia, jos selvästi näyttää palikoita puuttuvan. Ainakaan vähäpäästöisissä ei onnistu, enhän tosin tiedä, mikä autosi on.
E: Sorry, se olikin tämä ketju: "S211 280CDI, EGR + DPF pois".
Noh, onhan tuo tosin tuolta osin ihan järkevää jättää vaikka näön vuoksi sinne paikoilleen. Täytyy kai sitten viimeistään kun ohjelmaa hierotaan tuohon 290:en ottaa se egr "pois toiminnasta". Nykyäänhän tuo on vain tulpattu mulla, mutta silti se koittaa touhuta omiaan.
Re: w210 290TDT - katalysaattori korvaaminen suoralla putkel
Poistaminen ohjelmasta tarkoittaa siis sen ECU:n softan imppaamista, modifiointia ja takaisinkirjoitusta. Sillä sen saa pois toiminnasta, vaikka palikat siellä vielä ovatkin. Se tulppaaminen yleensä saa aikaiseksi vain vikakoodeja. Eli kun on softasta pois, voi tulpata, mutta ei tarvitse, kun se ei enää kierrätä sitä paskaa. Näin olen itse ymmärtänyt. Mutta se poisto vaatii sitten muutakin modifiointia, jos haluaa moottorin toimivan oikein.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88