W124 & jurina 120 vauhdissa + alustan jurinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

W124 & jurina 120 vauhdissa + alustan jurinat

Viesti Kirjoittaja code »

Ongelman ydin seuraava:
W124 jurina 120 km/h vauhdissa veto päällä.

Koetin hakutoiminnolla löytää vastaavia tapauksia, oikeastaan vastaavia ei löytynyt. Eli auto käyttäytyy aivan normaalisti kunnes vauhti nousee n. 120 km/h, jolloin alkaa kuulumaan jurinaa kun veto on päällä. (Havaittavissa on ehkä pientä tärinän tuntua polkimissa.)

Autoon vaihdettiin kardaanin eturätti jokin aika sitten (n. 1 kk). Remontin jälkeen en ollut ajanut 100 km/h kovempaa, mutta tänään pääsin taas vauhdin makuun, ja tämä alkoi mietittymään. Voisiko olla niin, että eturätti on mennyt jotenkin huonoon asentoon asennusvaiheessa tms.? Ääni kuulostaisi tulevan jostain etuistuimien kohdalta.

Taidan viedä auton katsottavaksi Veholle, koskapa he eturätin vaihtoivatkin. Voisinhan tuota vaikka edes teoriassa pyytää tarkastamaan samaan hintaan.

-mk-

edit: otsikko
Viimeksi muokannut code, Su 05.09.2004 19:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
timpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 23.03.2004 21:51

Viesti Kirjoittaja timpe »

Kardaanissa pitäisi olla kiristys mutteri siellä kannatin laakerin etupuolella.
Se löystyy ajan saatossa ja aiheuttaa jutinaa varsinkin isolla vaihteella kiihdyttäessä. Kannattaa käyttää pakoputki pois niin saa sen parhaiten kiristettyä.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Lisätään vielä pieni, mutta häiritsevä yksityiskohta ja siihen liittyvä kysymys.

Eli kun autolla lähtee ajamaan esimerkiksi aamulla, eli "kylmiltään", niin autosta kuuluu todella matalaa pörinää / murinaa, joka sitten "häviää" / vaimenee pienen ajon jälkeen. Äänet on kuin McLarenissa konsanaan...

Voisiko tämä liittyä jotenkin voimansiirtoon / vaihteistoon ja "aamukankeuteen"? Eli voitelu alkaa / ennättää mukaan pienen ajon jälkeen?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18207
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Autostasi on pakosarja halki.
wiimax.fi
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

dealer kirjoitti:Autostasi on pakosarja halki.
vielä tarkennuksena;
ääni kuuluu liikkeellä ollessa, matalilla kierroksilla, ei tyhjäkäynnillä.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Q: W124 jurinaa 120 km/h vauhdissa

Viesti Kirjoittaja code »

mkoistin kirjoitti: Taidan viedä auton katsottavaksi Veholle, koskapa he eturätin vaihtoivatkin. Voisinhan tuota vaikka edes teoriassa pyytää tarkastamaan samaan hintaan.
nyt auto kävi tarkastuksessa ja olivat sitä mieltä, ettei mitään vikaa ole. Tarkastivat oikein miehissä tilanteen. Ainoana vaihtoehtona epäilivät perää, tosin totesivat että perän äänen kyllä kuulisi selvästi jos se äänen antaa. Ja toisekseen, eikös perä äännä tyypillisesti jossain 50km/h - 80 km/h vauhdissa?


-mk-
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

dealer kirjoitti:Autostasi on pakosarja halki.
vielä sen verran, vaikuttaisi siltä että pakosarja on ok, tuntuisi että jos pakosarja olisi halki, ääni kuuluisi koko ajan. Mutta pakosarjan tiiviste taitaa vedellä viimeisiään, eli lämmön vaikutuksesta tiivistää, mutta kylmänä falskaa.

Voiko tuota testata mitenkään? Onko olemassa jotain ainetta, jolla tilanteen voisi todetantaa ja varmistaa, esimerkiksi suihkuttamalla jotain ainetta pakosarjan päälle.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se jurina voi kuulua kardaanin kohdistus virheestä.
Etu ja takapätkässä kardaania on merkit jotka pitää olla kohdallaan.
Voi olla että eturätin vaihtaja ei ole huomannut/ tiennyt merkkejä.
Eli kardaanissa on pieni epätasapaino.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18207
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, jos pakosarja on halki tai tiiviste vuotaa, mörinä kuuluu kylmänä ajettaessa, kun vedätät pienillä kierroksilla.

Nuo 230 pakosarjat vaan tuppaavat halkeilemaan järkijään.

Kurki lampun ja peilin kanssa, näkyykö halkeinta tai tiivisteen vuotopaikkaa.
wiimax.fi
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

case mörinä/pörinä/ tms:

otin tämän ensin "tapetille", aloitin ohjaustehostimen öljyjen tarkastuksella, ei huomauttamista. Moniurahihna näytti silmämääräisesti olevan ok. Täytyy huomenissa illalla vielä tarkastaa edes silmämääräisesti moniurahihnan kiristin. Näytti olevan joissakin tapauksissa samankaltaisen äänen aiheuttajana.

Ja huomisaamuna kun koneen käynnistää yön jäljiltä viilentyneenä, ajattelin testata paikallaan ollessa ohjaustehostimen toiminnan, että kuuluuko siitä kylmänä sivuääniä.

Sitten oikeastaan ei jää kuin pakosarjan tarkastaminen, itse sarja + tiiviste.
Ellei joku keksi vielä jotain mikä voisi moista ääntelyä aiheuttaa.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

agip kirjoitti:Se jurina voi kuulua kardaanin kohdistus virheestä.
Etu ja takapätkässä kardaania on merkit jotka pitää olla kohdallaan.
Voi olla että eturätin vaihtaja ei ole huomannut/ tiennyt merkkejä.
Eli kardaanissa on pieni epätasapaino.
Pystyykö merkkejä havaitsemaan jälkikäteen, eli ovatko ne ns. kiinteästi leimattuja osiin, vai onko asia asentajan oman harkinnan varassa?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kardaanissa on selvät merkit:
toisessa puolessa 2 ja toisessa 1 merkki.
Yhden viivan pitää olla kahden viivan välissä
(olipa selitys)
, joka tapauksessa ne on tehtaan tekemät merkit ja vaikuttavat kardaanin tasapainotukseen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

agip kirjoitti:Kardaanissa on selvät merkit:
toisessa puolessa 2 ja toisessa 1 merkki.
Yhden viivan pitää olla kahden viivan välissä
(olipa selitys)
, joka tapauksessa ne on tehtaan tekemät merkit ja vaikuttavat kardaanin tasapainotukseen.
ok, tämä täytyy tarkastaa seuraavan kerran kun auton saa nostettua ilmaan.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Kardaani tarkastettu, kohdistukset kohdallaan. Joten se siitä, kävin vielä testaamassa moottoritienopeuksia ja ääntä ei kuulu enää.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Mika K kirjoitti:case mörinä/pörinä/ tms:

Täytyy huomenissa illalla vielä tarkastaa edes silmämääräisesti moniurahihnan kiristin. Näytti olevan joissakin tapauksissa samankaltaisen äänen aiheuttajana.

Ja huomisaamuna kun koneen käynnistää yön jäljiltä viilentyneenä, ajattelin testata paikallaan ollessa ohjaustehostimen toiminnan, että kuuluuko siitä kylmänä sivuääniä.
moniurahihna + kiristin vaikuttaisi olevan tiptop-kunnossa, samoin ohjaustehostin vaikuttaa olevan tiukassa kiinni paikkallaan, laturi ei vaikuttaisi antavan ääntä.

Pakosarjan vaikuttaisi olevan ehjä, tutkailin pakosarjaa peilin ja taskulampun kera ylhäältä ja alhaalta käsin.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No mutta.
Sittenhän se alkaa noilla tarkistuksilla olla kunnossa....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

agip kirjoitti:No mutta.
Sittenhän se alkaa noilla tarkistuksilla olla kunnossa....
niinpä. Täytyy tarkkailla vielä tuota murinaa, voihan olla niinkin että pakoputkistossa on jotain irtonaista / irti oleva liitos...
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

... itseäni lainaten...
Mika K kirjoitti: niinpä. Täytyy tarkkailla vielä tuota murinaa, voihan olla niinkin että pakoputkistossa on jotain irtonaista / irti oleva liitos...
"ongelma-ääni" antaa edelleen aiheutta tutkailuun, parin kuukauden aikaista kokemusperäistä tarinaa:

1) ääni kuuluu edelleen yön yli / pitkän seisottamisen jälkeen, ei suoraan ajaen, vaan rattia käännellessä esimerkiksi risteyksestä. Ja toinen pointti on se ettei ääni kuulu vapaalla rullaten ja kääntäen vaan ainoastaan veto päällä + kääntyminen

2) ääni kuuluu epämääräisin väliajoin laitettaessa vaihde päälle vapaalta (automaatti)

3) pakoputki ehjä ulkoisesti, kiinnitys täytynee vielä tarkistaa

vaikuttaisi amatöörin tuntemuksella jonkin asteiselta resonanssijutulta, eli joku ottaa johonkin kontaktia...
Viimeksi muokannut code, Ma 06.09.2004 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Voisko se murina tulla etupyörän laakerista? 8)
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

mjo33400 kirjoitti:Voisko se murina tulla etupyörän laakerista? 8)
kiitos vinkistä, tarkoitus on testailla laakerit oikeastaan toisen projektin tiimoilta, josta on ollut puhetta aiemmin tällä foorumilla. Eli mukulakiveyksellä kuuluva ääni, joka häviää jarruja painaessa.

vielä eiliseen listaan lisäten:

1) ääni kuuluu edelleen yön yli / pitkän seisottamisen jälkeen, ei suoraan ajaen, vaan rattia käännellessä esimerkiksi risteyksestä. Ja toinen pointti on se ettei ääni kuulu vapaalla rullaten ja kääntäen vaan ainoastaan veto päällä + kääntyminen

...

4) voisiko vaihteistosta kuulua jotain tuon tapaista tai perästä? Ajattelin vain, että voisiko tuo olla jokin voiteluongelma joka häviää kun voitelu alkaa kiertämään
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Alustan jurinaongelmat taisivat ratketa! Käytin autoa pakoputkikorjaamolla ja äänen aiheutti nähtävästi pakoputken etukannake, joka oli tullut tiensä päähän.
Huomisaamuna on testin paikka kun auto on yön yli seisonut.

Pakoputken kannakkeesta näyttikin olevan juttua ihan lähiajoilta ja vastaavanlaisia kokemuksia kannakkeesta:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=9486
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10546
Vastaa Viestiin