C250td -99 Mikä rikki?
C250td -99 Mikä rikki?
Elikkä kyseinen kone käy huonosti, neljällä. nelos pytty muita pimeempi.
Ilmattu on ym. tehty,
Mikä näistä hajoaa ensin?
Kansi/venttiilit?
Alakerta/mäntä/männänrenkaat?
Suutin/pumppu?
Autolla ajettu n.273000kilsaa eli ei pitäis viel olla kone paskana.
Kesken ajon piti jonkun naputtavan äänen kerran ja sitten nämä oireet.
Puristuksia tai pumpun paineita ei vielä mitattu. Turbo vaikuttaa ehjältä?
Onko muilla yhtä huonoja kokemuksia mersuista??
Ilmattu on ym. tehty,
Mikä näistä hajoaa ensin?
Kansi/venttiilit?
Alakerta/mäntä/männänrenkaat?
Suutin/pumppu?
Autolla ajettu n.273000kilsaa eli ei pitäis viel olla kone paskana.
Kesken ajon piti jonkun naputtavan äänen kerran ja sitten nämä oireet.
Puristuksia tai pumpun paineita ei vielä mitattu. Turbo vaikuttaa ehjältä?
Onko muilla yhtä huonoja kokemuksia mersuista??
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Ei 250 hajoaa
, veikkaan suutin.

C 200CDI -01
300CE-24 -92
E300TD -98
280CE -75
300CE-24 -92
E300TD -98
280CE -75
Re: C250td -99 Mikä rikki?
vaihda nelosen suutin toiseen reikään jos vika muuttuu sinne suutin rikki. jos ei on yksi vika vähemmän etsittävänä. 

Re: C250td -99 Mikä rikki?
Tutkittu on lisää ja yks suutin ainakin sökö..
Mutta, vaikuttaisi että siitä nelos sylinteristä on se esikammio paskana? Ymmärsinkö oikein jos sen voi vaihtaa irrottamatta kantta? Ja särkeekö se muuta sieltä hajotessaan?? huomenna ehkä itekkin viisaampi kun joudun purkamaan lisää.
Henkisesti olen jo varautunut että kalliiksi tulee...
Mutta, vaikuttaisi että siitä nelos sylinteristä on se esikammio paskana? Ymmärsinkö oikein jos sen voi vaihtaa irrottamatta kantta? Ja särkeekö se muuta sieltä hajotessaan?? huomenna ehkä itekkin viisaampi kun joudun purkamaan lisää.
Henkisesti olen jo varautunut että kalliiksi tulee...
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Esikammio voi tosiaan olla rikki. Huono suutin voi hajottaa kammion ja kammion pää tippuu männän päälle. Siitä mahdollisesti se ajossa kuulunut naputuskin.
Kammion kunto voi tuurilla näkyä kun purkaa suuttimet pois.
Todennäkösesti kansi pois ja ehjää kammiota ja mäntää tilalle.
Ei niin mahdottoman erikoinen vika moniventtiilissä mutta ei noita kovin useasti satu.
Kammion kunto voi tuurilla näkyä kun purkaa suuttimet pois.
Todennäkösesti kansi pois ja ehjää kammiota ja mäntää tilalle.
Ei niin mahdottoman erikoinen vika moniventtiilissä mutta ei noita kovin useasti satu.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Joo kammiohan on paskana se on selvää mutta mitä muuta sieltä vielä on?? selviää tällä viikolla.
Suuttimet on irti ja kun tökkii pitkällä kapealla meisselillä reijistä niin siitä yhdestä rejästä menee huomattavasti syvemmälle kuin muista. Rejästä voi myös nähdä että se näyttää hieman erilaiselta kuin muut.
Se että onko mäntä paskana on vielä kysymys?
Luultavasti joutuu sen kannen nostamaan jokatapauksessa pois..
Suuttimet on irti ja kun tökkii pitkällä kapealla meisselillä reijistä niin siitä yhdestä rejästä menee huomattavasti syvemmälle kuin muista. Rejästä voi myös nähdä että se näyttää hieman erilaiselta kuin muut.
Se että onko mäntä paskana on vielä kysymys?
Luultavasti joutuu sen kannen nostamaan jokatapauksessa pois..
Re: C250td -99 Mikä rikki?
ettei vaan olis mäntä sopivasti alempana, ku muissa pytyissä ja sen takia menee meisselikin sitten reikään syvemmälle. (sikäli mikäli moniventtiilisessä on mahdollista, niin) ota se esikammio irti, niin selviää, että onko siitä irronnu niitä osia männän päälle. mulla ei ole koskaan kammio menny rikki, mutta sellasta olen kuullu, että se voi hajota ainakin sillain, että se ihme kuula, tai tappi tai miksikä sitä nyt kutsutaankin niin voi irrota ja sitä kautta sitten taas palaminen on heikkoa. taikka sitten voi se esikammion pää irrota, niinku mika jo sanokin. taskulampulla voi jotenkin nähdäkkin sinne, että minkä näkönen se männän pää on. jos hyvin käy, niin uus kammio vaan paikoilleen ja taas menoks. paitsi se rikkinäinen suutin tietenkin kuntoon samalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Joo elikkä hattua vähän raoteltu..
Nelos pytystä ainakin hajalla seuraavat:
Suuttimenkärki.
Esikammio.
Pakovenat.
Ehkä imuvenat, uusitaan silti..
Männässä hakkaumaa mutta ei omasta mielestäni haittaa, pieni silottelu saa riittää..
Ja kun konetta panee nippuun niin mitä kanttii huomioida?
Kannentiiviste oli aikomus hommata originaali varaosa, yläpään tiivistesarja saa olla tarvike..
Onko mersumiehet laittaneet mitään liimaa kannentiivisteeseen?
Onko järkeä vaihtaa kaikkia esikammioita vai vain tuo yksi? Kustannuskysymys?
Suuttimen kärjet tulee kaikki uusia (tilattu jo)ja tietysti säätö ja testaus.
Työkseni autoja olen asennellut jo muutamanvuoden että ei nää mitään hepreaa ole mutta onko muuta tärkeää huomioitavaa asennusvaiheessa?
Nelos pytystä ainakin hajalla seuraavat:
Suuttimenkärki.
Esikammio.
Pakovenat.
Ehkä imuvenat, uusitaan silti..
Männässä hakkaumaa mutta ei omasta mielestäni haittaa, pieni silottelu saa riittää..
Ja kun konetta panee nippuun niin mitä kanttii huomioida?
Kannentiiviste oli aikomus hommata originaali varaosa, yläpään tiivistesarja saa olla tarvike..
Onko mersumiehet laittaneet mitään liimaa kannentiivisteeseen?
Onko järkeä vaihtaa kaikkia esikammioita vai vain tuo yksi? Kustannuskysymys?
Suuttimen kärjet tulee kaikki uusia (tilattu jo)ja tietysti säätö ja testaus.
Työkseni autoja olen asennellut jo muutamanvuoden että ei nää mitään hepreaa ole mutta onko muuta tärkeää huomioitavaa asennusvaiheessa?
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Näkyykö niissä muissa kammioissa säröjä, joissain muissa merkeissä tietyn tyyppisiä säröjä pidetään normaalina, mutta mä kyllä vaihtaisin jos siellä on säröjä. Hehkut kannattaa vaihtaa samalla kun kansi on irti, joskus ne voi olla pahastikkin jumissa ja nyt se olis helppo homma hoitaa kun potilas on pöydällä.
Onko ne kammion rojut mennyt turbosta läpitte ja on nyt sitten katissa helisemässä? Vai oliko ne vielä sylinterissä. Saattaa olla turbon siivet heikossa hapessa jos kauheesti on metallimurskaa menny läpi.Pitäiskö pakopesä avata ja kattoo tilanne, putsata jne.
Onko ne kammion rojut mennyt turbosta läpitte ja on nyt sitten katissa helisemässä? Vai oliko ne vielä sylinterissä. Saattaa olla turbon siivet heikossa hapessa jos kauheesti on metallimurskaa menny läpi.Pitäiskö pakopesä avata ja kattoo tilanne, putsata jne.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
mitatkaa että kannessa on seetit oikealla korkeudella eli ventiilin laustaen päältä kansitasoon pitäs 0,70mm löytyä mittaa tai erot muiden kanssa ei sasi kovin suuria olla on nimittäin suuri vaikutus kylmä ronklatukseen
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Joo hehkut tietty uusitaan.
Millä hitolla ootte irrotellu sen ketjun ohjaimen siitä kuskin puolelta? ylempi tappi irtosi mutta alempi on tiukassa, annettava vissiin lämpöä kunnolla..
Kun ei tule se ketju läpi sieltä et sais kannen kokonaan irti..
Mistä porukka on ostellut noita esikammioita? yritin netistä katella mut tarjonta melko heikkoa..
Millä hitolla ootte irrotellu sen ketjun ohjaimen siitä kuskin puolelta? ylempi tappi irtosi mutta alempi on tiukassa, annettava vissiin lämpöä kunnolla..
Kun ei tule se ketju läpi sieltä et sais kannen kokonaan irti..
Mistä porukka on ostellut noita esikammioita? yritin netistä katella mut tarjonta melko heikkoa..
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Noita kammioita kanattaa kysyä kl-varaosista noita ei välttämättä ole luettelossa soitto kanattaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Olisko se jakoketjunkin vaihtokunnossa jo noilla kilsoilla, jos vaan katkaiset sen. Uus kaksrivinen maksaa muistaakseeni satasen verran. Ja nyt senkin sais tossa samalla kertaa uusiksi. Jonkunnäköisenä vaihtosuosituksena on pidetty kolmesataa.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Juu kansi jo pöydällä, vieläkun sais porattua sen yhen katkenneen hehkun sieltä kolostaan irti
Tai kohta alkaa tuntumaan siltä että vois ruveta kyselemään kantta kyseiseen kotteroon, tää viikko vielä nysvätään sitä saatanan hehkua jos ei tuu ni ei tuu!
Kellään kantta??

Tai kohta alkaa tuntumaan siltä että vois ruveta kyselemään kantta kyseiseen kotteroon, tää viikko vielä nysvätään sitä saatanan hehkua jos ei tuu ni ei tuu!
Kellään kantta??
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Kannattanee viedä suoraan koneistamolle se kansi. Siellä on yleensä oikeat vehkeet joilla katkennut hehku saadaan porattua SUORAAN kierteitä hajottamatta.
Samalla se kansi kannattaa oikasta.
Samalla se kansi kannattaa oikasta.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Kansi nyt koneistettu ja pari venttiiliä uusittu.
Sen hehkun porasin ite pois niin paljon kuin uskalsin, välillä mitaten että ei ota siihen tiivistys kartioon kiinni. ja loput hakkasin tuurnasta tehdyllä terävällä työkalulla palanen kerrallaan, mulle ei hehkut vittuile!!
Tilasin samalla ne uudet polttoaine puolen kirkkaat putket uudet ni ei nekään sitten pottuile myöhemmin, kun särin pari kiinnikettä..
Tiiviste sarja on tarvike mallia elring, mutta pienen tutkinnan jälkeen selvisi että käytännössä taitaa olla sama kuin alkuperäinen. Ainakin vanhassa kansipahvissa oli sekä mersun logo että elring logot ja merkit..
Ens viikolla jos sais jo vähän nippuun autoa..
Sen hehkun porasin ite pois niin paljon kuin uskalsin, välillä mitaten että ei ota siihen tiivistys kartioon kiinni. ja loput hakkasin tuurnasta tehdyllä terävällä työkalulla palanen kerrallaan, mulle ei hehkut vittuile!!
Tilasin samalla ne uudet polttoaine puolen kirkkaat putket uudet ni ei nekään sitten pottuile myöhemmin, kun särin pari kiinnikettä..
Tiiviste sarja on tarvike mallia elring, mutta pienen tutkinnan jälkeen selvisi että käytännössä taitaa olla sama kuin alkuperäinen. Ainakin vanhassa kansipahvissa oli sekä mersun logo että elring logot ja merkit..
Ens viikolla jos sais jo vähän nippuun autoa..
Re: C250td -99 Mikä rikki?
elring on ihan hyvä. sillä olen noita niputellu jo jokusen, eikä koskaan mitään harmia sen takia ollu. ja sitähän ne myy KL:ssäkin.
ennenku laittelee kantta kiinni, niin kannattaa tsekata, ettei venttiilit valskaa. laitat venttiilit kanteen kiinni ja kansi oikein päin pöydälle. sen jälkeen suihkii jotakin "menevää" ainetta imu ja pakokanaviin. vaikka jarru cleaneria, tai naftaa tms. sit odottelee hetken ja kattoo, että tuleeko toiselta puolelta läpitte. jos pahasti valskaa, niin melkein kannattaa pikkasen läppäillä niitä venttiileitä.
niin ja kansitiivisteeseen ei tarvita mitään liimoja, ainakaan jos ei olla mitenkään erityisemmin virittelemässä. menee ihan niine hyvineen. uudet pultit kyllä suosittelen laittaan.
ennenku laittelee kantta kiinni, niin kannattaa tsekata, ettei venttiilit valskaa. laitat venttiilit kanteen kiinni ja kansi oikein päin pöydälle. sen jälkeen suihkii jotakin "menevää" ainetta imu ja pakokanaviin. vaikka jarru cleaneria, tai naftaa tms. sit odottelee hetken ja kattoo, että tuleeko toiselta puolelta läpitte. jos pahasti valskaa, niin melkein kannattaa pikkasen läppäillä niitä venttiileitä.
niin ja kansitiivisteeseen ei tarvita mitään liimoja, ainakaan jos ei olla mitenkään erityisemmin virittelemässä. menee ihan niine hyvineen. uudet pultit kyllä suosittelen laittaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Juu koneistamolla tarkastettu venttiilit että ok.
Kannenpultit tarkistin että ok, melkeen pari milliä oli varaa ennenkuin oli vaihtosuositus. Luulis menevän vielä.
Onko pumpun ajoitus samalla ketjulla kuin nokan? Tarviiko se ajoittaa erikseen kansirempan jälkeen? en ole tutkinut asiaa sen enemmin.... tietty jos omalla ketjulla asia ok..
Kannenpultit tarkistin että ok, melkeen pari milliä oli varaa ennenkuin oli vaihtosuositus. Luulis menevän vielä.
Onko pumpun ajoitus samalla ketjulla kuin nokan? Tarviiko se ajoittaa erikseen kansirempan jälkeen? en ole tutkinut asiaa sen enemmin.... tietty jos omalla ketjulla asia ok..
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Kannatais vaihtaa nuo kannenpultit uusiin joskus itteläni oli kansiremppa ja panin vanhat pultit takaisin niin ei mennyt kauaa kun yksi pullti meni
poikki ei nuo pultit maksa kovin paljoa.
Ei tuota pumppua tarvitse ajoitaa uudelleen
poikki ei nuo pultit maksa kovin paljoa.
Ei tuota pumppua tarvitse ajoitaa uudelleen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: C250td -99 Mikä rikki?
niin, eihän n ekansipultit paljoa maksa. olisko jotakin 30€ sarja. sitä en tiedä, että tarviiko niitä oikeesti joka kerta vaihtaa, kun aukasee kannen. muuten olen aina vaihtanu, paitis kerran vedin vanhoilla pulteilla. hyvin se toimi niilläkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Ei tarvi vaihtaa kannenpultteja. Niille on maksimi mitat jonka jälkeen ne pitää uusia.
Toki jos haluaa niin saahan ne vaihtaa.
Toki jos haluaa niin saahan ne vaihtaa.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Onko ihan normaalia että kantta kiristettäessä kun vetää asteisiin sitä viimestä kertaa, niin kiristys tiukkuudessa jonkinlaisia eroja?
Tietty jotkut pultit pitempiä mutta?? kiristetty ohjeiden mukaan 4vaiheessa.
Jäi vain painamaan nyt mieltä että mänkö vituiks? Momenttiavain kun sattuu näyttämään lopuksi tiukkuuden vaikka vetää asteilla.
Merkitsin pulttien kannat että kyllä ne kaikki kääntyi juuri oikean määrän ja niiden pituudet olivan rajoissa.
Selvennys: pumppu siis omalla ketjulla tai jos samalla se ei voi hypätä ja jako sekasin??
Tietty jotkut pultit pitempiä mutta?? kiristetty ohjeiden mukaan 4vaiheessa.
Jäi vain painamaan nyt mieltä että mänkö vituiks? Momenttiavain kun sattuu näyttämään lopuksi tiukkuuden vaikka vetää asteilla.
Merkitsin pulttien kannat että kyllä ne kaikki kääntyi juuri oikean määrän ja niiden pituudet olivan rajoissa.
Selvennys: pumppu siis omalla ketjulla tai jos samalla se ei voi hypätä ja jako sekasin??
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Ja mikä on suuttimen kiristys momentti kun laittaa suutinta kasaan kärkien vaihdon ja säädön yhteydessä/ jälkeen??
Ei siis se momentti millä se tulee kanteen kiinni.
Ei siis se momentti millä se tulee kanteen kiinni.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
kyllä niissä kansipulteissa voi olla heittoja tiukkuuksissa, varsinkin, kun on eri pitusia. niistä en kovin paljoa huolehtis, jos muuten on laitettu ohjeen mukaan ja oikeisiin momentteihin.
suuttimia olen laitellu momenttiin "sopiva". eli vähän rasvaa kierteeseen ja kiinni vaan. hyvin on pelittäny. menee tollain aika hyvin.
suuttimia olen laitellu momenttiin "sopiva". eli vähän rasvaa kierteeseen ja kiinni vaan. hyvin on pelittäny. menee tollain aika hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Juu pultit vejin ihan ohjeiden mukaan, tuntui jotenkin että jäi vielä löysälle mutta kai ne venyvät pultit siltä tuntuu..
Se suuttimen momentti on n 55-60nm. Vaikuttaa tuo kireys siihen avautumispaineeseen. Kyllähän ne kannessa kestää kun vetää "järjellä" kiinni.
Jos sais savut vielä tällä viikolla.
Se suuttimen momentti on n 55-60nm. Vaikuttaa tuo kireys siihen avautumispaineeseen. Kyllähän ne kannessa kestää kun vetää "järjellä" kiinni.
Jos sais savut vielä tällä viikolla.
Re: C250td -99 Mikä rikki?
kyllä se periaatteessa voi jotakin vaikuttaa niihin avautumispaineisiin. se jousi ja sitten shimmi, tai prikka, tai miksikähän sitä nyt sanois, niin ne kuitenkin yhdessä sen paineen säätää. kun suutinta alkaa kiristää nippuun, niin jossain kohtaa huomaa, että jousi alkaa painuun kasaan. ja jos sen viimisen momentin jättää vähän löysälle, tai painaa liian kireelle, niin kyllä se varmaan jotakin vaikuttaa siihen avautimispaineeseenkin, kun se jousi on enemmän, taikka sitten vähemmän jännityksellä. se onkin sitten eriasia, että vaikuttaako toi käytännössä kuinka paljon. jos 3 baaria suuntaansa vaikuttaa, niin sillähän ei ole juurikaan merkitystä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Sen mä olen huomannut että kansipulttien kierteet lohkossa pitäisi putsata todella hyvin. Joskus niissä on jäähdytysnesteen aiheuttamaa korroosioo ja siihen kun putsaamatta alkaa tiukkaan pultteja niin alkaa meinaan jenka pureen! Verrattuna sellaseen kierteeseen mikä ei ole ruosteessa. Tietysti sekin vielä sitten jos kierteen koloon on jäänyt öljyä pohjalle.C250td kirjoitti:Onko ihan normaalia että kantta kiristettäessä kun vetää asteisiin sitä viimestä kertaa, niin kiristys tiukkuudessa jonkinlaisia eroja?
Tietty jotkut pultit pitempiä mutta?? kiristetty ohjeiden mukaan 4vaiheessa.
Jäi vain painamaan nyt mieltä että mänkö vituiks? Momenttiavain kun sattuu näyttämään lopuksi tiukkuuden vaikka vetää asteilla.
Nämä nyt on varmaan experteille itsetäänselvää...mutta tämmöselle self-made kotitarvesepälle aina uutta

Re: C250td -99 Mikä rikki?
Nyt on mylly kasassa ja tuntuis toimivan ihan ok.
Ainut mikä jäi mietityttämään on toi koneen käynti ääni.
Eli joutokäynnnillähän tuon kuuluukin raksuttaa melko äänekkäästi, sitten kun painaa kaasua niin kohta raksutus hiljenee ja käy hiljasesti.
Millä kierroksilla muilla hiljenee tuo raksutus ja alkaa "hiljanen käynti"?
Nyt hiljenee siinä 1300-1400 tuntumassa.
Mistä moinen normaali raksatus johtuu?
Ainut mikä jäi mietityttämään on toi koneen käynti ääni.
Eli joutokäynnnillähän tuon kuuluukin raksuttaa melko äänekkäästi, sitten kun painaa kaasua niin kohta raksutus hiljenee ja käy hiljasesti.
Millä kierroksilla muilla hiljenee tuo raksutus ja alkaa "hiljanen käynti"?
Nyt hiljenee siinä 1300-1400 tuntumassa.
Mistä moinen normaali raksatus johtuu?
Re: C250td -99 Mikä rikki?
Olen kanssa ihmetelllyt 2 mersun dieseliä joissa vastaava ominaisuus eli raksutus hiljenee hiukan alle 1500 kierroksessa.
Ja raksutus loppuu kun seinään ja kuuluu enempi kylmänä?
Ja raksutus loppuu kun seinään ja kuuluu enempi kylmänä?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A