Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastusta?
Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastusta?
Ajattelin siirtyä käyttämään kolmea rengastusta.
Kesärenkaat, kitkarenkaat ja nastarenkaat.
Olisi mukava kuulla käyttääkö joku jo tällaista tyyliä autonsa rengastuksessa ja minkälaisia kokemuksia aiheesta on?
Kesärenkaat, kitkarenkaat ja nastarenkaat.
Olisi mukava kuulla käyttääkö joku jo tällaista tyyliä autonsa rengastuksessa ja minkälaisia kokemuksia aiheesta on?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Juu ja ei 
Eli eri autoissa on yhdessä kitkat ja kahdessa nastat.
Huomionarvoista on minun mielestä tuossa yhtälössä ainakin näin lapin näkökulmasta että keväällä ja syksyllä on sellaiset kelit jolloin niitä nastoja tarvitsee eniten. Musta jää lie kitkojen pahin vihollinen ja sitä esiintyy juurikin varsinkin keväällä. Eilenkin lähdin reissuuseen juurikin "kakkosautolla" kun tiet olivat aamulla jäässä ja siinä on nastakumit. Keskitalvella kun on lunta ja pakkasta pitävät kitkat kutakuinkin siinä missä nastatkin. No etelä-Suomen olosuhteissa on juuri tuota kevään ja syksyn loskapaskaa ja siten jäätyneitä märkiä teitä koko talven...

Eli eri autoissa on yhdessä kitkat ja kahdessa nastat.
Huomionarvoista on minun mielestä tuossa yhtälössä ainakin näin lapin näkökulmasta että keväällä ja syksyllä on sellaiset kelit jolloin niitä nastoja tarvitsee eniten. Musta jää lie kitkojen pahin vihollinen ja sitä esiintyy juurikin varsinkin keväällä. Eilenkin lähdin reissuuseen juurikin "kakkosautolla" kun tiet olivat aamulla jäässä ja siinä on nastakumit. Keskitalvella kun on lunta ja pakkasta pitävät kitkat kutakuinkin siinä missä nastatkin. No etelä-Suomen olosuhteissa on juuri tuota kevään ja syksyn loskapaskaa ja siten jäätyneitä märkiä teitä koko talven...
300td -91, manuaali.
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Tämä on yksi asia mitä mietin. Eli onko järkevämpää käyttää niitä kitkoja sydäntalvella vai keväisin/syksyisin?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Kitkoja voi käyttää talvella, jos on pakkasta. Sen sijaan, jos on märkä asfaltti tai kuuma keväinen asfaltti, ovat ne kitkat surkeimmillaan.
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
on olemassa myös toinen ajattelutapa millä ei ole pidon kanssa mitään tekemistä, ja veikkaan että suurinosa ajattelee juuri näin: Ei haluta kuluttaa syksyllä/keväällä turhaan nastarenkaita asvaltilla tai nastoilla asvalttia.
Joten laitetaan kitkat syksyllä ja keväällä jos sattuu tulemaan muutaman viikon "yllättävä" talvinen keli jolloin kesärenkaalla ei pärjää mitenkään päin. pääosinhan kelit suosii kesärengasta marras/joulukuuhun ja maaliskuusta alkaen mutta eihän sitä ikinä tiedä.
PS itse kuulun näihin jotka ajelee syksyn ja kevään kitkoilla lähinnä mukavuuden, ei maksimaalisen pidon takia. Suurin syy sille on se että asumme täällä etelässä mutta ajamme kerran kuussa pohjoiseen jolloin lumikelit on realistinen odotus jo lokakuussa, ei uskalla ottaa riskiä että ei pääsekään liikkeelle... niin ja myös siksi että tukholmassa ei yksinkertaisesti saa olla nastoja!
maksimaalisen pidon säätelen kaasupolkimella, ts liukkaalla kelillä ajan hiljempaaa
Joten laitetaan kitkat syksyllä ja keväällä jos sattuu tulemaan muutaman viikon "yllättävä" talvinen keli jolloin kesärenkaalla ei pärjää mitenkään päin. pääosinhan kelit suosii kesärengasta marras/joulukuuhun ja maaliskuusta alkaen mutta eihän sitä ikinä tiedä.
PS itse kuulun näihin jotka ajelee syksyn ja kevään kitkoilla lähinnä mukavuuden, ei maksimaalisen pidon takia. Suurin syy sille on se että asumme täällä etelässä mutta ajamme kerran kuussa pohjoiseen jolloin lumikelit on realistinen odotus jo lokakuussa, ei uskalla ottaa riskiä että ei pääsekään liikkeelle... niin ja myös siksi että tukholmassa ei yksinkertaisesti saa olla nastoja!
maksimaalisen pidon säätelen kaasupolkimella, ts liukkaalla kelillä ajan hiljempaaa
Viimeksi muokannut Sergey, La 09.04.2011 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Muistelenkin kuulleeni tästä joskus, mutta koskikos tämä koko Tukholmaa vai jotain rajattua aluetta? Pääseekö esim. Värtahamnetista suorinta tietä E4:lle laillisesti nastoilla?Sergey kirjoitti:tukholmassa ei yksinkertaisesti saa olla nastoja!
e: viime joulukuussa tuli pyörittyä jonkun verran Tukholmassa nastoilla, ei tosin ihan ytimessä mutta aika lähellä kumminkin. Tulikohan rikottua lakia?
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Värttanista (siljaTallink
) pääsee valhallavägeniä stadionin nurkilta e4:lle. Mutta nastakielto alkaa juurikin siitä kadulta, eli lähemmäksi ei ole asiaa. Samoten Stadsgårdenista (viking
) pääsee suoraan pääteille uusia tunneleita pitkin... Eli satamista pääsee pois mutta kaupunkiin ei ole asiaa.




Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Oman hyvin epätieteellisen mutu tutkimuksen perusteella kitkakumit kuluvat nopeammin eli niillä ajamista esim kevään karkeilla asfalteilla ei oikein silläkään voi perustella (siis rahalla).
Ja itse en hae maksimaallista pitoa vaikka sinänsä sitähän pitäisi turvallisuuden nimissä tietysti hakea vaan juurikin sitä mukavuutta. Niinpä huristelen läpi talvet kitkoilla. Niissä autoissa joita vaimokin ajaa on sitten nastat.
Eli tuntuisi aika höpöltä vaihtaa kevääksi nastat juuri siksi ajankohdaksi kun kuivaa asfalttia on pääosan päivästä jo näkyvissä
kitkoilla koko talvi tai sitten juuri kevät/syksy mutta säätiedotuksia pitää seurata ja malttia tarvitaan kun on riski kelit (niinkuin nastoillakin, ero vain pienempi).
Jos olisi yksi lisävannesatsi niin voisi kyllä helposti laittaa kolmannet pyörät, se vain että tulisiko niitä koskaan vaihdettua kun oma hommansa siinäkin.
Ja itse en hae maksimaallista pitoa vaikka sinänsä sitähän pitäisi turvallisuuden nimissä tietysti hakea vaan juurikin sitä mukavuutta. Niinpä huristelen läpi talvet kitkoilla. Niissä autoissa joita vaimokin ajaa on sitten nastat.
Eli tuntuisi aika höpöltä vaihtaa kevääksi nastat juuri siksi ajankohdaksi kun kuivaa asfalttia on pääosan päivästä jo näkyvissä

Jos olisi yksi lisävannesatsi niin voisi kyllä helposti laittaa kolmannet pyörät, se vain että tulisiko niitä koskaan vaihdettua kun oma hommansa siinäkin.
300td -91, manuaali.
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Käypä järkeen näinkin. Ja jos hankkii kitkoiksi reippaan nopeusluokituksen nk. saksankitkat, niin voipi olla oikein hyvä ratkaisu, jolla ratkaistaan myös nuo pito- ja ajettavuusongelmat märällä ja lämpimällä. Eipä nuo talvirenkaina vissiin kummosia ole, mutta kesärenkaisiin verrattuna kai ylivertaiset kuitenkin silloin kun se liukkaus syksyllä tai näin kevätpuolella satunnaisesti voi yllättää. Eli ei ole oikein vielä/enää talvikaan, mutta kesärenkailla ajamiseen liittyy silti isompia riskejä. Säästypä asfalttiakin ja mukavuus on ihan omassa luokassaan verrattuna nastakumeihin tai veteliin oikeisiin nastattomiin. Tämä ehkä toimii parhaiten niillä, joilla kilometrejä tulee reilusti. Jos ajaa vähemmän, voi kolmen kierroksen renkaita alla ajattaessa käydä niin, että renkaat kuivuu vanhoiksi ennen kuin ne saa ajamalla loppuun.Sergey kirjoitti:on olemassa myös toinen ajattelutapa millä ei ole pidon kanssa mitään tekemistä, ja veikkaan että suurinosa ajattelee juuri näin: Ei haluta kuluttaa syksyllä/keväällä turhaan nastarenkaita asvaltilla tai nastoilla asvalttia.
Joten laitetaan kitkat syksyllä ja keväällä jos sattuu tulemaan muutaman viikon "yllättävä" talvinen keli jolloin kesärenkaalla ei pärjää mitenkään päin. pääosinhan kelit suosii kesärengasta marras/joulukuuhun ja maaliskuusta alkaen mutta eihän sitä ikinä tiedä.
PS itse kuulun näihin jotka ajelee syksyn ja kevään kitkoilla lähinnä mukavuuden, ei maksimaalisen pidon takia. Suurin syy sille on se että asumme täällä etelässä mutta ajamme kerran kuussa pohjoiseen jolloin lumikelit on realistinen odotus jo lokakuussa, ei uskalla ottaa riskiä että ei pääsekään liikkeelle... niin ja myös siksi että tukholmassa ei yksinkertaisesti saa olla nastoja!
maksimaalisen pidon säätelen kaasupolkimella, ts liukkaalla kelillä ajan hiljempaaa
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Taksissa eli tossa työrottelossa tulee käytettyä yhden rengassetin taktiikkaa --> Syksyllä aina uudet kitkat alle niin onpahan talvella kunnon pito. Kesällä ne ajetaan aina loppuun, kesäkelissä on hiljaset ja mukavat. Sadekelillä kulunu kesärengas on omien kokemusten mukaan aivan yhtä huono pitämään kun kulunut kitkarengaskin.
Muttajoo, tää systeemi toimii hyvin ainoastaan sillon ku ajetaan paljon eli 100-130 tkm vuodessa. Ite en ainakaan jaksais kolmea rengastusta ruuvailla alle, kahdessakin jo turhaa työtä
ja niinkun joku tuolla ylempänä jo kommentoi niin tuppaa vähällä ajolla käymään niin, että varikolla ollessa renkaiden kumiseos pääsee kovettumaan ja renkaat saa viskata menemään paljon ennen kuin kulutuspinnan kulumisen takia olis tarpeen.
Muttajoo, tää systeemi toimii hyvin ainoastaan sillon ku ajetaan paljon eli 100-130 tkm vuodessa. Ite en ainakaan jaksais kolmea rengastusta ruuvailla alle, kahdessakin jo turhaa työtä

W212 200 bluetec
W204 180 CDI
W204 180 CDI
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Mulla on nyt ässään 3 rengassettiä. Yhdet kunnolliset nastat. Sitten W210:n vanteilla nastattomat höpöhöpö-rengassarja ja aluvanteilla uudet kesikset.
Ajattelin kohta laittaa nuo höpöhöpöt alle, jolla ajan karkeimman asfaltin ajan. Josko kesäkuussa laittaisi sitten uudet kesikset alle.
Ajattelin kohta laittaa nuo höpöhöpöt alle, jolla ajan karkeimman asfaltin ajan. Josko kesäkuussa laittaisi sitten uudet kesikset alle.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
tn62634 kirjoitti:Kitkoja voi käyttää talvella, jos on pakkasta. Sen sijaan, jos on märkä asfaltti tai kuuma keväinen asfaltti, ovat ne kitkat surkeimmillaan.
tämä nyt ei koske sinua sen erityisemmin mutta taitaa olla melkolailla legenda tämäkin juttu.?
ajan vuodessa hyvin vähän (n.60-80tkm) autolla (illa) ja ostinkin ensimmäiset nastarenkaani vuosiin juurikin mersuun.....

pakettiautoissa on ollut aina kitkat ja koska pakettiauton kitkarenkaan runko ja seos on hieman kovempaa kuin henkilöautojen renkaissa olen minäkin liikkeellä yhden sarjan taktiikalla eli talven alussa uudet kitkat alle ja seuraava kesä ajellaan sitten luilleen....välillä kun ei ole paljon kilometrejä tullut on mennyt tosin kaksi talvea ja kaksi kesääkin

samanlaista olen kokeillut henkilöautoissakin muutamia kertoja mutta kun kesäkiekot on 18 ja talvi 16 aina sitä tekee mieli vaihtaa ulkonäon takia ne kesät alle kuitenkin jossain vaiheessa....

ainiin, se asia.......olihan tämä nyt suomen mersufoorumi eikä germaaniveljien vastaava? eli kyllä suomessa ja suomen nopeuksilla on aivan sama mitkä kitkat tai kesäkumit on alla...vaikka valkosivut jos sikseen tulee....kaikki ne toimii sen mitä pitää jos ajelee joutumatta "hankaluuksiin", sehän on itsestä kiinni?....tottakai radalle on parempi mennä kesäkumeilla.....onhan naisillakin minihameet. (edit tuli kirjovihre, unohtui

jotenkin varmaan myyntitykkien puhetta tuo hyvä kitka on huono kesärengas ?....ihmettelen kun talvella noilla kitkoilla voi ajella 5cm loskaan ihan huoletta 120kmh eikä ole liirtoja havaittavissa...kuin voisi kesällä 1cm vesipatsas sen kummempaa tehdä?

mutta kyllä ne niitä renkaita myy ja mielellään.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Kolme settiä on käytössä. Syksyllä on mukava laittaa ajoissa kitkat alle. Ja sitten kun alkaa tulemaan sivuteille pääkallokelejä (jäätyny polanne sulaa pinnasta) niin heitetään nastaa alle. Joskus on tullut kokeiltua metelin vuoksi sekarengastustakin, eli edessä kitkat ja vetävät pinnat nastoilla. Sekin toimi ihan hyvin. Keväällä sitten kun nastojen ropina alkaa tökkiä niin heitetään kitkaa taas alle. Taaskaan ei ole kiire vaihtamaan kesärengasta, voi rauhassa odotella että yöpakkaset loppuu eikä takatalvea enää tule. Mersun peltivanteita saa niin halvalla, ettei kolmesta setistä tule oikeastaan kustannuksia sen enempää, kolmet renkaat kestää sen mitä ne kestää...ajo sen matkan niillä sitten missä järjestyksessä...tietysti kilsoja pitää autoon tulla että tämä homma olisi järkevää. Mutta parasta on että voi aina elää talven mukaan, ei ole kauaa kun koko talvena ei etelässä tarvinnu nastoja.
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Niin JOS ei joudu hankaluuksiin. Liikenteessä on muitakin ja mitä tahansa voi sattua. Kyllä se kitkarengas vaikka uusikin on kesäisellä vesikelillä petollisen liukas ja jarrutusmatkat on sitte senmukaiset.Kait se lämpötilakin siihen vaikuttaa aika paljon. Renkaalta vaaditaan muutakin kuin että on mustat ja pyöreät.LopenUupunut kirjoitti:tn62634 kirjoitti:Kitkoja voi käyttää talvella, jos on pakkasta. Sen sijaan, jos on märkä asfaltti tai kuuma keväinen asfaltti, ovat ne kitkat surkeimmillaan.
tämä nyt ei koske sinua sen erityisemmin mutta taitaa olla melkolailla legenda tämäkin juttu.?
ajan vuodessa hyvin vähän (n.60-80tkm) autolla (illa) ja ostinkin ensimmäiset nastarenkaani vuosiin juurikin mersuun.....![]()
pakettiautoissa on ollut aina kitkat ja koska pakettiauton kitkarenkaan runko ja seos on hieman kovempaa kuin henkilöautojen renkaissa olen minäkin liikkeellä yhden sarjan taktiikalla eli talven alussa uudet kitkat alle ja seuraava kesä ajellaan sitten luilleen....välillä kun ei ole paljon kilometrejä tullut on mennyt tosin kaksi talvea ja kaksi kesääkin![]()
samanlaista olen kokeillut henkilöautoissakin muutamia kertoja mutta kun kesäkiekot on 18 ja talvi 16 aina sitä tekee mieli vaihtaa ulkonäon takia ne kesät alle kuitenkin jossain vaiheessa....![]()
ainiin, se asia.......olihan tämä nyt suomen mersufoorumi eikä germaaniveljien vastaava? eli kyllä suomessa ja suomen nopeuksilla on aivan sama mitkä kitkat tai kesäkumit on alla...vaikka valkosivut jos sikseen tulee....kaikki ne toimii sen mitä pitää jos ajelee joutumatta "hankaluuksiin", sehän on itsestä kiinni?....tottakai radalle on parempi mennä kesäkumeilla.....onhan naisillakin minihameet. (edit tuli kirjovihre, unohtui)
jotenkin varmaan myyntitykkien puhetta tuo hyvä kitka on huono kesärengas ?....ihmettelen kun talvella noilla kitkoilla voi ajella 5cm loskaan ihan huoletta 120kmh eikä ole liirtoja havaittavissa...kuin voisi kesällä 1cm vesipatsas sen kummempaa tehdä?
mutta kyllä ne niitä renkaita myy ja mielellään.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
meillä 2007-2008 talvel tosiaan ei olis tarvinut talvirenkaita ollenkaan. oli kesäkelit ja lunta satoi 0cm ja pakkastakin vain helmikuussa pari viikkoa. Silloin hankin elämäni ekat uudet kitkarenkaat (poislukien 90 luvun jenkkiautosekoilut) tuntu niin pohjattoman typerältä ajaa nastoilla kun nurmi oli vihreetä tammikuussa viel.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Minusta taas välikelin rengastus on ihan turhaa puurtamista.Joka tapauksessa joutuu ajamaan talvella jopa enemmän asfaltilla kuin jäällä niinkuin tänä talvena kun päätiet oli sulia.Ja normi talvenakin jos säästää alkulumilla niin siin on säästöt kun töräyttää metsään niin siin ei välikelin rengastuksien säästöillä autoa korjailla.
Tieten jos oisin raha -mies niin joka syksy uudet nastat alle oli vanhat missä kunnossa tahansa ja olis vain yksi vanne sarja.
Tieten jos oisin raha -mies niin joka syksy uudet nastat alle oli vanhat missä kunnossa tahansa ja olis vain yksi vanne sarja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Aika pitkälle näin on tehtykin tähän saakka. Renkaissa ei säästetä. Elinehto jos valitsee ajavansa vanhalla autolla.atlas kirjoitti: Tieten jos oisin raha -mies niin joka syksy uudet nastat alle oli vanhat missä kunnossa tahansa ja olis vain yksi vanne sarja.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Lainaan itseäni (ja Tekniikan Maailmaa) tuolta toisesta threadista:LopenUupunut kirjoitti:
jotenkin varmaan myyntitykkien puhetta tuo hyvä kitka on huono kesärengas ?....ihmettelen kun talvella noilla kitkoilla voi ajella 5cm loskaan ihan huoletta 120kmh eikä ole liirtoja havaittavissa...kuin voisi kesällä 1cm vesipatsas sen kummempaa tehdä?
mutta kyllä ne niitä renkaita myy ja mielellään.
Onhan kitkarenkaat varmaankin ihan pehmoiset ja hiljaiset ajella kesällä mutta ei niitä turvallisuuden takia kenellekään voi suositella. Kyyllähän ne siellä alla pyörivät nekin mutta jos tulee äkkitilanne eteen niin sen jälkeen ei välttämättä naurata. TM niitä ainakin on tutkinut (5/2010) eivätkä juuri suositelleet. Lainaus lehdestä: "Aivan omaa luokkaansa oli kulunut kitkarengas. Kuivalla asfaltilla sen pito oli huono, mutta kuitenkin näköyhteys heikoimpiin kesärenkaisiin säilyi. Märällä kitkarengas oli täysin kelvoton. Sen jarrutusmatka oli peräti 60 prosenttia pidempi kuin testin parhaalla renkaalla." "Silloin kun hyvillä kesärenkailla varustettu auto pysähtyy, huonoilla kitkarenkailla ajava etenee vielä lähes viittäkymppiä, jos jarrutus on aloitettu samalla hetkellä 80 km/h nopeudesta."
Eli onnea matkaan...
C220d T 4-Matic
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
aina ja jokaiseen asiaan voidaan keksiä sanottavaksi ja liitettäväksi sanat "jos,mahdollisesti,ehkä" pelastut käyttäessäsi näitä renkaita,turvavyötä jne.....mol kirjoitti:Lainaan itseäni (ja Tekniikan Maailmaa) tuolta toisesta threadista:LopenUupunut kirjoitti:
jotenkin varmaan myyntitykkien puhetta tuo hyvä kitka on huono kesärengas ?....ihmettelen kun talvella noilla kitkoilla voi ajella 5cm loskaan ihan huoletta 120kmh eikä ole liirtoja havaittavissa...kuin voisi kesällä 1cm vesipatsas sen kummempaa tehdä?
mutta kyllä ne niitä renkaita myy ja mielellään.
Onhan kitkarenkaat varmaankin ihan pehmoiset ja hiljaiset ajella kesällä mutta ei niitä turvallisuuden takia kenellekään voi suositella. Kyyllähän ne siellä alla pyörivät nekin mutta jos tulee äkkitilanne eteen niin sen jälkeen ei välttämättä naurata. TM niitä ainakin on tutkinut (5/2010) eivätkä juuri suositelleet. Lainaus lehdestä: "Aivan omaa luokkaansa oli kulunut kitkarengas. Kuivalla asfaltilla sen pito oli huono, mutta kuitenkin näköyhteys heikoimpiin kesärenkaisiin säilyi. Märällä kitkarengas oli täysin kelvoton. Sen jarrutusmatka oli peräti 60 prosenttia pidempi kuin testin parhaalla renkaalla." "Silloin kun hyvillä kesärenkailla varustettu auto pysähtyy, huonoilla kitkarenkailla ajava etenee vielä lähes viittäkymppiä, jos jarrutus on aloitettu samalla hetkellä 80 km/h nopeudesta."
Eli onnea matkaan...
mutta oikeassa elämässä et sattumille ja itsestä riippumattomille tapahtumille voi määrätä suuntaa etkä olemusta.
voit vain koittaa olla varovainen ja ennakoida tulevaa....riippumatta mitkä renkaat autossasi on alla.
selvitymismahdollisuudet on jaettu paljon ennen tapahtumaa.....kilometrejä ennen....monesti vuosia ennen.
on aivan se ja sama mitkä renkaat on alla jos itse olet se virheen tekijä, toisen virheestäkään et voi sanoa pelastuneesi renkaiden avulla, siinä astuu aina se onni peliin...jos onnistut selviämään toisen virheestä on se ennakointisi ansiota ei renkaiden...sillä ajoitusta et pääse muuttamaan itse....ymmärrät kai?
asiaa voisi verrata esim. "moottoripyöräilijä kaatui 250kmh nopeudesta ja selvisi naarmuitta"....."nuori kaunis nainen kaatui tasamaalla ja menehtyi saamiinsa vammoihin käyttämästään kypärästä huolimatta".
esimerkit on hieman karrikoituja mutta näinhän se yleensä menee.....
voihan ne renkaat avittaa selviytymisessä, mutta ajoitus voi samalla tavalla sen elämän viedä kuin sen antaakin....
onhan maailma täynnä näitä selityksiä "selvisin hyvillä reflekseillä ja uusilla renkailla tilanteesta kuin ihmeen kaupalla".....kysymys kuuluukin, mitä samassa tilanteessa menehtynyt sanoisi ?....."tulin sekunnin aikaisemmin kuin edellinen"....???
ehkä osan meistä kannattaa ajella vain julkisilla ja taksilla ?
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Melkeen vois ilkeästi sanoa, että aina ja jokaiseen asiaan voidaan omalle piittaamattomuudelle löytää rationaalinen selitys.
Edellinen kuulosti tiivistettynä tältä: "Olen niin hyvä kuski, että turvallisuuteni on paskoillakin renkailla parempi kuin teillä muilla"
Edellinen kuulosti tiivistettynä tältä: "Olen niin hyvä kuski, että turvallisuuteni on paskoillakin renkailla parempi kuin teillä muilla"

- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
tj86430 kirjoitti:Melkeen vois ilkeästi sanoa, että aina ja jokaiseen asiaan voidaan omalle piittaamattomuudelle löytää rationaalinen selitys.
Edellinen kuulosti tiivistettynä tältä: "Olen niin hyvä kuski, että turvallisuuteni on paskoillakin renkailla parempi kuin teillä muilla"
Öööö?
luepa uudelleen ja sisäistä asiasta sisältö.
on näitä kolareita sattunut minullekin....tosin vain kerran toiseen autoon....ja ne kaksi muuta ihan rehellisesti katolleen.
ja joka kerta on ollut alla huippurenkaat.....michelin MXV....tuon aikakauden parhaat renkaat muistaakseni....paitsi tuossa toiseen autoon kajahtaneessa oli alla kuorma-auto jossa pinnatut renkaat.....mutta jarruttamatta kun ajoin kaverin päälle ei siinä renkailla ollut paskan vertaa väliä.
joten jokaisessa omassa kolarissa on ollut ainoa heikko lenkki minä itse....sen kun pystyi aikainaan myöntämään itselleen ei olekaan tarvinnut ajella "henkensä kaupalla"....
vuosien mittaan sitä oppii ennakoimaan, ennakoimaan ja vielä kerran ennakoimaan.....varsinkin moottoripyörällä ajaessa.
edelleen hyvänä nyrkkisääntönä on "kaikki muut liikenteessä ovat vihollisia"....ymmärrät varmaan mitä tällä ajan takaa?
vai rationalisoitko tämänkin?
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Ei kait tässä kukaan ole sitäkään väittänyt että hyvät ja olosuhteisiin sopivat renkaat aina pelastavat, mutta sopivan tilanteen sattuessa sillä on merkitystä. Sitten kun tulee semmonen liikennetilanne missä ehtii tehdä jarrutuksen niin sillä jarrutusmatkalla/törmäysnopeudella alkaa olla merkitystä.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
ja kun kyseessä on kahdet talvirenkaat ja yhdet kesärenkaat, niin ne kesärenkaat on jokaisessa talven aiheuttamassa kelissä paskan surkeat. Systeemi ei ole huono, ja asvalttikin säästyy. Ekoilua autoilijan tapaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Hämmennänpä vielä omaankin lusikkaani sopassa. Itse ajoin 2 vuotta yhtä soittoa (siis vaihtamatta renkaita välillä) samoilla nokia hakkapeliitta RSi kitkoilla. Eka talvi ja kesä ja vielä toinen talvi ei mitään isompia ongelmia tai pitovaikeuksia, liekö ollut tuuria mukana vai auttaako ennakoiva ajotapa. Toinen kesä sitten muutti tilanteen, kun kesälomareissulta tullessa kotia kohti alkoi renkaat kulua ihan silmissä ja ajaminen muuttui vatkaamiseksi. Ne loppui ihan kerralla. Kuormaakin oli kun 5 henkinen perhe ja kesälomakamat c sarjan farmarissa. Ajoin vielä työmatka-ajoa niillä kaupunkinopeuksilla kuukauden sen jälkeen. Sitten kun elokuun lopulla hain uudet kesärenkaat niille vanteille, niin molemmat takarenkaat oli kuvioltaan formula1 renkaan näköisiä eikä edessäkään ollut paljon kehumista. Kilsoja takana noin 35000.
TM:n testit saa mun puolesta sanoa ihan mitä haluavat, oma kokemukseni oli pääosin positiivinen kitkarenkaista. Jokainen tietenkin harkitsee itse omalta kohdaltaan mitä renkaita käyttää. Itsellänikin on tällähetkellä kesä ja nastarenkaat erikseen.
Eli mun puolesta tuo taksarin mainostama ~12kk / kitkasarja toimii kohtuudella, kunhan muistaa ennakoivan ajotavan kesällä ja talvella.
Samaten toimii tuo 3 sarjan käyttö, jos jaksaa ruuvata ja kun muistaa ennakoivan ajotavan. Kevät lienee pahin mahdollinen keli kitkoille. Päivällä lumi sulaa ja valuu asfaltille, toisinaan myös sataa vettä sitten yöllä menee pakkaselle ja vesi jäätyy, ei siinä pidä kuin nasta.
Jos ajotyyli on sellainen että kaasupolkimen tilalla on päällä/pois katkaisija, niin kannattanee pitäytyä perinteisissä renkaissa.
TM:n testit saa mun puolesta sanoa ihan mitä haluavat, oma kokemukseni oli pääosin positiivinen kitkarenkaista. Jokainen tietenkin harkitsee itse omalta kohdaltaan mitä renkaita käyttää. Itsellänikin on tällähetkellä kesä ja nastarenkaat erikseen.
Eli mun puolesta tuo taksarin mainostama ~12kk / kitkasarja toimii kohtuudella, kunhan muistaa ennakoivan ajotavan kesällä ja talvella.
Samaten toimii tuo 3 sarjan käyttö, jos jaksaa ruuvata ja kun muistaa ennakoivan ajotavan. Kevät lienee pahin mahdollinen keli kitkoille. Päivällä lumi sulaa ja valuu asfaltille, toisinaan myös sataa vettä sitten yöllä menee pakkaselle ja vesi jäätyy, ei siinä pidä kuin nasta.
Jos ajotyyli on sellainen että kaasupolkimen tilalla on päällä/pois katkaisija, niin kannattanee pitäytyä perinteisissä renkaissa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
hietetään nyt vielä ihan aiheeseen liittyen.
mitä jos sulla olis kaksrengassarjasysteemi siten että nastat ja M+S (saksan kitkat)
ainakin ystäväni sanoi että noi saksan kitkat oli X3 bemarissa ihan mukiin menevät....tosin hänellä ei ollut muita renkaita vaan ajeli noilla 12kk settiä...tosin neliveto auttaa tuossa melkoisesti.
mitä jos sulla olis kaksrengassarjasysteemi siten että nastat ja M+S (saksan kitkat)

ainakin ystäväni sanoi että noi saksan kitkat oli X3 bemarissa ihan mukiin menevät....tosin hänellä ei ollut muita renkaita vaan ajeli noilla 12kk settiä...tosin neliveto auttaa tuossa melkoisesti.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Olen omasta mielestäni erittäin ennakoiva, noudatan ajotapaa jossa kysyn itseltäni aina kun joudun koskemaan jarrupolkimeen että mikä meni pieleen (no, kaupungissa kun pitää pysähtyä täysin niin silloin lie "sallittua jarrutella"). Silti on tullut kerran vastaan tilanne missä poro hyppäsi pimeässä vastaan tulevan autojonon keskeltä eteen ja jäi minun kaistalle keskelle tuijottmaan, vauhtia noin 80 km/h, KITKARENKAAT, ja pikkasen liukasta (talvi/polannetta/jäätä) sekä korkeat lumivallit teiden penkoissa eli ei pakopaikkaa. ABS täysjarrutus ja poroa päin loppunopeudella noin 10-15km/h... vähän peltivaurioita mutta jäi mietityttämään että jos olisi ollut nastat niin hieman parempi pito noissa olosuhteissa todennäköisesti olisi ollut ja olisiko osunut? Lisäksi oli kyllä piiiiitkä päivä takana ja useita satoja kilometrejä jolloin reagointikaan ei ollut kaikkein nopeinta mutta silti. Tuossa tilanteessa en itse katsonut syyllistyneeni hurjasteluun, huolimattomuuteen tai mihinkään muuhun kuin väsymyksen aiheuttamaan puolen sekunnin viiveeseen ehkä jarrutuksen aloituksessa.
Eli eipä sitä vaikka olisi kuinka varovainen voi estää ettei jotain yllättävää joskus satu. No, edelleen on kitkat alla joten ilmeisesti en oppinut mitään
Eli eipä sitä vaikka olisi kuinka varovainen voi estää ettei jotain yllättävää joskus satu. No, edelleen on kitkat alla joten ilmeisesti en oppinut mitään

300td -91, manuaali.
Re: Kesärenkaat+Kitka+Nasta - Käyttääkö joku kolmea rengastu
Meillä vaimon aakkosessa on kesärenkaina kokeilussa V-nopeusluokan nk. saksankitsat, lähinnä tuon melun takia tuommoisia päätettiin kokeilla. Perstuntumalta lähes kesärenkaan veroiset ajotuntumassa. Korkeintaan jopa pikkusen mukavammat (215/45-17), kun ei ole noilla ihan niin mikroautomaisen hermostunut. Syksyllä niilllä ensimmäiset talvikelitkin tuli kokeiltua ja oikeasti ihan paskat talvirenkaina. Toki pärjää, kun varovasti ajaa ja normi kesäkumin peittoaa, mutta... No kesärenkaan korvikkeeksi ne hankittiinkin.LopenUupunut kirjoitti:hietetään nyt vielä ihan aiheeseen liittyen.
mitä jos sulla olis kaksrengassarjasysteemi siten että nastat ja M+S (saksan kitkat)![]()
ainakin ystäväni sanoi että noi saksan kitkat oli X3 bemarissa ihan mukiin menevät....tosin hänellä ei ollut muita renkaita vaan ajeli noilla 12kk settiä...tosin neliveto auttaa tuossa melkoisesti.