satalankun hydrauliikkaputkisto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

satalankun hydrauliikkaputkisto

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Mistäs porukka on väsänyt näitä tasonsäädön putkia? Riittäneekö normi jarruputki vai väsyykö ajan myötä paineesta?

Onko kellään mitään mittoja noihin putkiin, niin voisi valmiiksi käydä teettämässä vaihto-operaatiota varten hudrauliikkapuljussa? Perkele kun vuotaa siitä apukuskin takarenkaan luota (muistaakseni viimeinen kohta missä on kiinnikekorissa ja juuri sen alta). Enkä oikein tiedä kumpi niistä kahdesta putkesta, mutta viisaampaa taitaa olla uusia molemmat samalla.

Kiitoksia tiedoista. Yritin haulla etsiä topicceja, mutta aika kehnosti löytyi tai sitten hakusanat oli vääriä..
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: satalankun hydrauliikkaputkisto

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

tasonsäätötieto onkin salatiedettä. 8)

ei kai muuta kun auto pajalle ja mittaamaan. täällä maaseudulla hydrauliikkaliikkeet tekee koneistushommia, eli niillä on nosturit että voi mitata.

ei siellä suuri paine ole, lähinnä ratkaisee että putki on samaa kaliiperia, pysyy paineet samana
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: satalankun hydrauliikkaputkisto

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Turhaa niitä koko putkia uusii. Laittaa syöpyneelle kohdalle uutta putkea pätkän liittimillä. Ainakin 123: putken koko on samaa kuin jarruputkessa. Liitokseen käy jarruputki liitin (ainakin löytyy Biltemasta) tai sitten hydraulikka liitin.
Niin tuohon jarruputkiliittimeen tatrvii lisäksi myös kaksoiskartiotyökalun.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: satalankun hydrauliikkaputkisto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

juhaoh kirjoitti:Turhaa niitä koko putkia uusii. Laittaa syöpyneelle kohdalle uutta putkea pätkän liittimillä. Ainakin 123: putken koko on samaa kuin jarruputkessa. Liitokseen käy jarruputki liitin (ainakin löytyy Biltemasta) tai sitten hydraulikka liitin.
Niin tuohon jarruputkiliittimeen tatrvii lisäksi myös kaksoiskartiotyökalun.
Ei kannata koko putkistoa uusia ottaa vain sen pätkän pois ja jatkaa siitä uudella putkella ei ainakaan katsatuksessa valitanneet tuosta liitoksesta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: satalankun hydrauliikkaputkisto

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Sellissä käytin 6 mm jarruputkea ja helmiliittimiä.
Poistin vain huonokuntoiset putket ja laitoin uudet tilalle. :wink:
Kustannukset jotain parinkympin luokkaa + öljy, jota muuten saa Puuilosta 7,99/litra.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: satalankun hydrauliikkaputkisto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittellä ollu jo usean vuoden ihan normi kupariputki. Katkaistiin noin puolestavälistä sit liitotyökalulla pää, I -pala ja sopiva vakioputki muistaakseni 12mm päällä. Olen laittamassa tasonsäätöä jälkiasennuksena ja siihenkin käytän kuparista jarruputkea. Iskarin ja pallonväliset putket on ne mitä kaupassa tuli muut laitan uudesta.
Kupariputkeen pääntekeminen onnistuu helposti eikä työkalukaan maksanu kun 25€. Mersun orkkisputki on jotain kovempaa tavaraa joten päänteko siihen on jo työläämpi tehdä mutta onnistuu kyllä. Helmiliitos varmaan toimii myös kunhan puhdistaa putken pinnan huolella helmenkohdalta.

Edittiä Kato ettei liitoskohta jää kolkuttamaan auton pohjaa. Itte oon ihmetelly sorateillä ajoittaista kopinaa apparin penkinalta kun eihän siellä mitään pitäisi olla. Nyt se viimein selvisi :lol:
Vastaa Viestiin