Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja mc »

Perjantaina tuli ekalla aamustartilla ilmoitus Coolant visit Workshop. Tutkin asiaa ja flekti ei pyöri. Kävin korjaamolla mutta siellä loppu perjantaina illasta aika kesken. Sen verran että..kytkettiin stariin ja vikakoodit oli 2 kappaletta tuuletin virtakatkos ja toinen oli joku ilmastointiin virtakatkos (ilmeisesti samassa) Herätevirtaa ja pulsiivirtaa kuulemma tulee flektin töpselille saakka, minä en mitannu ite mutta katoin että pulssivirta heitteli 50-60% välillä. Onko mahdollista että kyseinen tuuletin on kaput vaikka star ei sitä "suoraan" ilmottanutkaan vaan vain virtakatkoksia. Asentaja kyllä sanoi että todennäköisesti tuo flekti, pieni mahdollisuus on virtakatkos jossain johtosarjalla tai boxissa..

Mutta ihmettelen itse että olisi vaikeemmassa paikassa noilla edellä mainituilla tuloksilla. Miten tuon tuulettimen voi itse koittaa toimiiko vai ei. Johtoa löytyy ja auton akku. Osaisko joku viisas neuvoa miten kytketään :roll:



Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut mc, Su 10.04.2011 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

pers tuntumalla väittäsin 1 ja 2 liitin kun ovat isompia(flekti vie paljon virtaa),
löytyykö sähkö mittaria?
resistanssia pitäs olla vähä... parista ohmista-0.X ohmiin riippuen moottorista ja jos on jotain elektroniikkaa niin näyttää eriä.
sitte vois mitita silleen jos ei ole kovin HITech moottori niin mittais jännitettä ja samalla pyörittää tuuletinta käsillä.jännite arvon pitäs nousta mitä nopempaa pyörittää.
induktanssiaki sieltä vois mitata mutta ei kellään normi ihmisellä ole sellasta mittaria...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos siellä tuon muoviboxin sisällä on ohjausfetti kuten vahvasti luulen, niin ei siinä paljon moottorin induktanssit tai jännitteet näy. Ei sitä boxia saa auki ? Sieltä löytyisi varmaankin suoraan moottorille menevät johdot.

Periaate taitaa olla, että tietokone napsii noiden pikkuliittimien avulla sähköä sinne moottorille isoista liittimistä ja saa siten aikaan pyörintänopeuden sähköisen säädön.

Periaatteessa sen pitäisi lähteä pyörimään täydellä teholla kun molempiin tuodaan oikein päin +12V mutta en nyt uskalla kehoittaa kokeilemaan, ettei tule tuhoja aikaan.

Yhtä hyvin jos päset käsiksi niihin johtoihin mitkä menee tuonnekeskelle, niin siihen vain raakasti jännite kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja mc »

Tuota veskolan ekalla tyyliä meinasin kokeilla. Eli yksi johto akulta + navasta ja toinen pää ottaa samanaikaisesti kiinni noihin molempiin leveämpiin liittimiin?

Voisko siinä tulla muuta tuhoja kun sormet propelin väliin :lol: Uskon että laite on mykkä, täytyy olla.

Mutta juuri sen takia pitäis tietää varma tyyli millä kokeilee että on todistettu että risa. Noilla oireilla kun ei paljon muuta vaihtoehtoa ole? Tai mun tuurilla on se mitä aiemmin kirjoitin :(
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pikkujohdot on ohjailu virtoja varten(kuvassa näkyvät liitimet/boxsi on flektin ohjaus boxsi säätelee paljonko virtaa sinne moottorin menne)
Pelkän flektin saat testaua laittamalla virtaa niihin
johtoihin mitkä mennee sittä flektin moottorille jos pyörii
hyvin on vika ohjain boxsissa tai jossain siitä autoon päin,
Kannattaa tarkistella myös maadotus pisteet, jäähdytin nesten määrän anturi
(usein varsinkin 202 ja 210 malleissa hajooa se flektin ohjaus boxsi ja oireet on saman kaltaisia)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja mc »

Mitäs outoa tuossa nyt mahtaa olla vai oliko normaali resistanssi kipinöinti ja poks :shock: Voisko olla että toinen leveä liitin on maa, vai mikä toi ilmiö oli. Vai onko ohjainboxi pahasti oikarissa :?:

Yhdellä molemmista päistä kuoritulla johdolla testi. En laittanu johdon toista päätä vielä edes akulle vaan ensin yhdistin pitkälti kuoritulla johdon toisella päällä leveät liittimet niin iski kipinän ja kuulu pots :D
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja jakil »

Kuten CDI kirjoitti, tuohon menee paksu 12 V ja ohjaus, jos siis toimii samalla tavalla kuin BMW:ssä. Wanhoissa, joissa oli siis vain kaksi eri nopeutta, tuomalla 12V oikeisin napoihin, lähti flekti pyörimään. Uudemmissä siis tuo ohjaus on kanttiaaltoa, jot CDI boxi syöttää , jonka pulssisuhdetta säätämällä säädetään flektin nopeutta. Jos 12V syöttämällä sanoi pots, meni navat väärin. Silti se ei pyöri mihinkään ellei hommata tuota kanttiaaltoa jostakin.
Pyöriikö flekti kevyesti, kun käsin pyörittää? Vanhemmitenhan nuo voivat jumia, kun eivät pyöri koko aikaa ja suola niitä keulalla huuhtelee.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu ei tietenkään molempiin leveisiin tuoda +12V, toinen niistä on maa (0V) ja toinen on 12V. Moottorin isot sähkät (=paljon virtaa) kulkevat aina isoiden liittimien kautta, ohjaus pienten.

PWM (kanttiaalto) tulisi sitten niihin kahteen pieneen ja niihinkin juuri oikein päin. Mikäli toinen suurista liittimistä on yhteydessä pieneen liittimeen niin silloin se/ne on maajohdot (0V).

Ilmeisesti PWM tulo on 5V kanttia, joten pitäisi olla erillinen +5V, jolla ohjaisi sen täydelle teholle.

Autosta liittimen päästä mittaamalla tuo selviäisi kyllä ihan hetkessä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tuossa kaverin bemussa ei flekti pyörinyt ihan vaan sen takia että moottorin hiilet olivat jumittuneet eivätkä koskeneet enään kollektoriin... putsattiin se niin toimi taas kuin uusi... (toi liitinkin näyttää ihan samanlaiselta)
Eikös tuo kytkentä ole yksinkertaisesti niin että noi suuret liittimet ovat 12v ja maa... ja noi pikkuliittimet ovat kaksi eri vastusta jotka ovat toisesta päästä maissa. kun puuletin pyörii täysillä niin se saa täydet 12v... 2/3 ja 1/3 nopeudet saadaan ko auton puolella oleva rele kytkee tuon moottoriin sarjaan jomman kumman vastuksen? Vai onko tuossa ihan portaaton säätö regulaattorilla???

Omassa w140 oli etuvastut mykkä niin ei toiminut puolinopeus ollenkaan... täysillä kyllä pyöri.
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja jakil »

Sorsso kirjoitti: Eikös tuo kytkentä ole yksinkertaisesti niin että noi suuret liittimet ovat 12v ja maa... ja noi pikkuliittimet ovat kaksi eri vastusta jotka ovat toisesta päästä maissa. kun puuletin pyörii täysillä niin se saa täydet 12v... 2/3 ja 1/3 nopeudet saadaan ko auton puolella oleva rele kytkee tuon moottoriin sarjaan jomman kumman vastuksen? Vai onko tuossa ihan portaaton säätö regulaattorilla??
Onko tämä nyt noin vaikeata? Etkö lukenut lainkaan aikaisempia postauksia, ennen kun omaasi aloit kirjoittamaan :evil: Edellähän jo tuo toimintaperiaate jo kerrottiin.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja mc »

Kiitos kaikille osallistuneille :!:

Nuo monivaiheiset pulssivirrat sun muut taitaa edellyttää autosähköpajan laitteita joten käytetään laite siellä. Tuonne auton töpselille tuli kyllä asentajan mukaan "herätevirtaa ja pulssivirtaakin" joka tais vaihdella 50-60% siis tuo pulssi. Asentaja ei kyllä ollu sähkäri joten tieskö se sitä että tuli töpselille "kaikki" eli tarpeeks virtaa, sekin lie mahdollista että ei?. Mutta eikö tämä kuitenkin ole jo varsin selvä peli oireiden ja tämän vertasen tutkimuskertomuksen pohjalta että flektin moottori tai flektissä oleva rasia :o :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tottakai on selvää, jos mittaus siis tehtiin tuosta liittimeltä.

Jos vain saisit sen kannen auki, niin jopa DIY korjaus voisi olla mahdollista. Tuo flekti maksaa luultavasti hunajaa, mutta ihmetellään asiaa lisää sitten kun hinta on tiedossa :wink: .
Lisää tietoa: www.skg.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja mc »

veskola kirjoitti:Tottakai on selvää, jos mittaus siis tehtiin tuosta liittimeltä.

Jos vain saisit sen kannen auki, niin jopa DIY korjaus voisi olla mahdollista. Tuo flekti maksaa luultavasti hunajaa, mutta ihmetellään asiaa lisää sitten kun hinta on tiedossa :wink: .
470 maksaa tuo koko homma, korjaamolle tilattu tiistaiksi sillä kaupalla ettei kuitenkaan ole pakko ostaa, eli voi palauttaa. Rupesin purkamaan sitä, ensin moottori auki sitten boxi. Moottorin halkasu vaihe menossa ja yksi pieni lukkosokka teettää, mulla on hitusen liian isot lukkosokkapihdit katotaan lähteeko kampeemalla
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan(kuva) onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja mc »

Teurastin sen, ei siellä mitään näkyvää vikaa ollu :shock:

Kopan kannet hajos pikkusen sivuilta oli vähän liimattu kiinni

moottori
Kuva

ohjausboxi
Kuva

Onhan boxin alla vielä vastuksetkin.
voihan se vika kait siellä jossakin kuitenkin olla vaikkei näkyvää olekaan eikö vain ja näin :?: :D
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja ES »

Eipä tuossa moottorissa ole hiiliä, systeemi on vähän monimutkaisempi sähköisesti. Eikä siinä ole myöskään vikaa, jos vaan johdotus on ehjä.

Se "pots" ja kipinä tuli, kun purit sillä johdolla noiden elkojen varauksen. Älä ainakaan lyö sinne virtaa, ennen kuin tiedät napaisuuden. Väärinpäin kytkettynä nuo elkot jysähtävät lujaa, eikä puolijohteetkaan tykkää. Tuo elektroniikka pätkii tasasähkön noille käämeille ohjauksen pulssisuhteen mukaan, eli ei tuo moottorikaan tasavirralla pelaa.

Vika viittaisi vahvasti tuohon ohjausboksiin, mutta sitä onkin vähän vaikea netin välityksellä tutkia. Ellei siellä jossain komponentissa sitten näy savun ulostulokohtaa silmämääräisesti.

Tuolla jäähdytysrivan puolella, johdon alla on ilmeisesti tehofetit, pääteaste siis. Sinne voisi ensimmäisenä epäilystä suunnata.

Boksin juotokset kannattaa tarkistaa, jos saat sen räjäytettyä kokonaan.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Näitä boxseja on ainakin hajonnut ennekin ne prosentit mistä tuolla aikaisemmin oli on niitä pulssi suhteen prosenteja ja niillä prosenteilla mitä oli pitäis pyöriä jo melko vauhdilla, ecu sitten lähettelee niitä tolle boxsille
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se onkin vielä fiksumpi laite mitä osasin odottaa. Mutta juu, ei lisättävää edellä oleviin viesteihin. Auki vain ja atomeiksi jos vain mahdollista. Sehän jos riittää, että sieltä on yksi juotos auennut.

BTW: Älä ainakaan heitä tuota pois, anne se vaikka mieluummin tänne niin voidaan yrittää tutkia mikä niistä hajoaa ja kun se on selvillä niin korjaus on yleensä euroja tai kymppejä, ei satasia.

Toimintaperiaate tosiaan on, että "tietokone" (tuolla flektin sisällä) juoksuttaa magneettikenttää noissa keloissa ympäri ja flektiparka koittaa pysyä vauhdissa mukana. Nyt se jostain syystä heittää pyyhkeen kehään heti miten.

Näkyykös tuossa piirilevyn yläreunassa noita fettejä 6 kpl, vai kuvittelenko vain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja ES »

veskola kirjoitti:Näkyykös tuossa piirilevyn yläreunassa noita fettejä 6 kpl, vai kuvittelenko vain.
Näkyy niitä minunkin silmään sen verran pilkistävän, eli päättelen tuon moottorin toimivan vähän kuin kolmivaiheisena. Neljä johtoahan sinne menee, yksi taitaa olla yhteinen ja käämit jaettu 3:n ryhmiin. Ovela vehje.

Ettei vain olisi kyseessä IGBT:t?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja mc »

Laitoin uuden. Kyllä tuo ainakin pyörii nyt, vanha ei sitä tehnyt. Ihmettelin että propelli alko pyörimään jo kun lämmöt oli 60 astetta ja pyöri koko ajan vaikka saavutti sen 80 astetta. En ole ennen tuota niin seuraillut mutta kaipa tuo on normaalia. Käyttelin puolisen tuntia ja propelli pyöri koko ajan

Vikamuistin logiikka mietitityttää tai siis tuo coolant ilmoitus näytössä. Eli Vaihoin flektin uuteen, sitten käynnistin niin sama coolant malufunction pelmahti näyttöön, no, eiköhän tuo seuraavalla startilla lähde kait siinä sellanen logiikka on, en enää viittiny kokeilla uudelleen starttausta :D Eli kun auto oli sammutettu vikatilassa ja uusi vaihdettiin ja käynnistettiin niin miksi se ilmoittaa startatessa vielä tuosta viasta vaikka uusi laite on asennettu.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja ES »

Huolto-ohjeissa on aina kun jokin yksikkö on vaihdettu viimeisenä huomautus, että vikakoodit pitää nollata. Voi olla, että jäähdytyksen vika on rankattu siinä määrin vakavaksi, että se pitää poistaa starilla.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Sähköflekti testaaminen irrallaan. Teurastus kuva

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

mc kirjoitti:Laitoin uuden. Kyllä tuo ainakin pyörii nyt, vanha ei sitä tehnyt. Ihmettelin että propelli alko pyörimään jo kun lämmöt oli 60 astetta ja pyöri koko ajan vaikka saavutti sen 80 astetta. En ole ennen tuota niin seuraillut mutta kaipa tuo on normaalia. Käyttelin puolisen tuntia ja propelli pyöri koko ajan

Vikamuistin logiikka mietitityttää tai siis tuo coolant ilmoitus näytössä. Eli Vaihoin flektin uuteen, sitten käynnistin niin sama coolant malufunction pelmahti näyttöön, no, eiköhän tuo seuraavalla startilla lähde kait siinä sellanen logiikka on, en enää viittiny kokeilla uudelleen starttausta :D Eli kun auto oli sammutettu vikatilassa ja uusi vaihdettiin ja käynnistettiin niin miksi se ilmoittaa startatessa vielä tuosta viasta vaikka uusi laite on asennettu.
Tuo flekti on sennäköinen kampe että sen saa kuntoon. Kait nuo johdot jotka töpselinnokassa on on ns. silikonijohtoa? Kuinka hyvin oli niputettu nuo johdot? Olisiko esim. ajoviima päässyt värisyttämään niitä?
Vastaa Viestiin