w124 perän etummainen laakeri
w124 perän etummainen laakeri
Onko mahdollista vaihtaa w124 perän etummainen pinionlaakeri ilman että purkaa koko perän? Eli se laakeri joka tukee kardaanin laippaa. Vai onko se siellä sisäpuolella? Ei oikein räjäytyskuvista saanut selvää. Ja sitten vielä siitä laakerista että onko siinä niinkuin irrallinen ulkokooli vai onko laakeri yhtenäinen?
Re: w124 perän etummainen laakeri
Ei ole nähdäkseni mahdollista. Voit itse arvioida asiaa kuvitetun purku- ja kasausohjeen avulla (112 sivua).
Siitä kardaanin laipan päästä avataan 12-kulmainen mutteri [40], jonka jälkeen laippa irtoaa ja laakerin sisäkehä [43] on
vapaa irtoamaan. Vaan laakerin ulkokehän [46] näyttäisi irtoavan perän sisälle päin. Sen irrottamiseksi pitäisi purkaa perä.

Uploaded with ImageShack.us
Siitä kardaanin laipan päästä avataan 12-kulmainen mutteri [40], jonka jälkeen laippa irtoaa ja laakerin sisäkehä [43] on
vapaa irtoamaan. Vaan laakerin ulkokehän [46] näyttäisi irtoavan perän sisälle päin. Sen irrottamiseksi pitäisi purkaa perä.

Uploaded with ImageShack.us
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124 perän etummainen laakeri
Mutta tuo kuvan 46 on käsittääkseni kokonaan jo toinen laakeri. Mietin vain että saako tuota kuvan 43 laakeria irti mitenkään tuolta välistä jos ottaa kardaanin laipan irti.
Millainen laakeri tuo pinion laakeri on, että onko se samantapainen kuin mersun etupyöränlaakeri että siinä on irtonainen ulkokooli?
Kun oli sattunut semmoinen vahinko että oli kardaanin laipan mutteri auennut ja laakeri oli ollut löysällä vähän aikaa. Siten kun sen kiristi takaisin niin oli jo kerennyt syödä laakerin kun alkoi jutistamaan.
Millainen laakeri tuo pinion laakeri on, että onko se samantapainen kuin mersun etupyöränlaakeri että siinä on irtonainen ulkokooli?
Kun oli sattunut semmoinen vahinko että oli kardaanin laipan mutteri auennut ja laakeri oli ollut löysällä vähän aikaa. Siten kun sen kiristi takaisin niin oli jo kerennyt syödä laakerin kun alkoi jutistamaan.
Re: w124 perän etummainen laakeri
Em. ohjeen mukaan ne [43, 46] olisivat samaa laakeria.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124 perän etummainen laakeri
Se on kiristettävää tyyppiä eli niinkuin etupyörän laakeri.Saat sisä laakerin varsin pois mutta onko tilaa tarpeeksi ottaa ulkokooli pois?
minä kyllä kokeilisin jos olisi omasta kyse.Jollain ulosvetäjällä paukuttelemalla voisi saada ulkokehän pois kun siellä on kaiketi valussa kolot jonne saisi kynnet.Kokeile ja jos ei onnistu niin osat takas ja varaudu sitten paremmalla ajalla isoon purkuun.tälleen kokeillessa menee kyllä stefa rikki tai jos jos saisit sen jotenkin varovasti irti.Ja tieten jos onnistuu niin sitten uutta vaan paikoilleen.
tulimuuten mieleen jos löysällä oleva laakeri olisi viottunut niin on se sisempikin saanut siipeensä kun kulma ei ole ollut oikea laakerissa.Eli taitaa tulla koko pinjonin laakerointi eteen.Varoitus vain että näin todennäköisesti on.
minä kyllä kokeilisin jos olisi omasta kyse.Jollain ulosvetäjällä paukuttelemalla voisi saada ulkokehän pois kun siellä on kaiketi valussa kolot jonne saisi kynnet.Kokeile ja jos ei onnistu niin osat takas ja varaudu sitten paremmalla ajalla isoon purkuun.tälleen kokeillessa menee kyllä stefa rikki tai jos jos saisit sen jotenkin varovasti irti.Ja tieten jos onnistuu niin sitten uutta vaan paikoilleen.
tulimuuten mieleen jos löysällä oleva laakeri olisi viottunut niin on se sisempikin saanut siipeensä kun kulma ei ole ollut oikea laakerissa.Eli taitaa tulla koko pinjonin laakerointi eteen.Varoitus vain että näin todennäköisesti on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 perän etummainen laakeri
Ulospäinhän tuo pienempi laakeri purkautuu. Ei luulisi olevan kovin tiukoilla sovitteilla kun rakenne on tuollainen. Tietysti tuo paikallaan oleva akseli haittaa ulosvetoa. Tuohon ei taida käydä suoraan kuulalaakerin ulosvetotyökalu. Kokeilemallahan se selviää.
Jos sisäkooli lähtee niin ulkokooli kyllä lähtee sopivillä työkaluilla, silloinhan on jo enempi tilaakin.
Jos sisäkooli lähtee niin ulkokooli kyllä lähtee sopivillä työkaluilla, silloinhan on jo enempi tilaakin.
Re: w124 perän etummainen laakeri
Joo, kyllä sitä pitää kokeilla. Eniten itseänikin epäilyttää että lähteekö laakerin sisäkehä suosiolla irti. Sen jo saa irti niin voisi ehkä onnistuakkin. Tämä nyt olisikin tämmöistä tekohengitystä että saisi ajeltuun vielä vähän aikaa ja saisi sitten varautua perän täydelliseen kunnostukseen. Ei nyt kuitenkaan mahottomasti menetä jos ei onnistukaan, enintään menee siihen että koko perä pitää purkaa osiin. Jos jatkaa vain ajamista tuolla vioittuneella laakerilla niin varmasti on tuon perän kuolema. Ja kun tuo ulommainen laakeri nyt mahottomasti näyttäsi edes maksavan, kun tuolta merteilin sivuilta kattelin.
Re: w124 perän etummainen laakeri
Milläs koneella ja perällä on autosi?Siksi vaan että halvemmalla löydät ehjän perän ja jos myyjään voi luottaa ettei äännä niin eipä tartte pistää edelleen kuin joku hullu satanen niin löytyy periä.jos tieten sulla on ASD niin asia erikseen tai erikoinen lukkoperä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 perän etummainen laakeri
2.65 välityksellä oleva abs perä. Ei oo pitkä aika kun ostin tuon just käytettynä mutta paikalleen laittaessa ei tullut kokeiltua sitä mutteria että oliko kireällä
Oli semmosen 1000km hiljainen ja sitten alkoi kuulua volinaa ja huomattiin että mutteri oli melkein pudonnut. Sen takia ei kiinnostaisi laittaa toista muutamaa hassua satasta likoon samantien kun perä on muuten kuitenkin miltei täysin äänetön. Mutta tähän hätään kyllä kokeilen saisko sitä etummaista laakeria irti ilman purkamista.

Re: w124 perän etummainen laakeri
Minä vain epäilen että taaempikin laakeri on jo vioittunut ja hammaskosketuskaan rattaissa ei ole ollut paras mahdollinen.Ihme on jos peräsi muuttuu äänettömäksi pelkän etummaisen laakerin vaihdolla.Tämä on tieten oma mielipiteeni mutta itsepähän tiedät lopppujen lopuksi mitä teet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 perän etummainen laakeri
Saapiko migillä hitsattua kooliin palon ja antaa jäähtyä niin lähtee irti helposti ja muista hommata laakerien keskelle rymppyrengas tai puristele viilapenkissä pidemmäksi , on saattanu kulua jos mutteri ollut löysällä ja sovita murikan pyörintä ennenkuin laita stefan paikalleen.
Re: w124 perän etummainen laakeri
Perän ääntelyyn vaikuttaa ko. 12-kantaisen mutterin kireys.
Voi olla, että mitään ei ole vielä hajalla ja saat säätämällä perän hiljaiseksi.
Suosittelen edelleen tutustumaan aiemmin mainittuun ohjeeseen, siinä
on listattu tarvittavat ulosvetäjätkin.
Voi olla, että mitään ei ole vielä hajalla ja saat säätämällä perän hiljaiseksi.
Suosittelen edelleen tutustumaan aiemmin mainittuun ohjeeseen, siinä
on listattu tarvittavat ulosvetäjätkin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124 perän etummainen laakeri
Noniin. Tänään tulin sitten siihen tulokseen että otetaan koko perä irti ja aukaistaan. Eli vaihdan nyt ainakin nuo kardaanin laipan molemmat laakerit,ja sen ryppyholkin ja kaikki stefat. Tänään sain perän jo puotettua alas ja jos huomenna saisi purettua. Oli muuten kohtalaisen mukava ilman nosturia ottaa irti
Osaako muuten kukaan sanoa paljonko veholla maksaa nuo laakerit?

Osaako muuten kukaan sanoa paljonko veholla maksaa nuo laakerit?
Re: w124 perän etummainen laakeri
No nyt on sitten perä osina ja koolit irroiteltu perän etuakselista. Molemmathan nuo oli pahasti palaneet. Vielä olis pari probleemaa. Eli lahteekö absin kehä irti ihan normi ulosvetäjällä? Ja tietääkö kukaan hintoja nuille laakereille? Ihan vain sen takia että osaa vähän varautua kun huomenna lähden niitä etsimään.
Re: w124 perän etummainen laakeri
Laakeri liikkeestä kysy ensin koska on halvin paikka jos nyt ei ole mitään erikois-vain mersun koko jota ei saa muualta.Simmilevyt laitat samaan paikkaan missä ne olivat muuten menee vituksi koko remppa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 perän etummainen laakeri
Eikö nuo mersun laakerit ole ihan iso standartin mukaisia tosin en tiedä tuosta perän laakerista ainakin etu ja takapyörän laakerit ovat standarti laakereita
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124 perän etummainen laakeri
Joo elikkä laakerit tilattu laakeriliikkeestä ja pitäisi tulla keskiviikoksi. Stefat ja ryppyrenkaan kävin hakemassa veholta. Shimmilevyt on merkitty tarkasti että tulee oikeille paikoilleen.
Nyt sitten neuvoja tuohon oikeaan momenttiin saamiseen. Eli mikä oli sopiva momentti uudella ryppyrenkaalla. Tiedän että siihen pitäisi olla oma työkalu jolla mitataan vierintävastus, mutta aika moni näitä tuntuu itsekin korjaavan ja olen varma ettei puolillakaan ole oikeaa työkalua mittaamiseen. Eikös sen pida pyöriä silleen vähän nihkeästi mutta ei liikaa?
Nyt sitten neuvoja tuohon oikeaan momenttiin saamiseen. Eli mikä oli sopiva momentti uudella ryppyrenkaalla. Tiedän että siihen pitäisi olla oma työkalu jolla mitataan vierintävastus, mutta aika moni näitä tuntuu itsekin korjaavan ja olen varma ettei puolillakaan ole oikeaa työkalua mittaamiseen. Eikös sen pida pyöriä silleen vähän nihkeästi mutta ei liikaa?

Re: w124 perän etummainen laakeri
sen krympin myyjän pitäis tietää se momentti, kysäseppä siltä
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95