250dt bleedaus
250dt bleedaus
Eli mulla on tuommoinen w124 250dt, jossa hukkaportti toimi alipaineella. Muutin sen sitten paineella toimivaks ja nyt ei nosta ahtoja kuin 0.4bar. Ajattelin että jos laittaisi bleedausventtiilin ja nostaisi ahdot siihen 1bar, ja sitten lisäisi syötöt tappiin ja avaisi morkoolin ruuvin. Mietin vain että jos bleedaan niin vaikuttaako se morkoolin toimintaan eli aukiaako morkooli kokonaan kun bleedausventtiili päästää osan paineista pihalle ja ahdot olisi siinä 1bar nurkilla?
Re: 250dt bleedaus
en tiedä toimiiko morkooli tolla virityksellä.
melkein unohtaisin koko pleedauksen ja laittelisin sinne kelloon jämäkämmän jousen. jos jousi on kovin lerppa, niin sitten se hukkis aukee jo pelkästään pakopaineista, mitä tossa laitteessa piisaa vakio turbolla. ja jos syöttöruuvviin mennään koskeen, niin ollaan jo vaarallisilla vesillä sen pikkuturbon kanssa. siinä voi käydä niin, että pakopaineet aukasee sen hukkiksen ennen aikojaan. taikka sitten niin, että jos sinne kelloon laitetaan jämäkämpi jousi ja säädetään syöttöä tarpeeks, niin se hukka portti "toimii" ihan hyvin, mutta jää niin pieneks, että ahtopaineet nousee liikaakin. pikkusyötöillä ja sopivalla jousella pelaa hyvin.
kyseisen laitteen ahdin on oikeesti jo tehtaalla niin alimitotettu, ettei kauheesti kannata alkaa viritteleen. sulaa vaan koko turbo, taikka sitten tulee kansi- tai venttiilivaivoja. hyvällä säkällä ne turbon palaset menee sinne koneeseen ja rikkoo koko koneen korjauskelvottomaks. kokemuksesta voin kertoa, että mersun 2,5 turbodieselin vakioahtimella yritettiin virittää 1,6 litran td audi 80:stä. jonkun aikaa toimi hyvin, heräs hyvin jne. lopulta kuitenkin turbo suli ja akseli meni poikki. kone kuitenkin säily ehjänä. eli en suosittele! jos turbo ei piisaa edes 1,6 litran koneelle virityskäyttöön, niin kuinka se voi piisata 2,5litrasen virityskäyttöön? sit jos haluaa vähän enemmänkin, kun sen 10-20 heppaa, niin joku järkevämmän kokonen ahdin sinne ja cooleri ja ne muut perus setit. haulla löytyy runsaasti juttua. itse moottori on kyllä melko kestävä ja antaa aika runsaastikkin voimaa säilyttäen silti toimintavarmuutensa, jos se voima vaan otetaan järkevillä palikoilla.
melkein unohtaisin koko pleedauksen ja laittelisin sinne kelloon jämäkämmän jousen. jos jousi on kovin lerppa, niin sitten se hukkis aukee jo pelkästään pakopaineista, mitä tossa laitteessa piisaa vakio turbolla. ja jos syöttöruuvviin mennään koskeen, niin ollaan jo vaarallisilla vesillä sen pikkuturbon kanssa. siinä voi käydä niin, että pakopaineet aukasee sen hukkiksen ennen aikojaan. taikka sitten niin, että jos sinne kelloon laitetaan jämäkämpi jousi ja säädetään syöttöä tarpeeks, niin se hukka portti "toimii" ihan hyvin, mutta jää niin pieneks, että ahtopaineet nousee liikaakin. pikkusyötöillä ja sopivalla jousella pelaa hyvin.
kyseisen laitteen ahdin on oikeesti jo tehtaalla niin alimitotettu, ettei kauheesti kannata alkaa viritteleen. sulaa vaan koko turbo, taikka sitten tulee kansi- tai venttiilivaivoja. hyvällä säkällä ne turbon palaset menee sinne koneeseen ja rikkoo koko koneen korjauskelvottomaks. kokemuksesta voin kertoa, että mersun 2,5 turbodieselin vakioahtimella yritettiin virittää 1,6 litran td audi 80:stä. jonkun aikaa toimi hyvin, heräs hyvin jne. lopulta kuitenkin turbo suli ja akseli meni poikki. kone kuitenkin säily ehjänä. eli en suosittele! jos turbo ei piisaa edes 1,6 litran koneelle virityskäyttöön, niin kuinka se voi piisata 2,5litrasen virityskäyttöön? sit jos haluaa vähän enemmänkin, kun sen 10-20 heppaa, niin joku järkevämmän kokonen ahdin sinne ja cooleri ja ne muut perus setit. haulla löytyy runsaasti juttua. itse moottori on kyllä melko kestävä ja antaa aika runsaastikkin voimaa säilyttäen silti toimintavarmuutensa, jos se voima vaan otetaan järkevillä palikoilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 250dt bleedaus
ittellä on kans toi 2,5td ja bleedi ollu paikallaan ja käytössä jonku puolivuotta ongelmitta
en vielä ole saanut mitään kappaleiksi vaikka äskettäin tuli vielä laitettua seiskan tapeilla pumppu
pikkusyötöillä kylläkin ajettu että ei pala kokoroska 



w201 om605
Re: 250dt bleedaus
Joo pitää sitä jämäkempää jousta kokeilla,ja ei tästä mitään tehohirmua ollakkaan tekemässä ja auto on vielä kaiken lisäksi vähäpäästöinen
joten se siitä. Mutta olisiko vaikea sovittaa tuohon vakiopakosarjaan vaikkapa 300 turbodieselin turbo? Itsellä ei ole mitään erikoisia laitteita millä alkaisi esim laippaa tekemään. Tai olisiko joku muu ahdin jonka saisi helposti sovitettuun tuohon vakipakosarjaan, tai jos jollakulla olisi myynnissä sopiva pakosarja ja ahdin edullisesti niin voi ilmoitella 


Re: 250dt bleedaus
Tuohon kysymykseen sellainen kommentti, että huolehdi että siihen ruiskutuspumpun "morkooliin" tulee suora letku imusarjasta, ei haaroitettuna siitä ahtimen kellon letkusta. Mikäli siis bleedaat.olli103 kirjoitti:...eli aukiaako morkooli kokonaan kun bleedausventtiili päästää osan paineista pihalle ja ahdot olisi siinä 1bar nurkilla?
Imusarjan letkuliitoksessa jos on heti Y haara, toisesta lähtee bleedaavaan letkuun ahtimelle ja toisesta pumpulle, sekin toimii ihan hyvin. Esim tämmönen:

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250dt bleedaus
Noniin nyt asensin sen bleedausventtiilin niinkuin veskola neuvoi ja säädin ahdot siihen noin 0.8-0.9bar. Muutosta kyllä tuli mutta jotenkin tuntui yllätävän pieneltä ero. Uskaltaisko niitä syöttöjä kääntää pikkuisen isommalle? Ja toi morkooli vähän epäilyttää että toimiiko se kunnolla. Kun siihen menee imusarjalta letku mutta morkoolin juuressa on y-haara josta lähtee letku jonnekkin moottorin taakse, en kerenyt tarkemmin tutkimaan että minne. Menisköhän se letku nyt sinne ahtopaineen ylikuormitusventtiilille?
Re: 250dt bleedaus
Ahaa, aivan, siinä on vielä se magneettiventtiili paikoillaan suojaamassa ylipaineelta, eli kun ahtopaine nousee mukamas liikaa niin syöttöä rajoitetaan. Ota turhat letkut pois, imusarjasta suoraan ruiskutuspumpun päälle. Voi se muuten mennä sinne MAP anturillekin, jos tässä oli alipaineella ohjattu ahdin alunperin. Sitäkään ei enää tarvita, letkun voi jättää sinne ilmaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250dt bleedaus
on vissiin hieman useamman mutkan kautta tuo egr rakennettu.
itella kun ei ole ielä vähäpäästöinen niin turbosta suoraan hukkiksen kelloon letku ja siihen rajapaineventtiili josta edelleen säätimen

itella kun ei ole ielä vähäpäästöinen niin turbosta suoraan hukkiksen kelloon letku ja siihen rajapaineventtiili josta edelleen säätimen

w201 om605
Re: 250dt bleedaus
Kyllä näin on. Eilen tuli auto katsastettua ja tänään tuli käytyä pumppua ruuvaamassa. Syötöt oliki jo nostettu niin ylös kun saa kun kokeilin nostaa puoli kierrosta lisää niin alko tyhjäkäynti huutaa ja tyhjäkäyntiruuvi oli jo kokonaan auki. Noh vetävät kierrokset oli jätetty vakioon, niin nostinpa niitä sitten 4 kierrosta. Kannattaiskohan kääntää vielä pari kiekkoo lisää tai jopa ihan tappiin asti? Sitten vielä aukaisin morkoolin ruuvin miltei kokonaan auki.
Re: 250dt bleedaus
Käväsin tuossa koeajolla. Jotenki epäilyttää että onko siinä morkoolissa jotain vikaa, kun aukaisin sen ruuvin kokonaan auki ja ei tuolta tunnu mustaa tulevan liikkeelle lähtiessä. Eikös sen pitäisi työntää nyt mustaa ihan kiitettävästi ainakin mitä olen täältä foorumilta lueskellut?
Re: 250dt bleedaus
itte olen siinä käsityksessä elänyt että morkoolin ruuvia pyöritetään kiinni päin jos haluaa herätellä ahdinta nopeammin 

w201 om605
Re: 250dt bleedaus
Mie taas olen olevinaan lukenut että ruuvia pitää avata
Noh pitää huomenna koittaa kiristää sitä ja kahtoo mitä tapahtuu.

Re: 250dt bleedaus
Niitä on muitaakseni kahta eri tyyppiä, sen yleensä pystyy päättelemään pitääkö ruuvata kiinni vai auki. Muistaakseni tuolla ohjeissa puhutaan auki ruuvaamisesta ja se pätee ainakin Vitoissa oleviin ruiskutuspumppuihin ja w124:ssä se olisi juurkin päinvastoin. Mikäli ahtopaine vaikuttaa morkooliin alta päin niin ruuvia nostamalla "kalvo" nousee ylemmäs ja alasyöttö suurenee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250dt bleedaus
aukipäin ne on kaikissa suurentanu soppaa, mitä minä olen nähnyt. niin turbolliset, kun vaparin alppiventtiilitkin. ruuvvaa koko morkooli mäkeen siitä ja kokeile. jos ei sittenkään sauhuttele, niin on pumpusta huonosti ruuvvailtu. ja joo, se morkooli mahtuu tuleen sieltä imusarjan ja suutinputkien välistä pois.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 250dt bleedaus
Joo heivasin morkoolin kokonaan pois ja ei tuu mustaa ei. Yritin tänään saada syöttöjä isommalle mutta heti kun käänti syöttöö esim puol kiekkkoo niin alkoi kierrokset laskemaan hitaasti, ja tyhjäkäyntiruuvi jo kokonaan auki. Sitten sain lopulta yhden kierroksen lisää syöttöä, kääntämällä tyhjäkäynnin tasausruuvia hieman auki. Mutta sitten tuli semmoinen ongelma että ei vetäviä kierroksia saanut kuin kolme kierrosta kiinni, muuten kierrokset jäi huutamaan 4000. Nyt pölläyttää hieman savua paikallaan polkaistessa, mutta liikkeelle lähdössä ei yhtään minkäänlaista savua ja morkoolin ruuvi siis täysin auki. Mitähän tolle nyt osaisi tehdä? Onko muuta vaihtoehtoa kuin lähettää pumppu pajalle? Kun minun ymmärtääkseni kyllä siitä vakiopumpusta pitäisi saada ees jonniinlaista savua ilman morkoolia, ennenkuin ahdot nousee.
Re: 250dt bleedaus
vie vaan pumppu pajalle säätöön, ei siittä taho tulla ite säätämällä mitään. ainakaan ite en ole onnistunu ennenkö pumppu pajalla tehtiin ulkonen syötön säätö 7mm elementtien asennuksen ohessa.
W163 400cdi
W164 320cdi
W124 250TDT
W164 320cdi
W124 250TDT
Re: 250dt bleedaus
Noniin. Nyt ollaan ajeltu pari kuukautta, ja lisätehoa kaivataan. Saisin halvalla tuossa 300dt vakioturbon ja pakosarjan. Mietin että tuohan olisi aika helppo muokata om602 sopivaksi. Onko se 300 turbo miten paljon isompi kuin tuo vakio? Ja jos tuon sitten laittaisi tähän paikalleen ja lisäisi cuulerin niin onko järkevää laitattaa 7mm elementit pumppuun? Vai jääkö tuo 300 turbo liian pieneksi jo siinä vaiheessa? Kuitenkin pumppuremontti edessä lähiaikoina niin sama olisi laitattaa sinne sitten jo isommat elementit samalla.
Niin ja mihin tehoihin tuolla kokoonpanolla suunnilleen vois päästä?
Kauheesti kysymyksiä taas
Niin ja mihin tehoihin tuolla kokoonpanolla suunnilleen vois päästä?
Kauheesti kysymyksiä taas

Re: 250dt bleedaus
pakosarja on kyllä helppo sovittaa mutta siinä on nelosen laippa
ei kai se tietysti haittaa..
seiskoilla ja sillä ahtimella luulisi pääsevän jonnekkin kahdensadan hepan kieppeille kun tuossa omassa 602.ssa on vakio puhallin ja pers dyno antaa 160hv

seiskoilla ja sillä ahtimella luulisi pääsevän jonnekkin kahdensadan hepan kieppeille kun tuossa omassa 602.ssa on vakio puhallin ja pers dyno antaa 160hv

w201 om605
Re: 250dt bleedaus
Eihän se oo pakosarjassa kun leikkaa vaan yhen pytyn poikkeen siitä jatkopalasta ja hitsaa reiän umpeen niin silloinhan se käy?
Re: 250dt bleedaus
Käsittääkseni om602 on eri laipalla oleva turbo kuin om603? Ja ei laipanmuokkauksiin oikein työkalut ja taitokaan riitä.
Re: 250dt bleedaus
on eri. mutta ei se vaikea ole muokata. pari reikää ja toinen laippa päälle. petskan patentti 

w201 om605