ilmastoinnin kompuran öljyt
ilmastoinnin kompuran öljyt
nii, missäs ne pitäis olla kun en löydä kompurasta mitää tyhjennystulppaa eikä niistä 2:sta isosta kylmäletkujen liitoksista tuu mitään ulos, eikös ne öljyt pitäis kiertää siinä samassa tilassa missä kylmäaineetkin ?
120-150ml tarttis olla systeemissä, vaihdan ne nyt samalla kun tiivisteetkin menee kaikki vaihtoon. Kyseessä w201.
120-150ml tarttis olla systeemissä, vaihdan ne nyt samalla kun tiivisteetkin menee kaikki vaihtoon. Kyseessä w201.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
e: poistin etten joudu kanssanne raastupaan
no oikea syy oli se että tieto oli väärää....

no oikea syy oli se että tieto oli väärää....
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Ma 18.04.2011 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Kuulostaa hyvinkin auton kompuraan sopivalta määrältä ja kyllä kiertää kylmäaineen mukana. Ei sitä ole vaihdettavaksi tehty kuin ehkä jossain teollisuuden suurissa laitoksissa. Saattaa tulla pihalle kompuran irrottamalla ja kallistelemalla ja pieni hihnapyörän pyörittely saattaa olla avuksi. Uuden öljyn pitää sitten olla kylmäaineen kanssa yhteensopivaa ja myös vanhan öljyn, koska sitä jää kiertoon kuitenkin.
Uusi öljy pitää saada sisään höyrystimen puoleisesta liitoksesta, jolloin se menee kampikammioon. Vaarana on öljyn joutuminen männän päälle, siellä se tekee nesteiskun ja siis tuhoa. Itse en lähtisi vaihtamaan.
Edit: Väärin kirjoitettu. Ei rotaatiokompurassa kampikammiota ole ja mäntäkin on kiertomäntä, mutta sinne painepuolelle ei sitä öljyä olisi hyvä paljon lisätä.
Kuivain on muuten hyvä vaihtaa, kun systeemi on ollut avonaisena ja imenyt kosteutta.
Uusi öljy pitää saada sisään höyrystimen puoleisesta liitoksesta, jolloin se menee kampikammioon. Vaarana on öljyn joutuminen männän päälle, siellä se tekee nesteiskun ja siis tuhoa. Itse en lähtisi vaihtamaan.
Edit: Väärin kirjoitettu. Ei rotaatiokompurassa kampikammiota ole ja mäntäkin on kiertomäntä, mutta sinne painepuolelle ei sitä öljyä olisi hyvä paljon lisätä.
Kuivain on muuten hyvä vaihtaa, kun systeemi on ollut avonaisena ja imenyt kosteutta.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
mutta ei sieltä tullut kallistemalla ja hihnapyörää liikuttamalla mitään ulos ? oliko se jo alkujaan täysin tyhjä vai eikö se suostu tyhjenemään noista letkujen laipan liitoksista ?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
tossa hellan ohjeessa luki että voidaan imeä pois....?epk kirjoitti:mutta ei sieltä tullut kallistemalla ja hihnapyörää liikuttamalla mitään ulos ? oliko se jo alkujaan täysin tyhjä vai eikö se suostu tyhjenemään noista letkujen laipan liitoksista ?
Opel, "weird lieben autos"....
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
En ole aivan varma siitä rakenteesta, mutta mielestäni pitäisi tulla öljyä ulos. Voi se tyhjäkin olla, jos kierrossa on ollut vuoto sopivassa paikassa. Eihän sitä siellä kovin paljon edes ole. Mekaaninen pumppu se on, kyllä siellä öljyä pitää olla. Vuodon kylmäkoneessa tunnistaa yleensä hieman öljyisestä liitoksesta.
Sitä öljyähän tulee ulos ilmastointihuollon yhteydessäkin luokkaa kymmeniä millilitroja, kun vanha kylmäaine poistetaan.
Olisikohan parasta pistää kasaan ja viedä johonkin ilmastointihuoltoon täytettäväksi. Tosin sielläkin on varmasti vaikeuksia arvioida paljonko öljyä pitää lisätä.
Jos tilanne on se, että se on käynyt kuivana, onkohan akselin tiiviste pitävä kompuran muusta kunnosta puhumattakaan?
Sitä öljyähän tulee ulos ilmastointihuollon yhteydessäkin luokkaa kymmeniä millilitroja, kun vanha kylmäaine poistetaan.
Olisikohan parasta pistää kasaan ja viedä johonkin ilmastointihuoltoon täytettäväksi. Tosin sielläkin on varmasti vaikeuksia arvioida paljonko öljyä pitää lisätä.
Jos tilanne on se, että se on käynyt kuivana, onkohan akselin tiiviste pitävä kompuran muusta kunnosta puhumattakaan?
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
järjestelmään on nyt vaihdettu höyrystin, edellis kesänä kenno keulilta. Nyt oli siis kaikki liitokset auki ja vaihdoin tiivisteet, samalla vaihtuu tietysti kuivain. Pitäiskö se nyt vaan viedä huoltoon koko kompura, saavat siellä sitten vaihtaa tiivisteet ja laittaa öljyä oikean määrän ?
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Niin se varmaan menee. Näkee siellä ainakin vuodon määrän alustavasti tyhjiöinnin jälkeen, siis jos vuotaa jostain. Sano, että imaisevat tunnin verran, lähtee kosteudet pois. Kai ne nyt sen tietääkin. Lämpö myös auttaa siinä, eli kannattaa ajaa kuumaksi ensin. Jos kuivaaja on ehtinyt olla aukinaisessa systeemissä pidempään, sitä voisi kanssa lämmitellä imun aikana vaikka kuumailmapuhaltimella. Se on kova keräämään kosteutta, se on vähän niinkuin sen homma.
Voi sitä systeemiä huuhtoakin, typellä tehdään.
Voi sitä systeemiä huuhtoakin, typellä tehdään.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Öljyt vaihdetaan kylmäkompuraan sillä tavalla että kompura otetaan irti ja käännetään
ylösalasin vatiin ja anetaan öljyjen valua ulos välillä kompuran akselia pyöritellen.
Sen jälkeen mitataan ulosvalunut öljymäärä ja laitetaan saman verran uutta takaisin.
Jos vaihdetaan komponentteja niin öljyä lisätään järjestelmään seuraavasti:
Kuivain +10ml
Laudutin +20ml
Höyrystin +40ml
Putkisto +10ml
Muitakin ehtoja on mutta kaikki on selitettu lontoon murteella tässä:
http://www.sendspace.com/file/h3f66y
ylösalasin vatiin ja anetaan öljyjen valua ulos välillä kompuran akselia pyöritellen.
Sen jälkeen mitataan ulosvalunut öljymäärä ja laitetaan saman verran uutta takaisin.
Jos vaihdetaan komponentteja niin öljyä lisätään järjestelmään seuraavasti:
Kuivain +10ml
Laudutin +20ml
Höyrystin +40ml
Putkisto +10ml
Muitakin ehtoja on mutta kaikki on selitettu lontoon murteella tässä:
http://www.sendspace.com/file/h3f66y
MB W201 2.5 TURBO
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
jees, tein nyt semmosen päätöksen että vaihdoin vain takaliitäntöjen tiivisteet ja uudet öpät sisään. Ei kerran vielä oo vuotanut tuo kompura, korjataan sitten ite paremmalla ajalla jos niikseen tulee.
Mites jos kompuralle on sanottu 120ml, niin tarviiko vielä lisätä muista "komponenteista" lisää tavaraa vai onko tuo lukema jo koko järjestelmän öljyntarven kun ei ole vanhaa öljyä missään...
Mites jos kompuralle on sanottu 120ml, niin tarviiko vielä lisätä muista "komponenteista" lisää tavaraa vai onko tuo lukema jo koko järjestelmän öljyntarven kun ei ole vanhaa öljyä missään...
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Minun mielestäni se 120 ml on sen kompuran ensimmäinen täyttö uutena.
Siis niin että koko järjestelmän öljymäärä on tuo 120ml jota paikataan kun
vaihdetaan komponentteja.
Siis niin että koko järjestelmän öljymäärä on tuo 120ml jota paikataan kun
vaihdetaan komponentteja.
MB W201 2.5 TURBO
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Onko nykyautoissa rotaatiokiertokompura? Öljy on vain ja ainoastaan kompuran voiteluun mutta koska se on kylmäainekierrossa on sitä joka paikassa.ES kirjoitti:Edit: Väärin kirjoitettu. Ei rotaatiokompurassa kampikammiota ole ja mäntäkin on kiertomäntä, mutta sinne painepuolelle ei sitä öljyä olisi hyvä paljon lisätä.
Typellä tehdään tiiveyskoe ja mittareilla katsotaan onnistuuko tyhjiöinti eli onko reikiä. Kompuralle kylmäaine on tultava höyrynä (jos nesteenä esim ylitäytöstä niin tulee mäntäpistiäinen) ja paisuntaventtiilille (autoissa kai kapillaariputki kuin kylmäkaapeis) nesteenä.
Tyhjiöintiin ei ole aikarajaa (yksi tunti) vaan jos tyhjiö tulee. Suuremmissa laitoksissa tyhjiöinti jätetään imemään esim koko yöksi. Alipaineeseen saa minkä tahansa vekottimen mutta onko se tiivis niin eriasia(mittarit näyttää). Millaiseen alipaineeseen nuo helppoheikit (joilla kylttejä parkkipaikoilla) yleensä imee?
Erikoista kun annetaan ilmastointihuollolle kiinteitä hintoja mutta sitten ne kai nostaa kädet pystyyn jos kiinteä hinta ylittyy ja rahastaa mutta mitään ei tehty?
Jos ne vain lisää niin mistä ne tietää kuinka paljon sinne pitää laittaa?
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Rotaatiokompurakin taitaa olla hieman väärä termi, oikeampi olisi siipipyöräkompressori. Toimintaperiaate on lähes sama, mutta rotaatiokompurassa on vain yksi laahain(siipi) ja mäntä on kammiota ympäri kiertävä rengas. Siipipyörällisessä on epäkeskeisesti kammioon sijoitettu "mäntä", jossa on neljä siipeä, jotka liikkuvat pareittain vastakkain. Oliko riittävän epäselvä kuvaus?
Toinen vaihtoehto on niin sanottu vinolevykompura. Sen tarkasta rakenteesta ei minulla ole tietoa, mutta jos se on yhtään samanlainen, kuin säätyvätilavuuksinen hydraulipumppu, se on sitten mäntäpumppu. Männät on kiinnitetty "levyn" kehälle ja levyä kallistamalla saadaan pumppaustilavuus säädettyä nollasta maksimiin. Tuollaisia olen purkanutkin, mutta vähän vaikea sitä on sanallisesti kuvailla. Sellainen ei tarvitse mitään magneettikytkintä, se pyörii koko ajan. Tilavuus vaan säädetään nollaan, kun pumppausta ei tarvita. Tietääkseni tätä mallia ei ole mersuissa, mutta en mene vannomaan.
Toki siipipyöräpumppukin voi olla säätyvätilavuuksinen.
Öljyn päätehtävä on voidella kompressori, mutta kyllä se myös pitää kumitiivisteet elossa ja voitelee myös paisuntaventtiiliä, siksi käyttö joskus myös talvella on hyvä tehdä, ettei vuotoja tulisi. Sen kiertämistä kylmäaineen mukana ei oikein voisi edes estää, eikä ole mitään tarvettakaan.
Sen tyhjiöinnin tarkoitus on tietysti ilman poistaminen järjestelmästä sen korvaamiseksi kylmäaineella, mutta on sillä toinenkin merkitys, kosteuden poistaminen. Siksi imuaika ei ole yhdentekevä. Alipaine saa aikaan kosteuden höyrystymisen, mutta ei se sieltä kovin nopeasti poistu. Lämpö nopeuttaa kosteuden, eli veden höyrystymistä, jos systeemin saa lämpöiseksi. Käytetty öljy on melkoisen hygroskooppista, eli vettä liuottavaa ja on siellä sitten se kuivain, jonka elämäntehtävä on se kosteuden imeminen. Jos kierto on ollut pitkään avonaisena, on oikeasti syytä pitää imua päällä ainakin tunti. Jäävä kosteus haittaa toimintaa, vesi jäätyy paisuntaventtiilissä.
Tiiveyden testaamisessa ei tarvita typpitäyttöä, siihen riittää kun imetään alipaine, tyhjiöön on vielä pitkä matka, vaikka siitä käytännössä puhutaankin. Sitten laitetaan hanat kiinni ja mittarista seurataan alkaako paine nousta. Jos nousee, vuotaa.
Onko autoissa kapillaari vai paisuntaventtiili, en oikeasti tiedä ja vähän laiskottaa edes tarkistaa, mutta sama se. Kosteus tukkii kapillaarinkin, jos sitä on. Uskoisin ennemmin, että säädettävyytensä vuoksi, samoin kuin melko suuren vaaditun jäähdytystehon, nykyautoissa olevan paisuntaventtiilin.
Toinen vaihtoehto on niin sanottu vinolevykompura. Sen tarkasta rakenteesta ei minulla ole tietoa, mutta jos se on yhtään samanlainen, kuin säätyvätilavuuksinen hydraulipumppu, se on sitten mäntäpumppu. Männät on kiinnitetty "levyn" kehälle ja levyä kallistamalla saadaan pumppaustilavuus säädettyä nollasta maksimiin. Tuollaisia olen purkanutkin, mutta vähän vaikea sitä on sanallisesti kuvailla. Sellainen ei tarvitse mitään magneettikytkintä, se pyörii koko ajan. Tilavuus vaan säädetään nollaan, kun pumppausta ei tarvita. Tietääkseni tätä mallia ei ole mersuissa, mutta en mene vannomaan.
Toki siipipyöräpumppukin voi olla säätyvätilavuuksinen.
Öljyn päätehtävä on voidella kompressori, mutta kyllä se myös pitää kumitiivisteet elossa ja voitelee myös paisuntaventtiiliä, siksi käyttö joskus myös talvella on hyvä tehdä, ettei vuotoja tulisi. Sen kiertämistä kylmäaineen mukana ei oikein voisi edes estää, eikä ole mitään tarvettakaan.
Sen tyhjiöinnin tarkoitus on tietysti ilman poistaminen järjestelmästä sen korvaamiseksi kylmäaineella, mutta on sillä toinenkin merkitys, kosteuden poistaminen. Siksi imuaika ei ole yhdentekevä. Alipaine saa aikaan kosteuden höyrystymisen, mutta ei se sieltä kovin nopeasti poistu. Lämpö nopeuttaa kosteuden, eli veden höyrystymistä, jos systeemin saa lämpöiseksi. Käytetty öljy on melkoisen hygroskooppista, eli vettä liuottavaa ja on siellä sitten se kuivain, jonka elämäntehtävä on se kosteuden imeminen. Jos kierto on ollut pitkään avonaisena, on oikeasti syytä pitää imua päällä ainakin tunti. Jäävä kosteus haittaa toimintaa, vesi jäätyy paisuntaventtiilissä.
Tiiveyden testaamisessa ei tarvita typpitäyttöä, siihen riittää kun imetään alipaine, tyhjiöön on vielä pitkä matka, vaikka siitä käytännössä puhutaankin. Sitten laitetaan hanat kiinni ja mittarista seurataan alkaako paine nousta. Jos nousee, vuotaa.
Onko autoissa kapillaari vai paisuntaventtiili, en oikeasti tiedä ja vähän laiskottaa edes tarkistaa, mutta sama se. Kosteus tukkii kapillaarinkin, jos sitä on. Uskoisin ennemmin, että säädettävyytensä vuoksi, samoin kuin melko suuren vaaditun jäähdytystehon, nykyautoissa olevan paisuntaventtiilin.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Kysymus uudelleen: Onko noita käytetty esim Mersuissa?ES kirjoitti:Rotaatiokompurakin taitaa olla hieman väärä termi, oikeampi olisi siipipyöräkompressori. Toimintaperiaate on lähes sama, mutta rotaatiokompurassa on vain yksi laahain(siipi) ja mäntä on kammiota ympäri kiertävä rengas. Siipipyörällisessä on epäkeskeisesti kammioon sijoitettu "mäntä", jossa on neljä siipeä, jotka liikkuvat pareittain vastakkain. Oliko riittävän epäselvä kuvaus?
Älä nyt viitsi, en tarkoittanut pyörän ilmanlisäysventtiiliä.ES kirjoitti:voitelee myös paisuntaventtiiliä
No miksei 15min ?ES kirjoitti:ainakin tunti
Lainsäädäntökurssi?ES kirjoitti:Tiiveyden testaamisessa ei tarvita typpitäyttöä, siihen riittää kun imetään alipaine,hutaankin.
Eihän pidetä tätä foorumia väärän tiedon laarina?ES kirjoitti:Kosteus tukkii kapillaarinkin, jos sitä on. Uskoisin ennemmin, että säädettävyytensä vuoksi, samoin kuin melko suuren vaaditun jäähdytystehon, nykyautoissa olevan paisuntaventtiilin.
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Hyvä pointti etrade mistähän tuo teksti on kopioitu ei ainakaan sovellu mersuun
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Jotain tyyppiä noista on todellakin käytetty mersuissa, kun ei muitakaan ole. Näköjään myös kiertomäntäperiaatteella, eli wankel-tyyppistä ja kun on natsien sivu voisi olla mersusta tämä:etrade kirjoitti:Kysymus uudelleen: Onko noita käytetty esim Mersuissa?ES kirjoitti:Rotaatiokompurakin taitaa olla hieman väärä termi, oikeampi olisi siipipyöräkompressori. Toimintaperiaate on lähes sama, mutta rotaatiokompurassa on vain yksi laahain(siipi) ja mäntä on kammiota ympäri kiertävä rengas. Siipipyörällisessä on epäkeskeisesti kammioon sijoitettu "mäntä", jossa on neljä siipeä, jotka liikkuvat pareittain vastakkain. Oliko riittävän epäselvä kuvaus?
http://de.wikipedia.org/wiki/Klimakompressor
Jos tämä tiukalle menee, selvitän kyllä ihan tarkalleen, mitä noista on mersuissa. Pitääkö? Toimintaperiaate on kuitenkin sama, rakenne vaihtelee.
etrade kirjoitti:Älä nyt viitsi, en tarkoittanut pyörän ilmanlisäysventtiiliä.ES kirjoitti:voitelee myös paisuntaventtiiliä

Tuossa on kuvakaappaus WIS:istä, otin oman linttani esimerkiksi, se kun on 2002, ei se ehkä kuitenkaan vastaa nykyautoa, mutta ehkä se tekniikka ei ole takaperinkään mennyt. Expansion valve, miten sinä tuon suomentaisit? Minä suomennan sen paisuntaventtiiliksi.
Juurihan kerroin, kosteuden poistamiseksi järjestelmästä. Luitko viestini?etrade kirjoitti:No miksei 15min ?ES kirjoitti:ainakin tunti
Voisi olla paikallaankin, mutta ei oikein istu nykyiseen toimenkuvaan. Onko määräyksiin tullut sellainen muutos, ettei järjestelmään saa laittaa kylmäainetta ennen typpitäyttöä? En muuten usko, todista.etrade kirjoitti:Lainsäädäntökurssi?ES kirjoitti:Tiiveyden testaamisessa ei tarvita typpitäyttöä, siihen riittää kun imetään alipaine,hutaankin.
Todistin juuri autossani olevan paisuntaventtiilin kapillaarin sijaan. Ei jaeta väärää tietoa, eihän?etrade kirjoitti:Eihän pidetä tätä foorumia väärän tiedon laarina?ES kirjoitti:Kosteus tukkii kapillaarinkin, jos sitä on. Uskoisin ennemmin, että säädettävyytensä vuoksi, samoin kuin melko suuren vaaditun jäähdytystehon, nykyautoissa olevan paisuntaventtiilin.
Olen itse rakentanut suunnittelemiani kylmäkoneita aikoinaan ja omilla toimintapistelaskelmilla ne sitten todistetusti toimivatkin. En minä väitäkään olevani autoilmastoinnin asiantuntija, mutta fysiikan lait ovat voimassa, vaikka autosta olisi kysymys. Kun asian ymmärtää, ymmärtää senkin, että kyseiset asiat ovat yleispäteviä. Tiesin, että kapillaarikoneella saavutetaan tietty teho tietyssä toimintapisteessä, mutta vain siinä. Se ei käy autokäytössä, joten saatoin ihan hyvin kirjoittaa, etten usko auton ilmastoinnissa käytetyn kapillaaria.
En minä ihan lämpimikseni tänne kirjoittele, huvikseni vain.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Teksti on kopioitu minun päästäni. Siten siihen pitää suhtautuakin, lähde alkaa olla jo aika laho.arska10 kirjoitti:Hyvä pointti etrade mistähän tuo teksti on kopioitu ei ainakaan sovellu mersuun
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Aksiaalimäntäpumppu on mielestäni yleisin kompura eli samanlainen kuin muuttuva tilavuuksinen hydraulipumppu mutta sitä kulmalevyn säätöä ei ole vaan kulma on aina täysillä ja käyttötarvetta ohjaa mangneetti kytkin.nämä pumput on alumiini männillä ja sylintereillä eli öljyn puuttuminen syö kompressorin paskaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Olipa millä vain, öljyä tarvitsevat kaikki, kun siellä on väistämättä toisiinsa nähden liikkuvia osia.
Voisihan tuon nyt oikeasti selvittää, mitä tyyppiä mersuissa on käytetty. Yritän selvittää, ei mene niin haparoinniksi sitten.
Voisihan tuon nyt oikeasti selvittää, mitä tyyppiä mersuissa on käytetty. Yritän selvittää, ei mene niin haparoinniksi sitten.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
nimim. ensikesänäkin tod.näk. ilmastoinnin täyttö R12 kylmäaineella... kuten aikaisempinakin kesinä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Olen ollut väärässä. Autojen ilmastointikompuroissa on käytetty paljon useampaa rakennetta mistä olen ollut tietoinen. Pahoittelut. Tarkoitus ei ole todellakaan johtaa harhaan ketään. Vaan en usko, että tässä siihen on edes riskiä, kuka on korjannut ilmastoinnin kompressorin itse? Kuka on edes purkanut? Onko joku harkinnut hoonaamista ja mäntien vaihtoa sinne?
Se on hyvä, että tässä tulee aina itsekin omaksuttua uutta tietoa. Mainittakoon jo mainitsemieni lisäksi aksiaalimäntäkompressori kiinteällä levyllä, kiitos atlas, ja spiraalikompressori. Vieläkään en ole saanut selvyyttä, mitä mese on käyttänyt, mutta sillä välin hyvää lukemista:
http://www.aa1car.com/library/2003/ic50350.htm
Edittiä: atlas kirjoitti viisaita, Denso-merkkinen kiinteälaippainen vinolevykompressori magneettikytkimellä näyttää olevan omassa pulkassa, mutta muuten ei tästä sopasta täyttä selvyyttä ota, niitä on niin pirusti.
Sen kylmästöintikoneen periaate ei silti muutu mihinkään, samat lainalaisuudet niihin kaikkiin pätee.
Lopetan täältä tähän.
Yksi vielä, Denso, sivu4:
http://www.motor.com/documents/PDFs/DEN ... ochure.pdf
Se on hyvä, että tässä tulee aina itsekin omaksuttua uutta tietoa. Mainittakoon jo mainitsemieni lisäksi aksiaalimäntäkompressori kiinteällä levyllä, kiitos atlas, ja spiraalikompressori. Vieläkään en ole saanut selvyyttä, mitä mese on käyttänyt, mutta sillä välin hyvää lukemista:
http://www.aa1car.com/library/2003/ic50350.htm
Edittiä: atlas kirjoitti viisaita, Denso-merkkinen kiinteälaippainen vinolevykompressori magneettikytkimellä näyttää olevan omassa pulkassa, mutta muuten ei tästä sopasta täyttä selvyyttä ota, niitä on niin pirusti.
Sen kylmästöintikoneen periaate ei silti muutu mihinkään, samat lainalaisuudet niihin kaikkiin pätee.
Lopetan täältä tähän.
Yksi vielä, Denso, sivu4:
http://www.motor.com/documents/PDFs/DEN ... ochure.pdf
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
kompuran öljyt pitää sitten myös osata valita oikein käytetyn kylmäaineen kanssa yhteensopiviksi... että ei se ole ihan sama mitä öljyä sinne lisää (pelkkä "kompuraöljy" ei riitä tarkkuudeksi...)
meillä pamahti viime keväänä trakrorista ilmastoinnin putki paskaksi, (siis se mikä lähti kompuralta muistaakseni) siinä se päivän säksätti mukana "kuivana", kunnes kuski alkoi moittia, että ei oikein ilmastoinnissa riitä tehot
tunnin verran pidettiin alipaineistettuna ja lisättiin uudet kaasut (R12) ja lisättiin tietenkin hieman öljyä myös... hyvin se aikakin viimekesän pelas...
sitten nmä uudemmat traktorit missä on niitä R134 kylmäaineella täytettyjä ilmastointeja, niin niitä saa olla huoltmassa useammin kuin kerran/kesä
uusimmasta traktoristakin meni kompura, vaikka ei oltu ajettu kuin reilu 1000 tuntia... mutta kummasti nuo -80 luvun puolella valmistetut vehkeet vain rokkaa alkuperäisellä kompuralla
5-7 vuoden välein kun muistaa tehdä huollon, niin hyvin pelaa...
meillä pamahti viime keväänä trakrorista ilmastoinnin putki paskaksi, (siis se mikä lähti kompuralta muistaakseni) siinä se päivän säksätti mukana "kuivana", kunnes kuski alkoi moittia, että ei oikein ilmastoinnissa riitä tehot

sitten nmä uudemmat traktorit missä on niitä R134 kylmäaineella täytettyjä ilmastointeja, niin niitä saa olla huoltmassa useammin kuin kerran/kesä


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Veli todistaa väkevästi. Mahtaa siellä pohjanmaalla olla sitä R12:sta vielä pari pönttöä? Minullakin oli jossain vaiheessa vähän säilössä, mutta on päässyt matkan varrella hukkumaan. Harmi sinänsä, olisi hyvä kilohinta nyt.napa kirjoitti:(R12)
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Huh huh.
2 vuotta vankeutta on maksimi kylmäainelain rikkomisesta ja CF3CH2F on pienempi molekyylinen kun R12.
2 vuotta vankeutta on maksimi kylmäainelain rikkomisesta ja CF3CH2F on pienempi molekyylinen kun R12.
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Mikä lakipalsta tästä on tullut eikö täällä pitäisi käsitellä ongelmia ja niiden ratkaisuja
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Lakipalsta aiheuttaa sen että r12 laitteet voi kärrätä ekokemille ja niiden lisääjät lukemaan tiilenpäitä. Siinä ongelmanratkaisu. Korvaavat kylmäaineet ei pysy sisällä huomattavasti pienemmän molekyylirakenteen vuoksi.arska10 kirjoitti:Mikä lakipalsta tästä on tullut eikö täällä pitäisi käsitellä ongelmia ja niiden ratkaisuja
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Asiallisuutta keskusteluun! Jos joku aine on nykyään laittomien listalla, ei siitä laittomuudesta muistuttaminen tee tästä lakipalstaa, eikä oikeuta asiatonta kommentointia.
Muokkasin asiattomuudet pois keskustelusta.
Muokkasin asiattomuudet pois keskustelusta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
rupeeppas sitten siivoomaan myös kaikki superturbo ja muut viritykseen liittyvätkin jutut pois tältä foorumilta, kun ei nekään kestä päivänvaloa yhtään sen paremmin, jos laillisuuden perusteella niitä ajatellaan... että hopi hopi...Saul kirjoitti:Asiallisuutta keskusteluun! Jos joku aine on nykyään laittomien listalla, ei siitä laittomuudesta muistuttaminen tee tästä lakipalstaa, eikä oikeuta asiatonta kommentointia.
Muokkasin asiattomuudet pois keskustelusta.
taitaa olla samalla paras vetää töpseli irti koko ketun foorumilta

asia nyt vain on niin, että se saatanan pulun nussinta ja puidenhalaminen tuhoaa lopulta koko suomen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
Ompa toisilla vaikeaa. Itse olen Isoostakyrööstä ja asunut joella 10v mutta tällähetkellä kirjoilla Stadis.
Kannattaa tutustua kymätekniikkaan ettei argumentit jää "pulunnussinta" tasolle. Itsellä on yli 3kg asentaja ja vastuuhenkilöpätevyydet sekä tietysti sähköluvat.
Ihan turha mainostaa CFC aineita koska ne ei ole yleises käytös. Nykyään kylmätukuista myydään ainoastaan firmoille miltä löytyy nimet Tukesin rekisteristä. CFC :n kanssa kun leikkii niin voi heittää hyvästit myös sallituille aineille ja siirtyä esim LVI alalle.
Superturbottamisesta tai mopon korjaamisesta ei yksityinen tai yritys saa alalle toimintakieltoa, mutta kylmäalalla tupeksinnasta saa. Parempi olisi verrata esim jos myy alaikäisille viinaa tai tupakkaa. Siitä saatava vähintään määräikainen myyntikielto näkyy liikevaihdos ja sen kyllä huomaa.
Kannattaa tutustua kymätekniikkaan ettei argumentit jää "pulunnussinta" tasolle. Itsellä on yli 3kg asentaja ja vastuuhenkilöpätevyydet sekä tietysti sähköluvat.
Ihan turha mainostaa CFC aineita koska ne ei ole yleises käytös. Nykyään kylmätukuista myydään ainoastaan firmoille miltä löytyy nimet Tukesin rekisteristä. CFC :n kanssa kun leikkii niin voi heittää hyvästit myös sallituille aineille ja siirtyä esim LVI alalle.
Superturbottamisesta tai mopon korjaamisesta ei yksityinen tai yritys saa alalle toimintakieltoa, mutta kylmäalalla tupeksinnasta saa. Parempi olisi verrata esim jos myy alaikäisille viinaa tai tupakkaa. Siitä saatava vähintään määräikainen myyntikielto näkyy liikevaihdos ja sen kyllä huomaa.
Re: ilmastoinnin kompuran öljyt
hep, mitä öljyä menee 124:seen jossa on R123 järjestelmä ? tuli korjatttua yks pari vuotta ilman aineita ollut ilmastointi, tehtaan ohjeen mukaan jos kennon keulilta ja kuivaimen vaihtaa niin pitää lisätä 30ml öljyä.
Koko järjestelmässä on 160ml uutena, onko tuo 30ml lisääminen kuinka kriittistä ? . Ilmastoinnin asentaja ei osannut sanoa mikä käy ristiin mersu öljyn kanssa, mb 362.0 tai 363.0 (tämä on esteripohjainen) . Tämäkin on sitten vielä lisäksi kompura kohtainen, vaikka oliskin sama R134 järjestelmä. Onko olemassa öljyä joka kävisi molempiin 362.0 ja 363.0 luokille ?
Koko järjestelmässä on 160ml uutena, onko tuo 30ml lisääminen kuinka kriittistä ? . Ilmastoinnin asentaja ei osannut sanoa mikä käy ristiin mersu öljyn kanssa, mb 362.0 tai 363.0 (tämä on esteripohjainen) . Tämäkin on sitten vielä lisäksi kompura kohtainen, vaikka oliskin sama R134 järjestelmä. Onko olemassa öljyä joka kävisi molempiin 362.0 ja 363.0 luokille ?