Aihetta käsitelty jo mese.fi puolella, mutta kerrottakoon nyt tännekkin jos jollakkin olisi hyviä ajatuksia.
Ongelma seuraava: kone käy liian kuumana matka-ajossa. Lämmöt seilaa 95-100C väliä riippuen rasituksesta. Nätissä perusajossa, 140km matkan oli tänään lämmöt lähes koko ajan 95 (viisarin verran alle 100C). Jos lämppärin säätää puhaltamaan tulikuumaa, tippuu lämmöt 90 kantturoille (vähän päälle puolenvälin). Tyhjäkäynnillä menevät tohon öbaut 85 kohdalle. Ajossa neula seilaa rauhallisesti (ei nopealla tahdilla) vähän päälle 90 ja 100 välillä...
Seuraavat osat autoon on vaihdettu:
- Syyläri (KL, uusi)
- Termostaatti (veholta, 85C aukeava, testattu, toimii)
- Vesipumppu (KL, uusi)
- Kiertovesipumppu uusi (KL, uusi)
- Mittaritaulun osa (lämpö, polttoaine, öljynpaine) vaihdettu toisesta autosta, ei vaikutusta
- Veden lämpötilaanturi vaihdettu
- Paisuntasäiliön korkki (uusi, en muista mistä, 1.4 bar korkki)
- Jäähdytysjärjestelmä huuhdeltu
- Viskokytkin uusi (motonet)
- Jäähdytysnesteet (luonnollisesti uudet)
Jäähdytysjärjestelmä/lämppärin kenno huuhdeltiin kun ei talvella tullut lämmintä.. nyt puhaltaa kyllä ihan pirun kuumaa maksimilla, suulakkeista ei pysty ottamaan kiinni.
Muita huomioita
- Nestettä ei hävitä (ei oikein pahviakaan uskoisi)
- Ei savuta vaaleata savua (pahvi osastoa)
- Paisarin neste ei kupli tai porise kaasuteltaessa
- Letkuissa on painetta
Pumppu säädätetty vastikään mynäpapalla. Päästötkin oli 3,50 noilla ruuvauksilla, joutuu vähän ehkä ottaan ruuvia pienemmälle

Onko KENELLÄKÄÄN mitään vinkkejä tähän?
KL:llä myytiin 1 barin paisuntasäiliön korkkia tähän kyseiseen ajoneuvoon. Tällä hetkellä 1,4 bar korkki. Voiko väärä korkki aiheuttaa edelläkuvattuja ongelmia järjestelmässä, jos paine liian kova. Tiedän kyllä miksi systeemi on paineistettu, kuhan kävi vaan mielessä.
Voiko ongelma olla sähköpuolella?
Vai onko vika kuljettajassa

Vanhalla termostaatilla, mikä alkoi aukeamaan huomattavasti aikaisemmin (noin 70C) koneen lämmöt olivat 75-85C matka-ajossa. Koko termarirumbaan lähdettiin ton kabiinin lämmön takia.
Hjelp.


Auto W124 300d, automaatti, '91, koneella rullattu 230tkm (vehovaihto)