Lämmöt nousee täälläkin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Lämmöt nousee täälläkin

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Moi

Mulla on myös jäähdytyssysteemin kanssa ongelmia. Tyhjäkäynnillä
jonossa seistessä lämmöt nousee :evil: Olen lukenut
täälläolevia ilmastointi, tuuletin ja visko juttuja ja oppinut niistä paljon
mutta vielä vaivaa tiedon ja/tai ymmärryksen puute. :oops:

Auto on 300 TE -90 autom ilmastoinnilla.
Moottorin lämmöt kohos mittarin mukaan jo punasen, 120 C, rajalle
ja vähän punasen viivan päällekin mutta visko kytkin ei ottanut kiinni =>
visko hajalla mutta kuinka sen saa irti?
On ymmärtääkseni kiinni yhdellä kuusiokolo (8 mm) pultilla. mutta kuinka pitää
hihnapyörää kiinni?
Toiseksi onko ko. pultissa oikea- vai vasenkätinenkierre tai jonkinlaista
lukitusta? (korjausmanuaali toteaa vai "irroita viskokytkin siipineen" :roll: )

Syylärin edessä on kaksi sähkötuuletinta joista kumpikaan ei lähtenyt
käyntii. Omistajan käsikirjassa on sulakee 7 8 A mm . jäähdytysaine-
pumppu, moottorin tuuletin, lämmitys ja ilmastointiautomatiikan
ohjainlaite, rele lisätuuletin liitin 86 jne.
Missä on tuo liitin 86? ko releen nasta 86? ja tämä rele on sulakerasian takana edestä katsottuna vasemmalla ensimmäinen, se naksuu kun kytkee kannen anturin piuhat yhteen mutta tuuletin ei pyöri. Naksuminen loppuu kun
ottaa sulakkeen 7 irti. Kytkin myös releen nastat 30 (+12 v) ja 87 (releen kärjet)
yhteen mutta tuuletin ei pyörinyt vieläkään....? onko jossain muualla
varsinaisen tuulettimen sulake? mistä saa helpoiten syötettyä sähköö
tuulettimeen jotta saa tietää onko se ok? entä mistä saa sähköö sille toiselle
tuulettimelle? (sama testi mielessä)

Ontäs sulakerasian takana olevat muut releet. Oikealla pitka musta rele(?) ja sen vieressä ei ihan niin pitkä valkonen ja sitten vasemmalla on tuo edellä mainittu tuulettimen ohj. rele. Tämän takana kirkas pieni rele (mikä?) ja sen
vierellä pieni musta. Mitä releitä nämä muut on?

Onko noista toinen moottorin tuuletin ja toinen ilmastoinnin tuuletin.

Kiitos vaivan näöstä.

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Haa. Olet jo ongelman lähteillä.
Se vaatii juuri sen että sähköflektit toimii, että lämmöt pysyy kurissa.
Eli koneen tuuletin (viskolla toimiva) on siellä syylärin ja koneen välissä ihan kuin joka autossa. Ne sähköflektit on sitten ilmastoinnin mukanaan tuoma juttu. Nokallahan on kaksi kennoa peräkkäin ja pelkkä moottorin oma tuuletin ei riitä imemään ilmaa kahden kennon läpi. Ongelma kuulostaa samalta kuin minulla, kun ilmastoinnista oli aine loppu. Ilman ainetta ja painetta ei ainakaan Diavian järjestelmässä kytkeydy puhallin päälle. Toimiikos sulla ilmastointi noin muuten?

Perusasioihin kuuluu kyllä se, että koneen "oma" tuuletin toimii, ja sehän tässä tapauksessa ei toimi. Jos sammutat koneen lämpöjen ollessa koholla propelin tulisi olla hyvin raskas pyörittää kädellä.

Käytännön vinkkinä voi sanoa, että lämppäri täysillä ja ikkunat auki autolla voi kyllä seistä pidempäänkin ruuhkassa mutta ottaa se kesäkelillä kunnon päälle. :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Haa. Olet jo ongelman lähteillä.
Se vaatii juuri sen että sähköflektit toimii, että lämmöt pysyy kurissa.
Eli koneen tuuletin (viskolla toimiva) on siellä syylärin ja koneen välissä ihan kuin joka autossa. Ne sähköflektit on sitten ilmastoinnin mukanaan tuoma juttu. Nokallahan on kaksi kennoa peräkkäin ja pelkkä moottorin oma tuuletin ei riitä imemään ilmaa kahden kennon läpi. Ongelma kuulostaa samalta kuin minulla, kun ilmastoinnista oli aine loppu. Ilman ainetta ja painetta ei ainakaan Diavian järjestelmässä kytkeydy puhallin päälle. Toimiikos sulla ilmastointi noin muuten?

Perusasioihin kuuluu kyllä se, että koneen "oma" tuuletin toimii, ja sehän tässä tapauksessa ei toimi. Jos sammutat koneen lämpöjen ollessa koholla propelin tulisi olla hyvin raskas pyörittää kädellä.

Käytännön vinkkinä voi sanoa, että lämppäri täysillä ja ikkunat auki autolla voi kyllä seistä pidempäänkin ruuhkassa mutta ottaa se kesäkelillä kunnon päälle. :oops:
Jep, mullahan ei ole mitään tuulettimia parhaillaan kiinni, kaksi sähköpuhallinta tulossa kunhan jaksaisi.

Jos lämmöt pääsevät vähän nousemaan eikä ehdi maantiellä laskea tulee usein vedettyä lämppäri täysille parkkipaikalla ennen sammuttamista, auttaa kummasti.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Jos lämmöt pääsevät vähän nousemaan eikä ehdi maantiellä laskea tulee usein vedettyä lämppäri täysille parkkipaikalla ennen sammuttamista, auttaa kummasti.
Jep. Mitens dieselissä muuten tulee "lämpöpatoutumia"? Ainakin M103 toimii silleen, että hetken aikaa ajettu kone siinä 80 asteessa :arrow: parkkipaikalle ja mylly seis :arrow: viiden minuutin päästä virrat päälle ja vot: neulahan hypähtää heti tuonne 90 asteeseen ja ylikin. :shock:
Kylä se siitä sitten jäähtyy hetkessä kun käynnistää, mutta melkoinen piikki tulee heti sammutuksen jälkeen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tokihan se dieselissäkin nousee, mittaahan mittari nesteen lämpöä ja kun sen kierto loppuu ja kuuma lohko luovuttaa sitä lämpöä seisovaan veteen niin kyllähän se lämpeää.

Täytyy ne pari tuuletinta ihan tällä viikolla asentaa, ennen kuin enempää lämpiää.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Lämmöt nousee täälläkin

Viesti Kirjoittaja Jack »

Hannu B kirjoitti:
On ymmärtääkseni kiinni yhdellä kuusiokolo (8 mm) pultilla. mutta kuinka pitää
hihnapyörää kiinni?
Toiseksi onko ko. pultissa oikea- vai vasenkätinenkierre tai jonkinlaista
lukitusta? (korjausmanuaali toteaa vai "irroita viskokytkin siipineen" :roll: )

Syylärin edessä on kaksi sähkötuuletinta joista kumpikaan ei lähtenyt
käyntii.
@ HBo
näin lonkalta sanoisin seuraavasti.

edestäpäin katsottuna hihnapyörässä on reikä (noin 6 mm), eli moottorin ja pyörän välistä työnnetään(noin KLO 11 kohdalta) , esim vahvaa rautalankaa, joka on taivutettu L muotoon, ja se työnnetään siis hihnapyörän takaa reiästä läpi, ja tuetaan, johonkin moottorissa/pumpussa / missä lie, olevaan "siipeen" ynnä muuhun kohoumaan / muotoon, näet varmasti sen kun rupeat tekemään
, sanoisin että pultissa on normaali kierre / kätisyys.

ja noihin sähköflekteihin.

edelleen neuvon "lonkalta" ei voi muistaa kaikkia malleja jne jne vanhempia autoja.

kuskinpuolella etulokasuojan sisällä (etupyörän etupuolella) on ohjainlaite näille tuulettimille, alumiinikuorinen. niitäkin on joskus mennyt (jos tässä autossa sellainen on).

eli etukulmasta alhaalta muovipois, ja siitä pitäisi näkyä tämän boxin, ja siitä eikun mittailemaan tai jotain.

niin ja todellakin, jos ilmastointijärjestelmän paine laskee tietyn pisteen alapuolelle, kompressori ei käynnisty enää, eikä myöskään tähän järjestelmään liitetyt tuulettimet.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18408
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viskokytkin voi olla tervekin mutta syyläri tukossa.

Joo,oikeakätinen kierre.
wiimax.fi
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Lämmöt nousee täälläkin

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

edestäpäin katsottuna hihnapyörässä on reikä (noin 6 mm), eli moottorin ja pyörän välistä työnnetään(noin KLO 11 kohdalta) , esim vahvaa rautalankaa, joka on taivutettu L muotoon, ja se työnnetään siis hihnapyörän takaa reiästä läpi, ja tuetaan, johonkin moottorissa/pumpussa / missä lie, olevaan "siipeen" ynnä muuhun kohoumaan / muotoon, näet varmasti sen kun rupeat tekemään
, sanoisin että pultissa on normaali kierre / kätisyys.
Tämä on hyvä vinkki pitää etsii se reikä...

kuskinpuolella etulokasuojan sisällä (etupyörän etupuolella) on ohjainlaite näille tuulettimille, alumiinikuorinen. niitäkin on joskus mennyt (jos tässä autossa sellainen on).
Tämä pitää tutkia het aamulla. Onneksi on lomaa tää viikko :lol: tosin
sääli tuhlata sitä autoo ropaamalla :( mutta minkäs teet...
niin ja todellakin, jos ilmastointijärjestelmän paine laskee tietyn pisteen alapuolelle, kompressori ei käynnisty enää, eikä myöskään tähän järjestelmään liitetyt tuulettimet
Ilmastointi toimii kyllä ihan moitteetta tarvittaessa puskee niin kylmää että
varpaat jäätyy... no ehkä vähän liiottelen 8) .

Jack:
Kiitos näistä vinkeistä....

@ HBo
Viimeksi muokannut Hannu B, Ma 26.04.2004 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Aku P kirjoitti:Haa. Olet jo ongelman lähteillä.
Ongelma kuulostaa samalta kuin minulla, kun ilmastoinnista oli aine loppu. Ilman ainetta ja painetta ei ainakaan Diavian järjestelmässä kytkeydy puhallin päälle. Toimiikos sulla ilmastointi noin muuten?
Ilmastointi toimii ihan hyvin. kylmää tulee riittämiin... :D
Aku P kirjoitti:Perusasioihin kuuluu kyllä se, että koneen "oma" tuuletin toimii, ja sehän tässä tapauksessa ei toimi. Jos sammutat koneen lämpöjen ollessa koholla propelin tulisi olla hyvin raskas pyörittää kädellä.
Vaan kun on ihan letku .. eli sökö mikä sökö. :cry:
Aku P kirjoitti:Käytännön vinkkinä voi sanoa, että lämppäri täysillä ja ikkunat auki autolla voi kyllä seistä pidempäänkin ruuhkassa mutta ottaa se kesäkelillä kunnon päälle. :oops:
Ei tarvii kesäkeliäkään. Ihan hiki tulee näilläkin ilmoilla kun 20 min matelee
ruuhkassa. :twisted:

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ja tuo visko pyörii M103:ssa sitten "väärinpäin", eli dieselistä kotoisin olevaa viskoa sinne ei voi laittaa, vaikka se sinne käykin. Jos sitä tarvitsee uusia..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Lämmöt nousee täälläkin

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

edestäpäin katsottuna hihnapyörässä on reikä (noin 6 mm), eli moottorin ja pyörän välistä työnnetään(noin KLO 11 kohdalta) , esim vahvaa rautalankaa, joka on taivutettu L muotoon, ja se työnnetään siis hihnapyörän takaa reiästä läpi, ja tuetaan, johonkin moottorissa/pumpussa / missä lie, olevaan "siipeen" ynnä muuhun kohoumaan / muotoon, näet varmasti sen kun rupeat tekemään
, sanoisin että pultissa on normaali kierre / kätisyys.
Tämä on hyvä vinkki pitää etsii se reikä...
Paksu rautalanka ei pitänyt :( Taivutin lattaviilan ruodon L-muotoon
ja SEKIN taipui s-muotoon ennenkun pultti anto periksi. Kuusiokolo-
avaimessakin oli 40 sentin jatko. Sanoisin että oli tiukassa :shock:
kuskinpuolella etulokasuojan sisällä (etupyörän etupuolella) on ohjainlaite näille tuulettimille, alumiinikuorinen. niitäkin on joskus mennyt (jos tässä autossa sellainen on).
On yks muovilätkä kahdella mutterilla kiinni mutta ei sen takana ollut
mitään ohjainboxia.... meni hermot moiden tuulettimien kanssa :evil:
ja vien biilin tohtorille.... ihan sähkö tohtorille. Tietääkö kukaan millanen firma
on Autosähkö Nykänen Tattarinsuolla. Jussin Korjaus ja huolto suositteli kyllä
mutta muutkin mielipiteet kelpaa.

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Periaatteessa vois kyllä ajatella että näkyy myös ilmastoinnin toiminnassa, jos ei sähköflektit pyöri... :?:
´
AInakin Diavian puhaltimessa on kyllä niin tyrkyllä ne puhaltimen liittimet että periaatteessa voisi miettiä esimerkiksi kytkentää, jossa flekti pyörii aina kun ajovalot kytketään päälle tms. Hätätilassa siis eli esim. helleaallon lähestyessä jos ei systeemiä ennen saada toimimaan kunnolla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Hannu B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: La 20.12.2003 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu B »

Terve taas

Noniin nyt on "tohtori" antanut tuomion. Molemmat sähköflektit sököt. :?
Tai on pieni mahdollisuus että sen flektien muovikopan sisällä on
liitokset/piuhat poikki. Tämän toteaminenhan vaatii keulan purkamisen.
Osaako joku sanoa miten/millaiset liitokset on puhaltimilla.

Taidan hankkia flektit ennen kun keula puretaa niin saa kasata sen ehjillä
osilla samantien. :wink:

Saa ehdottaa flektien hankintapaikkoja

@ HBo
Isona minustakin tulee Mersumies... ehkä.
Vastaa Viestiin