Mulla on myös jäähdytyssysteemin kanssa ongelmia. Tyhjäkäynnillä
jonossa seistessä lämmöt nousee
täälläolevia ilmastointi, tuuletin ja visko juttuja ja oppinut niistä paljon
mutta vielä vaivaa tiedon ja/tai ymmärryksen puute.
Auto on 300 TE -90 autom ilmastoinnilla.
Moottorin lämmöt kohos mittarin mukaan jo punasen, 120 C, rajalle
ja vähän punasen viivan päällekin mutta visko kytkin ei ottanut kiinni =>
visko hajalla mutta kuinka sen saa irti?
On ymmärtääkseni kiinni yhdellä kuusiokolo (8 mm) pultilla. mutta kuinka pitää
hihnapyörää kiinni?
Toiseksi onko ko. pultissa oikea- vai vasenkätinenkierre tai jonkinlaista
lukitusta? (korjausmanuaali toteaa vai "irroita viskokytkin siipineen"
Syylärin edessä on kaksi sähkötuuletinta joista kumpikaan ei lähtenyt
käyntii. Omistajan käsikirjassa on sulakee 7 8 A mm . jäähdytysaine-
pumppu, moottorin tuuletin, lämmitys ja ilmastointiautomatiikan
ohjainlaite, rele lisätuuletin liitin 86 jne.
Missä on tuo liitin 86? ko releen nasta 86? ja tämä rele on sulakerasian takana edestä katsottuna vasemmalla ensimmäinen, se naksuu kun kytkee kannen anturin piuhat yhteen mutta tuuletin ei pyöri. Naksuminen loppuu kun
ottaa sulakkeen 7 irti. Kytkin myös releen nastat 30 (+12 v) ja 87 (releen kärjet)
yhteen mutta tuuletin ei pyörinyt vieläkään....? onko jossain muualla
varsinaisen tuulettimen sulake? mistä saa helpoiten syötettyä sähköö
tuulettimeen jotta saa tietää onko se ok? entä mistä saa sähköö sille toiselle
tuulettimelle? (sama testi mielessä)
Ontäs sulakerasian takana olevat muut releet. Oikealla pitka musta rele(?) ja sen vieressä ei ihan niin pitkä valkonen ja sitten vasemmalla on tuo edellä mainittu tuulettimen ohj. rele. Tämän takana kirkas pieni rele (mikä?) ja sen
vierellä pieni musta. Mitä releitä nämä muut on?
Onko noista toinen moottorin tuuletin ja toinen ilmastoinnin tuuletin.
Kiitos vaivan näöstä.
@ HBo




