Terve vaan kaikki foorumin asiantuntijat ja mersuista muuten tietävät. Olen 8 vuoden jälkeen taas mersun omistaja ( 260E, automaatti-89 ). Voiko D-llä vetää normaalisti vaunua (1500kg max), autossa ei ole käsitykseni mukaan lisälauhdutinta laatikolle (en ole varma, kun siinä on yksi putkilenkki ilmastointilauhduttimen edessä). En ole vielä tutustunut autoon niin tarkasti ja 8 vuodessa on mersun perusasiat jo unohtunut. Moottorin tukikumit vaihdan huomenna. Pitäis lähteä vetämään vaunua torstaina Poriin . Muuten ovien alaosat on täysin virheettömät.
Eikös noissa kaikissa, ainakin uudemmissa, Mersun laatikoissa ole lauh... kröhöm.. jäähdytin? Isommalla kuormalla ja mäkisessä maastossa kannattaa varmaan käyttää "pakkokolmosta", ettei loota turhaan junnaa liian isolla vaihteella ja eestaas-vaihdotkin vähenevät huomattavasti.
Eikös putkilenkki kennon edessä ole tehostimen öljyjen jäähdytin, ja vaihteiston jäähdyttäjä on sitten "pääkennon" alaosassa. Minusta laatikkoöljyn jäähdytin on MB:n vakiovaruste?
Eipä kai itse vetämisessä mitään ihmeempiä ole. Jos oikein aikoo alkaa vedellä, voipi olla paikallaan vähän nostaa laatikon paineita (ohjeet mm Tähtiklubin sivulla), jotta luistoa ei niinkään esiinny. Hiljaisilla nopeuksilla ja tiukoissa paikoissa (esim pikkuteiden mäkiä noustessa) on järkevämpää käyttää ns. pakkovaihteita, jolloin kone-laatikko-yhdistelmä toimii "tiukemmin". Lisäksi tuo M103-motti vääntää huomattavasti kiukkuisemmin jos koneessa on kierroksia vaikka 3000 sen sijaan, että niitä olisi 1500.
Maantieajoa yhdeksääkymppiä lönkytellen voi mielestäni ainakin Pohjanmaalla ajella hyvin D pykälässä, suoralla nelosella yhdstelmässä on kuitenkin kierroksia jo noissa vauhdeissa sen verran että sieltä on "tyhjät pois".
Joo, se on totta, että laatikon öljyt kierrätetään jäähdyttäjän kautta, mutta se ei ole lisäjäähdytin, jota tarkoitin.Alkuperäiset jäähdytin putket jotka menee itse syylärille on jokaisessa automaatilla varustetussa autossa, koska se myös lämmittää (mulla myös Chevy van automaatti ). Jos MB:hen asennetaan lisäjäähdytin, niin mihin se fyysisesti asennetaan.
mjo33400 kirjoitti:Joo, se on totta, että laatikon öljyt kierrätetään jäähdyttäjän kautta, mutta se ei ole lisäjäähdytin, jota tarkoitin.Alkuperäiset jäähdytin putket jotka menee itse syylärille on jokaisessa automaatilla varustetussa autossa, koska se myös lämmittää (mulla myös Chevy van automaatti ). Jos MB:hen asennetaan lisäjäähdytin, niin mihin se fyysisesti asennetaan.
jokaisessa automaatti mersussa... muissa merkeissä ei kyllä läheskään aina näe laatikon jäähdytintä.
hmmm ei taida olla tarvetta laittaa lisäjäähdytystä. jos ei nyt aivan norjan vuorille lähde sitä vaunua vetämään. ja kyllähän sen huomaa jos laatikko alkaa lämpenemään liikaa vaihdot alkaa luistamaan. itellä joskus ollut kesäisin pitkän tyhjäkäynnin jälkeen (moottorin lämpö yli 100c) vaikeuksia saada nelonen silmään.... laatikko pitää kolmosta päällä luullakseni siihen asti että sen öljyt hieman jäähtyy... tiä sit... mut näin on...
No, minä lähden torstaina vetämään vaunua Poriiin kisoihin ja kerron sit, miten homma eteni (maanantaina). , tosin on vain yksi peili (siis vetopeili ) kuljettajan puolella, onkohan kuika laitonta?
Nyt on kaksi peiliä. Porin keikka tuli vedettyä ja kaikki pelasi ihan hyvin. Nelosella vedettäessä lämmöt koneessa tasaset 82-85 astetta ja tasakaasulla mäkien kohdalla kevyt kaasupolkimen painallus eikä puutunut yhteenkään mäkeen. Auto toimi kaikin puolin erinnomaisesti ja se mikä oli yllättävintä oli, että Chevy van jäi vetämisessä toiseksi. Eli ne mäet missä Chevy vähän hyytyi ei mese hyytynyt ollenkaan. Vertaus aikaisemmilta vuosilta. Kaiken kaikkiaan makea veturi ja tasaista menoa
Niin, enkä minäkään ihan hiljaa ajele. Nopeus noin 92-95/'km/h ja välillä vähän kovempaakin, riippuu aina tilanteesta. Tarkoitus ei ole olla tientukkona.