W211 -04 etupyörän laakeri.
W211 -04 etupyörän laakeri.
Moi, auto kävi määräaikaishuollossa Veholla ja työmääräimeen oli kirjoitettu: oikea etupyörän laakeri väljä. Kävin huollon jälkeen katsastuksessa, eikä katsastusmies sanonut asiasta mitään vaikka joka kulman kävi huolellisesti läpi. Kesärenkaita vaihtaessani tutkiskelin asiaa ja todella pieni välys tuntui rengasta heiluttaessa. Autolla ajettu 113tkm. Alkaako mesestä menemään laakerit näillä kilometreillä? Onko mahdollista, että laakeri kaipaisi kiristystä ja jos niin miten kiristys tehdään? Keskiökupin kun ottaa pois niin akselin päässä on jonkinlainen lukituspanta. Kaipaisin kiristysohjetta ennen kuin uskallan tehdä asialle mitään. Toinen vaihtoehto on tietysti vaihdattaa laakeri mutta pitäisikö silloin vaihdattaa kaikki neljä? Mitähän laakerin vaihto maksaa tai onnisttuko sen vaihto "autotallikorjaajalta"?
Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
Jossakin foorumin syövereissä on asiaa käsitelty,ainakin 210 sarjan autoissa.
Kyllä siinä voi olla oikein pieni välys ,varsinkin jos laakeri ja napa on kylmä.
Laakerin kulumiseen vaikuttaa kova pakkanen ja jäykät vaseliinit.(rasvat).
Varsinkin alkuperäinen vaseliini on tosi jäykkää tavaraa ja ei voitele kunnolla laakeria.
Itse kiristin jotenkin seuraavasti.
Pese/putsaa kaikki lika,pöly joka voi mennä tai tippua laakeriin,kun se on auki.Myös jarrukilven takaa.
Ole varovainen jottei napa putoa .
Pyyhi vanha vaseliini pois ja merkkaa nykyinen kiristysmutterin kohta navan akseliin nähden.
Irroita mutteri ja laakeri (ulompi).
Vanhat rasvat pois ,vaikka pensalla pesemällä.
Jos olet oikein tarkka niin koolin ja haulien pintoihin ei saisi sormin koskea,kädet tulee olla todella puhtaat.
Sisempää laakeriin lisäsin vain uutta vaseliinia,oisi ollut iso työ purkaa koko napa irti.
Vaseliinin tlee olla laadukasta laakereille tarkoitettua tavaraa.
Siten vaan kasaan ja laakeri hieman merkkin ohi ,muttei tiukalle.
Laakeri laajenee lämmetessään ja voi leikata kiinni.
Koeajon jälkeen voi koittaa kädellä .lämpeekö liikaa,enempi kuin toinen puoli.
Kyllä siinä voi olla oikein pieni välys ,varsinkin jos laakeri ja napa on kylmä.
Laakerin kulumiseen vaikuttaa kova pakkanen ja jäykät vaseliinit.(rasvat).
Varsinkin alkuperäinen vaseliini on tosi jäykkää tavaraa ja ei voitele kunnolla laakeria.
Itse kiristin jotenkin seuraavasti.
Pese/putsaa kaikki lika,pöly joka voi mennä tai tippua laakeriin,kun se on auki.Myös jarrukilven takaa.
Ole varovainen jottei napa putoa .
Pyyhi vanha vaseliini pois ja merkkaa nykyinen kiristysmutterin kohta navan akseliin nähden.
Irroita mutteri ja laakeri (ulompi).
Vanhat rasvat pois ,vaikka pensalla pesemällä.
Jos olet oikein tarkka niin koolin ja haulien pintoihin ei saisi sormin koskea,kädet tulee olla todella puhtaat.
Sisempää laakeriin lisäsin vain uutta vaseliinia,oisi ollut iso työ purkaa koko napa irti.
Vaseliinin tlee olla laadukasta laakereille tarkoitettua tavaraa.
Siten vaan kasaan ja laakeri hieman merkkin ohi ,muttei tiukalle.
Laakeri laajenee lämmetessään ja voi leikata kiinni.
Koeajon jälkeen voi koittaa kädellä .lämpeekö liikaa,enempi kuin toinen puoli.
Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
Otin laakerin suojakupin irti, rasvaa (vihreää) oli ja muutenkin näkymä oli kuin tehtaan jäljiltä. Voiko laakeria kiristää niin että sille jää aivan pieni käteen tuntuva välys ja tapahtuuko kiristys sitä akselin päässä olevaa "pantaa" löysäämällä, sen jälkeen välys pienelle ja panta takaisin kiinni?
Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
jeps eli se panta siitä löyhälle ja aivan olematon kiristys sille joku 1/20 osa kierros ja panta takasin kiinni ja rasvakuppi päälle ja ajuunHazi kirjoitti:Otin laakerin suojakupin irti, rasvaa (vihreää) oli ja muutenkin näkymä oli kuin tehtaan jäljiltä. Voiko laakeria kiristää niin että sille jää aivan pieni käteen tuntuva välys ja tapahtuuko kiristys sitä akselin päässä olevaa "pantaa" löysäämällä, sen jälkeen välys pienelle ja panta takaisin kiinni?

Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
Vasemman etupyöränlaakerin vaihto oli itellä W211 vm 04 140 th toissa talven kovien pakkasten aikaan. Kova jurina merkkasi, ei välystä. Laakerit saa varaosana KL-varaosasta tai koko napa merkkiliikkeestä. Laakeri oli muuten japsi.
w203 ex
w211 ex
w212
w202
w203 pojan
w211 ex
w212
w202
w203 pojan
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
211 etupyörän laakerit on aivan p#¤%/ja, silloin kun on väljää ja kiristää sen niin vuoden sisään siitä pitää laakeri uusia.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
Minkä kokoinen mutteri etupyörän laakerissa on?
E: onkin mallia '5mm kuusiokolo'
E: onkin mallia '5mm kuusiokolo'
W211 220cdi
Re: W211 -04 etupyörän laakeri.
Onko tähän etupyörän laakerin kiristämiseen valmistajan ohjetta ?