
w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
mulla on tuossa tyhjäkäynti noin. 1200 - 1300 ja sitten kun laittaa "vedon" päälle eli vaikka D:n niin laskee jonnekkin 900 kierrokseen eli onko tuo ihan normaalia? mistä tuossa säädetään tyhjäkäynti? on meinaan vähän enempi tavaraa konehuoneessa kuin edellisessä pirssissä 

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Aika korkea on tyhjäkäynti. Mulla on kutoskoneessa (vaikka taitaa erityyppinen ollakin, vai onko?) tyhjäkäynti noin 1000 r/min. Pykälä päällä tipahtaa sitten 500-600 r/min vaiheille.VilleH kirjoitti:mulla on tuossa tyhjäkäynti noin. 1200 - 1300 ja sitten kun laittaa "vedon" päälle eli vaikka D:n niin laskee jonnekkin 900 kierrokseen eli onko tuo ihan normaalia? mistä tuossa säädetään tyhjäkäynti? on meinaan vähän enempi tavaraa konehuoneessa kuin edellisessä pirssissä
Vastaus kysymykseen: kyllä kierrosten kuuluu tipahtaa kun D työnnetään silmään, silloin on tavallaan "veto päällä".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tyhjäkäynnin säätö
Ruiskukoneessa taitaa tyhjäkäynnin säätö olla ilmanputsrin keskellä.
Tasakärkinen pitkä meisseli, että yltää säätöruuviin.
Jäälin autosäätö on Oulun aulueella ykköskorjaamo tällaisissa asioissa.
Ja edullinen paikka. Tekee ne muutakin remppaa. Tällä hetkellä sinne
on kolmen viikon jonot.
Itse korjaankin suurimman osan autojeni vioista, muta kun ammattitaito loppuu , niin vien sinne.
Tasakärkinen pitkä meisseli, että yltää säätöruuviin.
Jäälin autosäätö on Oulun aulueella ykköskorjaamo tällaisissa asioissa.
Ja edullinen paikka. Tekee ne muutakin remppaa. Tällä hetkellä sinne
on kolmen viikon jonot.
Itse korjaankin suurimman osan autojeni vioista, muta kun ammattitaito loppuu , niin vien sinne.
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Onhan se eri tyyppiä eli 280 on M110 eli kaksinokkainen ja oli markkinoilla W126:n kuorissa '79 - '85. Faceliftin jälkeinen kutonen W126:ssa on se tuttu M103. Aivan eri myllyt ovat kaiken kaikkiaan.Aku P kirjoitti: Mulla on kutoskoneessa (vaikka taitaa erityyppinen ollakin, vai onko?)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Onko sulla siinä TE:ssä 1000r tyhjäkäynti?Aku P kirjoitti: Aika korkea on tyhjäkäynti. Mulla on kutoskoneessa (vaikka taitaa erityyppinen ollakin, vai onko?) tyhjäkäynti noin 1000 r/min. Pykälä päällä tipahtaa sitten 500-600 r/min vaiheille.
Vastaus kysymykseen: kyllä kierrosten kuuluu tipahtaa kun D työnnetään silmään, silloin on tavallaan "veto päällä".
Sekin on liian korkea. Normaali olis M103:ssa 650-750 N-päällä.
KE-jetronicin tyhjäkäyntiä ei kyllä kotikonstein säädetäkkään. Mielestäni siinä siis täytyy olla jotain vikaa tai kierrokset on keinotekoisesti nostettu 1000:een. Tästä taas tulee mieleen vian piilottelu, esim. kierrosten heijaus ja nokka-akselivika.
Jos itse nostan kaasulla M103:n tyhjäkäynnin 1000:een, tuntuu kone jo huutavan

- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Vikana voisi olla sama kuin minun 500Se:n koneessa, jonka oireet olivat samanlaisia talvisäilytyksen jälkeen. Kokeileppa ruuvarin/kuusiokoloavaimen kärjellä painaa ruiskun päällä olevaa säätöruuvia ( seoksen säätö ruuvi, se mikä on uutena tulpattu sinisellä muovi tulpalla ja sijaitsee ilmanputsarissa olevan säätöreijän alla) pari kertaa. Mulla oli ilmeisesti jokin läppä tms. juuttunut seisonnassa kiinni, koska nyt ei enään vikaa ole.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Ei se nyt ihan tuhatta taida oikeasti olla, olisiko mittarin mukaan lämpimässä koneessa vaihde vapaalla joku 800 kieppiä. Mittarin näyttötarkkuuden + jaotuksen huomioiden uskoisin, että suht samoissa pyörii kuin teikäläiselläkin. Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä...W126 kirjoitti:Onko sulla siinä TE:ssä 1000r tyhjäkäynti?
Sekin on liian korkea. Normaali olis M103:ssa 650-750 N-päällä.
KE-jetronicin tyhjäkäyntiä ei kyllä kotikonstein säädetäkkään. Mielestäni siinä siis täytyy olla jotain vikaa tai kierrokset on keinotekoisesti nostettu 1000:een. Tästä taas tulee mieleen vian piilottelu, esim. kierrosten heijaus ja nokka-akselivika.
Jos itse nostan kaasulla M103:n tyhjäkäynnin 1000:een, tuntuu kone jo huutavan

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Äsken tarkastin vielä omasta. Kylmänä tai +15 asteisena, oli kierrokset 900. Koneen lämmettyä tippu tuonne 600-700. Selvästi kuitenkin lähempänä 500 viivaa, kun 1000:n. D-päällä, kierroksia on ehkä 550r.Aku P kirjoitti:Ei se nyt ihan tuhatta taida oikeasti olla, olisiko mittarin mukaan lämpimässä koneessa vaihde vapaalla joku 800 kieppiä. Mittarin näyttötarkkuuden + jaotuksen huomioiden uskoisin, että suht samoissa pyörii kuin teikäläiselläkin. Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä...W126 kirjoitti:Onko sulla siinä TE:ssä 1000r tyhjäkäynti?
Sekin on liian korkea. Normaali olis M103:ssa 650-750 N-päällä.
KE-jetronicin tyhjäkäyntiä ei kyllä kotikonstein säädetäkkään. Mielestäni siinä siis täytyy olla jotain vikaa tai kierrokset on keinotekoisesti nostettu 1000:een. Tästä taas tulee mieleen vian piilottelu, esim. kierrosten heijaus ja nokka-akselivika.
Jos itse nostan kaasulla M103:n tyhjäkäynnin 1000:een, tuntuu kone jo huutavan
Pakokaasuanalyysissa oli kuumassa koneessa n.680r/min. Eli kierroslukumittari on tarkka.
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Kun kylmänä käynnistää niin ensimmäiset parikymmentä sekuntia kone pyörii siellä vähän alta 1000 rpm (talvella kovalla pakkasella n. 1200 ja vähän kauemmin). Siitä se asettuu n. 700 rpm tuntumaan mittarin lukematarkkuuden puitteissa. Ja tuossa se viisari sitten pysyy kuin tatti ja p**ka Junttilan tuvan seinässä.Aku P kirjoitti: Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä...
Olisiko muuten tuolla heijaamattomuudella jotain tekemistä kombinaation manuaali/M103 vs. automaatti/M103 kanssa? Voisi nimittäin olla, että tomaatin käyntivastukset vaihtelevat olosuhteiden mukaan huomattavasti enemmän kuin kovalla askilla

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Automaatti tosiaan vastustaa enemmän, kun manuaali. Varsinkin kylmänä vaihteiston öljyt on jähmeät ja alipaineet koneessa isolla. Sen näkee economy-mittaristakin. Kierroksiin ei sinällään varmaan hirveesti vaikuta, kun systeemi kuitenkin pyrkii pitämään kierrokset vakiona. jos mulla on 680r ja sulla n.700, käytännössä samoissa ne sitten on, vaikka mulla onkin automaatti.Jukka N. kirjoitti:Kun kylmänä käynnistää niin ensimmäiset parikymmentä sekuntia kone pyörii siellä vähän alta 1000 rpm (talvella kovalla pakkasella n. 1200 ja vähän kauemmin). Siitä se asettuu n. 700 rpm tuntumaan mittarin lukematarkkuuden puitteissa. Ja tuossa se viisari sitten pysyy kuin tatti ja p**ka Junttilan tuvan seinässä.Aku P kirjoitti: Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä...
Olisiko muuten tuolla heijaamattomuudella jotain tekemistä kombinaation manuaali/M103 vs. automaatti/M103 kanssa? Voisi nimittäin olla, että tomaatin käyntivastukset vaihtelevat olosuhteiden mukaan huomattavasti enemmän kuin kovalla askillaForumillahan otos manuvehkeistä on varsin pieni verrattuna tomaatteihin.
PRKL PRKL PRKL
kylläse tyhjäkäynti alko säätymään mutta sitten säädin vahingossa liian alas niin se sammu eikä lähde enään kirveelläkään käyntiin vaikka miten ruuvailee kattelin tulpat niin kaikki oli ihan läpimärkiä ja ovat näköjään muutenkin ihan vaihtokunnossa no kuivasin ne mutta ei siltikään lähe käymään
ja nyt alko sitte tuleen vettäki ku saavista kaataen













Soita aamulla Korjaamo "sensuroitu". Vuosikymmenien kokemus Mersuista, saat autosi kuntoon. Jono on toki pitkä. Merkkiliikkeessä ei näistä vanhemmista ymmärretä enää juuri mitään.
Viimeksi muokannut SEV8, Ke 28.05.2003 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ihan hyvä
Kuulostaa hyvältä tuo 550 vaihde päällä. Ei se liian matala ole. Mullakin on samaa luokkaa. Ihan viisarin verran 500:sta ylöspäin. Kommeemmin vaan hörpöttelee 

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti 12.02.2013 15:02
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Mulla on omassa merssussa sama vika. Eli Parkki asennossa ja vapaalla kierokset jottain 1100/1200rpm. Sitte d:llä tippuu normaaliin.. nii kerrotteko tarkasti mistä sai kierroksia alemmas..
Jotkut on epäilleet että pukkaa automaattiryyppyä päälle ku lämpöjä ei oo tarpeeksi. todenperäisyyttä näihin väitteisiin en tiedä..
Jotkut on epäilleet että pukkaa automaattiryyppyä päälle ku lämpöjä ei oo tarpeeksi. todenperäisyyttä näihin väitteisiin en tiedä..
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Minkä mallinen ja millä moottorilla autosi on?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti 12.02.2013 15:02
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
W126 280se vuosmallia 85
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Virranjakajan takana on valkoinen ruuvi suunnattuna eteen yläviistoon. Saa käännettyä pitkällä ja leveällä tasapäisellä meisselillä.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ti 12.02.2013 15:02
Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä
Pyörittelin sitä valakosta muovista ruuvia, nii ei tapahtunu mittään..