220 cdi -98 suuttimesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jontos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 21.03.2009 14:14
Paikkakunta: Pirkanmaa

220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja jontos »

Elikkäs vaihdoin kaikkiin suuttimiin tiivisteet ja pultit ja n.15km ajon jälkeen 4suutin vuotaa taas. Se oli alunperinkin kaikista eniten vuotava. Siinä oli myös halki se suuttimenkärjen kiristin ja sekin vaihdettu.

Mikä sielä vielä voi aiheuttaa tota vuotoo?
[color=#000000]220 CDI ESPIRIT -98
BMW 324 TDI -91
MAZDA 626 1.8-94[/color]
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tiivistepinnat lohkon pohjalta täytyy vetää kalvaimella, jos vuoto on jatkunut pitkään. Vuotovirtaus syö pinnan niiin että prikka ei enää kykene tiivistämään kunnolla. Vuotokohta voi olla myös suuttimen puoleisessa pinnassa, mutta nyt jos ymmärsin oikein, jouduit uusimaan juuri sen osan joka tiivistettä vasten painuu.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jontos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 21.03.2009 14:14
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja jontos »

MiHe kirjoitti:Tiivistepinnat lohkon pohjalta täytyy vetää kalvaimella, jos vuoto on jatkunut pitkään. Vuotovirtaus syö pinnan niiin että prikka ei enää kykene tiivistämään kunnolla. Vuotokohta voi olla myös suuttimen puoleisessa pinnassa, mutta nyt jos ymmärsin oikein, jouduit uusimaan juuri sen osan joka tiivistettä vasten painuu.
Joo juuri sen osan vaihdoin. Kalvaimella kyllä putsasin ne pohjat.. Ja oli kansiki poies ja pesussa kun oli muutakin remonttia. Eihän sillä ole merkitystä kuinka päin sen kuparitiivisteen laittaa? muistaakseni se oli kummaltakin puolen samanlainen.
[color=#000000]220 CDI ESPIRIT -98
BMW 324 TDI -91
MAZDA 626 1.8-94[/color]
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6534
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No sitten menee ihmeelliseksi... jos kansi irti niin varmaan sait pultin kierteetkin puhtaaks, koska ainoo mikä vois olla että kiristys ei nyt vaan oo oikein. Veditkö siihen 7Nm + 90astetta, vai laitoitko 90+90astetta (uusi suositus)? Tuossa 180 asteen vedos alkais kyllä hirvittään pultin pohjaaminen tai jengat... mutta ovat vissiin siihenkin menestyksekkäästi vetäneet.

Jos pohjasta lähti paljonkin materiaalia, niin joku täällä tai naapurifoorumilla oli muistaakseni laittanut paksummat tiivisteet. Suurin merkitys on tietty kärjen oikealla asemalla sylinterissä mutta saattaa se vaikuttaa pultin pohjaamiseenkin jos kunnolla on jyystetty...

En tiedä millainen vehje se kyseinen kalvain on, onko sillä mahdollisuutta saada vedettyä pohjapintaa vinoon? En oikein usko että se niin syvässä reiässä pääsee kääntymää...

Niin ja ei mun mielestä tiivisteessä oo väliä, ihan pieni kovertuvuusero siinä tais olla mutta sinne mä ainakin sen reiän pohjalle oon heittäny.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jontos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 21.03.2009 14:14
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja jontos »

Joo kierteet putsattiin ja kahteen joutu laittaan kierreholkin.
Ei ollu niin pientä momentti avainta niin suunnilleen se 7nm+ 90 astetta, mutta ei uskalla tosiaan enää kiristää ettei jengat mee.

Tiedä sitten mikä siinä on. täytyy ny kummiski hakee uus tiiviste ja pultti. Kokeilla auttaisko jos se vaikka on huonosti se tiiviste sie.
Vaikuttaakohan kun pistin kupari tahnaa suuttimen ympärille kun ei ollu muuta? Oon kuullu ettei sitä kupari tahnaa sais laittaa alumiinin kanssa..
[color=#000000]220 CDI ESPIRIT -98
BMW 324 TDI -91
MAZDA 626 1.8-94[/color]
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jontos kirjoitti:Joo kierteet putsattiin ja kahteen joutu laittaan kierreholkin.
Ei ollu niin pientä momentti avainta niin suunnilleen se 7nm+ 90 astetta, mutta ei uskalla tosiaan enää kiristää ettei jengat mee.

Tiedä sitten mikä siinä on. täytyy ny kummiski hakee uus tiiviste ja pultti. Kokeilla auttaisko jos se vaikka on huonosti se tiiviste sie.
Vaikuttaakohan kun pistin kupari tahnaa suuttimen ympärille kun ei ollu muuta? Oon kuullu ettei sitä kupari tahnaa sais laittaa alumiinin kanssa..
7NM+90astetta+90astetta ja jos on paljon kalvettu niin paksumpi prikka rasvaksi sitä oikeaa siihen tarkoitettua rasvaa,
kannattaa tarkistaa myös se haarukka(sekin pitäisi oikeestaan vaihtaa uuteen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja dante »

Minä oon käyttäny Motonetistä ostettua ainetta,muistaakseni nimeltään Metal Free Paste,lämmön kesto 1400.
jontos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 21.03.2009 14:14
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220 cdi -98 suuttimesta

Viesti Kirjoittaja jontos »

7NM+90astetta+90astetta ja jos on paljon kalvettu niin paksumpi prikka rasvaksi sitä oikeaa siihen tarkoitettua rasvaa,
kannattaa tarkistaa myös se haarukka(sekin pitäisi oikeestaan vaihtaa uuteen)[/quote]


saako sitä prikkaa paksumpana merkkikohtasesti vai voiko laittaa tavallisen varaosaliikkeestä?
[color=#000000]220 CDI ESPIRIT -98
BMW 324 TDI -91
MAZDA 626 1.8-94[/color]
Vastaa Viestiin