Tuossa aiemmin kesällä tehtiin laatikkoon uudestaan öljynvaihto tälläkertaa huuhtelemalla ja laitettiin kuulemma tehtaan tällaisia tapauksia varten kehittämä uusi softa.
Asentaja kävi ennen operaatiota koeajolla ja totesi samat kuin minäkin: Turbiini sirisee (kaasupohjassa), hitaasti rullaamalla ja sitten uudestaan kiihdyttämällä tehot katoaa kuin leikaten, 2-3 vaihdossa esiintyy hyvin pieniä ja nopeita välivapaita ja sitten vaihde tarraa kerralla kiinni, sekä satunnaisia nykäisyjä ja luistoja ym. epämääräistä. Sitten oli vielä sellainen, että esim. 100km/h 7 vaihde päällä ei tarvinnut kummoinen "vastamäki" olla ja laatikko nakkaa heti 6:sta pesään.
Huuhtelun jälkeen toimi paremmin, ei kuitenkaan mielestäni aivan niinkuin pitäisi. Nyt ajettu vissiin n. 10tkm tuon jälkeen ja laatikko huononee käytännössä koko ajan hieman. 1-2 vaihdossa tuntuu kuin ajaisi jollain 50-luvun jenkillä jossa nopeus säädetään momentinmuuntimen luistolla. Eli kiekat on vaikka 2000rpm kun laatikko alkaa vaihtaa ykköselyä kakkoselle. Siinä ne suurinpiirtein pysyvätkin koko 2-vaihteen ajan nopeus kokoajan kasvaen, kunnes vaihtaa 3:lle nykäisyn/"välivapaan"/luiston kautta. Tätä isommat vaihteet pelaa niinkuin pitääkin, eli momentinmuunnin lukittuu ja kierrokset/nopeus kasvaa lineaarisesti.
7-GTronic vaihteistoa aikoinaan mainostettiin JOKAISELLA vaihteella lukittuvalla turbiinilla.
Kuvitellaanpa sitten ohitustilannetta: Ajan 70km/h ja 5-vaihde päällä. painan kaasun nopsasti noin puoleenväliin, laatikko empii hetken ja vaihtaa nykäisemällä 3:lle, siten, että koko voimalinja heilahtaa epämukavasti. Mieleen palaavat manuaalivaihteisen 124:sen voimalinjan hytkymiset ja heilumiset.
Mitä tuolle vaihteistolle voisi vielä tehdä? Vehon mukaan 7g:hen ei saa erikseen varaosana turbiinin lukkoventtiileitä eikä muitakaan solenoideja vaan pitää ostaa koko venttiilikoneisto (maksaa tietenkin ihan vitusti) onko näin?
Edittiä: Sellainen seikka tuli mieleeni, jotta hiukkassuodattimen tyhjennyspolton ollessa päällä, auton käytös muuttuu aika oleellisesti. Vaihteet vaihtuvat nopeammin, jouhevasmmin ja ilman suurempia nykäyksiä. Myös kaasuun vastaavuus on oleellisesti parempi. Voisiko olla niin, että vaihteiston käytökseen liittyvät syyt ovatkin jossain aivan muualla kuin laatikon mekaniikassa tms?
