C200K W203, Vikatila

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

C200K W203, Vikatila

Viesti Kirjoittaja mpc »

Moottorin vikavalo palaa. Ensimmäisen kerran vika tuli syksyllä. Kaverin halpa diag. työkalu viittasi ilmamassamittarin. Tilasin uuden, koodi nollattiin ja muutama kuukausi meni ilman häiriöitä. Sitten vikavalo ilmaantui uudelleen, tällä kertaa vian syyksi samainen työkalu ilmoitti imuilman lämpötilaanturin (sijaitsee samassa palikassa). Testasin ehjää varaosaa toisesta autosta, mutta vika ilmaantui aika pian vaihdon ja valon nollauksen jälkeen uudestaan.

Kaveri katsoi vikaa Boschin työkalulla ja hiukan tilanteesta riippuen, vian syyksi ilmeni ilmamassamittari ja välillä jotain muutakin, ainakin kaasuläppäanturi.

Onko vastaavanlaista vikaa ilmennyt muilla? Käsittääkseni tuo kaasuläppäanturi maksaa kohtuullisen paljon, joten "poissulkevalla vikadiagnostiikalla" ei ongelmaa viitsisi yrittää lähteä ratkomaan.

Aika ajoin auto menee vikatilaan ja buuttauksen jälkeen (avain pois) on ainakin jonkin aikaa täydet tehot käytössä (tuntuman perusteella).
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C200K W203, Vikatila

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mpc kirjoitti:Moottorin vikavalo palaa. Ensimmäisen kerran vika tuli syksyllä. Kaverin halpa diag. työkalu viittasi ilmamassamittarin. Tilasin uuden, koodi nollattiin ja muutama kuukausi meni ilman häiriöitä. Sitten vikavalo ilmaantui uudelleen, tällä kertaa vian syyksi samainen työkalu ilmoitti imuilman lämpötilaanturin (sijaitsee samassa palikassa). Testasin ehjää varaosaa toisesta autosta, mutta vika ilmaantui aika pian vaihdon ja valon nollauksen jälkeen uudestaan.

Kaveri katsoi vikaa Boschin työkalulla ja hiukan tilanteesta riippuen, vian syyksi ilmeni ilmamassamittari ja välillä jotain muutakin, ainakin kaasuläppäanturi.

Onko vastaavanlaista vikaa ilmennyt muilla? Käsittääkseni tuo kaasuläppäanturi maksaa kohtuullisen paljon, joten "poissulkevalla vikadiagnostiikalla" ei ongelmaa viitsisi yrittää lähteä ratkomaan.

Aika ajoin auto menee vikatilaan ja buuttauksen jälkeen (avain pois) on ainakin jonkin aikaa täydet tehot käytössä (tuntuman perusteella).
Niiten johdot kannataa tarkistia, varsinkin maa ja virta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

Re: C200K W203, Vikatila

Viesti Kirjoittaja mpc »

CDI203 kirjoitti:
mpc kirjoitti:Moottorin vikavalo palaa. Ensimmäisen kerran vika tuli syksyllä. Kaverin halpa diag. työkalu viittasi ilmamassamittarin. Tilasin uuden, koodi nollattiin ja muutama kuukausi meni ilman häiriöitä. Sitten vikavalo ilmaantui uudelleen, tällä kertaa vian syyksi samainen työkalu ilmoitti imuilman lämpötilaanturin (sijaitsee samassa palikassa). Testasin ehjää varaosaa toisesta autosta, mutta vika ilmaantui aika pian vaihdon ja valon nollauksen jälkeen uudestaan.

Kaveri katsoi vikaa Boschin työkalulla ja hiukan tilanteesta riippuen, vian syyksi ilmeni ilmamassamittari ja välillä jotain muutakin, ainakin kaasuläppäanturi.

Onko vastaavanlaista vikaa ilmennyt muilla? Käsittääkseni tuo kaasuläppäanturi maksaa kohtuullisen paljon, joten "poissulkevalla vikadiagnostiikalla" ei ongelmaa viitsisi yrittää lähteä ratkomaan.

Aika ajoin auto menee vikatilaan ja buuttauksen jälkeen (avain pois) on ainakin jonkin aikaa täydet tehot käytössä (tuntuman perusteella).
Niiten johdot kannataa tarkistia, varsinkin maa ja virta
Johdot ok.

Ne Bosch-testerin antamat koodit olivat muuten:
11 Ilmamassamittarin arvo ei vertailukelpoinen
56 Ahtopaine alhainen (luultavasti seurausta muusta viasta)
02 Poljinanturi; katkos/maa
06 Imuilman lämpö; arvo katkonainen (plus)

"Sattui" olemaan ylimääräinen, ehjänä ostettu uusi ilmamassamittari, vaihdoin sen eilen. Kyseessä eiu kuitenkaan Boschilainen. Vaihdon jälkeen auto lähti kuin raketti eli ilmeisesti ahtopainerajoitus ei ollu enää päällä. Hetken ajon jälkeen hyytyi. Virran katkaisun jälkeen toimii aina hetken.

Ihmettelen vian "muuttumista" ilmamassamittarin vaihdon jälkeen.

Tänän purin autoa sen verran että olisin paikallistanut mahdolliset ilmavuodot. Avasin myös molemmat kaasuläppäanturit (turbon lähellä olevan ja imusarjassa olevan). Vaikuttivat ehjiltä.

Koeajo: lähti rivakasti, kaasun hölläämisen jälkeen hyytyi, P:llä tyhjäkäynti humpaa. Buuttauksen jälkeen kaikki taas ok, kunnes kiihdyttää kunnolla..

Vikavaihtoehtoja tuntuis olevan useita, hankalaksi menee. Staria en omista (ainakaan vielä, läppäri kyllä jo hankittu sitä varten..) ja ei viitsisi viedä ainakaan kalliille merkikorjaamolle, koska vika vaikuttaa hiukan mystiseltä.

Itse epäilin imuilmavuotoa, mutta kaikki muut olen katsonut paitsi puskurin takaa menevän yhdysimuputken..

Kaasupotikka on myös epäilyksen alla, mutta toisaalta, miksi vika ei ilmennyt tuossa muodossa ennen ilmamassamittarin vaihtoa (vaikkakin koodi siitäkin oli). Silloin sillä pystyi kuitenkin ajamaan. Vai olisiko niin, että kaasupotikka on viallinen ja järjestelmä yrittää suojata itseään ja laittaa sen totaaliseen vikamoodiin? Toisaalta ja edelleen, miksi se ei tehnyt sitä ennen ilmamassamittarin vaihtoa..?

Melkoista spekulointia, mutta sehän monesti juontaakin jonkinmoiseen lopputuokseen :)
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: C200K W203, Vikatila

Viesti Kirjoittaja ari y »

Tässä samantapainen ongelma. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97687" onclick="window.open(this.href);return false;
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

Re: C200K W203, Vikatila

Viesti Kirjoittaja mpc »

ari y kirjoitti:Tässä samantapainen ongelma. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97687" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, kiitos. Mutta olin tutkivani kaikki huohotusputket.. tosin, auton alle en päässyt eli ei sekään vikamahdollisuus vielä täysin poissuljettu ole..

Alunperinkin on jäänyt mainitsematta että vika on hiukan ajan saatossa muuttanut muotoaan: aluksi paloi moottorinvalo, eikä mtn erityistä ollut havaittavissa. Ajattelin halvan ilmamassamittarin herjaavan, mutta koska en havainnut auton käytöksessä eroa tavalliseen, asian ratkaiseminen jäi. Tosin, esim. lievän tehorajaoituksen havaitseminen saattoi olla hiukan hankalaakin, liukastelin koko talven vanhoilla Saksan kitkoilla (enkä muuten tee toiste). Myöhemmin kaasupolkimeen/kaasun vastaamiseen tuli viivettä, satunnaisesti, lopulta lähes joka kerta ajon aikana. Tustui että vian aktivoituminen oli hiukan kelistä kiinni. Buuttaus yleensä auttoi.

Em. johtuen äsken mieleeni välähti ns. vertailuanturi, joka haistelee konehuoneen/ulkoista lämpötilaa, jota sitten vertaa imuilman lämpötilaan että osaa säätää seoksia (ja kait sytkääkin, huomioiden ilmamassan määrän?). Sehän sijaitsee siinä imusarjan päällä. Tai oletan sen olleen se, koska se ei ikäänkuin ollut mihinkään kytketty, vaan lepäsi imusarjan päällä (ruuveilla). Mutta toisaalta, kait siitä olisi tullut selkeä koodi. Tosin, ne silloiset vikakoodit taisi olla aktiivisia, ei tallennettuja.. Onko jollakin sen anturin vastusarvoja? Se kait kertois jo jtn.. lämpötilastahan se tietty riippuu..

Se kaasupotikka kummittelee mielessä myös. Mutta sen luulisi saavan selville kun käynnistää auton ja kaasutteelee paikallaan reippaammin. Vianhan luulisi ilmenevän silloinkin (näin ei vaan yleensä tule tehtyä, etenkin kun moottori useasti liikkeelle lähdettäessä kylmä).

Mikäli kaasupotikka olisi kunnossa, mietin seuraavanlaista teoriaa (koska en asian vuoksi saanut unta ja ulkona tuli liian kylmä ja pimeä rassailla):

Alunperinkin vika olisi ollut tässä em. ulkolämpöanturissa. Auto olisi mennyt vikamoodiin ja silloin tietyt tehot/väännöt olisi kuitenkin olleet sallittu (turbo osittain pois pelistä), seokset pienemmät. Näin ollen kaasupotikka antaa ikäänkuin liian suurta signaalia toteutettavaan tehoon (koske vikamoodi ei salli rikkaampaa seosta). Koska kuitenkin ilmamassamittari on ollut 3 kertaa ehjä tämän vian aikana, ei vika alunperin siitä tod. näk. ole johtunut. Mutta voisiko sen diagnostiikka olla herkempi kuin ulkoanturin ja siitä johtuen se herjaa sekottuneita arvoja?

Mutta mikään ei silti perustele sitä, että miksi eilisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen vian olemus muuttui?

Vai onko kuitenkin niin, että ilmamassamittari oli rikki ja nyt siis ehjä ja vaihteisto menee vikamoodiin ja kuolettaa systeemin? Vaihtaminen nimittäin tuntui hiukan kummalliselta.. ja jos näin, olisiko se vika sellainen että sitä ei saa pois kuin Starilla tai vastaavalla?

(Liian) Monta vaihtoehtoa, ainakin käy mielessä. Siispä, jätän asian hautumaan ja olen kiittoolinen hyvistä vinkeistä!
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

Re: C200K W203, Vikatila

Viesti Kirjoittaja mpc »

mpc kirjoitti:
ari y kirjoitti:Tässä samantapainen ongelma. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97687" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, kiitos. Mutta olin tutkivani kaikki huohotusputket.. tosin, auton alle en päässyt eli ei sekään vikamahdollisuus vielä täysin poissuljettu ole..

Alunperinkin on jäänyt mainitsematta että vika on hiukan ajan saatossa muuttanut muotoaan: aluksi paloi moottorinvalo, eikä mtn erityistä ollut havaittavissa. Ajattelin halvan ilmamassamittarin herjaavan, mutta koska en havainnut auton käytöksessä eroa tavalliseen, asian ratkaiseminen jäi. Tosin, esim. lievän tehorajaoituksen havaitseminen saattoi olla hiukan hankalaakin, liukastelin koko talven vanhoilla Saksan kitkoilla (enkä muuten tee toiste). Myöhemmin kaasupolkimeen/kaasun vastaamiseen tuli viivettä, satunnaisesti, lopulta lähes joka kerta ajon aikana. Tustui että vian aktivoituminen oli hiukan kelistä kiinni. Buuttaus yleensä auttoi.

Em. johtuen äsken mieleeni välähti ns. vertailuanturi, joka haistelee konehuoneen/ulkoista lämpötilaa, jota sitten vertaa imuilman lämpötilaan että osaa säätää seoksia (ja kait sytkääkin, huomioiden ilmamassan määrän?). Sehän sijaitsee siinä imusarjan päällä. Tai oletan sen olleen se, koska se ei ikäänkuin ollut mihinkään kytketty, vaan lepäsi imusarjan päällä (ruuveilla). Mutta toisaalta, kait siitä olisi tullut selkeä koodi. Tosin, ne silloiset vikakoodit taisi olla aktiivisia, ei tallennettuja.. Onko jollakin sen anturin vastusarvoja? Se kait kertois jo jtn.. lämpötilastahan se tietty riippuu..

Se kaasupotikka kummittelee mielessä myös. Mutta sen luulisi saavan selville kun käynnistää auton ja kaasutteelee paikallaan reippaammin. Vianhan luulisi ilmenevän silloinkin (näin ei vaan yleensä tule tehtyä, etenkin kun moottori useasti liikkeelle lähdettäessä kylmä).

Mikäli kaasupotikka olisi kunnossa, mietin seuraavanlaista teoriaa (koska en asian vuoksi saanut unta ja ulkona tuli liian kylmä ja pimeä rassailla):

Alunperinkin vika olisi ollut tässä em. ulkolämpöanturissa. Auto olisi mennyt vikamoodiin ja silloin tietyt tehot/väännöt olisi kuitenkin olleet sallittu (turbo osittain pois pelistä), seokset pienemmät. Näin ollen kaasupotikka antaa ikäänkuin liian suurta signaalia toteutettavaan tehoon (koske vikamoodi ei salli rikkaampaa seosta). Koska kuitenkin ilmamassamittari on ollut 3 kertaa ehjä tämän vian aikana, ei vika alunperin siitä tod. näk. ole johtunut. Mutta voisiko sen diagnostiikka olla herkempi kuin ulkoanturin ja siitä johtuen se herjaa sekottuneita arvoja?

Mutta mikään ei silti perustele sitä, että miksi eilisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen vian olemus muuttui?

Vai onko kuitenkin niin, että ilmamassamittari oli rikki ja nyt siis ehjä ja vaihteisto menee vikamoodiin ja kuolettaa systeemin? Vaihtaminen nimittäin tuntui hiukan kummalliselta.. ja jos näin, olisiko se vika sellainen että sitä ei saa pois kuin Starilla tai vastaavalla?

(Liian) Monta vaihtoehtoa, ainakin käy mielessä. Siispä, jätän asian hautumaan ja olen kiittoolinen hyvistä vinkeistä!
Täytynee viedä johonkin piuhan päähän..
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

Re: C200K W203, Vikatila, edit: ratkaistu

Viesti Kirjoittaja mpc »

Vika oli Ilmamassa-/lämpötila-anturissa! Kokeilin paria erilaista; tarvike, sekä Siemens. Autossani on VDO:n järjestelmä ja sen merkkisellä mittarilla/anturilla toimii. Kyseessä kuitenkin suhteellisen kallis osa, niin helposti tulee kokeiltua halvempia ja toisenmerkkisiäkin osia (Siemens oli toimivasta autosta, ehjä siis. Jotenkin sitä olettaa että se automaattisesti soveltuu samanmerkkiseen ja -malliseen autoon heittämällä). Vaan eipä kannattanut ainakaan tässä tapauksessa.

Nyt auto käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Elikkäs johtosarjan kasausta ja teippausta seuraavaksi :) Tulipahan nekin nyt sitten tsekattua..

mpc kirjoitti:
mpc kirjoitti:
ari y kirjoitti:Tässä samantapainen ongelma. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97687" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, kiitos. Mutta olin tutkivani kaikki huohotusputket.. tosin, auton alle en päässyt eli ei sekään vikamahdollisuus vielä täysin poissuljettu ole..

Alunperinkin on jäänyt mainitsematta että vika on hiukan ajan saatossa muuttanut muotoaan: aluksi paloi moottorinvalo, eikä mtn erityistä ollut havaittavissa. Ajattelin halvan ilmamassamittarin herjaavan, mutta koska en havainnut auton käytöksessä eroa tavalliseen, asian ratkaiseminen jäi. Tosin, esim. lievän tehorajaoituksen havaitseminen saattoi olla hiukan hankalaakin, liukastelin koko talven vanhoilla Saksan kitkoilla (enkä muuten tee toiste). Myöhemmin kaasupolkimeen/kaasun vastaamiseen tuli viivettä, satunnaisesti, lopulta lähes joka kerta ajon aikana. Tustui että vian aktivoituminen oli hiukan kelistä kiinni. Buuttaus yleensä auttoi.

Em. johtuen äsken mieleeni välähti ns. vertailuanturi, joka haistelee konehuoneen/ulkoista lämpötilaa, jota sitten vertaa imuilman lämpötilaan että osaa säätää seoksia (ja kait sytkääkin, huomioiden ilmamassan määrän?). Sehän sijaitsee siinä imusarjan päällä. Tai oletan sen olleen se, koska se ei ikäänkuin ollut mihinkään kytketty, vaan lepäsi imusarjan päällä (ruuveilla). Mutta toisaalta, kait siitä olisi tullut selkeä koodi. Tosin, ne silloiset vikakoodit taisi olla aktiivisia, ei tallennettuja.. Onko jollakin sen anturin vastusarvoja? Se kait kertois jo jtn.. lämpötilastahan se tietty riippuu..

Se kaasupotikka kummittelee mielessä myös. Mutta sen luulisi saavan selville kun käynnistää auton ja kaasutteelee paikallaan reippaammin. Vianhan luulisi ilmenevän silloinkin (näin ei vaan yleensä tule tehtyä, etenkin kun moottori useasti liikkeelle lähdettäessä kylmä).

Mikäli kaasupotikka olisi kunnossa, mietin seuraavanlaista teoriaa (koska en asian vuoksi saanut unta ja ulkona tuli liian kylmä ja pimeä rassailla):

Alunperinkin vika olisi ollut tässä em. ulkolämpöanturissa. Auto olisi mennyt vikamoodiin ja silloin tietyt tehot/väännöt olisi kuitenkin olleet sallittu (turbo osittain pois pelistä), seokset pienemmät. Näin ollen kaasupotikka antaa ikäänkuin liian suurta signaalia toteutettavaan tehoon (koske vikamoodi ei salli rikkaampaa seosta). Koska kuitenkin ilmamassamittari on ollut 3 kertaa ehjä tämän vian aikana, ei vika alunperin siitä tod. näk. ole johtunut. Mutta voisiko sen diagnostiikka olla herkempi kuin ulkoanturin ja siitä johtuen se herjaa sekottuneita arvoja?

Mutta mikään ei silti perustele sitä, että miksi eilisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen vian olemus muuttui?

Vai onko kuitenkin niin, että ilmamassamittari oli rikki ja nyt siis ehjä ja vaihteisto menee vikamoodiin ja kuolettaa systeemin? Vaihtaminen nimittäin tuntui hiukan kummalliselta.. ja jos näin, olisiko se vika sellainen että sitä ei saa pois kuin Starilla tai vastaavalla?

(Liian) Monta vaihtoehtoa, ainakin käy mielessä. Siispä, jätän asian hautumaan ja olen kiittoolinen hyvistä vinkeistä!
Täytynee viedä johonkin piuhan päähän..

V
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

Re: C200K W203, Vikatila, edit

Viesti Kirjoittaja mpc »

Edittiä tähän: parin päivän päästä korjaamolta lähdön jälkeen vika ilmaantui taas. Kyllästyin "arpomiseen" ja hommasin Starin itelle. Eilen ekaa kertaa diagnosoin järjestelmää ja mielestäni aika selkeästi viittaa takimmaiseen lamdaan, sen lämmitykseen. Testin tehtyäni arvo ei muuttunut niinkuin pitäisi testerin mukaan.. jatkan vielä tutkimista (ja testeriin perehtymistä), mutta mielestäni aika varmasti vika löytyy sieltä lamdasta tai sen ohjauksesta.

mpc kirjoitti:Vika oli Ilmamassa-/lämpötila-anturissa! Kokeilin paria erilaista; tarvike, sekä Siemens. Autossani on VDO:n järjestelmä ja sen merkkisellä mittarilla/anturilla toimii. Kyseessä kuitenkin suhteellisen kallis osa, niin helposti tulee kokeiltua halvempia ja toisenmerkkisiäkin osia (Siemens oli toimivasta autosta, ehjä siis. Jotenkin sitä olettaa että se automaattisesti soveltuu samanmerkkiseen ja -malliseen autoon heittämällä). Vaan eipä kannattanut ainakaan tässä tapauksessa.

Nyt auto käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Elikkäs johtosarjan kasausta ja teippausta seuraavaksi :) Tulipahan nekin nyt sitten tsekattua..

mpc kirjoitti:
mpc kirjoitti:
ari y kirjoitti:Tässä samantapainen ongelma. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97687" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, kiitos. Mutta olin tutkivani kaikki huohotusputket.. tosin, auton alle en päässyt eli ei sekään vikamahdollisuus vielä täysin poissuljettu ole..

Alunperinkin on jäänyt mainitsematta että vika on hiukan ajan saatossa muuttanut muotoaan: aluksi paloi moottorinvalo, eikä mtn erityistä ollut havaittavissa. Ajattelin halvan ilmamassamittarin herjaavan, mutta koska en havainnut auton käytöksessä eroa tavalliseen, asian ratkaiseminen jäi. Tosin, esim. lievän tehorajaoituksen havaitseminen saattoi olla hiukan hankalaakin, liukastelin koko talven vanhoilla Saksan kitkoilla (enkä muuten tee toiste). Myöhemmin kaasupolkimeen/kaasun vastaamiseen tuli viivettä, satunnaisesti, lopulta lähes joka kerta ajon aikana. Tustui että vian aktivoituminen oli hiukan kelistä kiinni. Buuttaus yleensä auttoi.

Em. johtuen äsken mieleeni välähti ns. vertailuanturi, joka haistelee konehuoneen/ulkoista lämpötilaa, jota sitten vertaa imuilman lämpötilaan että osaa säätää seoksia (ja kait sytkääkin, huomioiden ilmamassan määrän?). Sehän sijaitsee siinä imusarjan päällä. Tai oletan sen olleen se, koska se ei ikäänkuin ollut mihinkään kytketty, vaan lepäsi imusarjan päällä (ruuveilla). Mutta toisaalta, kait siitä olisi tullut selkeä koodi. Tosin, ne silloiset vikakoodit taisi olla aktiivisia, ei tallennettuja.. Onko jollakin sen anturin vastusarvoja? Se kait kertois jo jtn.. lämpötilastahan se tietty riippuu..

Se kaasupotikka kummittelee mielessä myös. Mutta sen luulisi saavan selville kun käynnistää auton ja kaasutteelee paikallaan reippaammin. Vianhan luulisi ilmenevän silloinkin (näin ei vaan yleensä tule tehtyä, etenkin kun moottori useasti liikkeelle lähdettäessä kylmä).

Mikäli kaasupotikka olisi kunnossa, mietin seuraavanlaista teoriaa (koska en asian vuoksi saanut unta ja ulkona tuli liian kylmä ja pimeä rassailla):

Alunperinkin vika olisi ollut tässä em. ulkolämpöanturissa. Auto olisi mennyt vikamoodiin ja silloin tietyt tehot/väännöt olisi kuitenkin olleet sallittu (turbo osittain pois pelistä), seokset pienemmät. Näin ollen kaasupotikka antaa ikäänkuin liian suurta signaalia toteutettavaan tehoon (koske vikamoodi ei salli rikkaampaa seosta). Koska kuitenkin ilmamassamittari on ollut 3 kertaa ehjä tämän vian aikana, ei vika alunperin siitä tod. näk. ole johtunut. Mutta voisiko sen diagnostiikka olla herkempi kuin ulkoanturin ja siitä johtuen se herjaa sekottuneita arvoja?

Mutta mikään ei silti perustele sitä, että miksi eilisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen vian olemus muuttui?

Vai onko kuitenkin niin, että ilmamassamittari oli rikki ja nyt siis ehjä ja vaihteisto menee vikamoodiin ja kuolettaa systeemin? Vaihtaminen nimittäin tuntui hiukan kummalliselta.. ja jos näin, olisiko se vika sellainen että sitä ei saa pois kuin Starilla tai vastaavalla?

(Liian) Monta vaihtoehtoa, ainakin käy mielessä. Siispä, jätän asian hautumaan ja olen kiittoolinen hyvistä vinkeistä!
Täytynee viedä johonkin piuhan päähän..

V
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
mpc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 02.09.2010 02:27
Paikkakunta: JkL

Re: C200K W203, Vikatila, edit

Viesti Kirjoittaja mpc »

Vika selvisi: takimmaiselta lamdalta oli toinen lämmitysvastuksen piuha poikki. Star antoi aivan eksaktin tiedon (Rakenneosan G3/1 (happitunnistin KAT jälkeen) lämmitys, johtokatkos-koodi). Eli eipä harmita työkalun hankkiminen! :) Lambadaa ei siis tarvinnu uusia, tinasin johdon (oikeestaan kaksi) uusiks.

Teippasin myös konehuoneen puolelta johtosarjat uusiks, vulkaaniteippi on muuten ehdoton tässä kohtaa!
mpc kirjoitti:Edittiä tähän: parin päivän päästä korjaamolta lähdön jälkeen vika ilmaantui taas. Kyllästyin "arpomiseen" ja hommasin Starin itelle. Eilen ekaa kertaa diagnosoin järjestelmää ja mielestäni aika selkeästi viittaa takimmaiseen lamdaan, sen lämmitykseen. Testin tehtyäni arvo ei muuttunut niinkuin pitäisi testerin mukaan.. jatkan vielä tutkimista (ja testeriin perehtymistä), mutta mielestäni aika varmasti vika löytyy sieltä lamdasta tai sen ohjauksesta.

mpc kirjoitti:Vika oli Ilmamassa-/lämpötila-anturissa! Kokeilin paria erilaista; tarvike, sekä Siemens. Autossani on VDO:n järjestelmä ja sen merkkisellä mittarilla/anturilla toimii. Kyseessä kuitenkin suhteellisen kallis osa, niin helposti tulee kokeiltua halvempia ja toisenmerkkisiäkin osia (Siemens oli toimivasta autosta, ehjä siis. Jotenkin sitä olettaa että se automaattisesti soveltuu samanmerkkiseen ja -malliseen autoon heittämällä). Vaan eipä kannattanut ainakaan tässä tapauksessa.

Nyt auto käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Elikkäs johtosarjan kasausta ja teippausta seuraavaksi :) Tulipahan nekin nyt sitten tsekattua..

mpc kirjoitti:
mpc kirjoitti:
ari y kirjoitti:Tässä samantapainen ongelma. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=97687" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, kiitos. Mutta olin tutkivani kaikki huohotusputket.. tosin, auton alle en päässyt eli ei sekään vikamahdollisuus vielä täysin poissuljettu ole..

Alunperinkin on jäänyt mainitsematta että vika on hiukan ajan saatossa muuttanut muotoaan: aluksi paloi moottorinvalo, eikä mtn erityistä ollut havaittavissa. Ajattelin halvan ilmamassamittarin herjaavan, mutta koska en havainnut auton käytöksessä eroa tavalliseen, asian ratkaiseminen jäi. Tosin, esim. lievän tehorajaoituksen havaitseminen saattoi olla hiukan hankalaakin, liukastelin koko talven vanhoilla Saksan kitkoilla (enkä muuten tee toiste). Myöhemmin kaasupolkimeen/kaasun vastaamiseen tuli viivettä, satunnaisesti, lopulta lähes joka kerta ajon aikana. Tustui että vian aktivoituminen oli hiukan kelistä kiinni. Buuttaus yleensä auttoi.

Em. johtuen äsken mieleeni välähti ns. vertailuanturi, joka haistelee konehuoneen/ulkoista lämpötilaa, jota sitten vertaa imuilman lämpötilaan että osaa säätää seoksia (ja kait sytkääkin, huomioiden ilmamassan määrän?). Sehän sijaitsee siinä imusarjan päällä. Tai oletan sen olleen se, koska se ei ikäänkuin ollut mihinkään kytketty, vaan lepäsi imusarjan päällä (ruuveilla). Mutta toisaalta, kait siitä olisi tullut selkeä koodi. Tosin, ne silloiset vikakoodit taisi olla aktiivisia, ei tallennettuja.. Onko jollakin sen anturin vastusarvoja? Se kait kertois jo jtn.. lämpötilastahan se tietty riippuu..

Se kaasupotikka kummittelee mielessä myös. Mutta sen luulisi saavan selville kun käynnistää auton ja kaasutteelee paikallaan reippaammin. Vianhan luulisi ilmenevän silloinkin (näin ei vaan yleensä tule tehtyä, etenkin kun moottori useasti liikkeelle lähdettäessä kylmä).

Mikäli kaasupotikka olisi kunnossa, mietin seuraavanlaista teoriaa (koska en asian vuoksi saanut unta ja ulkona tuli liian kylmä ja pimeä rassailla):

Alunperinkin vika olisi ollut tässä em. ulkolämpöanturissa. Auto olisi mennyt vikamoodiin ja silloin tietyt tehot/väännöt olisi kuitenkin olleet sallittu (turbo osittain pois pelistä), seokset pienemmät. Näin ollen kaasupotikka antaa ikäänkuin liian suurta signaalia toteutettavaan tehoon (koske vikamoodi ei salli rikkaampaa seosta). Koska kuitenkin ilmamassamittari on ollut 3 kertaa ehjä tämän vian aikana, ei vika alunperin siitä tod. näk. ole johtunut. Mutta voisiko sen diagnostiikka olla herkempi kuin ulkoanturin ja siitä johtuen se herjaa sekottuneita arvoja?

Mutta mikään ei silti perustele sitä, että miksi eilisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen vian olemus muuttui?

Vai onko kuitenkin niin, että ilmamassamittari oli rikki ja nyt siis ehjä ja vaihteisto menee vikamoodiin ja kuolettaa systeemin? Vaihtaminen nimittäin tuntui hiukan kummalliselta.. ja jos näin, olisiko se vika sellainen että sitä ei saa pois kuin Starilla tai vastaavalla?

(Liian) Monta vaihtoehtoa, ainakin käy mielessä. Siispä, jätän asian hautumaan ja olen kiittoolinen hyvistä vinkeistä!
Täytynee viedä johonkin piuhan päähän..

V
ensin oli vaan mp, nyt myös mb..
Vastaa Viestiin